Updated on 2024/10/22

写真a

 
YOSHIDA Azumi
 
Organization
Institute for Promotion of Education and Campus Life Lecturer
Position
Lecturer
External link

Degree

  • 博士(環境人間学)兵庫県立大学

  • 修士(環境人間学)兵庫県立大学

  • 学士(外国語)神戸市外国語大学

Research Interests

  • 母語による読書

  • L1・L2学習環境

  • 質的文体分析

  • ナラティブ分析

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Foreign language education  / 英語教育 / 文体分析

Education

  • 兵庫県立大学大学院 環境人間学研究科 博士後期課程    

    2019.10 - 2022.9

      More details

  • 兵庫県立大学大学院 環境人間学研究科 博士前期課程    

    2017.10 - 2019.9

      More details

  • 神戸市外国語大学 外国語学部 英米学科    

    1995.4 - 2000.3

      More details

Research History

  • 岡山大学

    2023.4

      More details

  • 岡山商科大学 非常勤講師

    2020.4 - 2021.3

      More details

  • 岡山大学 非常勤講師

    2019.10 - 2023.3

      More details

  • 岡山理科大学 非常勤講師

    2019.9 - 2023.3

      More details

Professional Memberships

Committee Memberships

  •   岡山英文学会 会計  

    2024.9   

      More details

  •   日本国際教養学会 理事  

    2024.3   

      More details

  •   岡山英文学会 理事  

    2023.10   

      More details

  •   日本国際教養学会 事務局補佐  

    2023.4   

      More details

  •   岡山英文学会 ペルシカ 編集委員  

    2023   

      More details

  •   日本国際教養学会 全国大会 運営委員  

    2021   

      More details

  •   文化庁文化遺産総合活用推進事業 姫路城ガイドツール企画委員会 専門委員  

    2017 - 2018   

      More details

▼display all

 

Papers

  • 日本人学習者のための効果的な外国語学習法の探求-大学生による英語ナラティブの分析と考察-

    吉田安曇

    日本英文学会プロシーディングズ   2024.7

     More details

  • 続・英語読解力再考――教育現場は「英語が読める」ことをどう捉えているのか? Invited

    福重茜, 吉田安曇, 柾木貴之, 横山千晶, 北和丈

    JAILA Journal Vol.10   175 - 186   2024.3

     More details

  • 姫路城をめぐる観光コミュニケーションの分析-翻訳、文体、異文化理解の視点から Reviewed

    寺西雅之, 吉田安曇

    JAILA Journal Vol.10   14 - 25   2024.3

     More details

  • A Stylistic Analysis of Tourism Communication at Japan’s World Heritage Sites from Cross-Cultural and Environmental Perspectives

    Masayuki Teranishi, Azumi Yoshida

    PALA (Poetics and Linguistics Association) Proceedings   2024.2

     More details

    Language:English  

    researchmap

  • Megan M. Echevarría (ed.), Rehumanizing the Language Curriculum. New York: Peter Lang, 2023. ix + 199 pp.

    Azumi Yoshida

    271 - 274   2024.1

     More details

    Language:English  

    researchmap

  • 英語を通じた内容学習の試み:The Intersection of Arts, Humanities, and Science を活用した授業紹介

    吉田安曇, 寺西雅之

    岡山大学全学教育・学生支援機構教育研究紀要 第7号   1 - 15   2023.3

     More details

    Authorship:Lead author  

    researchmap

  • The Impact of Early Language Environment on English Proficiency: A Qualitative Stylistic Analysis of Japanese EFL Learners’ Writings and Translations Reviewed

    Azumi Yoshida

    学位論文 (博士)   1 - 203   2022.9

     More details

  • 早期言語教育が上級レベルEFL学習者の言語運用能力に及ぼす影響-L1/L2教育の有無に焦点を当てて-

    吉田安曇

    日本英文学会プロシーディングズ   2022.7

     More details

  • 日本人EFL学習者の教育背景が言語運用能力に及ぼす影響-上級レベル学習者の分析比較より- Reviewed

    吉田安曇

    Persica   第49号   43 - 54   2022.3

     More details

  • The Impact of L1 on L2: A Qualitative Stylistic Analysis of EFL Learners’ Writings Reviewed

