Updated on 2025/01/30

写真a

 
AOKI Tazuko
 
Organization
Faculty of Education Professor
Position
Professor
Profile
人の健やかな成長と発達に関わる心理学的要因に関心を持っている。研究対象としては、小学生から大学生を対象に研究を行っている。特に、変化の大きい小学校高学年から中学生、将来を見越した進路決定が必要になる高校生から大学の心理的成長に興味関心を持っている。
現在の関心の中心は、品格教育(character education)において、character strengths が人の健やかな成長に及ぼす影響についてである。その他にも、健やかな成長に関わりそうな、教師の指導法や、自分らしさを見つける進路面談の方法、健やかに成長する児童生徒の心理的特徴を掴む研究を行っている。
External link

Degree

  • 教育学修士 ( 九州大学 )

  • (BLANK) ( Kyushu University )

  • (BLANK) ( Hiroshima University )

Research Interests

  • Cognitive Development

  • 発達心理学

  • 学校心理学

  • Edducational Psychology

  • 教育心理学

  • School Psychology

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Social psychology

Education

  • Kyushu University   教育学研究科博士課程後期   教育心理学

    - 1989

      More details

    Country: Japan

    researchmap

  • Kyushu University   教育学研究科修士課程   教育心理学

    - 1986

      More details

    Country: Japan

    researchmap

  • Kyushu University   教育学部   教育心理

    - 1984

      More details

    Country: Japan

    researchmap

Research History

  • Okayama University   Graduate School of Education   Professor

    2015.4

      More details

  • Hiroshima University   Graduate School of Education   Professor

    2011.10 - 2015.3

      More details

  • Hiroshima University   Graduate School of Education   Associate Professor

    2007.4 - 2011.10

      More details

  • Okayama University   Faculty of Education

    1998.4 - 2007.3

      More details

  • Okayama University   Faculty of Education

    1995.10 - 1998.3

      More details

▼display all

Professional Memberships

  • The Japanese Association of Counseling Science

  • The Japanese Society for the Study of Career Education

  • Japanese School Psychology Association

  • 日本心理学会

      More details

  • 日本教育心理学会

      More details

▼display all

Committee Memberships

  • 岡山大学 教育データサイエンス学位プログラム開発専門委員会   教育専門科目部門 代表  

    2022.11   

      More details

  • 岡山大学大学院教育学研究科附属実践データサイエンスセンター   センター長  

    2022.4   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  • 岡山大学 AI・数理データサイエンスセンター   委員(兼担)  

    2022.4   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  • 文部科学省   大学設置・学校法人審議会専門委員  

    2017.11 - 2020.10   

      More details

    Committee type:Government

    researchmap

  • 日本学術振興会   科学研究費委員会専門委員  

    2016.12 - 2019.11   

      More details

    Committee type:Government

    researchmap

▼display all

 

Papers

▼display all

Books

  • 日本の心理教育プログラム : 心の健康を守る学校教育の再生と未来

    山崎, 勝之

    福村出版  2022.10  ( ISBN:9784571220616

     More details

    Total pages:305p   Language:Japanese

    CiNii Books

    researchmap

  • もう一つの教育―よい行為の習慣をつくる品格教育の提案

    青木 多寿子( Role: Edit)

    ナカニシヤ出版  2011.10  ( ISBN:4779505534

     More details

    Total pages:73  

    ASIN

    researchmap

  • 教師になる人のための学校教育心理学

    越, 良子( Role: Joint author ,  認知の発達)

    ナカニシヤ出版  2021.10  ( ISBN:9784779514890

     More details

    Total pages:v, 223p   Language:Japanese

    CiNii Books

    researchmap

  • よくわかる学校教育心理学 (やわらかアカデミズム・わかるシリーズ)

    森 敏昭, 淵上 克義, 青木 多寿子( Role: Joint editor)

    ミネルヴァ書房  2010.4  ( ISBN:4623056422

     More details

    Total pages:258  

    ASIN

    researchmap

  • よくわかる生徒指導・キャリア教育

    小泉令三( Role: Joint author ,  「居場所づくり」「心理教育プログラムの活用」「ロール・プレイの活用」)

    2010.4 

     More details

▼display all

MISC

▼display all

Presentations

▼display all

Works

  • 小中学生のための読書促進プロジェクト

    2002

     More details

  • 附属中学校、附属幼稚園、保護者、外部と連携した総合的な学習

    2001
    -
    2002

     More details

Awards

  • ヤングサイコロジスト

    1992  

     More details

    Country:Japan

    researchmap

Research Projects

  • 世界で広まる品格教育の日本的展開の可能性について:エビデンスと視察を通して

    Grant number:20H01680  2020.04 - 2024.03

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(B)  基盤研究(B)

    青木 多寿子, 山田 剛史, 川合 紀宗, 笹山 健作, 宮崎 宏志, 足立 稔, 新 茂之, 井邑 智哉

      More details

    Grant amount:\15600000 ( Direct expense: \12000000 、 Indirect expense:\3600000 )

    researchmap

  • An Inquiry into the conditions for deep common understanding among abled-bodied persons and challenged persons

    Grant number:26370018  2014.04 - 2017.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    MIYAZAKI Hiroshi, KISHIMOTO Hiroshi, Aoki Tazuko

      More details

    Grant amount:\2990000 ( Direct expense: \2300000 、 Indirect expense:\690000 )

    Currently,it is recognized that challenged persons have the inherent dignity and worth and equal rights.Nevertheless,we see the serious affairs of disability discrimination and prejudice.Now,comprehensive understanding of challenged persons should be required.So,the purpose of this research is to inqure into the conditions for deep common understanding among abled-bodied persons and challenged persons,from the standpoint of ethics.For such purpose,we sought the strategy to refine imagination and tacit knowledge.The article as the main research achievement “A Search for the Clue to Comprehensive Understanding of Others from the Standpoint of John Dewey's Concept ‘Habit’” was printed in The Japanese Journal of Educational Practices on Moral Development Vol.10,No.1,2016.

    researchmap

  • Research the theories of character education and analyzing the effects piled up during compulsory education keeping in close contact with parents and community.

