Updated on 2024/10/18

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UCHIMARU Yukako
 
Organization
Institute for Promotion of Education and Campus Life Associate Professor
Position
Associate Professor
External link

Degree

  • 修士(地域研究) ( 筑波大学 )

  • 学士(文学) ( 筑波大学 )

  • Ph.D. in Linguistics ( University of Tsukuba )

Research Interests

  • Japanese language education

  • 言語学

  • 日本語学

  • 日本語教育

  • Linguistics

  • Japanese linguistics

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Japanese language education

  • Humanities & Social Sciences / Linguistics

  • Humanities & Social Sciences / Japanese linguistics

Research History

  • Okayama University   Institute for Promotion of Education and Campus Life   Associate Professor

    2022.4

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  • Okayama University   Institute for Education and Student Services   Associate Professor

    2016.4 - 2022.3

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  • Okayama University   Language Education Center   Associate Professor

    2010.4 - 2016.3

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  • Okayama University   International Center   Associate Professor

    2009.4 - 2010.3

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Papers

  • Revision of Japanese Language Course Web System at Okayama University Associated with the Curriculum Change

    Bulletin of Institute for Education and Student Services, Okayama University   5   257 - 270   2020.12

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

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  • Development of Placement Test Questions in Moodle for the Japanese Language Course

    Bulletin of Institute for Education and Student Services, Okayama University   5   271 - 282   2020.12

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

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  • Evaluation of the New Japanese Language Curriculum at Okayama University: An International Student Survey Report in 2013

    Yukako Uchimaru, Eri Banno

    Bulletin of Higher Education Okayama University   ( 10 )   69 - 78   2014.12

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:岡山大学グローバル・パートナーズ, 岡山大学教育開発センター, 岡山大学言語教育センター, 岡山大学キャリア開発センター  

    岡山大学の全学日本語コースでは毎年カリキュラムの見直しを行ってきたが,受講生の多様なニーズに対応するために大規模なカリキュラムの改編を行い,2013 年度前期から新カリキュラムで授業を展開することとなった。その効果を把握するため,2013 年度前期末および後期末にアンケート調査を実施し,前期74 名,後期78 名の回答を得た。分析の結果,2013 年度から新たに導入したトピック/技能別クラスの開講に肯定的な者が8割以上,日本語コース全体に満足している者が約8割おり,カリキュラム改編後の全学日本語コースに対する受講生の満足度が高いことが明らかになった。本稿では日本語コース全体に対する評価,総合クラスおよびトピック/技能別クラスに対する評価,新規開講科目に関する希望について報告する。

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  • Reevaluating the Seven Levels of the Japanese Language Classes Based on the ACTFL-OPI

    森岡 明美, 坂野 永理, 内丸 裕佳子

    岡山大学教師教育開発センター紀要   4 ( 4 )   117 - 122   2014.3

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:岡山大学教師教育開発センター  

    岡山大学言語教育センターの全学日本語コースでは,初級から上級まで7レベルのクラスを提供しているが,このレベル設定の妥当性を検討するには外部基準に照らすことが適当と考え,そのひとつとして,ACTFL(American Council for Teaching of Foreign Languages) のOPI (Oral Proficiency Interview) を行った。ACTFL-OPI は様々な言語の「話す能力」測定法として確立され活用されているインタビュー方式の試験であり,ACTFL に認定されたテスターによってなされる。本稿では,全学日本語コース履修生を対象に行ったACTFLOPIの実施方法及び結果を報告し,全学日本語コースの各レベルと ACTFL-OPI の対応について述べる。

    DOI: 10.18926/CTED/52296

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  • Japanese Language Curriculum Reform at Okayama University

    内丸 裕佳子, 坂野 永理, 森岡 明美

    大学教育研究紀要   ( 9 )   79 - 88   2013.12

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:岡山大学国際センター, 岡山大学教育開発センター, 岡山大学言語教育センター, 岡山大学キャリア開発センター  

    近年岡山大学の全学日本語コースでは,従来の研究生や大学院生に加え,短期留学生の数が増加し,受講生の多様化が進んでいる。本コースでは毎年カリキュラムの見直しを行ってきたが,この度,受講生の多様なニーズに対応するため,大規模なカリキュラム改編を行った。この改編の大きな特徴は,従来の総合クラスに加え,さまざまなレベルに対応したトピック別の選択クラスを開講し,受講生の状況や興味に合った科目数と科目内容の選択を可能にしたことにある。本稿では2013年度の大規模なカリキュラム改編にいたる背景とその準備過程,改編前と改編後のカリキュラムの相違点,改編後に行ったアンケート調査の結果概略,今後の課題について述べる。

