Updated on 2024/11/21

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IKEDA Masafumi
 
Organization
Faculty of Education Lecturer
Position
Lecturer
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Degree

  • 博士(教育学) ( 広島大学 )

Research Interests

  • 単元学習

  • 教科教育

  • 国語教育史

  • 国語科教育

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Education on school subjects and primary/secondary education  / 国語教育学

Education

  • Hiroshima University   教育学研究科   文化教育開発専攻 博士課程後期

    2014.4 - 2017.3

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  • Hiroshima University   教育学研究科   言語文化教育学専攻博士課程前期

    2012.4 - 2014.3

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  • Hiroshima University   教育学部   第三類(言語文化教育系)国語文化系コース

    2008.4 - 2012.3

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Research History

  • Okayama University   学術研究院教育学域   Lecturer

    2022.4

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  • 兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科 言語系教育連合講座(兼職)講師

    2022.4

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  • 兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科 言語系教育連合講座(兼担) 助教

    2021.10 - 2022.3

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  • 兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科 教員資格(D合)取得

    2021.9

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  • Hyogo University of Teacher Education   Graduate School of Education   Assistant Professor

    2018.2 - 2022.3

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Professional Memberships

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Committee Memberships

  •   株式会社三省堂 教科書編集協力委員  

    2021.5 - 2030.3   

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  •   兵庫県立北条高等学校学校評議員  

    2020.6 - 2022.5   

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  •   兵庫県立夢野台高等学校「探究活動推進委員会」アドバイザー  

    2019.11 - 2020.3   

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  •   日本教職大学院協会専門委員会 成果検証委員会委員  

    2019.9 - 2020.3   

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    Committee type:Academic society

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  •   兵庫県カリキュラム・マネジメント検討会議委員  

    2019.5 - 2021.3   

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    Committee type:Municipal

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Papers

  • 戦後小学校・中学校国語教科書における創作活動の 手立てを視点とした俳句教材史 Reviewed

    池田 匡史

    中研紀要教科書フォーラム   ( 25 )   2 - 13   2024.10

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    Authorship:Lead author, Corresponding author  

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  • 教職大学院教科教育領域における教育実践力の向上と実践研究の推進との架橋:学部新卒院生によるリフレクションを促す場の構想 Reviewed

    池田 匡史, 石橋 一昴, 詫間 千晴, 服部 裕一郎, 岡崎 正和, 宮本 浩治, 山田 秀和, 川崎 弘作

    日本教育大学協会研究年報   42   141 - 152   2024.3

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    Authorship:Lead author  

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  • 高等学校国語科における「語りの場」に着目する学習開発 ―川上弘美「ほねとたね」を教材として―

    元村 綜太, 槇野 滋子, 池田 匡史

    岡山大学教師教育開発センター紀要   14   103 - 117   2024.3

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  • 「目指す生徒像」を意識した組織的な授業改善 ~「自ら学び、思いや考えを伝え合う力」を育む国語科指導を軸として~

    岡田 奈未, 宮本 浩治, 池田 匡史, 槇野 滋子

    岡山大学教師教育開発センター紀要   14   265 - 279   2024.3

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  • 戦後高等学校国語教科書における古典教材のなかの「説話」-『宇治拾遺物語』教材の変遷- Reviewed

    池田 匡史, 井浪 真吾

    読書科学   65 ( 1 )   30 - 44   2024.3

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    Authorship:Lead author  

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  • 「帰納的な説明の限界」が与える国語科への示唆

    池田 匡史

    月刊国語教育研究   ( 621 )   28 - 31   2024.1

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    Authorship:Lead author  

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  • 戦後小学校国語教科書におけるヘレン・ケラー伝記教材の焦点ープロットと学習の手引きを手がかりにー Reviewed

    金川 麻奈未, 池田 匡史

    日本教科教育学会誌   46 ( 3 )   39 - 51   2023.12

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  • 高校生によるChatGPTを鑑とした国語学習の省察

    三樹 亮太, 池田 匡史, 武田 裕司

    論叢国語教育学   ( 19 )   29 - 42   2023.7

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  • 戦後高等学校国語教科書における『今昔物語集』

    井浪 真吾, 池田 匡史

    全国大学国語教育学会国語科教育研究:大会研究発表要旨集   144   87 - 90   2023.5

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    Language:Japanese   Publisher:全国大学国語教育学会  

    DOI: 10.20555/jtsjs.144.0_87

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  • 満洲の現地人向け国語教科書における「メロスの伝説」

    池田 匡史

    岡山大学国語研究   ( 37 )   1 - 12   2023.3

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    Authorship:Lead author  

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  • 高等学校国語科におけるポストモダン絵本を用いた実践像―テクストへの意味づけを促すためにー

    池田 匡史, 竹田 智美

    岡山大学教育学研究科研究集録   ( 182 )   13 - 22   2023.2

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    Authorship:Lead author, Corresponding author  

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  • 高等学校国語科における〈感じ〉の共有を目指す和歌学習の開発ー言語化困難な心的体験を表現する試みー Reviewed

    池田 匡史, 藤川 千穂

    日本教科教育学会誌   45 ( 2 )   25 - 38   2022.9

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    Authorship:Lead author, Corresponding author   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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  • 植民地間に共通する「国語」教科書民話教材ー朝鮮・満洲・南洋群島の「水中の玉」ー Reviewed

    池田 匡史, 黒川 麻実

    国語科教育   92   59 - 67   2022.9

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    Authorship:Lead author, Corresponding author  

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  • 高等学校国語科におけるICT活用に必然性がある話し合い指導の開発ー学校間の接続による「私的な関係ではない」場の設定ー

    池田 匡史, 三樹 亮太, 里村 啓

    岡山大学教育学研究科研究集録   ( 180 )   39 - 47   2022.8

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    Authorship:Lead author, Corresponding author  

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  • 高校生が言説の創造を目指す古典教育実践ー物語行為への批評を踏まえてー Reviewed

    池田 匡史, 新庄 真実

    日本教科教育学会誌   45 ( 1 )   37 - 49   2022.6

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    Authorship:Lead author, Corresponding author  