    343 - 369   2022.2

     More details

    Authorship:Lead author  

    researchmap

  • 教育文体論を用いたライティング分析-日本人EFL学習者の母語と外国語習熟度の関連性を探る-

    吉田安曇, 寺西雅之, 西原貴之, 那須雅子

    日本国際教養学会プロシーディングズ   2021.7

     More details

    Authorship:Lead author  

    researchmap

  • 小学校教員を目指す学生の気づきに関する研究-日英文比較教材の実践を通して- Reviewed

    坂本南美, 吉田安曇

    JAILA Journal   Vol.7   14 - 25   2021.3

     More details

  • 小学校英語授業における教員の実践的英語力育成に関する実践研究:教員養成課程での 日英文比較教材を用いて Reviewed

    坂本南美, 吉田安曇

    岡山理科大学教育実践研究   第4号   29 - 38   2021.3

     More details

  • A Study on the Correlation Between Reading in Japanese and English Proficiency: A Qualitative Analysis of Interviews With EFL Learners” Yoshida, A. 2020. Reviewed

    Azumi Yoshida

    JAILA Journal   Vol.6   2 - 13   2020.3

     More details

  • The Impact of Reading Experience in Japanese on English Proficiency

    Azumi Yoshida

    日本国際教養学会プロシーディングズ   2019.7

     More details

  • 日本語における読書が英語習得に及ぼす影響-EFL学習者とのインタビュー分析より- Reviewed

    吉田安曇

    Persica   第46号   31 - 42   2019.3

     More details

  • The Changing Concept of Liberal Arts and the Development of JAILA

    104 - 115   2018.11

     More details

  • Necessity of Language Instruction for Immigrants in Japan - through Comparison with Canada’s Policies - Reviewed

    Azumi Yoshida

    JAILA Journal   Vol.4   74 - 84   2018.3

     More details

▼display all

Books

  • The Intersection of Arts, Humanities, and Science 大学生のための国際教養 第2版

    ( Role: Supervisor (editorial))

    成美堂  2024.3 

     More details

  • Pedagogical Stylistics in the 21st Century

    ( Role: Joint author)

    Palgrave Macmillan  2022.2  ( ISBN:3030836088

     More details

  • The Intersection of Arts, Humanities, and Science 大学生のための国際教養

    ( Role: Joint author)

    成美堂  2020.2 

     More details

  • Himeji Castle Official Guidebook

    Himeji Executive Committee of Historical and Cultural Heritage Redevelopment(専門委員)  2018.3 

     More details

MISC

  • Semantic Analysis of Japanese University Students’ Written Narratives in English: Focusing on the Relationship between Motivation and Learning Environment

    Azumi Yoshida, Masako Nasu

    17th ESSE Conference 2024 Lausanne Switzerland, Poster session   2024.8

     More details

    Authorship:Lead author  

    researchmap

  • 日本人大学生の英文ナラティブ分析-文理別動機付けの差異に焦点を当てて

    吉田安曇, 那須雅子

    日本国際教養学会 第12回全国大会 ポスター発表   2024.3

     More details

    Authorship:Lead author  

    researchmap

  • 大学英語教育における学士課程全体を通じたカリキュラムの構築に向けて

    寺西雅子, 荻野勝, 大年順子, 森谷浩士, 五十嵐潤美, 吉田安曇

    日本国際教養学会 第12回全国大会 ポスター発表   2024.3

     More details

  • 世界遺産をめぐる観光コミュニケー ション~翻訳論及び認知文体論的視点から~

    寺西雅之, 吉田安曇, 福井崇人, 竹川美穂, 上畑千璃

    日本国際教養学会 第11回全国大会 ポスター発表   2023.2

     More details

  • A Study on the Correlation between L1 and L2 Proficiency

    Azumi Yoshida

    知の交流シンポジウム ポスター発表   2019.9

     More details

    Authorship:Lead author  

    researchmap

  • The Impact of Reading Experience in Japanese on English Proficiency - Focusing on Qualitative Analysis of Interviews with EFL Learners -

    Azumi Yoshida

    知の交流シンポジウム ポスター発表   2018.9

     More details

    Authorship:Lead author  

    researchmap

  • Verification of a Link between Reading Experience in Japanese and English Proficiency