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  • Establishing of a Local Study Program for Upper-intermediate and Pre-advanced Japanese Learners

    内丸 裕佳子

    岡山大学教師教育開発センター紀要   3   117 - 124   2013.3

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:岡山大学教師教育開発センター  

    本稿は中級後半および上級前半の日本語学習者を対象とした文化クラスでの実践報告である。日本刀,ジーンズ・学生服などの繊維産業,団扇と扇子,麺文化の比較と伝統製法のそうめん,B級グルメと地域の農産物・海産物,といった地域の文化・産業に根差したトピックをとりあげた。このクラスの特徴は,留学生だけでなく,副専攻日本語教育コースの学生と国際交流に興味を持つ日本人学生がボランティアとして授業に参加している点にある。協働学習およびプロジェクトワークが留学生にどのような刺激を与えたか,このような形式のクラスを運営する上での課題は何かをアンケート調査から明らかにする。

    DOI: 10.18926/CTED/49512

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  • Implementation of the CEFR in Belgium, Germany and Hungary

    大久保 理恵, 坂野 永理, 内丸 裕佳子

    大学教育研究紀要   ( 8 )   1 - 10   2012.12

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:岡山大学国際センター, 岡山大学教育開発センター, 岡山大学言語教育センター, 岡山大学キャリア開発センター  

    岡山大学の日本語コースでは,各レベルの到達度の目安として,CEFR(ヨーロッパ言語共通参照枠)の到達レベルを取り入れることを検討課題としている。本稿では,ヨーロッパの高等教育におけるCEFR 導入の背景を述べ,ベルギー,ドイツ,ハンガリーの三大学におけるCEFR導入状況の調査結果を報告する。調査により,各大学によりCEFRの取り入れ方は様々であることがわかった。しかしながら,どの大学においても,CEFR がきっかけとなり,日本語コース,教員,学生に変革が起こり,その変革が授業やカリキュラムの向上につながっていることが明らかになった。

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  • What Do Learners Expect to Study in Intermediate-level Japanese Language Class? : A Survey in a Higher Education Institution

    内丸 裕佳子

    大学教育研究紀要   ( 8 )   61 - 72   2012.12

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:岡山大学国際センター, 岡山大学教育開発センター, 岡山大学言語教育センター, 岡山大学キャリア開発センター  

    本稿は,アンケート調査を通じて高等教育機関で学ぶ学習者の中級レベルに対する学習ニーズを明らかにすることを目的とする。アンケート調査結果は4点にまとめられる。(1)教科書の説明および内容:初級に比べ評価が低くなる。母語による解説が望まれている。(2)学習項目:アカデミックな日本語,日常生活での日本語の両方に対するニーズがある。会話学習への要望が最も多く,次いで文法・文型,語彙が同数だった。(3)教え方に対する要望:①既習表現と比較しながら説明する。②文型・表現は共通する意味・用法でまとめて効率的に教える。③文型・語彙の硬さ・柔らかさの区別を示す。(4)教室活動に対する要望:短い会話練習,作文,ゲーム要素を取り入れた練習も増やす。

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  • 形容詞の等位接続に現れる形態について-日本語のテ形と韓国語のgo形の統語的共通点と相違点-

    内丸裕佳子, 金英淑, 朴江訓, 竹沢幸一

    留学生教育   0 ( 16 )   65 - 71   2011.12

     More details

    Language:Japanese   Publisher:留学生教育学会  

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  • On the Syntactic Structure of Verb-te Clauses : The Distinction between Adjunct Structures and Coordinate Structures

    UCHIMARU Yukako

    Studies in the Japanese Language   2 ( 1 )   1 - 15   2006

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    Language:Japanese   Publisher:日本語学会  

    This paper deals with verb-te clauses which express attendant circumstances, successive events, causes and reasons, and concurrent events. Examining these verb-te clauses syntactically, I suggest the following two points: 1) The syntactic structure of verb-te clauses can be divided into two categories on the grounds of tests for 'shika-nai,' '-sae,' and pseudo-cleft sentences. The verb-te clauses which express attendant circumstances form an adjunct structure which adjoins to the verb phrase, while the other verb-te clauses form a coordinate structure in which tense phrases are conjoined. 2) On the basis of these syntactic structures, -te forms can be divided into two categories. The -te form which constitutes an adjunct structure functions as an aspect marker, while the -te form which constitutes a coordinate structure functions as a conjoining form. Clarification of the syntactic structures of verb-te clauses is sure to help account for their morphological restrictions. This paper presents a framework that captures the correlation between the form and syntactic structure of verb-te clauses.