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  • 高校生は「羅生門」の教材的価値をどう評価するか―〔作品/言語能力の向上に資するもの〕として―

    池田 匡史, 有馬 菜月

    兵庫教育大学研究紀要   60   99 - 109   2022.2

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    Authorship:Lead author, Corresponding author  

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  • 満洲・朝鮮における「国語」教科書に採録された民話教材の性格―モチーフと要素を手がかりに―

    黒川 麻実, 池田 匡史

    大阪樟蔭女子大学研究紀要   12   179 - 189   2022.1

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:大阪樟蔭女子大学  

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  • Training for Mid-career Teachers to Promote Reflection Using Sustainable Development Goals (SDGs) as a Theme:Training Program Design and Training Evaluation by Participants

    34 ( 34 )   177 - 188   2021.11

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  • 小学校国語教科書に潜むジェンダー観-平成31年検定版教科書における文学的文章教材の分析-

    中村, 純子, 池田, 匡史

    兵庫教育大学学校教育学研究   34   73 - 82   2021.11

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    Authorship:Last author  

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  • 植民地間の民話教材の流用はいかになされたのか?―朝鮮・南洋群島・満洲の「水中の玉」―

    池田 匡史, 黒川 麻実

    全国大学国語教育学会国語科教育研究:大会研究発表要旨集   141   367 - 370   2021.10

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    Language:Japanese   Publisher:全国大学国語教育学会  

    DOI: 10.20555/jtsjs.141.0_367

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  • 国語科におけるデス・エデュケーション教材としての闘病記の価値―正岡子規の闘病記から―

    池田 匡史

    兵庫教育大学研究紀要   59   89 - 100   2021.9

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    Authorship:Lead author, Corresponding author  

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  • Ideology in Science Textbooks for Japanese Students in East Asian Colonies: Focusing on Plant Species that Appear in Manchuria Textbooks Reviewed

    Masafumi Ikeda, Masaya Yamamoto

    Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education   17 ( 3 )   em1947 - em1947   2021.3

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    Authorship:Lead author, Corresponding author   Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Modestum Limited  

    DOI: 10.29333/ejmste/9757

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  • 国語科における戦前の新教育と単元学習的発想との関係に関する一考察―岡島繁の国語教育論を手がかりに―

    池田 匡史

    兵庫教育大学研究紀要   58   77 - 85   2021.3

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    Authorship:Lead author, Corresponding author   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

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  • The Phase of Folktales in Colonial "Japanese Language Arts" Textbooks: Focusing on Manchuria and Korea under Japanese Rule Reviewed

    IKEDA Masafumi, KUROKAWA Mami

    The Science of Reading   62 ( 2 )   70 - 84   2021.2

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    Authorship:Lead author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:The Japan Reading Association  

    DOI: 10.19011/sor.62.2_70

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  • Reexamination of the Quality and Ability as a Mid-career Teacher and Design of Teacher Training Program: From the Viewpoint of the Social Context

    57 ( 57 )   95 - 105   2020.9

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    Authorship:Lead author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    CiNii Article

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  • The Reputation of Topical and Thematic Units in 1950s U.S.: Focusing on Discussions Published in English Journal Reviewed

    IKEDA Masafumi

    kokugokakyouiku   88 ( 0 )   3 - 11   2020.9

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Japanese Teaching Society of Japan  

    <p>This paper examined how "thematic" and "topical" units were discussed in 1950s U.S. Specifically, I extracted and reviewed the content of all the discussions in English Journal, edited by NCTE, that referred to the thematic and topical units.</p><p>As a result, the views at the time included the following: 1) It was considered significant in terms of areas of learning involving cross-language activity that emphasized the interests, experiences, and diversity of students. 2) It was developed due to its ability to overcome issues in the U.S. at the time, as it was supported by students. 3) It was a matter of attention to the unreasonable association of the subject matter with the material, the abilities of the students, and the continuation of their interest.</p><p>Some of these discussions were brought to Japan, and the theory of recommending the thematic unit was developed.</p>

    DOI: 10.20555/kokugoka.88.0_3

    CiNii Article

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  • A Study of the Development and Implementation of the Graduate-Level Teacher Training: In Collaboration with the Prefectural Programme

    1 - 14   2020.3

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    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

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  • The Act of Japanese Language Arts in Manchukuo: From the Perspective of the Local Education Reviewed

    IKEDA Masafumi, KUROKAWA Mami

    The Journal of Educational Research   25 ( 25 )   1 - 11   2020.3

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    Authorship:Lead author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:The Chugoku-Shikoku Society for the Study of Education  

    <p>This paper intends to reveal the situations of Japanese language arts practices in Manchukuo. The elaborate examination clarifies the following points: (1) Japanese language arts practices in Manchukuo were influenced by the "local education (kyodo-kyoiku) theory" developed in the mainland, Japan. (2) The learning contents were designed, based on the Manchurian mode of life and the local education committee aiming to extract and re-edit the contents from the teaching materials available: such as national textbooks, Manchuria supplementary readers, and other supplementary readers including "local readers." These Manchurian efforts were similar to the ones seen in postwar Japanese language arts practices in Japan.</p>

    DOI: 10.20677/csssej.25.0_1

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  • 昭和初期郷土教育運動における郷土国語読本の編纂―徳田尋常高等小学校『德田校 郷土國語讀本』を中心に―

    池田 匡史

    国語教育研究   ( 61 )   22 - 34   2020.3

     More details

    Authorship:Lead author, Corresponding author  

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  • 満洲における幼稚園・小学校間の言葉の学びの連絡に関する思潮

    池田 匡史

    兵庫教育大学学校教育学研究   32   25 - 32   2019.11

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  • 小学校における「地域」の学習に関する考察―新学習指導要領の全教科にみるカリキュラムマネジメントの視点からの分析―

    花輪 由樹, 池田 匡史

    兵庫教育大学研究紀要   55   43 - 55   2019.9

  • 説明的文章の批判的読みの指導における統合的理解 Reviewed

    古賀 洋一, 池田 匡史

    国語科教育   86   26 - 34   2019.9

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  • 戦後国語科における主題単元学習の教育的意義の再評価 : 「公共性」論を手がかりに

