Updated on 2022/01/13

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ISHIBASHI Ippo
 
Organization
Education Assistant Professor
Position
Assistant Professor
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Degree

  • 博士(教育学) ( 2020.3   広島大学 )

  • 修士(教育学) ( 2017.3   広島大学 )

  • 学士(総合科学) ( 2015.3   広島大学 )

Research Interests

  • 社会批判的モデリング

  • 確率教育

  • 数学教育

  • 文章題

  • 数学的モデリング

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Science education

  • Humanities & Social Sciences / Education on school subjects and primary/secondary education

Education

  • Hiroshima University   大学院教育学研究科   教育学習科学専攻

    2017.4 - 2020.3

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    Notes: 博士課程後期

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  • Hiroshima University   大学院教育学研究科   教科教育学専攻

    2015.4 - 2017.3

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    Notes: 博士課程前期

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  • Hiroshima University   総合科学部   総合科学科

    2011.4 - 2015.3

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Research History

  • 鳥取大学工学部 非常勤講師

    2021.4

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  • Okayama University

    2021.4

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  • Okayama University   Graduate School of Education

    2020.4 - 2021.3

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  • 広島大学附属福山中・高等学校 非常勤講師

    2019.4 - 2020.3

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  • 日本学術振興会 特別研究員 (DC2)

    2018.4 - 2020.3

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  • 広島大学附属福山中・高等学校 教諭

    2017.4 - 2018.3

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Professional Memberships

  • 日本科学教育学会

    2018.7

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  • The International Group for the Psychology of Mathematics Education

    2017.4

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  • 日本教科教育学会

    2016.4

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  • 全国数学教育学会

    2015.4

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  • 日本数学教育学会

    2015.4

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Committee Memberships

  • 日本科学教育学会   年会企画委員  

    2021.10   

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  •   全国数学教育学会 幹事  

    2017.4 - 2020.3   

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Papers

  • 高等学校数学科における確率や条件付き確率の導入教材としてのモンティ・ホール問題 Reviewed

    石橋 一昴

    日本教科教育学会誌   45 ( 1 )   2022

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    Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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  • Critical thinking as equitable treatment of multiple perspectives in solving trans-scientific issues: Comparison between socio-critical modeling and word problem solving

    UEGATANI Yusuke, ISHIBASHI Ippo, HATTORI Yuichiro

    日本科学教育学会研究会研究報告   36 ( 2 )   2022

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

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  • 学校数学における二次元表理解のための足場設定

    石橋 一昴, 塩澤 友樹

    日本科学教育学会研究会研究報告   36 ( 2 )   2022

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

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  • 確率の多面的な見方を育む教材の条件:モデル化を視点として Reviewed

    石橋 一昴

    科学教育研究   46 ( 1 )   2022

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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  • 合成の誤謬とコインの順序: 表と裏の比が同じである順序同士の場合 Reviewed

    石橋 一昴

    秋期研究大会発表集録   54   257 - 260   2021.10

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

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  • 生徒が数学を用いて問題解決する方法を必要とする問題

    石橋 一昴

    算数・数学情報誌 ROOT   28   8 - 9   2021.10

     More details

    Publishing type:Research paper (other academic)  

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  • 批判的思考を育む教科横断的な学びを実現する学習活動の開発 : 「0(れい)と0(ゼロ)との違い」を題材として Reviewed

    石橋 一昴

    日本教科教育学会誌   44 ( 2 )   51 - 66   2021.9

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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  • モデル化の視点からベイズ確率を捉える枠組みの提案

    石橋 一昴

    日本教科教育学会全国大会論文集   47   107 - 108   2021.9

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

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  • Japanese use of probabilistic language about diagnosis tests for COVID-19 : an analysis of Twitter data Reviewed

    UEGATANI Yusuke, ISHIBASHI Ippo, HATTORI Yuichiro

    Philosophy of Mathematics Education Journal   ( 37 )   1 - 37   2021.8

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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  • 否定論の視点から見た条件付き確率の概念形成過程 Reviewed

    石橋 一昴

    数学教育学論究   102 ( 116 )   3 - 16   2021.8

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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  • 確率を根拠として意思決定する教材の開発: 確率の仮定に関する認識に着目して

    西 宗一郎, 石橋 一昴

    日本数学教育学会誌 第103回大会発表要旨集   258 - 258   2021.8

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

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  • Mathematics Education for Trans-Scientific Issues: Implementability of a Socio-Critical Modeling Approach/Rationale for Our Research Project(トランス・サイエンスな問題に対応する数学教育:社会批判的モデリングの実装可能性―課題研究 企画趣旨―)

    服部 裕一郎, 上ヶ谷 友佑, 石橋 一昴

    日本科学教育学会年会論文集   45   127 - 128   2021.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   Publisher:一般社団法人 日本科学教育学会  

    <p>With the spread of the novel coronavirus disease, there is a need for mathematics education to deal with social issues that cannot be solved by scientific knowledge alone (trans-scientific issues).Therefore, this project focuses on socio-critical modeling, which aims to critically examine the role of mathematical modeling in students' daily and societal situations and the possibility of its implementation in mathematics classes. In critical mathematics education, which is the theoretical perspective of socio-critical modeling, both the everyday and the social are required simultaneously in the task context. However, it is difficult to create teaching materials for mathematics in children's daily and societal situations, which is neither only daily nor only societal. This project will examine this point from various perspectives such as a case study of students'research activity on the definition of recycling rate, risk communication, and socially open-ended problems.</p>

    DOI: 10.14935/jssep.45.0_127

    CiNii Article

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  • Posing a Quasi-Society in the Problem Context of Socio-Critical Modeling: 'Quadratic Voting' as Teaching Materials(社会批判的モデリングの問題文脈における疑似社会の設定―「クアドラティックボーティング」の教材化―)

    服部 裕一郎, 上ヶ谷 友佑, 石橋 一昴

    日本科学教育学会年会論文集   45   137 - 140   2021.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   Publisher:一般社団法人 日本科学教育学会  

    <p>This study proposes a new problem context using students'daily and societal situations as teaching material for implementing socio-critical modeling in mathematics classes. We reviewed the practice of a thematic approach based on critical mathematics education-a theoretical perspective of socio-critical modeling-and reconsidered the framework of socially open-ended problems that emphasize students'daily and societal situations. Based on our research outcome, we propose a quasi-society, as the problem context. School based extracurricular activities such as election of the student body president can correspond to real-world elections. We see it as a quasi-society. This study critically examines the role of mathematics in addressing problems that are inherent in a quasi-society for effectively teaching socio-critical modeling. We used Taiwan's quadratic voting system as the teaching material.</p>