    DOI: 10.20666/nihongonokenkyu.2.1_1

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  • The te-form of adjectives in coordinate structures

    内丸 裕佳子

    Tsukuba journal of applied linguistics   ( 13 )   43 - 56   2006

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    Language:Japanese   Publisher:筑波大学大学院博士課程文芸・言語研究科応用言語学コース  

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  • On the Correlation between Morphological From and Syntactic Structure : An Examination of the Classification of the -te From

    内丸 裕佳子

    Tsukuba journal of applied linguistics   ( 12 )   15 - 28   2005

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    Language:Japanese   Publisher:筑波大学大学院博士課程文芸・言語研究科応用言語学コース  

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  • 動詞のテ形を伴う節の統語構造について : 付加構造と等位構造との対立を中心に(口頭発表,日本語学会2004年度春季大会研究発表会発表要旨)

    内丸 裕佳子

    國語學   55 ( 4 )   158 - 158   2004.10

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    Language:Japanese   Publisher:日本語学会  

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  • An Analysis of the Adverbial Noun Phrase mama

    内丸 裕佳子

    Tsukuba journal of applied linguistics   ( 6 )   27 - 40   1999

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    Language:Japanese   Publisher:筑波大学大学院博士課程文芸・言語研究科応用言語学コース  

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Books

  • 『日語語法研究(下)/日本語文法論Ⅱ』

    上田由起子, 于康, 内丸裕佳子, 遠藤喜雄, 小野尚之, 影山太郎, 岸本秀樹, 斎藤衛, 杉岡洋子, 虎谷紀世子, 西山國雄, 長谷川信子, 藤井友比呂, 松本曜, 眞野美穂, 三宅知宏( Role: Contributor ,  第6章 動詞のテ形を伴う節の統語構造について-付加構造と等位構造との対立を中心に-)

    外语教学与研究出版社  2022.11  ( ISBN:9787521340266

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    Responsible for pages:178-191  

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  • 『コーパスから始まる例文作り』(共著)

    中俣尚己,澤田浩子,堀内仁,建石一,太田陽子,内丸裕佳子,清水由貴子,加藤恵梨,小西円,茂木俊伸,山内博之( Role: Contributor)

    くろしお出版  2017.6  ( ISBN:9784874247310

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    Responsible for pages:113-134   Language:Japanese

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MISC

  • Class Design for Intermediate Level Using a Japanese Integrated Textbook

    Japanese Language Education Methods   ( 1 )   98 - 99   2019.9

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese  

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  • 機能語用例文データベース『はごろも』の今後の展開

    堀恵子, 内丸裕佳子, 加藤恵梨, 小西円, 山崎誠, 江田すみれ, 建石始, 中俣尚己, 李在鎬

    言語資源活用ワークショップ2016 発表論文集   180 - 189   2017.3

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    Language:Japanese  

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  • The Description of the Meanings of Grammatical Items, Enclitic Forms, and Grammar Category Information on &quotHAGOROMO,&quot a Japanese Function Words Usage Database, and Future Issues

    UCHIMARU Yukako, HORI Keiko

    The journal of Japanese Language Education Methods   24 ( 1 )   98 - 99   2017

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publisher:日本語教育方法研究会  

    &quotHAGOROMO,&quot a function words usage database, is a tool that enables internet searches of grammatical items in Japanese language education. In addition to publicly available information, we are currently researching meaning categories, meanings themselves, enclitic forms, and grammar category information, and will add these items in the future. This paper discusses the following: (1) the correspondence of the meaning uses currently available to the newly added categories; (2) grammar category information; (3) the relationship between meaning and grammar categories; (4) notations of the meanings of grammatical items; (5) notation methods for enclitic forms; and (6) future improvements.

    CiNii Article

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  • Designing Lessons with Extra-Curricular Activities to Teach Local Culture and Industries and its Challenges

    UCHIMARU Yukako

    The journal of Japanese Language Education Methods   23 ( 1 )   38 - 39   2016

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    Language:Japanese   Publisher:日本語教育方法研究会  

    This paper reports the challenges in designing lessons for intermediate and advanced students of Japanese to teach them about local culture and industries and their implementations. Based on the results of a survey on the lessons conducted in the first year, improvements such as revising the theme and learning form and incorporating extra-curricular activities were made in the second year. This paper describes the differences in the lessons used in the two implementations, points to consider when teaching lessons including extra-curricular activities, methods for providing materials to the students by considering the differences in their proficiency levels, learning evaluation, survey results, and suggestions for future improvements.