    池田 匡史

    九州国語教育学会紀要 九州国語教育学会紀要編集委員会 編   ( 8 )   13 - 24   2019.3

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    Language:Japanese   Publisher:九州国語教育学会  

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  • The Relationship between the Thematic Unit and Life Experience Writing (Seikatsu-Tsuzurikata) in Elementary School Japanese Language Arts : Focusing on the In-School Research of Showa 49 in NAKAUCHI Elementary School, Mino City, Gifu Prefecture Reviewed

    池田 匡史

    日本教科教育学会誌 = The bulletin of Japanese curriculum research and development   41 ( 3 )   15 - 28   2018.12

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    Language:Japanese   Publisher:日本教科教育学会  

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  • The study aim for increasing thinking abilities through teaching poetry writing: to experience "The time of the poet"

    浜岡 恵子, 池田 匡史, 山元 隆春

    中学教育 : 研究紀要   49   9 - 15   2018.3

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    Language:Japanese   Publisher:広島大学附属東雲中学校  

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  • 小倉百人一首の訳詩創作活動を通した学びの可能性 : 「百首でひとつ」という視点から

    池田 匡史

    論叢国語教育学   ( 14 )   15 - 25   2018

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    Language:Japanese   Publisher:広島大学大学院教育学研究科国語文化教育学講座  

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  • 俳句創作指導における方法論に関する一考察―大学生による創作活動から見る「打越マトリクス」の可能性―

    池田 匡史

    田中宏幸先生御退官記念論文集~田中宏幸先生にまなびて~   1 - 10   2017.8

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  • The Development of Thematic Unit Theories in Japanese Language Arts in Elementary School : Focus on Relevance to The Theories of Reading Instruction Reviewed

    池田 匡史

    読書科学 = The Science of reading   58 ( 4 )   171 - 184   2017.1

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    Language:Japanese   Publisher:日本読書学会  

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  • The Historical Investigation of "Thematic Units" in Japanese Language Education Reviewed

    池田 匡史

    日本教科教育学会誌 = The bulletin of Japanese curriculum research and development   39 ( 4 )   33 - 44   2017

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    Language:Japanese   Publisher:日本教科教育学会  

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  • The Actual Situation of the Unit of Work in the Third Decade of Showa Period―A Focus on "Functional Theory of Japanese Language Education" by Masao NAKAZAWA― Reviewed

    IKEDA Masafumi

    kokugokakyouiku   82 ( 0 )   15 - 23   2017

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    Language:Japanese   Publisher:全国大学国語教育学会  

    &lt;p&gt;In this paper, I exmined the actual situation of the unit of work in the third decade of the Showa period, focusing on Masao NAKAZAWA&#039;s theory.&lt;/p&gt;&lt;p&gt;His theory, called &quot;functional theory of Japanese language education&quot;, foucused on value production. The value production is to think about subjects and topics through reading teaching materials. As a result, it was decided to organize a unit of work incorporating reading that was considered as at the time.&lt;/p&gt;&lt;p&gt;However, the theory was not shared satisfactorily. Value production should be done with multiple teaching materials. However, in textbooks NAKAZAWA cooperated in editing, it was only an action by a single teaching material. As a result, it can be said that this theory was absorbed by the flow of the emphasis on reading comprehension.&lt;/p&gt;

    DOI: 10.20555/kokugoka.82.0_15

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  • 中学校段階における主題単元学習の実践 : 「主題認識の深化」と「方略の有効性の自覚」との「統合」を目指して

    古賀 洋一, 池田 匡史

    論叢国語教育学   ( 13 )   36 - 55   2017

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    Language:Japanese   Publisher:広島大学大学院教育学研究科国語文化教育学講座  

    DOI: 10.15027/45718

    CiNii Article

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    Other Link: http://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/00045718

  • 昭和初期郷土教育における国語科教材の開発 : 愛媛県・余土尋常高等小学校「鄕土國語讀本」の編纂

    池田 匡史, 橋本 亜由奈

    論叢国語教育学   ( 13 )   56 - 68   2017

     More details

    Language:Japanese   Publisher:広島大学大学院教育学研究科国語文化教育学講座  

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  • The Relationship between the Unit Learning Theory and Literary Education in Early Post-war : Focus on the idea generation of thematic unit in Japanese language arts

    池田 匡史

    広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域   ( 65 )   109 - 117   2016

     More details

    Language:Japanese   Publisher:広島大学大学院教育学研究科  

    In this paper, I considered how literary education entered to unit learning theory in early post-war. In general, it was thought the unit learning does not intersect with the literary education in those days. Because, the people who advocated the literary education were criticized the unit learning theory. But, there was a movement tried though them by the following ways: 1) To extend the meaning of language experiences; 2) To regard as the unit by combining the teaching materials. I concluded they are the application of the concept continued from pre-war by using concept of US.

    DOI: 10.15027/41619

    CiNii Article

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  • 戦後国語科における単元学習の分類に関する一考察―「主題単元」の位置を中心に― Reviewed

    池田 匡史

    国語科教育   80   63 - 70   2016

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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  • The process of establishing the concept of the "thematic unit" in Minoru Koshimizu's theory of unit learning Reviewed

    IKEDA Masafumi

    kokugokakyouiku   79 ( 0 )   15 - 22   2016

     More details

    Language:Japanese   Publisher:全国大学国語教育学会  

    This paper discussed the process of establishing the concept of the &quot;thematic unit&quot; in Minoru Koshimizu&#039;s theory of unit learning. First, Minoru Koshimizu divided the &quot;unit of work&quot; into different concepts and recommended the &quot;topical unit&quot; instead of the &quot;problem unit.&quot; Moreover, in 1958 he advocated the &quot;thematic unit&quot; as being better for the following three reasons: 1) it enables the students to express their inner thoughts; 2) it allows the students to read texts thoroughly; and 3) it clarified his own earlier theories. This paper found that such an affirmation demonstrates his continuing challenge to overcome the problems with the unit learning theory in Japanese language arts in the early postwar period.