    DOI: 10.14935/jssep.45.0_137

    CiNii Article

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  • A Survey on the Use of Context in a Probabilistic and Statistical Problem for Pre-Service Mathematics Teachers

    FUKUDA Hiroto, ISHIBASHI Ippo

    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education   45   491 - 492   2021.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   Publisher:Japan Society for Science Education  

    DOI: 10.14935/jssep.45.0_491

    CiNii Article

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  • Intellectual Need: A Key Motivation Toward Critically Understanding the Roles of Mathematical Modeling in Society(知的必要性:数学的モデリングの役割の批判的理解への鍵となる動機)

    上ヶ谷 友佑, 石橋 一昴, 服部 裕一郎

    日本科学教育学会年会論文集   45   129 - 132   2021.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   Publisher:一般社団法人 日本科学教育学会  

    <p>The purpose of this paper is to determine practical implications for the effective implementation of a socio-critical modeling approach in mathematics lessons. We analyzed an activity undertaken by tenth-grade students from a school of educational research in Japan. In this activity, the students inquired about recycling efforts in their cities. They found differences in the definitions of "recycling rate" between the cities and asked the city officers about the different definitions. Until they realized there were multiple definitions, they uncritically accepted a definition. This episode, thus, implies the possibility that an intellectual need for critical consideration supports the effective implementation of a socio-critical modeling approach. However, the students uncritically accepted the officers' reply that the definitions in cities have the same meaning. Future research needs to further investigate how a socio-political perspective supports students' intellectual need.</p>

    DOI: 10.14935/jssep.45.0_129

    CiNii Article

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  • Exploration of Socio-Critical Modeling Teaching Materials from the Perspective of Risk Communiation(リスクコミュニケーションを視点とした社会批判的モデリングの教材の探求)

    石橋 一昴, 上ヶ谷 友佑, 服部 裕一郎

    日本科学教育学会年会論文集   45   133 - 136   2021.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   Publisher:一般社団法人 日本科学教育学会  

    <p>The purpose of this study is to explore teaching materials on socio-critical modeling for developing students' ability of critical consideration based on mathematical modeling to understand daily and societal situations. To this end, we focused on risk communication, which has reported difficulties in conveying risk information from experts to general citizens. As a result, it is suggested that the societal topics of "conveying relative risk (risk ratio) or odds ratio without baseline risk" or "mismatched framing" are suitable for teaching materials on socio-critical modeling. We found related societal topics in Japanese newspapers. Risk communication is effective in exploring socio-critical modeling teaching materials. In addition, because some of the risks increase with age, students can and should learn not only about their current positions in society but also about their future positions through lessons oriented toward socio-critical modeling.</p>

    DOI: 10.14935/jssep.45.0_133

    CiNii Article

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  • Development of Principles for Teaching "Equally Likely" in Probability Education: Based on The Recognition of Probabilities Applying to Our Information about Events Reviewed

    ISHIBASHI Ippo

    Journal of Science Education in Japan   45 ( 2 )   246 - 255   2021.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Japan Society for Science Education  

    <p>Probabilities apply not to events in the real world we are familiar with, but to our information about that world at any given moment in time. But students understand "equally likely" to be based not on the recognition that probabilities apply to our information about events, but the recognition that probabilities do not apply to events in the real world we are familiar with. The purpose of this study is to develop principles for teaching "equally likely" based on the recognition of probabilities applying to our information about events in probability education. As a result, we developed principles for teaching "equally likely", which consist of the following levels:</p><p>1. We introduce "equally likely" based on a large number of independent identical trials of a random experiment in the physical world.</p><p>2. We expand probability mathematically, and teach conditional probability.</p><p>3. We make students understand that:</p><p>• Probabilities apply not to events in the real world we are familiar with, but to our information about that world at any given moment in time.</p><p>• "Equally likely" is an assumption in a hypothetical world based on the principle of insufficient reason.</p><p>through problems about Bayesian updating.</p>

    DOI: 10.14935/jssej.45.246

    CiNii Article

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  • Impact of different problem contexts on students’ task performance in the hospital problem Reviewed

    ISHIBASHI Ippo, NISHI Soichiro

    Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education   3   48 - 55   2021.7

     More details

    Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

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  • 火曜日生まれ問題の確率統計教材としての意義と可能性 Reviewed

    福田 博人, 石橋 一昴

    春期研究大会論文集   9   324 - 324   2021.6

     More details

  • 確率の仮定に関する生徒の認識を育むための課題の提案 Reviewed

    石橋 一昴, 西 宗一郎

    春期研究大会論文集   9   322 - 322   2021.6

     More details

  • 数学教育における確率概念の形成過程に関する研究

    石橋 一昴

    数学教育学論究   102 ( 115 )   19 - 28   2021.5

     More details

  • A Study on Developing a High School Probability Lesson to Foster Ability of Probabilistic Reasoning through Experiment and Theory: Focused on the Difficulty of "Effect of sample size" Reviewed

    ISHIBASHI Ippo

    Journal of Science Education in Japan   45 ( 1 )   76 - 84   2021.4

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Science Education  

    <p>Today's society is becoming increasingly complex. To effectively function and develop in this society, all citizens need to overcome misconceptions about probability, and foster an ability of probabilistic reasoning instead. According to previous research, both theory and experiment are essential for the development of such reasoning. Japanese high school probability lessons, however, do not place great importance on the link between theory and experiment. Consequently, the more Japanese high school students study probability, the more they fail to accept probabilistic reasoning. To address the aforementioned issue, this paper aims to develop a high school probability lesson that will encourage development of the ability of probabilistic reasoning. The teaching material used will be the problem of "Effect of sample size". To answer the research question, students need to think probabilistically and use the concept of repeated trials, which is a part of the high school probability curriculum. For the interplay between theory and experiment, we used TinkerPlots Software to visualize the process of data generation. As a result, we developed a lesson and showed that it is effective for the development of the ability of probabilistic reasoning.</p>

    DOI: 10.14935/jssej.45.76

    CiNii Article

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  • モデル化の視点からみた中学生の確率の意味理解に関する考察 Reviewed