    Grant number:23330263  2011.04 - 2015.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    AOKI Tazuko, HASHIGAYA Yoshimasa, MIYAZAKI Hiroshi, YAMADA Tsuyoshi, ATARASHI Shigeyuki, KAWAI Norimune, IMURA Tomoya

      More details

    Grant amount:\17940000 ( Direct expense: \13800000 、 Indirect expense:\4140000 )

    Character education aims at making good habits for students with core virtue. We can imagine long span education, for example, all over the compulsory education is more effective than just depending upon each classroom teachers. We are sure that cooperating education with parents and community are more effective than just teachers. We would be sure that a core made them cooperate easily. Character education has a possibility to be a core of comprehensive education reform to bring up good citizens. In this research, we discussed it by visiting schools visits which had gotten “National School of Character”. We discussed from four professional points; educational psychology, philosophy and ethics, special education and visual design. We also examined the effects of character education for six years. We found that we could see effective results after we had continued for five or six years’ education. That means we need to have grate perseverance to establish good habits for students.

    researchmap

  • Encouragement of school wide character education in Japan ; aiming at a world-level throughout supporting professionals development by researchers.

    Grant number:22653119  2010 - 2012

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research  Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

    AOKI Tazuko, HASHIGAYA Yoshimasa, MIYAZAKI Hiroshi, YAMADA Tsuyoshi, ATARASHI Shigeyuki, KAWAI Norimune

      More details

    Grant amount:\2920000 ( Direct expense: \2500000 、 Indirect expense:\420000 )

    A school district began school wide character education. This is the first case in Japan. The purpose of this study is to support them to develop a world-leveleducation. Our professional teams helped to answer theoretical questions from teachers. Also we invited a professional researcher and an excellent director from USA to give them some advices. Teachers understood the meaning of character education more clearly and found some ideas to develop them more excellent.

    researchmap

  • 学区で取り組む品性教育の研究者による支援と成果・問題点の分析

    Grant number:19653109  2007 - 2009

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 挑戦的萌芽研究  挑戦的萌芽研究

    青木 多寿子, 橋ヶ谷 佳正, 宮崎 宏志, 山田 剛史, 新 茂之

      More details

    Grant amount:\3200000 ( Direct expense: \3200000 )

    東京都のA区が取り組み始めた人格の完全を目指した品性・品格教育を、研究者で支援するのが本研究の目的である。
    本研究の3年間の目的は、(1)品性・品格教育の全国初の実践に向けて、取り組みの理念や教育的意義を、教員や保護者に向けて正確に伝えるため、教育委員会の活動を支援すること、(2)品性に関する教育の成果を、well-beingとの関係を中心にアンケートで調査し、この取り組みをエビデンス・ベースの展開にすること、(3)アメリカで教員達に品性・品格教育を教え、全米で学校を支援しているボストン大学の先生をお招きし、A区の品性・品格教育にコメントしていただき、旧来の教育と違った新しい視点を取り入れることである。本年度はまとめの年なので、(1)、(2)を中心に行った。
    (1) 地域の保護者向け講演会、校内研修会、教育委員会主催の研修会等で、交通費、講演料なしの講演を行い、全区実施に向けて教員研修等のお手伝いをした。また、教育委員会は、全学区で使用する教師用手引き書を作成したが、これを作成する際、知識提供、翻訳した資料の提供を行った。
    (2) アンケート調査は、A区が取り組みを始める前の段階から毎年、2月に調査を行っている。今回で4回目のアンケートを実施した。3回目までのまとめは、アンケートに協力してくださった学校と教育委員会にお伝えした。この分析の結果、規範意識は確かにwell-beingと関わっているが、その教育の成果の様相は内容(根気、活力、寛容など)によって多様であることが窺えた。
    (3) 昨年のボストン大学の教授による講演の逐語録をまとめ、多くの方に配布できるようにした。

    researchmap

▼display all

 

Class subject in charge

  • Learning for Sustainability Ⅰ (2024academic year) 1st semester  - 火7~8

  • Learning for Sustainability Ⅱ (2024academic year) Second semester  - 火7~8

  • Psychological Data Science Research Method Ⅱ (Psychological Experiment) (2024academic year) 3rd and 4th semester  - 月1~4

  • Seminer in Psychological Data Science Basic (2024academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Introductory Seminar for Teaching Profession Practice (2024academic year) 1st and 2nd semester  - 火1~2

▼display all

 

Media Coverage

  • 中学受験

    中国新聞  子育てカタリバ  2021.9.14

     More details

    Author:Other 

  • おばあちゃんの育休は Newspaper, magazine

    朝日新聞  ひととき  2021.6.30