    DOI: 10.20555/kokugoka.79.0_15

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  • 2000年代以降における「主題単元」論の動向 : 言及数減少の理由の推究

    池田 匡史

    論叢国語教育学   ( 12 )   1 - 11   2016

     More details

    Language:Japanese   Publisher:広島大学大学院教育学研究科国語文化教育学講座  

    DOI: 10.15027/43006

    CiNii Article

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  • The Formation Process of Thematic Unit in Japanese Language Education in the 1970s : In the case of practical research by Hiroshima University High School

    池田 匡史

    広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域   ( 64 )   83 - 92   2015

     More details

    Language:Japanese   Publisher:広島大学大学院教育学研究科  

    In this paper, I considered the formation process of the thematic unit in Japanese education in the 1970s. The 1970s is very important period, because many theorists who insisted on the thematic unit refer to the practical research by Hiroshima University High School in 1970s. This practical research was born by the following situations. 1. In Japanese language education, the recovery of the human nature has been demanded. 2. When students learn the literature, teachers had set the pursuit of humanity to the goal from before. 3. Japanese language education textbook that was used by Hiroshima University High School (Be made by SANSEIDO Co.,Ltd.) was composed of the thematic units. These situations was formed the thematic unit of the 1970s. And, the practical research by Hiroshima University High School was to have a big influence.

    DOI: 10.15027/38957

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  • 川上弘美「水かまきり」の教材性の検討 : 「ディス・コミュニケーション」を視座として

    池田 匡史, 武田 裕司

    論叢国語教育学   ( 11 )   40 - 50   2015

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    Language:Japanese   Publisher:広島大学大学院教育学研究科国語文化教育学講座  

    DOI: 10.15027/39850

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  • 「主体的な言語生活者の育成」のためにJ-POP歌詞が持つ可能性

    池田 匡史

    論叢国語教育学   ( 11 )   30 - 39   2015

     More details

    Language:Japanese   Publisher:広島大学大学院教育学研究科国語文化教育学講座  

    DOI: 10.15027/39849

    CiNii Article

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  • 国語科教育とデス・エデュケーションとの距離 : 「死」をめぐる主題単元学習を主な手がかりとして

    池田 匡史

    論叢国語教育学   ( 10 )   36 - 48   2014

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    Language:Japanese   Publisher:広島大学大学院教育学研究科国語文化教育学講座  

    DOI: 10.15027/36094

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  • 国語教科書における主題単元構成の実態 : 主題単元学習との対比を通して

    池田 匡史

    教育学研究紀要   60 ( 2 )   541 - 546   2014

     More details

    Language:Japanese   Publisher:中国四国教育学会  

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  • A Sign of Thematic Unit Theory in Japanese Language Education : In the case of Takashi Hasegawa

    池田 匡史

    広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域   ( 63 )   99 - 108   2014

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    Language:Japanese   Publisher:広島大学大学院教育学研究科  

    In this paper, I considered about a sign of thematic unit. In this case, I focused on Takashi Hasegawa. His theory is starting point of thematic unit in Japan. He had an awareness of the issues that is unreasonable skill principle in Japanese language education those days. As the correspondence, he advocated of thematic theory. I show three main points of this theory below. (1) &quot;theme&quot; is recognition theme and form of a question. (2) &quot;Theme&quot; must be decided intentionally. (3) Language activities must be set up effectively for approaching &quot;theme&quot;. His theory was practiced at the junior high school of Ehime University Faculty of Education around 1971. His theory was inherited by Chikako Makimoto who was teached by Takashi Hasegawa at Hyogo University of Teacher Education. His theory is was very influential in Japanese language education.

    DOI: 10.15027/36637

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  • 「国語科主題単元学習」とは何か (国語教育(1))

    池田 匡史

    教育学研究紀要   59 ( 1 )   227 - 232   2013

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    Language:Japanese   Publisher:中国四国教育学会  

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Books

  • あなたの授業力はどのくらい?―― デキる教師の七つの指標

    池田匡史, 雲財寛, 吉田新一郎( Role: Joint translator)

    教育開発研究所  2022.7  ( ISBN:4865605584

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    Total pages:280  

    ASIN

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  • プロジェクト学習とは: 地域や世界につながる教室

    スージー・ボス, ジョン・ラーマー, 池田匡史, 吉田新一郎( Role: Joint author)

    2021.6 

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  • 「おさるのジョージ」を教室で実現 : 好奇心を呼び起こせ!

    Ostroff, Wendy L., 池田, 匡史, 吉田, 新一郎( Role: Joint author)

    新評論  2020.10  ( ISBN:9784794811622

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    Total pages:xiv, 338p   Language:Japanese

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  • 国語教育学研究の創成と展開

    国語教育学研究の創成と展開, 編集委員会, 吉田 裕久( Role: Contributor ,  池田匡史「協働でことばの意味を掘り下げる国語学習―学習法としての「俳句甲子園」の可能性―」pp.425-434)

    溪水社  2015  ( ISBN:9784863272958

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    Language:Japanese

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MISC

  • Ⅰチーム学校力向上を促す教職員研修の実践と調査 3.教科をこえる教職員の協働的な授業研究1

    池田匡史

    岡山大学『ダブル・ループ学習で「問題の根っこ」を問う力をもつ学校組織の生成-チーム学校力向上モデルの開発-①』(文部科学省委託事業令和4年度教員研修の高度化に資するモデル開発事業 テーマ2:教員研修や授業研究等の高度化に関すること)   43 - 51   2024.3

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  • 補論.オランダにおける教員研修(評価)の動向 1.学校を基盤とした教員研修

    池田匡史

    岡山大学『若手教員を育てる岡山市型教員研修評価モデルの開発-研修転移による学校改善を目指して―』(文部科学省委託事業令和4年度教員研修の高度化に資するモデル開発事業 テーマ1:教員研修の成果確認と評価モデルの確立に関すること)   61 - 66   2024.3

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  • 「第3章 教科に関する指導について 1.国語の指導」