    石橋 一昴

    数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌   26 ( 2 )   73 - 81   2021.3

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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  • A Probability Class for Probability Modeling in Junior High School Mathematics

    ISHIBASHI Ippo

    JSSE Research Report   35 ( 3 )   137 - 142   2020.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   Publisher:Japan Society for Science Education  

    DOI: 10.14935/jsser.35.3_137

    CiNii Article

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  • Role of probability in socio-critical modelling:A study of Japanese high school students' perception of COVID-19 certification

    UEGATANI Yusuke, ISHIBASHI Ippo, HATTORI Yuichiro

    JSSE Research Report   35 ( 3 )   43 - 48   2020.12

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   Publisher:Japan Society for Science Education  

    <p>The social need for negative result certificates of polymerase chain reaction (PCR) testing for COVID-19 has rapidly increased during the pandemic. Although the results of the test should be interpreted based on the concept of conditional probability like any other test, this is not an easy task for high school students in general. This study reports the thought process of Japanese tenth-grade students regarding the use of mathematics for social issues. Based on a design research approach, two experimental lessons have been conducted to investigate how the students perceive the necessity of certificates for PCR tests with the probabilistic concepts in a given fictional context. It has been observed that even intelligent students came to conclusive opinions, intentionally neglecting the results of probabilistic thinking. It is imperative to discuss how students' critical and mathematical thinking abilities can be developed in real-world contexts without appealing to the usefulness of mathematics.</p>

    DOI: 10.14935/jsser.35.3_43

    CiNii Article

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  • 等比ヒューリスティックを乗り越えるための確率指導に関する考察 Reviewed

    西 宗一郎, 石橋 一昴

    秋期研究大会発表集録   53   313 - 316   2020.11

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

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  • Teaching of Ratio in Elementary School for Understanding of Conditional Probability

    ( 175 )   27 - 37   2020.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    CiNii Article

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    Other Link: http://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/60999

  • 問題の文脈が学習者の病院問題に関するタスクパフォーマンスに与える影響 Reviewed

    石橋 一昴, 西 宗一郎

    秋期研究大会発表集録   53   305 - 308   2020.11

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

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  • 学校数学の確率における「同様に確からしい」の定義の分析と考察

    石橋 一昴

    日本教科教育学会全国大会論文集   46   69 - 70   2020.9

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

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  • Consideration on Teaching Unit for Developing a Sense that "Probability Applies to Information about Events" Reviewed

    ISHIBASHI Ippo

    Journal of Japan Society of Mathematical Education   102 ( 5 )   25 - 33   2020.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Japan Society of Mathematical Education  

    DOI: 10.32296/jjsme.102.5_25

    CiNii Article

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    Other Link: http://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/58751

  • 数学教育における確率概念の形成過程に関する研究 Reviewed

    石橋 一昴

    2020.3

     More details

    Publishing type:Doctoral thesis  

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  • Conditions for Teaching Materials that Support Learners' Validation : An Analysis of 8th-grade Students' Mathematical Problem-solving Processes Reviewed

    43 ( 4 )   333 - 344   2019.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    CiNii Article

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  • Creation of possible fictional worlds as a process of validation in mathematical word problem-solving and mathematical modeling activities

    ISHIBASHI Ippo, UEGATANI Yusuke

    JSSE Research Report   34 ( 3 )   165 - 170   2019.12

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   Publisher:Japan Society for Science Education  

    <p>This paper aims to report a new aspect of mathematical modeling processes from the viewpoints of validation and the fictionality of word problems. Validation is a stage in a modeling process and comparison between two stages in a modeling cycle. Word problems are inherently fictional because they are expected to contain information necessary to construct at least one consistent fictional situation. Through the observation of an eighth-grade mathematics class, we identified the existence of an overlooked type of validation: creation of possible fictional worlds. We observed that some students validated their real results in comparison wmoith fictional worlds they created. Such fictional worlds were built not from the information the word problem contains, but from the students' common sense. In addition, we hypothesized that the students' conceptually rich imagination ability promotes their validating ability.</p>

    DOI: 10.14935/jsser.34.3_165

    CiNii Article

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  • 確率解釈の形成を志向する確率カリキュラム開発 Reviewed

    石橋 一昴

    数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌   25 ( 2 )   11 - 25   2019.12

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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  • 原因の確率の理解を目標とした条件付き確率の学習を支援する教材と授業の条件 Reviewed

    石橋 一昴

    秋期研究大会発表集録   ( 52 )   65 - 72   2019.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   Publisher:日本数学教育学会  

    本稿では,どのような教材と授業が,原因の確率の理解を目標とした条件付き確率の学習を支援するのかを明らかにすることを目的とした.まずは,原因の確率を理解するためには「主観的な確率解釈」と「主観的な確率解釈と条件付き確率の関連」が必要であることから,それぞれをどのように生徒が学習するべきであるかを示した.結果,「α:主観的な確率解釈は,頻度的な確率解釈が適用できないと認識することを契機として学習する」と「β:条件付き確率は,条件なし確率では,主観的な確率解釈をモデル化できないことを認識し,主観的な確率解釈をモデル化するものとして学習する」を,学習の原理として構築した.次に,原理α,β を支援する教材として,「a:事象に関する情報に対して確率は適用されると考えさせる」と「b:結果に対する原因の確率を考えさせる」を満たす教材を開発し,それを用いた授業を開発した.最後に,授業を実施・分析・考察した結果,原因の確率の理解を目標とした条件付き確率の授業では,原理α,β に基づいた学習の支援を目指した教材と授業が有効であることが確認された.本稿は,JSPS科研費(課題番号:18J10445)の助成を受けて行われた研究の一部である.第52回秋期研究大会, 令和元年11月16日(土),17日(日), 於 東京学芸大学, 主催 : 日本数学教育学会, 共催 : 日本教育大学協会数学部門

    CiNii Article

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  • 高校生は条件付き確率を利用してモンティ・ホール問題を解いているのか?