    CiNii Article

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  • Evaluation of the New Japanese Language Curriculum at Okayama University ::An International Student Survey Report

    UCHIMARU Yukako, BANNO Eri

    The journal of Japanese Language Education Methods   21 ( 2 )   28 - 29   2014

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publisher:日本語教育方法研究会  

    At Okayama University, the Japanese language curriculum is revised every year. Recently, a significant reform was made in order to meet the diverse needs of students and the new curriculum was implemented as of spring, 2013. We conducted a survey in 2013, and received responses from 74 students in the spring semester and 78 students in the fall semester. The results showed that almost 90% of the students answered positively to topic-specific classes, and more than 80% of them were satisfied with the Japanese language course. In this presentation we describe the students evaluations of the course, the individual classes, and their preference for new classes.

    DOI: 10.19022/jlem.21.2_28

    CiNii Article

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  • Instructions for Language Variations in an Advanced Japanese Conversation Class

    UCHIMARU Yukako, ISHII Masako, SAKUMOTO Harue, MATSUTOMO Wataru, HAYASHI Minobu, OOTSUKA Shino, OKITSU Mei, TAKAHARA Kazue

    The journal of Japanese Language Education Methods   20 ( 1 )   78 - 79   2013

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publisher:Japanese Language Education Methods  

    With the increasing number of foreign residents, it is important for non-native speakers of Japanese to understand Japanese language variations for appropriate language use. However, the variations have not been taught to learners sufficiently. Based on the results of a survey, participant observation and recordings of the students' conversation in class, we investigate how advanced-level learners understand the variations, such as regional dialects and gender language differences.

    DOI: 10.19022/jlem.20.1_78

    CiNii Article

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  • Japanese Language Curriculum Reform at Okayama University

    Yukako Uchimaru, Eri Banno, Akemi Morioka

    Bulletin of Higher Education Okayama University   20 ( 2 )   40 - 41   2013

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publisher:日本語教育方法研究会  

    At Okayama University, along with the research and graduate students enrolled in the Japanese Language classes, there has been a growing number of exchange students. In order to accommodate students with diverse backgrounds, we undertook a drastic curriculum reform despite making yearly adjustments. We began to offer various topic-based elective classes in addition to the integrated classes offered. As a result, students now can take classes that suit their interest and have more choices on the number of classes they take. In this presentation, we will report the process of our needs-analysis, the reform and changes in the new curriculum, and then, discuss further issues based on the post-reform survey.

    DOI: 10.19022/jlem.20.2_40

    CiNii Article

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  • 中級日本語学習者が望む学習とは何か-高等教育機関におけるアンケート調査- Reviewed

    内丸裕佳子

    2012年度日本語教育学会秋季大会予稿集   225 - 226   2012.10

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    Language:Japanese  

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  • Establishing of a Local Study Program for Upper-intermediate and Pre-advanced Japanese Learners

    UCHIMARU Yukako

    The journal of Japanese Language Education Methods   19 ( 2 )   8 - 9   2012

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    Language:Japanese   Publisher:Japanese Language Education Methods  

    This is a practical study on a culture class for upper-intermediate and pre-advanced Japanese learners. We dealt with topics on local culture and industry in class, such as Japanese swords, Japanese fans, the textile industry, farm and marine products. The class consisted of three groups of students; international, Japanese who minor in Japanese language education, and Japanese volunteers. We investigate how interactive activities and the project work influenced the acquisition of content, and also illustrate some problems of the class based on the results of a survey.

    DOI: 10.19022/jlem.19.2_8

    CiNii Article

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  • The Effect of a Peer Activity Using Visual Maps:-Focusing on Learner Introspection in a Writing Class-

    UCHIMARU Yukako, KIHARA Ikuko

    The journal of Japanese Language Education Methods   15 ( 2 )   8 - 9   2008

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    Language:Japanese   Publisher:Japanese Language Education Methods  

    This is a practical study on a writing class for lower-advanced Japanese learners. They drew a visual map ('mind map') to compose a text, and carried out a peer activity using the map. A distinctive feature of 'mind maps' is to use colors and pictures to draw content which cannot be expressed only by words. We clarify the effect of the map for the learners in the peer activity based on the records of the learners' introspection.