    池田匡史, 有馬菜月

    兵庫教育大学学校教育学部『高等学校実習ー実地教育Ⅷ』第3版   11 - 21   2022.3

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  • 高校新教育課程における言語能力の必要性4 ―ことばの学びがよりよい社会をつくる―

    池田匡史

    言語活動に取り組む先生のためのサイト TEACannel   2021.7

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  • 高校新教育課程における言語能力の必要性3 ―探究的な活動を計画する前に―

    池田匡史

    言語活動に取り組む先生のためのサイト TEACannel   2021.6

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  • 高校新教育課程における言語能力の必要性2―カリキュラム・マネジメントと言語活動― Invited

    池田匡史

    言語活動に取り組む先生のためのサイト TEACannel   2021.4

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  • 高校新教育課程における言語能力の必要性1―いま、求められていること― Invited

    池田 匡史

    言語活動に取り組む先生のためのサイト TEACannel   2021.3

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    Authorship:Lead author, Corresponding author  

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  • 3.2 事例① 山梨大学、 4.総合考察:教科領域導入モデル,及び質保証の仕組みのモデル化への示唆

    池田 匡史

    日本教職大学院協会「教職大学院教科教育コアカリキュラム及びその質保証に関する調査研究―教職課程コアカリキュラムと接続した教科領域導入モデルの作成に向けて―報告書」(2019年度 教員の養成・採用・研修の一体的改革推進事業)   17-22 - 62-70   2020.3

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  • 「学ぶ力を育む」ために教師がすべきことは何か Invited

    池田 匡史

    兵庫教育大学附属小学校『教育のあゆみ』   ( 46 )   14 - 19   2020.1

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    Authorship:Lead author  

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Presentations

  • SDGsを題材としたリフレクションを促す中堅教員研修(Ⅰ) -研修プログラムのデザインとその特質-

    泉村 靖治, 阪上 弘彬, 徳島 祐彌, 坂口 真康, 花輪 由樹, 山本 真也, 内海 友加利, 池田 匡史

    令和2年度 日本教育大学協会研究集会  2020.10.10  日本教育大学協会

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    Event date: 2020.10.10 - 2020.10.31

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:愛媛大学(オンライン)  

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  • SDGsを題材としたリフレクションを促す中堅教員研修(Ⅱ) -受講者による研修評価-

    池田 匡史, 内海 友加利, 山本 真也, 花輪 由樹, 坂口 真康, 徳島 祐彌, 阪上 弘彬, 泉村 靖治

    令和2年度日本教育大学協会研究集会  2020.10.10  日本教育大学協会

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    Event date: 2020.10.10 - 2020.10.31

    Language:Japanese  

    Venue:愛媛大学(オンライン)  

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  • 中学校国語科における『現代日本語書き言葉均衡コーパス』を活用した言語確率の学習開発

    池田 匡史, 西村 尚久, 石橋 一昴, 西 宗一郎

    日本教科教育学会 第50回全国大会  2024.11.10 

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  • 教職大学院教科教育領域における学部新卒院生同士のメンタリングの場の構想―メンターの省察からみる成果と課題―

    詫間千晴, 池田匡史, 石橋一昴, 服部裕一郎, 岡崎正和, 宮本浩治, 山田秀和, 川崎弘作, 宮本勇一, 伊住継行

    令和6年度日本教育大学協会研究集会  2024.9.28 

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  • 言語文化の享受と継承を意識した高等学校における俳句学習の開発

    三樹 亮太, 武田 裕司, 池田 匡史

    第12回九州国語教育学会  2024.8.31 

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  • 戦後高等学校国語教科書における『十訓抄』

    井浪 真吾, 池田 匡史

    第12回九州国語教育学会  2024.8.31 

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  • 教職大学院教科教育領域における教育実践力の向上と実践研究の推進との架橋―学部新卒院生によるリフレクションを促す場の構想―

    池田 匡史, 石橋 一昴, 詫間 千晴, 服部 裕一郎, 岡崎 正和, 宮本 浩治, 山田 秀和, 川崎 弘作

    令和5年度 日本教育大学協会研究集会  2023.10.8 

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  • 小学校国語科における物語行為の作為性への着眼を目指す学習開発―「注文の多い料理店」と『聴耳草紙』の比べ読みを通して―

    池田 匡史, 門脇 悠馬, 金川 麻奈未

    日本教科教育学会第49回全国大会  2023.10.8 

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  • 筆者が用いた事例の「質」に対する批判的読みの学習開発―高等学校国語科を対象に―

    小野 吏駒, 池田 匡史

    日本教科教育学会第49回全国大会  2023.10.7 

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  • 日本の小学校教育における言語確率の可能性

    石橋 一昴, 池田 匡史, 西 宗一郎, 西村 尚久

    日本教科教育学会第49回全国大会  2023.10.7 

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  • 国語科の学習内容を基盤にした統合カリキュラム論と主題単元―Roe&Ross(2006)の議論を手がかりに―

    池田 匡史

    第11回九州国語教育学会 福岡大会  2023.8.26 

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  • 戦後高等学校国語教科書における『今昔物語集』

    井浪 真吾, 池田 匡史

    第144回全国大学国語教育学会 島根大会  2023.5.27 

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  • ポストモダン絵本を教材とした国語科授業実践開発―高等学校三年生を対象として―

    池田 匡史

    第36回岡山大学教育学部国語研究会  2022.11.12 

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  • 戦後国語教科書における古典教材のなかの「説話」

    井浪 真吾, 池田 匡史

    第143回全国大学国語教育学会 千葉大会  2022.10.15 

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  • 伝記教材でヘレン・ケラーはどう語られてきたかー戦後小学校国語教科書を対象にー

    金川 麻奈未, 池田 匡史

    第143回全国大学国語教育学会 千葉大会  2022.10.15 

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  • 学校数学における言語確率の学習デザイン:国語科の学習内容も射程に

    石橋 一昴, 池田 匡史, 西 宗一郎, 西村 尚久

    日本教科教育学会 第48回全国大会  2022.10.8 

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  • ポストモダン絵本の教材としての可能性 -大学生の読者反応の分析を通して-