    石橋 一昴

    日本教科教育学会全国大会論文集   45   72 - 73   2019.10

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

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  • The Implicit Assumption of Elementary Event of Probability in Mathematics Education

    ISHIBASHI Ippo

    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education   43 ( 0 )   572 - 575   2019.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)   Publisher:Japan Society for Science Education  

    DOI: 10.14935/jssep.43.0_572

    CiNii Article

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  • 原因が確定する状況における条件付き確率の認識 Reviewed

    石橋 一昴

    春期研究大会論文集   7   237 - 237   2019.6

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

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  • A condition of materials for supporting learners' validation from a point of view of mathematical modeling:Through analysis of 8th grade students' problem solving processes

    ISHIBASHI Ippo, UEGATANI Yusuke

    JSSE Research Report   33 ( 3 )   149 - 154   2018.12

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Science Education  

    DOI: 10.14935/jsser.33.3_149

    CiNii Article

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  • 否定論の視点から見た条件付き確率の概念形成に関する研究 Reviewed

    石橋 一昴

    秋期研究大会発表集録   51   73 - 80   2018.11

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日本数学教育学会  

    先行研究では,条件付き確率の困難性の要因として,条件付き確率とその関連概念との混同が指摘されている.そこで本研究では,2 つの概念間の関係を否定によって特徴づける否定論を用いることで,関連概念との繋がりを考慮した条件付き確率の概念形成の過程を明らかにすることを目的とする.考察の結果,条件付き確率の概念形成の過程は,次の通りである.最初に,①条件なし確率が「得られた条件(情報)を考慮した適切な確率モデルを導出することができない」ことから,②「それまで同様に確からしいと考えていた事象が同様に確からしくなくなる」ことで条件付き確率が必要となり,③「確率は事象に対する情報を定量化したものである」との見方によって条件付き確率の概念が再構成される.その後,④「得られた情報を考慮しても,考慮していないモデルから算出された確率値と変わらない場合(すなわち,𝑃𝐴(𝐵) = 𝑃(𝐵))」があることで,条件付き確率の適用範囲が明確にされる.さらにこの理論的考察から,適切な条件付き確率の指導に向けた課題を導出した.本研究はJSPS科研費(課題番号:18J10445)の助成を受けて行われた.第51回秋期研究大会, 平成30年11月17日(土),18日(日), 於 岡山大学, 主催 : 日本数学教育学会, 共催 : 日本教育大学協会数学部門

    CiNii Article

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    Other Link: http://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/00048203

  • リスクリテラシーの育成に向けた確率に関する教育内容の研究 Reviewed

    石橋 一昴

    数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌   24 ( 2 )   1 - 9   2018.10

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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  • Effectiveness of the use of diagrams for teaching conditional probability from a semiotics viewpoint

    ISHIBASHI Ippo

    Proceedings of the Tenth International Conference on Teaching Statistics   2018.7

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

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  • Factors Affecting Difficulty of Conditional Probability in the Japanese Probability Curriculum Reviewed

    ISHIBASHI Ippo, KOYAMA Masataka, KAGEYAMA Kazuya

    Proceedings of the 8th ICMI-East Asia Regional Conference on Mathematics Education   1   469 - 477   2018.5

     More details

    Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

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  • A Study for Understanding of the Concept of Independence in Probability Education Reviewed

    ISHIBASHI Ippo

    The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development   40 ( 3 )   37 - 46   2017.12

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Curriculum Research and Development Association  

    The purpose of this paper is to consider the contents of instruction and its educational methods for understanding the concept of independence in probability education. In spite of the concept of independence becoming more important in present probability education, its difficulty of understanding has been pointed out for a long time by previous studies, and is still unsolved. Therefore, this study focused on the curriculum which might be an effective way to examine causations of the unsolved issue mentioned above. In this study, firstly, "the discrepancy between the concept of independence and intuition" and "the confusion of the concept of independence with mutually exclusive events" were examined as to causes of why students have difficulty understanding the concept of independence. Secondly, "emphasis on the understanding of the concept of randomness" and "distinction among mutually exclusive events, independent trials and independent events" were derived as the point of view that improves the above causes. Finally, this study pointed out that the current curriculum has some problems from the above point of view, and "teaching of probability by experiment in the higher classes at elementary school" and "introduction of independent events in mathematics A" were proposed on the vision of revising the curriculum and the level of formation of the student's concept of probability. Furthermore, "setting up the proposition" and "illustrative representation by Karnaugh map" were proposed as the teaching methods of independent events in this paper.

    DOI: 10.18993/jcrdajp.40.3_37

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  • 確率解釈を視点とした条件付き確率の困難性の要因 Reviewed

    石橋 一昴

    秋期研究大会発表集録   50   317 - 320   2017.11

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    Language:Japanese   Publisher:日本数学教育学会  

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  • A Study of Teaching Probability to Train Competency of Judgement Using Probability in Making Decision: Focusing on Bayes Theorem Reviewed

    ISHIBASHI Ippo

    Journal of JASME : research in mathematics education   23 ( 2 )   83 - 90   2017.7

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Academic Society of Mathematics Education  

    <p> In society that change suddenly, citizens need to acquire competency in making decision in everyday and professional situations.  On making decision, they need to rate choices and judgement using probability is needed at that time.  That is, competency of judgement using probability is important as competency of decision making.  Therefore, the purposes of this paper are to: ・ Propose the contents of learning that consider training of competency of judgement using probability in making decision. ・Derive the task based on the contents of learning for revision of teaching probability. The results of this paper are the following three things: ・ From the development of history of probability, there are suggested that a way of mutual understanding of the frequency idea and the subjective idea are important, and citizens need to do judgement using probability  that follow Bayes rule in everyday and professional situations. ・ It is effective that students learn Bayes theorem that is methodology of Bayes rule to train the competency given above. ・ From result of the research on actual conditions in this paper, because the treatment of Bayes theorem is inadequate in the teaching probability currently being used in view of training the competency given above, it is needed that the overall revision to the teaching probability from the Bayes theorem on down from the current.</p>

    DOI: 10.24529/jasme.23.2_83

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  • 意思決定に関する確率判断能力の育成における数学教育の確率についての一考察 Reviewed

    石橋 一昴

    春期研究大会論文集   5   313 - 313   2017.6

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

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  • 学校数学における確率のスパイラルカリキュラムの開発に関する研究 Reviewed

    石橋 一昴

    2017.1

     More details

    Publishing type:Master’s thesis  

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  • 高等学校数学Aの確率における「独立」の理解の困難性に関する一考察

    石橋 一昴

    日本教科教育学会全国大会論文集   42   120 - 121   2016.10

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

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  • 学校数学における確率の認知過程を捉える枠組みの一提案 Reviewed