    DOI: 10.19022/jlem.15.2_8

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  • 形容詞の等位接続に現れる形態について―日本語のテ形と韓国語のgo形の比較―

    内丸裕佳子, 金英淑, 朴江訓, 竹沢幸一

    研究者代表 青木三郎『科学研究費報告書 基盤研究(B)(課題番号15320048)諸外国語と日本語の対照的記述に関する方法論的研究』   35 - 50   2007

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Presentations

  • 大学における中級レベルの留学生を対象としたアカデミックジャパニーズの授業展開について

    内丸 裕佳子

    京都大学大学院教育学研究科教育実践コラボレーション・センター主催 全国スクールリーダー育成研修E.FORUM 2023  2023.8.19 

     More details

    Event date: 2023.8.18 - 2023.8.19

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 高等教育機関における留学生を対象とした中級後半レベル学術日本語のコース設計について

    内丸 裕佳子

    京都大学大学院教育学研究科教育実践コラボレーションセンター主催 2022年度E.FORUM全国スクールリーダー育成研修「第18回実践交流会」  2023.3.21 

     More details

    Event date: 2023.3.21

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 全学日本語コースにおけるチームティーチングの意義と課題

    内丸裕佳子, 守谷智美, 末繁美和, 長野真澄

    岡山大学桃太郎FD・SDバーチャルフォーラム2021  2021.9.10 

     More details

    Event date: 2021.9.10

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

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  • Class Design for Intermediate Level Using a Japanese Integrated Textbook

    Yukako Uchimaru, Fumiko Tomioka, Masami Honda

    Japanese Language Education Methods 

     More details

    Event date: 2019.9.14

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

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  • 地域文化を活用した留学生対象の授業「岡山を知ろう」の実践と課題

    内丸裕佳子

    地域文化を活用した留学生教育  福井大学語学センター

     More details

    Event date: 2019.9.7

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    Venue:福井大学  

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  • 日本語e-learningの開発と実践 Invited

    内丸 裕佳子

    留学生教育学会 第23回年次大会  2018.9.8  留学生教育学会

     More details

    Event date: 2018.9.8

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

    Venue:広島大学  

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  • コーパスの検索結果を使って授業準備-「時を表す表現」を例に-

    内丸裕佳子

    日本語教員向けワークショップ『コーパスから始まる例文作り』  聖心女子大学応用日本語学研究会

     More details

    Event date: 2018.3.4

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:聖心女子大学  

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  • コーパスの検索結果を使って授業準備-「時を表す表現」を例に-

    内丸裕佳子

    ワークショップ『コーパスから始まる例文作り』  京都外国語大学応用日本語学研究会

     More details

    Event date: 2017.10.14

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:京都外国語大学  

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  • 知覚動詞の自他と自発構文の動詞との違いについて

    内丸裕佳子,加藤恵梨

    公開シンポジウム日本語の自動詞・他動詞を考える  日本女子大学学術交流・日本女子大学大学院文学研究科主催 日本語文法項目用例データベース『はごろも』研究会共催

     More details

    Event date: 2017.10.7

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:日本女子大学  

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  • 機能語用例文データベース「はごろも」における文法項目の意味・前接形態・文法カテゴリー情報の記述と今後の課題

    Yukako Uchimaru, Keiko Hori

    Japanese Language Education Methods 

     More details

    Event date: 2017.9.16

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

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  • 機能語用例文データベース『はごろも』の今後の展開

    堀恵子,内丸裕佳子,加藤恵梨,小西円,山崎誠,江田すみれ,建石始,中俣尚己,李在鎬

    言語資源活用ワークショップ2016  国立国語研究所

     More details

    Event date: 2017.3.7

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:国立国語研究所  

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  • Designing Lessons with Extra-Curricular Activities to Teach Local Culture and Industries and its Challenges

    Yukako Uchimaru

    Japanese Language Education Methods 

     More details

    Event date: 2016.9.24

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

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  • 地域の文化・産業を学ぶ日本語・日本事情教育の実践

    内丸裕佳子

    第64回中国・四国地区大学教育研究会分科会  中国・四国地区大学教育研究会

     More details

    Event date: 2016.6.12

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:岡山大学  

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  • 原因・理由を表す表現をめぐって

    内丸裕佳子

    はごろも研究会2015コーパス構築とコーパスに基づいた日本語文法・日本語教育研究  はごろも研究会

     More details

    Event date: 2015.12.5

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:東洋大学  

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  • Evaluation of the New Japanese Language Curriculum at Okayama University: An International Student Survey Report

