Presentations -
-
教職大学院教科教育領域における教育実践力の向上と実践研究の推進との架橋:学部新卒院生によるリフレクションを促す場の構想
池田 匡史, 石橋 一昴, 詫間 千晴, 服部 裕一郎, 岡崎 正和, 宮本 浩治, 山田 秀和, 川崎 弘作
令和5年度 日本教育大学協会研究集会 2023.10
-
Aspects of Data Modelling Among Japanese Junior High School Students: Focusing on Critical Consideration
Hattori, Y, Nomura, M
2023.9
-
関数電卓を用いた中学校数学授業の設計と実践-連立方程式の解の意味の追究-
服部裕一郎, 田中勇誠, 村田由香梨
日本科学教育学会第47 回年会論文集,pp.123-126. 2023.9
-
社会批判的オープンエンドな問題に着目した中等教育段階における教材可能性:コロナパンデミックに関わる実践研究のレビューから
福田博人, 服部裕一郎
日本科学教育学会第47 回年会論文集,pp.217-220. 2023.9
-
学校数学の内容としての「数学的方法学」
上ヶ谷友佑, 石橋一昴, 服部裕一郎
,全国数学教育学会第55回研究発表会発表資料,オンライン開催(鳴門教育大学) 2021.12
-
Critical thinking as equitable treatment of multiple perspectives in solving trans-scientific issues: Comparison between socio-critical modeling and word problem solving
2021.12
-
Exploration of socio-critical modeling teaching materials from the perspective of risk communication
Ishibashi, I, Uegatani, Y, Hattori, Y
Proceedings of the Annual Meeting of JSSE, 45 2021.8
-
Intellectual need: A key motivation toward critically understanding the roles of mathematical modeling in society
Uegatani, Y, Ishibashi, I, Hattori, Y
Proceedings of the Annual Meeting of JSSE, 45 2021.8
-
Mathematics education for trans-scientific issues: Implementability of a socio-critical modeling approach Rationale for our research project
Hattori, Y, Uegatani, Y, Ishibashi, I
Proceedings of the Annual Meeting of JSSE, 45. 2021.8
-
Posing a Quasi-Society in the Problem Context of Socio-Critical Modeling:“Quadratic Voting” as Teaching Materials
Hattori, Y, Uegatani, Y, Ishibashi
Proceedings of the Annual Meeting of JSSE, 45. 2021.8
-
Aspects of fair-minded critical thinking in mathematics education: Based on the perspective of critical mathematics education
Hattori, Y, Fukuda, H
The 14th International Congress on Mathematical Education Shanghai, 11th ‒18th July, 2021. 2021.7
-
デジタル環境/ICT環境における数学教育を研究推進するにあたって Invited
服部裕一郎
全国数学教育学会第 54 回研究発表会(上越教育大学) 共同研究枠共同研究1:デジタル環境,ICT 環境における数学教育 (学会指定研究)指定登壇者 2021.6.20
-
Towards the Implementation and Development of Mathematics Curriculum Based on Critical Mathematics Education
Hattori, Y, Fukuda, H, Baba, T
The 4th Asia Pacific Conference on Curriculum Studies and Instructional Designing (APCCSID Online) on February 25 to 26, 2021. The Asia Pacific Research Association on Curriculum Studies (APRACSI) and Curriculum Studies Association of the Philippines (CSAPI). Online. 2021.2
-
Role of probability in socio-critical modelling: A study of Japanese high school students’ perception of COVID-19 certification
Uegatani, Y, Ishibashi, I, Hattori, Y
JSSE Research Report, 35(3), 43–48. 2020.12
-
算数困難の可能性のある児童への加減計算の習得過程における抽出個別指導の在り方の検討:低学年児童に対する和が20までの加減計算の正確性を指標とした個別的直接介入
近藤修史, 是永かな子, 服部裕一郎
日本LD学会第29回大会(兵庫)ポスター発表 オンライン開催 2020.10
-
これからの数学科教育研究に関する一私見-狭義の問題解決と広義の問題解決に焦点をあてて- Invited
服部裕一郎
日本教科教育学会第46回全国大会シンポジウム テーマ:若手の教科教育研究者は,教科教育とその研究をどのように捉えているか シンポジウム提案. 2020.9
-
Authenticity in mathematics lessons from a computational linguistics perspective
Uegatani, Y, Hattori, Y
全国数学教育学会第51回研究発表会 2019.12
-
算数障害に関する日本での実践研究の現状と課題
久保田由香, 近藤修史, 是永かな子, 服部裕一郎
日本LD学会第28回大会(東京)ポスター発表 於:パシフィコ横浜 会議センター. 2019.11
-
Fostering critical thinking through mathematical problem solving based on the perspective of critical mathematics education International conference
Hattori,Y, Baba,T
In E. Bergqvist, M. Osterholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Eds.). Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education,Vol. 5, p. 59. Umeo, Sweden: PME. 2018.7