    石橋 一昴

    秋期研究大会発表集録   49   275 - 278   2016.10

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日本数学教育学会  

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  • A Study of the Curriculum Development of Probability in the Secondary Education: Focusing on the Definition and the Concept of Randomness to Form of the Concept of Probability Reviewed

    ISHIBASHI Ippo

    Journal of JASME : research in mathematics education   22 ( 2 )   133 - 140   2016.8

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Academic Society of Mathematics Education  

    <p> The purpose of this paper is to obtain implications to develop curriculum on probability from the point of view of formation of the student's concept of probability.</p><p> Firstly, I referred to the duality of classical probability and frequentistic probability from Otaki (2011) and the relation of the concept of probability and that of randomness from Kawasaki (1990).  Then, I pointed out that, to form the concept of probability, the followings are necessary: "understanding both classical probability and frequentistic probability, and mutual connection between them" and "understanding of the concept of randomness preceding that of probability, and connection between them".</p><p> Secondly, I considered the current curriculum critically from the point of view of formation of the concept of probability, and found that the current curriculum have some problems in this point of view.</p><p> Finally, I suggest "spiral curriculum" from this point of view based on "Principles in Setting and Arranging Teaching Contents" in "A Study on Constituent Principles of Curriculum in Mathematics Education" (Nakahara, 2008).  This paper shows that spiral curriculum is effective to form the student's concept of probability and is required in the current secondary education.</p>

    DOI: 10.24529/jasme.22.2_133

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  • 学び直しによる確率概念の形成 : 標本サイズの影響による誤概念の克服に着目して Reviewed

    石橋 一昴

    秋期研究大会発表集録   48   527 - 527   2015.11

     More details

    Language:Japanese   Publisher:公益社団法人日本数学教育学会  

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Books

  • 新・教職課程演習 第19巻 中等数学科教育

    礒田 正美, 影山 和也( Role: Contributor ,  Q37. 数学におけるアルゴリズムの意義を述べなさい。;Q38. 数によって表されるパターンの美しさを述べなさい。;Q39. 数学における対称性の意味・意義を述べなさい。)

    協同出版  2021.12 

     More details

  • 「コロナ」から学校教育をリデザインする : 公教育としての学校を捉える視点

    広島大学教育ヴィジョン研究センター, 草原, 和博, 吉田, 成章( Role: Contributor ,  これからの学校教育に求められる数理的思考)

    溪水社  2021.6  ( ISBN:9784863275621

     More details

    Language:Japanese

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  • 月刊 新しい算数研究2021年2月号

    新算数教育研究会( Role: Contributor ,  海外の算数教育情報: ユーモアが児童の算数の学びを支援する)

    2021.2 

     More details

Presentations

  • Critical thinking as equitable treatment of multiple perspectives in solving trans-scientific issues: Comparison between socio-critical modeling and word problem solving

    UEGATANI Yusuke, ISHIBASHI Ippo, HATTORI Yuichiro

    日本科学教育学会 2021年度第2回日本科学教育学会研究会 

     More details

    Event date: 2021.12.19

    Presentation type:Poster presentation  

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  • 学校数学における二次元表理解のための足場設定

    石橋 一昴, 塩澤 友樹

    日本科学教育学会 2021年度第2回日本科学教育学会研究会 

     More details

    Event date: 2021.12.19

    Presentation type:Poster presentation  

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  • 研究領域としての「数学の生涯学習」: その可能性と理論的課題

    上ヶ谷 友佑, 渡辺 信, 垣花 京子, 青木 孝子, 迫田 彩, 石橋 一昴

    第55回全国数学教育学会研究発表会 

     More details

    Event date: 2021.12.11 - 2021.12.12

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 学校数学の内容としての「数学的方法学」

    上ヶ谷 友佑, 石橋 一昴, 服部 裕一郎

    第55回全国数学教育学会研究発表会 

     More details

    Event date: 2021.12.11 - 2021.12.12

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 合成の誤謬とコインの順序: 表と裏の比が同じである順序同士の場合

    石橋 一昴

    日本数学教育学会 第54回秋期研究大会 

     More details

    Event date: 2021.10.30 - 2021.10.31

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • モデル化の視点からベイズ確率を捉える枠組みの提案

    石橋 一昴

    日本教科教育学会 第47回全国大会 

     More details

    Event date: 2021.9.25 - 2021.9.26

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  • 確率を根拠として意思決定する教材の開発: 確率の仮定に関する認識に着目して

    西 宗一郎, 石橋 一昴

    第103回全国算数・数学教育研究大会 

     More details

    Event date: 2021.8.21 - 2021.8.22

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • Mathematics education for trans-scientific issues: Implementability of a socio-critical modeling approach Rationale for our research project

    HATTORI Yuichiro, UEGATANI Yusuke, ISHIBASHI Ippo

    日本科学教育学会第45回年会 

     More details

    Event date: 2021.8.20 - 2021.8.22

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • Posing a Quasi-Society in the Problem Context of Socio-Critical Modeling: “Quadratic Voting” as Teaching Materials

    HATTORI Yuichiro, UEGATANI Yusuke, ISHIBASHI Ippo

    日本科学教育学会第45回年会 

     More details

    Event date: 2021.8.20 - 2021.8.22

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 数学教師を目指す大学生に対する確率統計問題における文脈使用に関する実態調査: 火曜日生まれ問題に着目して

    福田 博人, 石橋 一昴

    日本科学教育学会第45回年会 

     More details

    Event date: 2021.8.20 - 2021.8.22

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • Intellectual need: A key motivation toward critically understanding the roles of mathematical modeling in society

    UEGATANI Yusuke, ISHIBASHI Ippo, HATTORI Yuichiro

    日本科学教育学会第45回年会 

     More details

    Event date: 2021.8.20 - 2021.8.22

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • Exploration of socio-critical modeling teaching materials from the perspective of risk communication

    ISHIBASHI Ippo, UEGATANI Yusuke, HATTORI Yuichiro

    日本科学教育学会第45回年会 

     More details

    Event date: 2021.8.20 - 2021.8.22

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • Impact of different problem contexts on students’ task performance in the hospital problem