    武田 裕司, 池田 匡史

    令和4年度日本教育大学協会研究集会  2022.10.1 

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  • 渓流沿いに隔離分布する低木シチョウゲ(アカネ科)の地理的遺伝構造

    池田 匡史, 山本 将也

    日本植物学会第86回大会  2022.9.15 

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  • ポストモダン絵本に対する読者反応をどう捉えるか―理論的枠組みの検討―

    武田 裕司, 池田 匡史

    第141回全国大学国語教育学会 世田谷大会  2021.10.16 

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  • 植民地間の民話教材の流用はいかになされたのか?―朝鮮・南洋群島・満洲の「水中の玉」 ―

    池田 匡史, 黒川 麻実

    第141回全国大学国語教育学会 世田谷大会  2021.10.16 

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  • 植民地間における〈国語〉教科書教材の関係性 ―満洲・朝鮮を中心に―

    池田 匡史, 黒川 麻実

    中国四国教育学会 第71回大会  2019.12.1 

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  • A Study of the Development and Implementation of the Graduate-Level Teacher Training: In Collaboration with the Prefectural Programme

    SAKAGUCHI Masayasu, TSUDA Seisuke, IKEDA Masafumi, YAMAMOTO Shinya, TOKUSHIMA Yuya, SAKAUE Hiroaki, IZUMIMURA Yasuji

    The 8th Japan-China Teacher Education Conference  2019.11.10 

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  • 1950年代アメリカにおける話題単元・主題単元への評価

    池田 匡史

    第137回全国大学国語教育学会 仙台大会  2019.10.26 

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  • An exploratory consideration of approaches to assessing children’s poetry: How do we view poetry written by secondary school students?

    Yuka Nakai, Masafumi Ikeda

    21st European Conference on Literacy  2019.8.6 

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  • 旧満州国における国語教育営為の姿

    池田 匡史, 黒川 麻実

    中国四国教育学会 第70回大会  2018.11.18 

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  • 説明的文章の批判的読みの指導における統合的理解

    古賀洋一, 池田匡史

    第135回全国大学国語教育学会 東京ウォーターフロント大会  2018.10.27 

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  • 小学校国語科における主題単元による読書指導の展開―昭和49年度・岐阜県美濃市立中有知小学校の校内研究―

    池田 匡史

    第8回九州国語教育学会 福岡大会  2017.9.9 

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  • 昭和30年代の単元学習思潮の様相―国語科における主題単元を中心に―

    池田 匡史

    第130回全国大学国語教育学会 新潟大会  2016.5.28 

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  • 小学校国語科における主題単元学習論の展開―読書指導論との関連を中心に―

    池田 匡史

    中国四国教育学会 第67回大会  2015.11.15 

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  • 戦後国語科における単元学習の分類に関する考察―「主題単元」の位置を中心に―

    池田 匡史

    第129回全国大学国語教育学会 西東京大会  2015.10.24 

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  • 「主題単元」概念の成立―輿水実の単元学習論を手がかりに―

    池田 匡史

    第128回全国大学国語教育学会 兵庫大会  2015.5.30 

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  • 国語教科書における主題単元構成の実態―主題単元学習との対比を通して―

    池田 匡史

    中国四国教育学会 第66回大会  2014.11.16 

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  • 読むことの学習における「認識内容」の検討―「主題単元」・〈問題領域〉・〈言論の場〉を手がかりに―

    池田 匡史

    第127回全国大学国語教育学会 筑波大会  2014.11.8 

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  • 国語科における主題単元学習の意義と役割―史的検討を通して―

    池田 匡史

    第126回全国大学国語教育学会 名古屋大会  2014.5.17 

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  • 「国語科主題単元学習」とは何か

    池田 匡史

    中国四国教育学会第65回大会  2013.11.2 

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Research Projects

  • 教科の「分化-統合」思潮を巡る国語科カリキュラム論の通時・共時的研究

    Grant number:24K16680  2024.04 - 2028.03

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  若手研究

    池田 匡史

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    Grant amount:\4550000 ( Direct expense: \3500000 、 Indirect expense:\1050000 )

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  • 蓋然性 (確率) を表すことばについての言語感覚を育む教科横断型授業のデザイン原理の構築と検証

    2023.04 - 2025.03

    公益財団法人 博報堂教育財団 児童教育実践についての研究助成 

    石橋 一昴, 池田 匡史

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    Authorship:Coinvestigator(s) 

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  • 渓流沿い植物シチョウゲの保全遺伝学的研究に基づく河川教育教材の開発:遺伝学と教育学を架橋した新たな河川教育

    2023.04 - 2024.03

    公益財団法人河川財団 河川基金助成事業・一般的助成 

    山本 将也, 池田 匡史

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    Authorship:Coinvestigator(s) 

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  • 「創作活動の手立て」を視点とした国語教科書俳句教材史研究

    2023.04 - 2024.03

    公益財団法人中央教育研究所 教科書研究奨励金 

    池田 匡史

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    Authorship:Principal investigator 

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  • 若手から中堅の教員(6~20年目)を対象としたカリキュラム・マネジメント研修プログラム開発

    2020.04 - 2021.03

    独立行政法人教職員支援機構  教員の資質向上のための研修プログラム開発・実施支援事業(A 指標に基づいた現職教員研修の高度化・体系化プログラム開発・実施事業) 

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

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  • 教職大学院教科教育コアカリキュラム及びその質保証に関する調査研究―教職課程コアカリキュラムと接続した教科領域導入モデルの作成に向けて―

    2019.09 - 2020.03

    文部科学省  教員の養成・採用・研修の一体的改革推進事業 

    日本教職大学院協会

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    Grant type:Competitive

    研究分担者

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  • 国語科における主題単元学習の通時的・共時的研究を通した学習モデルの開発

    2019.04 - 2023.03

    日本学術振興会  科学研究費助成事業(若手研究) 

    池田 匡史

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    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

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  • 4~9年目を対象とした「学び続ける教員」への研修プログラムの開発―現代的教育課題への学びを通して―