    Yukako Uchimaru, Eri Banno

    Japanese Language Education Methods  2014 

     More details

    Event date: 2014.9.6

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

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  • Japanese Language Curriculum Reform at Okayama University

    2013 

     More details

    Event date: 2013.9.21

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

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  • Instruction for Language Variations in an Advanced Japanese Conversation Class

    2013 

     More details

    Event date: 2013.3.10

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

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  • What Do Learners Expect to Study in Intermediate-level Japanese Language Class?: A Survey in a Higher Education Institution

    Yukako Uchimaru

    2012 

     More details

    Event date: 2012.10.14

    Presentation type:Poster presentation  

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  • 「X をY に(して),S」構文における「して」形省略の条件について

    Yukako Uchimaru

    2012 

     More details

    Event date: 2012.9.22

    Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

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  • Establishing of a Local Study Program for Upper-intermediate and Pre-advanced Japanese Learners

    Yukako Uchimaru

    2012 

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    Event date: 2012.9.15

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

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  • 視覚的マップを用いたピア活動の試み-文章表現クラスの学習者の気づきを中心に-

    *内丸裕佳子・木原郁子

    日本語教育方法研究会第31回研究会  2008  日本語教育方法研究会

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    Event date: 2008.9.20

    Presentation type:Poster presentation  

    Venue:松山市  

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  • 日本語活用形への理論的アプローチ

    *内丸裕佳子・西山國雄・三原健一・竹沢幸一

    日本語文法学会第8回大会  2007 

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    Event date: 2007.10.28

    Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:つくば市  

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  • 上級会話クラスにおける日本語のバリエーション教育について

    日本語教育方法研究会第40回研究会  2013 

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  • 岡山大学全学日本語コースのカリキュラム改善について

    日本語教育方法研究会第41回研究会  2013 

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  • Establishing of a Local Study Program for Upper-intermediate and Pre-advanced Japanese Learners

    2012 

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  • 中級日本語学習者が望む学習とは何か‐高等教育機関におけるアンケート調査‐

    2012年度日本語教育学会秋季大会  2012 

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  • 状態記述二次述部に現れる形態について-日本語と韓国語の比較-

    シンポジウム「対話する言語学-日本語と諸外国語の対照的分析による発見と創出-」  2007 

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  • 形態と統語構造との相関-先行研究における活用論との対比を中心に-

    筑波大学大学院第2回応用言語学研究会  2005 

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  • 動詞のテ形を伴う節の統語構造について-付加構造と等位構造との対立を中心に-

    日本語学会2004年度春季大会  2004 

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Class subject in charge

  • Study of Okayama 1 (2024academic year) Third semester  - 水3~4

  • Study of Okayama 1 (2024academic year) Third semester  - 水3~4

  • Study of Okayama 2 (2024academic year) Fourth semester  - 水3~4

  • Study of Okayama 2 (2024academic year) Fourth semester  - 水3~4

  • Applied Japanese (Speaking A1) (2024academic year) Third semester  - 木3~4

  • Applied Japanese (Speaking A1) (2024academic year) Third semester  - 木3~4

  • Applied Japanese (Speaking A2) (2024academic year) Fourth semester  - 木3~4

  • Applied Japanese (Speaking A2) (2024academic year) Fourth semester  - 木3~4

  • Applied Japanese (Speaking B1) (2024academic year) Summer concentration  - その他

  • Applied Japanese (Speaking B1) (2024academic year) Summer concentration  - その他

  • Applied Japanese (Speaking B2) (2024academic year) Summer concentration  - その他

  • Applied Japanese (Speaking B2) (2024academic year) Summer concentration  - その他

  • Japanese (Speaking A1) (2024academic year) Third semester  - 木3~4

  • Japanese (Speaking A2) (2024academic year) Fourth semester  - 木3~4

  • Japanese (Speaking B1) (2024academic year) Summer concentration  - その他

  • Japanese (Speaking B2) (2024academic year) Summer concentration  - その他

  • Japanese 5-1 (2024academic year) Third semester  - 月1~2,火1~2,水1~2,木1~2

  • Japanese 5-1 (2024academic year) Third semester  - 月1~2,火1~2,水1~2,木1~2

  • Japanese 5-2 (2024academic year) Fourth semester  - 月1~2,火1~2,水1~2,木1~2

  • Japanese 5-2 (2024academic year) Fourth semester  - 月1~2,火1~2,水1~2,木1~2

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