Updated on 2025/01/19

写真a

 
Okada Ayumi
 
Organization
Faculty of Medicine, Dentistry and Pharmaceutical Sciences Associate Professor
Position
Associate Professor
External link

Degree

  • 医学博士

Research Interests

  • Pediatrics

  • Psychosomatic medicine

  • 小児科学

  • 心身医学

Research Areas

  • Life Science / Embryonic medicine and pediatrics

  • Life Science / General internal medicine  / psychosomatic medicine

Education

  • Okayama University   医学部   医学科

    - 1992.3

      More details

    Country: Japan

    researchmap

  • Okayama University   小児科学教室  

    - 1992

      More details

Research History

  • Okayama University Hopital   Department of Child Psychosomatic Medicine   Director

    2019.12

      More details

  • Okayama Graduate School of Medicine, Dentistry and Pharmaceutical Sciences   Department of Pediatrics   Associate Professor

    2014.11

      More details

  • - 岡山大学.助手

    2000

      More details

  • - Okayama University, Research Assistant.

    2000

      More details

Professional Memberships

▼display all

 

Papers

  • Birth order and paediatric allergic disease: A nationwide longitudinal survey Reviewed

    T. Kikkawa, T. Yorifuji, Y. Fujii, M. Yashiro, A. Okada, M. Ikeda, H. Doi, H. Tsukahara

    Clinical & Experimental Allergy   48 ( 5 )   577 - 585   2018.5

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Wiley  

    DOI: 10.1111/cea.13100

    researchmap

  • Importance and usefulness of evaluating self-esteem in children. International journal

    Mizuho Hosogi, Ayumi Okada, Chikako Fujii, Keizou Noguchi, Kumi Watanabe

    BioPsychoSocial medicine   6   9 - 9   2012.3

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    Self-esteem is the "feeling of self-appreciation" and is an indispensable emotion for people to adapt to society and live their lives. For children, in particular, the environment in which they are raised contributes profoundly to the development of their self-esteem, which in turn helps them to adapt better to society. Various psychologists have provided definitions of self-esteem, and examined methods of objectively evaluating self-esteem. Questionnaire-style assessment methods for adult include Rosenberg Self-Esteem Scale and Janis-Field Feeling of Inadequacy Scale, and these for children include Coopersmith Self-Esteem Inventory, Pope's 5-Scale Test of Self-Esteem for children, and Kid- KINDL®. Other methods include Ziller Social Self-Esteem Scale and Implicit Association Test. The development of children's self-esteem is heavily influenced by their environment, that is, their homes, neighborhoods, and schools. Children with damaged self-esteem are at risk of developing psychological and social problems, which hinders recovery from low self-esteem. Thus, to recover low self-esteem, it is important for children to accumulate a series of successful experiences to create a positive concept of self. Evaluating children's self-esteem can be an effective method for understanding their past and present circumstances, and useful to treat for children with psychosomatic disorders.

    DOI: 10.1186/1751-0759-6-9

    PubMed

    researchmap

Books

  • 一人一人と向き合う思春期健診マニュアル

    永光信一郎, 阪下和美, 作田亮一, 岡田あゆみ, 松浦賢長( Role: Joint author)

    太陽印刷有限会社  2021.12 

     More details

  • 家族の力で拒食を乗り越える : 神経性やせ症の家族療法ガイド

    Ganci, Maria, 井口, 敏之, 岡田, あゆみ, 荻原, かおり( Role: Supervisor (editorial))