    ISHIBASHI Ippo, NISHI Soichiro

    The 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 

     More details

    Event date: 2021.7.19 - 2021.7.22

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 確率の3世界を往還させる確率指導

    石橋 一昴

    第54回全国数学教育学会研究発表会 

     More details

    Event date: 2021.6.19 - 2021.6.20

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 確率指導におけるテクノロジーと対話

    石橋 一昴

    第54回全国数学教育学会研究発表会 

     More details

    Event date: 2021.6.19 - 2021.6.20

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 確率の仮定に関する生徒の認識を育むための課題の提案

    石橋 一昴, 西 宗一郎

    日本数学教育学会 第9回春期研究大会 

     More details

    Event date: 2021.6.6

    Presentation type:Poster presentation  

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  • 火曜日生まれ問題の確率統計教材としての意義と可能性

    福田 博人, 石橋 一昴

    日本数学教育学会 第9回春期研究大会 

     More details

    Event date: 2021.6.6

    Presentation type:Poster presentation  

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  • コロナ禍を生き抜くための確率的思考 Invited

    石橋 一昴

    広島大学教育ヴィジョンセンター第64回定例セミナー「ポスト・コロナの学校教育(7)コロナに要請された特異な数理的思考」 

     More details

    Event date: 2021.1.23

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

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  • 大数の法則の意味理解を目指した中学校第1学年の確率単元の開発

    石橋 一昴, 西 宗一郎

    第53回全国数学教育学会研究発表会 

     More details

    Event date: 2020.12.19 - 2020.12.20

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 令和元年度全国数学教育学会学会奨励賞 受賞講演

    石橋 一昴

    第53回全国数学教育学会研究発表会 

     More details

    Event date: 2020.12.19 - 2020.12.20

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

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  • 確率指導に関するICT

    石橋 一昴

    第53回全国数学教育学会研究発表会 

     More details

    Event date: 2020.12.19 - 2020.12.20

    Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

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  • 学校数学における「根元事象」と「同様に確からしい」の概念規定

    上ヶ谷 友佑, 石橋 一昴, 迫田 彩

    第53回全国数学教育学会研究発表会 

     More details

    Event date: 2020.12.19 - 2020.12.20

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • Role of probability in socio-critical modelling: A study of Japanese high school students’ perception of COVID-19 certification

    Yusuke UEGATANI, Ippo ISHIBASHI, Yuichiro HATTORI

    Japan Society for Science Education (2020年度第3回日本科学教育学会研究会) 

     More details

    Event date: 2020.12.13

    Presentation type:Poster presentation  

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  • 中学校数学科における確率的モデル化を志向する確率授業

    石橋 一昴

    日本科学教育学会 2020年度第3回日本科学教育学会研究会 

     More details

    Event date: 2020.12.13

    Presentation type:Poster presentation  

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  • 等比ヒューリスティックを乗り越えるための確率指導に関する考察

    西 宗一郎, 石橋 一昴

    日本数学教育学会 第53回秋期研究大会 

     More details

    Event date: 2020.11.14 - 2020.11.15

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 問題の文脈が学習者の病院問題に関するタスクパフォーマンスに与える影響

    石橋 一昴, 西 宗一郎

    日本数学教育学会 第53回秋期研究大会 

     More details

    Event date: 2020.11.14 - 2020.11.15

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 学校数学の確率における「同様に確からしい」の定義の分析と考察

    石橋 一昴

    日本教科教育学会 第46回全国大会 

     More details

    Event date: 2020.9.12

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 確率を4つの世界で捉える枠組みの提案

    石橋 一昴

    第52回全国数学教育学会研究発表会 

     More details

    Event date: 2020.6.27 - 2020.7.5

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 確率単元の学習展開に関する推論主義的特徴づけ

    大谷 洋貴, 石橋 一昴, 上ヶ谷 友佑

    第52回全国数学教育学会研究発表会 

     More details

    Event date: 2020.6.27 - 2020.7.5

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 標本サイズの影響による中学生の確率に関する困難性と指導の考察

    西 宗一郎, 石橋 一昴

    第52回全国数学教育学会研究発表会 

     More details

    Event date: 2020.6.27 - 2020.7.5

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • Creation of possible fictional worlds as a process of validation in mathematical word problem-solving and mathematical modeling activities

    Ippo Ishibashi, Yusuke Uegatani

    Japan Society for Science Education (2019年度第3回日本科学教育学会研究会) 

     More details

    Event date: 2019.12.21

    Presentation type:Poster presentation  

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  • 数学教育における言語確率の指導の必要性

    石橋 一昴

    第51回全国数学教育学会研究発表会 

     More details

    Event date: 2019.12.14 - 2019.12.15

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 原因の確率の理解を目標とした条件付き確率の学習を支援する教材と授業の条件

    石橋 一昴

    日本数学教育学会 第52回秋期研究大会 

     More details

    Event date: 2019.11.16 - 2019.11.17

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 高校生は条件付き確率を利用してモンティ・ホール問題を解いているのか?

    石橋 一昴

    日本教科教育学会 第45回全国大会 

     More details

    Event date: 2019.10.13 - 2019.10.14

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • Developing a framework of Kyozaikenkyu in a Competency-Based Curriculum: In Mathematics Education

    Ippo Ishibashi

    The 13th Annual International Conference of the World Association of Lesson Studies 

     More details

    Event date: 2019.9.3 - 2019.9.6

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 数学教育の確率単元における根元事象に関する暗黙的な仮定

    石橋 一昴

    日本科学教育学会 第43回年会 

     More details

    Event date: 2019.8.23 - 2019.8.25

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 初等中等教育における条件付き確率に関する教材開発

    石橋 一昴

    第50回全国数学教育学会研究発表会 

     More details

    Event date: 2019.6.29 - 2019.6.30

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 原因が確定する状況における条件付き確率の認識

    石橋 一昴

    日本数学教育学会 第7回春期研究大会 

     More details

    Event date: 2019.6.16

    Presentation type:Poster presentation  

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  • 数学教育における確率解釈の形成過程

    石橋 一昴

    第49回全国数学教育学会研究発表会 

     More details

    Event date: 2019.2.9 - 2019.2.10

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 数学的モデル化の観点から見た学習者の解の吟味を支援する教材の条件:方程式の文章題を中学2年生が解決する過程の分析を通じて

    石橋 一昴, 上ヶ谷 友佑

    日本科学教育学会 2018年度第3回日本科学教育学会研究会 

     More details

    Event date: 2018.12.8

    Presentation type:Poster presentation  

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  • 否定論の視点から見た条件付き確率の概念形成に関する研究