    2019.04 - 2020.03

    独立行政法人教職員支援機構  教員の資質向上のための研修プログラム開発・実施支援事業(A 指標に基づいた現職教員研修の高度化・体系化プログラム開発・実施事業) 

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    Grant type:Competitive

    研究分担者

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  • 東アジアにおける植民地を巡る国語教育思潮の研究―旧満州国を中心に―

    2018.04 - 2020.03

    中四国教育学会 中四国教育学会「課題研究」 

    池田 匡史, 黒川麻実

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    Authorship:Principal investigator 

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Class subject in charge

  • Secondary Education Japanese Language Content Construction Ⅰ (2024academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Secondary Education Japanese Language Content Construction Ⅱ (2024academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Secondary Education Japanese Language Content Construction Ⅲ (2024academic year) 1st semester  - 月7~8

  • Secondary Education Japanese Language Content Construction Ⅳ (2024academic year) Second semester  - 金3~4

  • Secondary Japanese Language Education Method BasicA (2024academic year) 3rd and 4th semester  - 金3~4

  • Secondary Japanese Language Education Method BasicB (2024academic year) 3rd and 4th semester  - 金3~4

  • Secondary Japanese Language Education Methodology (BasicⅠ) (2024academic year) Third semester  - 金3~4

  • Secondary Japanese Language Education Methodology (BasicⅡ) (2024academic year) Fourth semester  - 金3~4

  • Secondary Education Japanese Language Teaching Methodology Ⅰ (Basic) (2024academic year) Third semester  - 金3~4

  • Secondary Education Japanese Language Teaching Methodology Ⅱ (Basic) (2024academic year) Fourth semester  - 金3~4

  • Primary Education Japanese Language Education Methodology Ⅰ (2024academic year) 1st semester  - 水3~4

  • Primary Education Japanese Language Education Methodology Ⅰ (2024academic year) Second semester  - 水3~4

  • Primary Education Japanese Language Education Methodology Ⅱ (2024academic year) Fourth semester  - 月5~6

  • Primary Education Japanese Language Education Methodology Ⅱ (2024academic year) Fourth semester  - 木5~6

  • Primary Education Japanese Language Lesson Development (2024academic year) 1st semester  - 水3~4

  • Primary Education Japanese Language Lesson Development (2024academic year) Second semester  - 水3~4

  • Approaches to Japanese (2024academic year) 1st semester  - その他

  • Approaches to Education (2024academic year) 1st semester  - 火1~2

  • Development of Teaching-materials and Instructional Design Ⅰ (2024academic year) Third semester  - 木1,木2

  • Development of Teaching-materials and Instructional Design Ⅱ (2024academic year) Fourth semester  - 木1,木2

  • Development of Teaching-materials and Instructional Design A (2024academic year) Third semester  - 木1,木2

  • Development of Teaching-materials and Instructional Design B (2024academic year) Fourth semester  - 木1,木2

  • The theories of the development of teaching-materials and the instructional desi (2024academic year) 1st semester  - 木1,木2

  • The theories of the development of teaching-materials and the instructional desi (2024academic year) Second semester  - 木1,木2

  • The theories of the development of teaching-materials and the instructional desi (2024academic year) 1st semester  - 木1,木2

  • The theories of the development of teaching-materials and the instructional desi (2024academic year) Second semester  - 木1,木2

  • Design and Practice of Subject I(Japanese Education) (2024academic year) 1st semester  - 火3,火4

  • Philosophy and Principles of the Subject Ⅰ(Japanese Education) (2024academic year) 1st semester  - 火3,火4

  • Philosophy and Principles of the Subject Ⅱ(Japanese Education) (2024academic year) Second semester  - 火3,火4

  • Student Teaching (Junior School) (2024academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Foudations for Student Teaching 2 (2024academic year) 1st-4th semester  - 月7~8

  • Special Teaching Practice of Educational Reserch A (2024academic year) 1st and 2nd semester  - その他

  • Special Teaching Practice of Educational Reserch B (2024academic year) 3rd and 4th semester  - その他

  • Special Teaching Practice of Educational Reserch C (2024academic year) 1st and 2nd semester  - その他

  • Special Teaching Practice of Educational Reserch D (2024academic year) 3rd and 4th semester  - その他

  • Practical Studies in Educational Research (Inquiring Issues/Japanese Education) (2024academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Practical Studies in Educational Research (Inquiring Issues) Japanese Education (2024academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Practical Studies in Educational Research(Verifying Proposals/Japanese Education (2024academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Practical Studies in Educational Research (Verifying Proposals) Japanese Education (2024academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Practical Studies in Educational Research I(Analysing Schools) (2024academic year) 1st and 2nd semester  - 金7,金8

  • Practical Studies in Educational Research I(Analysing Schools) (2024academic year) 1st and 2nd semester  - 金7,金8

  • Practical Studies in Educational Research I (Searching Issues) (2024academic year) 1st and 2nd semester  - 月3,月4

  • Practical Studies in Educational Research I (Searching Issues) (2024academic year) 1st and 2nd semester  - 月3,月4

  • Practical Studies in Educational Research II(Proposing Solutions) (2024academic year) 3rd and 4th semester  - 金7,金8

  • Practical Studies in Educational Research II(Proposing Solutions) (2024academic year) 3rd and 4th semester  - 金7,金8

  • Practical Studies in Educational Research II (Solving Issues) (2024academic year) 3rd and 4th semester  - 月3,月4

  • Practical Studies in Educational Research II (Solving Issues) (2024academic year) 3rd and 4th semester  - 月3,月4

  • Methodologies of Educational Practical Research IIA(Japanese Education) (2024academic year) Third semester  - 木7,木8

  • Methodologies of Educational Practical Research IIB(Japanese Education) (2024academic year) Fourth semester  - 木7,木8

  • Theory of Educational Practice Ⅰ(Japanese Education) (2024academic year) Third semester  - 木7,木8

  • Theory of Educational Practice Ⅱ(Japanese Education) (2024academic year) Fourth semester  - 木7,木8

  • Reviewing the History of Modern "Japanese" Language Arts Education, Focusing on the 1930's-1990's (2024academic year) Third semester  - 木5~6