    Azumi Yoshida

    日本国際教養学会 第7回全国大会 ポスター発表   2018.3

     More details

    Authorship:Lead author  

    researchmap

▼display all

Presentations

  • A Stylistic Analysis of Tourism Communication at Japan’s World Heritage Sites from Cross-Cultural and Environmental Perspectives

    Masayuki Teranishi, Azumi Yoshida

     More details

    Event date: 2023.7.15

    researchmap

  • 日本人学習者のための効果的な外国語学習法の探求-大学生による英語ナラティブの分析と考察-

    吉田安曇

    日本英文学会 第96回全国大会  2024.5 

     More details

  • 続・英語読解力再考――教育現場は「英語が読める」ことをどう捉えているのか? Invited

    福重茜, 吉田安曇, 柾木貴之, 横山千晶, 北和丈

    日本国際教養学会 第11回全国大会 シンポジウムパネリスト  2023.2 

     More details

    Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

    researchmap

  • 英語を通じた内容学習の試み:The Intersection of Arts, Humanities, and Scienceを活用した授業紹介

    寺西雅之, 吉田安曇

    岡山英文学会 第44回大会(オンライン)  2022.10 

     More details

  • 早期言語教育が上級レベルEFL学習者の言語運用能力に及ぼす影響-L1/L2教育の 有無に焦点を当てて-

    吉田安曇

    日本英文学会 第94回全国大会(オンライン)  2022.5 

     More details

  • The Influence of L1 on L2 Proficiency: A Stylistic Analysis of English Writings by Japanese EFL Learners

    Azumi Yoshida, Masayuki Teranishi, Takayuki Nishihara, Masako Nasu

    PALA (Poetics and Linguistics Association) Conference online  2021.7 

     More details

  • 教育文体論を用いたライティング分析-日本人EFL学習者の母語と外国語習熟度の関連性を探る-

    吉田安曇, 寺西雅之, 西原貴之, 那須雅子

    日本国際教養学会 第9回全国大会(オンライン)  2021.3 

     More details

  • 母語による読書と英語習熟度の相関性に関する研究-教育文体論を用いたライティン グ分析の可能性について-

    吉田安曇, 寺西雅之

    岡山英文学会 第42回大会  2019.10 

     More details

  • A Link Between Reading Experience in Japanese and English Proficiency: A Qualitative Analysis of Interviews With EFL Learners

    Azumi Yoshida

    大学英語教育学会 第58回国際大会  2019.8 

     More details

  • The Impact of Reading Experience in Japanese on English Proficiency

    Azumi Yoshida

    日本国際教養学会 第8回全国大会  2019.3 

     More details

  • 日本語の読書体験が英語学習に及ぼす影響についての検証

    吉田安曇

    岡山英文学会 第41回大会  2018.10 

     More details

▼display all

Research Projects

  • Life Stories of Learning in Specialized Fields: A Study on Motivations for Foreign Language Learning Through Narrative Analysis

    Grant number:24K04106  2024.04 - 2027.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    寺西 雅子, 吉田 安曇, 森谷 浩士, 荻野 勝, 大年 順子, 寺西 雅之

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\4550000 ( Direct expense: \3500000 、 Indirect expense:\1050000 )

    researchmap

 