    石橋 一昴

    日本数学教育学会 第51回秋期研究大会 

     More details

    Event date: 2018.11.17 - 2018.11.18

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • Effectiveness of the use of diagrams for teaching conditional probability from a semiotics viewpoint

    Ippo Ishibashi

    10th International Conference on Teaching Statistics 

     More details

    Event date: 2018.7.8 - 2018.7.13

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 条件付き確率の困難性を克服するための否定論的考察:条件付き確率の概念形成過程とその指導に着目して

    石橋 一昴

    日本数学教育心理研究会 平成30年度春期研究集会 

     More details

    Event date: 2018.6.9

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • Factors Affecting Difficulty of Conditional Probability in the Japanese Probability Curriculum

    Ippo Ishibashi, Masataka Koyama, Kazuya Kageyama

    The 8th ICMI-East Asia Regional Conference on Mathematics Education 

     More details

    Event date: 2018.5.7 - 2018.5.11

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 意思決定能力の育成に向けた確率教育の課題の明確化

    石橋 一昴

    第47回全国数学教育学会研究発表会 

     More details

    Event date: 2018.1.27 - 2018.1.28

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 確率解釈を視点とした条件付き確率の困難性の要因

    石橋 一昴

    日本数学教育学会 第50回秋期研究大会 

     More details

    Event date: 2017.11.4 - 2017.11.5

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 中学校数学科における条件付き確率の素地指導に関する一考察

    石橋 一昴

    第46回全国数学教育学会研究発表会 

     More details

    Event date: 2017.6.24 - 2017.6.25

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 意思決定に関する確率判断能力の育成における数学教育の確率についての一考察

    石橋 一昴

    日本数学教育学会 第5回春期研究大会 

     More details

    Event date: 2017.6.11

    Presentation type:Poster presentation  

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  • 意思決定に求められる数学教育における確率の内容編成に関する一考察

    石橋 一昴

    第45回全国数学教育学会研究発表会 

     More details

    Event date: 2017.1.28 - 2017.1.29

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 学校数学における確率の認知過程を捉える枠組みの一提案

    石橋 一昴

    日本数学教育学会 第49回秋期研究大会 

     More details

    Event date: 2016.10.29 - 2016.10.30

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 高等学校数学Aの確率における「独立」の理解の困難性に関する一考察

    石橋 一昴

    日本教科教育学会 第42回全国大会 

     More details

    Event date: 2016.10.22 - 2016.10.23

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 確率におけるスパイラルカリキュラムの具体化に向けた一考察

    石橋 一昴

    第44回全国数学教育学会研究発表会 

     More details

    Event date: 2016.6.25 - 2016.6.26

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 中等教育における確率概念の形成に関する研究:統計的確率と数学的確率の相互の関連に着目して

    石橋 一昴

    第43回全国数学教育学会研究発表会 

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    Event date: 2016.1.30 - 2016.1.31

    Presentation type:Oral presentation (general)  

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  • 学び直しによる確率概念の形成::標本サイズの影響による誤概念の克服に着目して

    石橋 一昴

    日本数学教育学会 第48回秋期研究大会 

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    Event date: 2015.11.7 - 2015.11.8

    Presentation type:Poster presentation  

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  • 確率はその出来事に関する私たちの情報に適用される」という確率の考え方を育む中学校・高等学校数学科授業の開発原理の構築

    石橋 一昴

    岡山大学 令和3年度 10月定例記者発表  2021.10.26 

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    Presentation type:Media coverage  

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Awards

  • 2020年度 日本科学教育学会 第3回日本科学教育学会研究会・ベストプレゼンテーション賞

    2020.12  

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    筆頭著者の上ヶ谷友佑先生が受賞

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  • 令和元年度 全国数学教育学会学会 奨励賞

    2020.12  

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  • 令和1年度 広島大学エクセレント・スチューデント・スカラシップ

    2019.12  

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  • 2018年度 日本科学教育学会 第3回日本科学教育学会研究会・ベストプレゼンテーション賞

    2018.12  

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  • 平成30年度 広島大学エクセレント・スチューデント・スカラシップ

    2018.12  

     More details

  • 平成29年度 広島大学エクセレント・スチューデント・スカラシップ

    2017.12  

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  • 平成28年度 公益社団法人日本数学教育学会・学会賞(大学院生研究奨励部門)

    2017.11  

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  • 平成28年度 広島大学エクセレント・スチューデント・スカラシップ

    2016.12  

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Research Projects

  • 不確実な社会を生きる力を育む中学校数学科の確率指導の開発研究

    2020.11 - 2021.10

    未来教育研究所  第10回(2020年度)未来教育研究所研究助成 

    石橋 一昴

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    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\150000 ( Direct expense: \150000 )

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  • 数学教育における確率的モデル化能力の育成に関する基礎的研究

    Grant number:20K22188  2020.09 - 2022.03

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 研究活動スタート支援  研究活動スタート支援

    石橋 一昴

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    Grant amount:\2600000 ( Direct expense: \2000000 、 Indirect expense:\600000 )

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  • Developing a framework of Kyozaikenkyu in a competency-based curriculum: In mathematics education

    2019.09

    全国数学教育学会  若手研究者の国際学会参加支援 

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    Grant amount:\200000

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  • 算数・数学教育における確率カリキュラムの開発に関する研究

    Grant number:18J10445  2018.04 - 2020.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for JSPS Fellows  Grant-in-Aid for JSPS Fellows

    石橋 一昴

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    Grant amount:\1500000 ( Direct expense: \1500000 )

    本年度は,特別研究員採用前に設定した,今日的な確率的思考の育成に向け,確率の数学的側面と哲学的側面がどのように形成されるかについて,先行研究の知見に基づいて論理的に記述することを目的とした。
    最初に,確率の数学的側面についてである。これまでの筆者の研究から,数学教育においては条件付き確率(ベイズの定理)の概念形成が目標となる。そこで,条件付き確率に着目し,その形成過程について考察した。研究の方法には,条件付き確率に関する困難性として,関連する概念との混同が指摘されたことから,数学的概念形成の過程をその関連概念との否定関係により特徴づける否定論を採用した(日本数学教育学会『秋期研究大会発表集録』,第51巻に掲載)。また,意思決定という現実の問題状況への活用のためには,数学的概念を知っているだけではなく使えるものとする必要があり,そのためには数学的概念を質的に深めていく必要がある。そこで,確率の数学的概念が質的に深まる過程を構築した(全国数学教育学会『数学教育学研究』,第24巻,第2号に掲載)。
    次に,確率の哲学的側面についてである。確率の哲学的解釈は歴史的に,既有の確率解釈が適用できない問題状況に直面することによって新たな確率解釈が用いられるという過程で展開してきた。この,既有のパラダイムの適用不可能性を認識して新たなパラダイムを構築するという過程は,先行研究で指摘される確率・統計領域の概念形成の過程と整合的である。さらに,数学史を援用して個の認識を捉える研究は数学教育研究においても少なくなく,確率についてのそれも研究されている。以上の理由から,研究の方法として,確率解釈の史的展開から学習者の確率解釈の形成過程を捉えるという方法を採用し,確率解釈の形成過程を構築した(全国数学教育学会第49回研究発表会で発表)。