  • Teaching Practice of Analysing Problems at School for Middle School Leaders (2024academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Teaching Practice for Inquiry (2024academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Teaching Practice for Inquiry (2024academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Teaching Practice for Verification (2024academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Teaching Practice for Problem Finding (2024academic year) 1st and 2nd semester  - その他

  • Teaching Practice for Problem Solving (2024academic year) Summer concentration  - その他

  • Teaching Practice for Problem Solving (2024academic year) Summer concentration  - その他

  • Secondary Education Japanese Language Content Construction Ⅰ (2023academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Secondary Education Japanese Language Content Construction Ⅱ (2023academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Secondary Education Japanese Language Content Construction Ⅲ (2023academic year) 1st semester  - 月7~8

  • Secondary Education Japanese Language Content Construction Ⅳ (2023academic year) Second semester  - 月7~8

  • Secondary Japanese Language Education Methodology Development(BasicⅠ) (2023academic year) 1st semester  - 金3~4

  • Secondary Japanese Language Education Methodology Development(BasicⅡ) (2023academic year) Second semester  - 金3~4

  • Secondary Japanese Language Education Methodology Development(AdvancedⅠ) (2023academic year) Fourth semester  - 月5~6

  • Secondary Japanese Language Education Methodology Development (AdvancedⅡ) (2023academic year) Fourth semester  - 月7~8

  • Secondary Education Japanese Language Lesson Development(BasicⅠ) (2023academic year) 1st semester  - 金3~4

  • Secondary Education Japanese Language Lesson Development (BasicⅡ) (2023academic year) Second semester  - 金3~4

  • Secondary Education Japanese Language Lesson Development(AdvancedⅠ) (2023academic year) Fourth semester  - 月5~6

  • Secondary Education Japanese Language Lesson Development(AdvancedⅡ) (2023academic year) Fourth semester  - 月7~8

  • Primary Education Japanese Language Lesson Development (2023academic year) Second semester  - 木5~6

  • Primary Education Japanese Language Lesson Development (2023academic year) Fourth semester  - 木5~6

  • Approaches to Japanese (2023academic year) 1st semester  - その他

  • Theory and Practice of Educational Evaluation B (2023academic year) Fourth semester  - 木5,木6

  • Development of Teaching-materials and Instructional Design A (2023academic year) Third semester  - 水1,水2,水3,水4

  • Development of Teaching-materials and Instructional Design B (2023academic year) Fourth semester  - 金1,金2

  • The theories of the development of teaching-materials and the instructional desi (2023academic year) 1st semester  - 火3,火4

  • The theories of the development of teaching-materials and the instructional desi (2023academic year) Second semester  - 火3,火4

  • Design and Practice of Subject I(Japanese Education) (2023academic year) 1st semester  - 金1,金2

  • Practical Studies in Educational Research (Inquiring Issues/Japanese Education) (2023academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Practical Studies in Educational Research(Verifying Proposals/Japanese Education (2023academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Practical Studies in Educational Research I(Analysing Schools) (2023academic year) 1st and 2nd semester  - 金7,金8

  • Practical Studies in Educational Research I (Searching Issues) (2023academic year) 1st and 2nd semester  - 月3,月4

  • Practical Studies in Educational Research II(Proposing Solutions) (2023academic year) 3rd and 4th semester  - 金7,金8

  • Practical Studies in Educational Research II (Solving Issues) (2023academic year) 3rd and 4th semester  - 月3,月4

  • Methodologies of Educational Practical Research IIA(Japanese Education) (2023academic year) Third semester  - 木7,木8

  • Methodologies of Educational Practical Research IIB(Japanese Education) (2023academic year) Fourth semester  - 木7,木8

  • Teaching Practice of Analysing Problems at School for Middle School Leaders (2023academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Teaching Practice for Verification (2023academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Teaching Practice for Problem Finding (2023academic year) 1st and 2nd semester  - その他

  • Teaching Practice for Problem Solving (2023academic year) Summer concentration  - その他

  • Secondary Education Japanese Language Content Construction Ⅰ (2022academic year) Third semester  - 金3,金4

  • Secondary Education Japanese Language Content Construction Ⅱ (2022academic year) Fourth semester  - 金3,金4

  • Secondary Japanese Language Education Methodology Development(AdvancedⅠ) (2022academic year) Fourth semester  - 月5~6

  • Secondary Japanese Language Education Methodology Development (AdvancedⅡ) (2022academic year) Fourth semester  - 月7~8

  • Secondary Japanese Language Education Methodology Development B (1) (2022academic year) Fourth semester  - 月5~6

  • Secondary Japanese Language Education Methodology Development B (2) (2022academic year) Fourth semester  - 月7~8

  • Secondary Education Japanese Language Lesson Development(AdvancedⅠ) (2022academic year) Fourth semester  - 月5~6

  • Secondary Education Japanese Language Lesson Development(AdvancedⅡ) (2022academic year) Fourth semester  - 月7~8

  • Teaching Methods of Japanese I (2) (2022academic year) Second semester  - 木5,木6

  • Teaching Methods of Japanese I (2) (2022academic year) Fourth semester  - 木5,木6

  • Primary Education Japanese Language Lesson Development (2022academic year) Second semester  - 木5,木6

  • Primary Education Japanese Language Lesson Development (2022academic year) Fourth semester  - 木5,木6

  • Approaches to Japanese (2022academic year) 1st semester  - その他

  • Design and Practice of Subject I(Japanese Education) (2022academic year) 1st semester  - 金1,金2

  • Design and Practice of Subject (Japanese Education) (2022academic year) 1st semester  - 金1,金2

  • Practical Studies in Educational Research (Inquiring Issues/Japanese Education) (2022academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Practical Studies in Educational Research(Verifying Proposals/Japanese Education (2022academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Methodologies of Educational Practical Research IIA(Japanese Education) (2022academic year) Third semester  - 木7,木8

  • Methodologies of Educational Practical Research IIB(Japanese Education) (2022academic year) Fourth semester  - 木7,木8

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