Class subject in charge

  • Advanced English (Conversation) (2024academic year) Fourth semester  - 火7~8

  • Advanced English(IELTS) (2024academic year) special  - その他

  • English Communication 3-1 (2024academic year) 1st and 2nd semester  - 金7

  • English Communication 3-2 (2024academic year) 1st and 2nd semester  - 金7

  • English (Writing)-1 (2024academic year) 1st semester  - 木5

  • English (Writing)-1 (2024academic year) Third semester  - 木2

  • English (Writing)-1 (2024academic year) Third semester  - 木1

  • English (Writing)-1 (2024academic year) 1st semester  - 金7

  • English (Writing)-2 (2024academic year) Second semester  - 木5

  • English (Writing)-2 (2024academic year) Fourth semester  - 木2

  • English (Writing)-2 (2024academic year) Fourth semester  - 木1

  • English (Writing)-2 (2024academic year) Second semester  - 金7

  • English (Listening)-1 (2024academic year) 1st semester  - 木3

  • English (Listening)-1 (2024academic year) 1st semester  - 木4

  • English (Listening)-2 (2024academic year) Second semester  - 木3

  • English (Listening)-2 (2024academic year) Second semester  - 木4

  • English (Reading)-1 (2024academic year) 1st semester  - 月5

  • English (Reading)-1 (2024academic year) 1st semester  - 月6

  • English (Reading)-2 (2024academic year) Second semester  - 月5

  • English (Reading)-2 (2024academic year) Second semester  - 月6

  • English (Integrated English)-1 (2024academic year) 1st semester  - 火3~4

  • English (Integrated English)-2 (2024academic year) Second semester  - 火3~4

  • English (R&W)-1 (2024academic year) 1st semester  - 火1~2

  • English (R&W)-1 (2024academic year) Third semester  - 金5~6

  • English (R&W)-1 (2024academic year) Third semester  - 火1~2

  • English (R&W)-2 (2024academic year) Second semester  - 火1~2

  • English (R&W)-2 (2024academic year) Fourth semester  - 金5~6

  • English (R&W)-2 (2024academic year) Fourth semester  - 火1~2

  • English (S&L)-1 (2024academic year) 1st semester  - 金3~4

  • English (S&L)-1 (2024academic year) 1st semester  - 金5~6

  • English (S&L)-2 (2024academic year) Second semester  - 金3~4

  • English (S&L)-2 (2024academic year) Second semester  - 金5~6

  • Language and Environment (2024academic year) special  - その他

  • Seminor on Language and Environment 1 (2024academic year) special  - その他

  • Seminor on Language and Environment 2 (2024academic year) special  - その他

  • Language Acquisition and Environment (2024academic year) Late  - 火2

  • Advanced English (2023academic year) special  - その他

  • English Communication 2-1 (2023academic year) Third semester  - 金7~8

  • English Communication 2-2 (2023academic year) Fourth semester  - 金7~8

  • English (Writing)-1 (2023academic year) 1st semester  - 金7

  • English (Writing)-1 (2023academic year) Third semester  - 木6

  • English (Writing)-1 (2023academic year) Third semester  - 木5

  • English (Writing)-2 (2023academic year) Second semester  - 金7

  • English (Writing)-2 (2023academic year) Fourth semester  - 木6

  • English (Writing)-2 (2023academic year) Fourth semester  - 木5

  • English (Listening)-1 (2023academic year) 1st semester  - 木3

  • English (Listening)-1 (2023academic year) 1st semester  - 木5

  • English (Listening)-1 (2023academic year) 1st semester  - 木4

  • English (Listening)-2 (2023academic year) Second semester  - 木3

  • English (Listening)-2 (2023academic year) Second semester  - 木5

  • English (Listening)-2 (2023academic year) Second semester  - 木4

  • English (Reading)-1 (2023academic year) 1st semester  - 月1

  • English (Reading)-1 (2023academic year) 1st semester  - 月5

  • English (Reading)-1 (2023academic year) 1st semester  - 月4

  • English (Reading)-2 (2023academic year) Second semester  - 月1

  • English (Reading)-2 (2023academic year) Second semester  - 月5

  • English (Reading)-2 (2023academic year) Second semester  - 月4

  • English (Integrated English)-1 (2023academic year) 1st semester  - 火3~4

  • English (Integrated English)-2 (2023academic year) Second semester  - 火3~4

  • English (R&W)-1 (2023academic year) 1st semester  - 火1~2

  • English (R&W)-1 (2023academic year) Third semester  - 火1~2

  • English (R&W)-2 (2023academic year) Second semester  - 火1~2

  • English (R&W)-2 (2023academic year) Fourth semester  - 火1~2

  • English (S&L)-1 (2023academic year) 1st semester  - 金3~4

  • English (S&L)-1 (2023academic year) 1st semester  - 金5~6

  • English (S&L)-2 (2023academic year) Second semester  - 金3~4

  • English (S&L)-2 (2023academic year) Second semester  - 金5~6

▼display all

 

Social Activities

  • 専門教育講演会「兵庫の魅力を伝える英語力」

    Role(s):Lecturer

    兵庫県立大学環境人間学部  2024.5

     More details

    Type:Lecture

    researchmap

  • 姫路城外国語ガイド協会 英語通訳ガイドボランティア

    2000 - 2002

     More details