    星和書店  2019.9  ( ISBN:9784791110285

     More details

    Total pages:xviii, 92p   Language:Japanese

    CiNii Books

    researchmap

MISC

  • 神経性やせ症における腎機能評価

    宮原 宏幸, 田中 知絵, 藤井 智香子, 重安 良恵, 岡田 あゆみ, 塚原 宏一

    日本腎臓学会誌   65 ( 3 )   322 - 322   2023.5

     More details

    Language:Japanese   Publisher:(一社)日本腎臓学会  

    researchmap

  • 小児の心身症診療 外来で使える心理検査

    岡田 あゆみ

    脳と発達   55 ( Suppl. )   S106 - S106   2023.5

     More details

    Language:Japanese   Publisher:(一社)日本小児神経学会  

    researchmap

  • 【小児疾患診療のための病態生理 3 改訂第6版】発達障害,心身症,精神疾患 不安症,強迫症

    岡田 あゆみ

    小児内科   54 ( 増刊 )   753 - 757   2022.12

     More details

    Language:Japanese   Publisher:(株)東京医学社  

    researchmap

  • COVID-19罹患後症状を認めた起立性調節障害女児の1例

    重安 良恵, 岡田 あゆみ, 藤井 智香子, 田中 知絵, 椙原 彰子, 堀内 真希子, 塚原 宏一

    子どもの心とからだ   31 ( 3 )   448 - 448   2022.11

     More details

    Language:Japanese   Publisher:(一社)日本小児心身医学会  

    researchmap

  • 小児の心身症診療の実際 不登校を伴う起立性調節障害児への対応

    岡田 あゆみ

    日本小児科医会会報   ( 64 )   13 - 15   2022.10

     More details

    Language:Japanese   Publisher:(公社)日本小児科医会  

    心身症とは,身体疾患のなかで心理社会的な要因の影響が大きい状態・疾患を指す。子どもは心理社会的ストレスの影響で身体症状を呈しやすいだけでなく,情緒や行動にも変化を来しやすい。日本小児心身医学会(2014年)の定義では,「子どもの身体症状を示す病態のうち,その発症や経過に心理社会的因子が関与するすべてのものをいう。それには,発達・行動上の問題や精神症状を伴うこともある」とされる。よって,心身症診療ではbio-psycho-socialな視点を持ち,身体疾患の診断・治療に加えて,子どもの心理発達特性を理解し,家庭や学校などの環境要因へ対応することが必要となる。思春期に好発する起立性調節障害は,朝起き不良や全身倦怠感,立ちくらみを主症状とする疾患で,日常生活上の支障が大きくQOLや自己評価が低下しやすい。一方で,「怠学」「精神的な問題」と誤解されやすく,抑うつや不登校などの二次的問題が発生しやすい。さらに,近年神経発達症との併存が指摘されており,教育領域でも課題とされている。コロナ禍で活動量が減り,不登校児の増加が指摘される中で,本症への対応はさらに重要となっている。心身症診療は「身体症状を窓口に子どもの成長を支える」作業である。登校支援など心理社会的要因には,学校や地域の相談機関へ繋ぐなど小児科医のハブ機能が生かされる。よって不登校を伴う起立性調節障害児の診療に小児科医が果たす役割は大きい。(著者抄録)

    researchmap

  • 小児心身症医療の現状とCOVID-19パンデミックの影響 コロナ禍における小児心身症の臨床的特徴と対応

    岡田 あゆみ

    日本心身医学会総会ならびに学術講演会プログラム・抄録集   63回   84 - 84   2022.6

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日本心身医学会総会ならびに学術講演会事務局  

    researchmap

▼display all

Awards

  • 小児医学川野賞(社会医学)

    2023.3   公益社団法人川野小児医学奨学財団  

    岡田あゆみ

     More details

  • 第18回公募助成(地域連携)

    2022.10   岡山県医学振興財団   第42回日本小児心身医学会中国四国地方会

    岡田あゆみ

     More details

  • 第1回天晴れ女医ボスアワード大賞

    2019.3  

    岡田あゆみ

     More details

  • 第23回山内逸郎記念賞

    2017.6  

    岡田あゆみ

     More details

  • 日本イーライリリー海外フェローシップ

    2002   日本イーライリリー社  

    岡田あゆみ

     More details

 

Class subject in charge

  • Perinatal and Neonatal Medicine (2024academic year) special  - その他

  • Pediatrics and Development (2024academic year) special  - その他

  • Practicals: Pediatrics (2024academic year) special  - その他

  • Research Projects: Pediatrics (2024academic year) special  - その他

  • Research Projects and Practicals: Pediatrics I (2024academic year) special  - その他

  • Lecture and Research Projects: Pediatrics I (2024academic year) special  - その他

  • Research Projects and Practicals: Pediatrics II (2024academic year) special  - その他

  • Lecture and Research Projects: Pediatrics II (2024academic year) special  - その他

  • Pediatrics and Child Neurology (Core Clinical Practice) (2024academic year) special  - その他

  • Elective Clinical Practice (Pediatrics) (2024academic year) special  - その他

  • Perinatal and Neonatal Medicine (2023academic year) special  - その他

  • Pediatrics and Development (2023academic year) special  - その他

  • Practicals: Pediatrics (2023academic year) special  - その他

  • Research Projects: Pediatrics (2023academic year) special  - その他

  • Research Projects and Practicals: Pediatrics I (2023academic year) special  - その他

  • Lecture and Research Projects: Pediatrics I (2023academic year) special  - その他

  • Research Projects and Practicals: Pediatrics II (2023academic year) special  - その他

  • Lecture and Research Projects: Pediatrics II (2023academic year) special  - その他

  • Pediatrics and Child Neurology (Core Clinical Practice) (2023academic year) special  - その他

  • Perinatal and Neonatal Medicine (2022academic year) special  - その他

  • Pediatrics and Development (2022academic year) special  - その他

  • Research Projects and Practicals: Pediatrics I (2022academic year) special  - その他

  • Lecture and Research Projects: Pediatrics I (2022academic year) special  - その他

  • Research Projects and Practicals: Pediatrics II (2022academic year) special  - その他

  • Lecture and Research Projects: Pediatrics II (2022academic year) special  - その他

  • Pediatrics and Child Neurology (Core Clinical Practice) (2022academic year) special  - その他

  • Perinatal and Neonatal Medicine (2021academic year) special  - その他

  • Pediatrics and Development (2021academic year) special  - その他

  • Research Projects and Practicals: Pediatrics I (2021academic year) special  - その他

  • Lecture and Research Projects: Pediatrics I (2021academic year) special  - その他

  • Research Projects and Practicals: Pediatrics II (2021academic year) special  - その他

  • Lecture and Research Projects: Pediatrics II (2021academic year) special  - その他

  • Pediatrics and Child Neurology (Core Clinical Practice) (2021academic year) special  - その他

  • Perinatal and Neonatal Medicine (2020academic year) special  - その他

  • Pediatrics and Development (2020academic year) special  - その他

  • Research Projects and Practicals: Pediatrics I (2020academic year) special  - その他

  • Lecture and Research Projects: Pediatrics I (2020academic year) special  - その他

  • Research Projects and Practicals: Pediatrics II (2020academic year) special  - その他

  • Lecture and Research Projects: Pediatrics II (2020academic year) special  - その他

  • Pediatrics and Child Neurology (Core Clinical Practice) (2020academic year) special  - その他

▼display all