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  • 確率の概念形成を支援する単元横断的アプローチの開発研究

    Grant number:18H00115  2018.04 - 2019.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Encouragement of Scientists  Grant-in-Aid for Encouragement of Scientists

    石橋 一昴

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    Grant amount:\530000 ( Direct expense: \530000 )

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  • Factors affecting difficulty of conditional probability in the Japanese probability curriculum

    2017.05

    全国数学教育学会  若手研究者の国際学会参加支援 

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    Grant amount:\100000

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Class subject in charge

  • Secondary Mathematics Education Methodology Development(BasicⅠ) (2021academic year) 1st semester  - 月7~8

  • Secondary Mathematics Education Methodology Development(BasicⅡ) (2021academic year) Second semester  - 月7~8

  • Secondary Mathematics Education Methodology Development(AdvancedⅠ) (2021academic year) Fourth semester  - 月1~2

  • Secondary Mathematics Education Methodology Development (AdvancedⅡ) (2021academic year) Fourth semester  - 月3~4

  • Secondary Mathematics Education Methodology Development A (1) (2021academic year) 1st semester  - 月7~8

  • Secondary Mathematics Education Methodology Development A (2) (2021academic year) Second semester  - 月7~8

  • Secondary Mathematics Education Methodology Development B (1) (2021academic year) Fourth semester  - 月1,月2

  • Secondary Mathematics Education Methodology Development B (2) (2021academic year) Fourth semester  - 月3,月4

  • Secondary Mathematics Education Methodology (AdvancedⅠ) (2021academic year) Third semester  - 火7,火8

  • Secondary Mathematics Education Methodology (AdvancedⅡ) (2021academic year) Fourth semester  - 火7,火8

  • Secondary Mathematics Education Methodology A (1) (2021academic year) Third semester  - 火7,火8

  • Secondary Mathematics Education Methodology A (2) (2021academic year) Fourth semester  - 火7,火8

  • Secondary Education Mathematics Lesson Development(BasicⅠ) (2021academic year) 1st semester  - 月7~8

  • Secondary Education Mathematics Lesson Development (BasicⅡ) (2021academic year) Second semester  - 月7~8

  • Secondary Education Mathematics Lesson Development(AdvancedⅠ) (2021academic year) Fourth semester  - 月1~2

  • Secondary Education Mathematics Lesson Development(AdvancedⅡ) (2021academic year) Fourth semester  - 月3~4

  • Secondary Education Mathematics Teaching Methodology (AdvancedⅠ) (2021academic year) Third semester  - 火7,火8

  • Secondary Education Mathematics Teaching Methodology (AdvancedⅡ) (2021academic year) Fourth semester  - 火7,火8

  • Approaches to Education (2021academic year) 1st semester  - 火1~2

  • Theory and Practice of Educational Evaluation B (2021academic year) Fourth semester  - 木5,木6

  • Development of Teaching-materials and Instructional Design B (2021academic year) Fourth semester  - 金1,金2

  • The theories of the development of teaching-materials and the instructional desi (2021academic year) 1st semester  - 火3,火4

  • The theories of the development of teaching-materials and the instructional desi (2021academic year) Second semester  - 火3,火4

  • Practical Studies in Educational Research(Verifying Proposals/Mathmatics Educati (2021academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Methodologies of Educational Practical Research IIA(Mathmatics Education) (2021academic year) Third semester  - 木7,木8

  • Methodologies of Educational Practical Research IIB(Mathmatics Education) (2021academic year) Fourth semester  - 木7,木8

  • Secondary Mathematics Education Methodology Development A (1) (2020academic year) 1st semester  - 水3,水4

  • Secondary Mathematics Education Methodology Development A (2) (2020academic year) Second semester  - 水3,水4

  • Secondary Mathematics Education Methodology Development B (1) (2020academic year) Fourth semester  - 月1,月2

  • Secondary Mathematics Education Methodology Development B (2) (2020academic year) Fourth semester  - 月3,月4

  • Secondary Mathematics Education Methodology (AdvancedⅠ) (2020academic year) Third semester  - 火7,火8

  • Secondary Mathematics Education Methodology (AdvancedⅡ) (2020academic year) Fourth semester  - 火7,火8

  • Secondary Mathematics Education Methodology A (1) (2020academic year) Third semester  - 火7,火8

  • Secondary Mathematics Education Methodology A (2) (2020academic year) Fourth semester  - 火7,火8

  • Secondary Education Mathematics Teaching Methodology (AdvancedⅠ) (2020academic year) Third semester  - 火7,火8

  • Secondary Education Mathematics Teaching Methodology (AdvancedⅡ) (2020academic year) Fourth semester  - 火7,火8

  • Approaches to Education (2020academic year) 1st semester  - 火1,火2

  • Theory and Practice of Educational Evaluation B (2020academic year) Fourth semester  - 木5,木6

  • Development of Teaching-materials and Instructional Design B (2020academic year) Fourth semester  - 金1,金2

  • The theories of the development of teaching-materials and the instructional desi (2020academic year) 1st semester  - 火3,火4

  • The theories of the development of teaching-materials and the instructional desi (2020academic year) Second semester  - 火3,火4

  • Practical Studies in Educational Research (Inquiring Issues/Mathmatics Education (2020academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Practical Studies in Educational Research(Verifying Proposals/Mathmatics Educati (2020academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Methodologies of Educational Practical Research IIA(Mathmatics Education) (2020academic year) Third semester  - 木7,木8

  • Methodologies of Educational Practical Research IIB(Mathmatics Education) (2020academic year) Fourth semester  - 木7,木8

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Social Activities

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