Updated on 2024/10/19

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MISAWA Ryo
 
Organization
Faculty of Education Associate Professor
Position
Associate Professor
External link

Degree

  • 博士(心理学) ( 九州大学 )

Research Interests

  • チームワーク

  • 集団内過程

  • 組織文化・風土

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Social psychology

Education

  • Kyushu University   人間環境学府   行動システム専攻

    - 2009

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    Country: Japan

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  • The University of Kitakyushu   文学部   人間関係学科

    - 2001

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    Country: Japan

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Research History

  • Okayama University   学術研究院教育学域   Associate Professor

    2021.4

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  • Okayama University   Graduate School of Education   Associate Professor

    2019.4 - 2021.3

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  • Okayama University   Graduate School of Education   Senior Assistant Professor

    2017.4 - 2019.3

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  • Nara University   Faculty of Sociology, Department of Psychology   Lecturer

    2014.4 - 2017.3

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  • 財団法人電力中央研究所 原子力技術研究所 ヒューマンファクター研究センター   主任研究員

    2011.10 - 2014.3

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  • 財団法人電力中央研究所 社会経済研究所 ヒューマンファクター研究センター 主任研究員 2010-2011

    2010.4 - 2011.9

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  • 財団法人電力中央研究所 社会経済研究所 協力研究員 2009-2010

    2009 - 2010

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  • Kyushu University   Faculty of Human-Environment Studies

    2009 - 2010

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  • 日本学術振興会 特別研究員(人文社会系・DC2) 2005-2007

    2005 - 2007

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Professional Memberships

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Papers

  • 若年就業者におけるキャリア自律の志向性と職場定着:支援施策は“諸刃の剣”か?

    三沢 良, 小林 千夏, 長谷川 尚子

    岡山大学大学院教育学研究科研究集録   186   13 - 20   2024.8

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    DOI: 10.18926/bgeou/67570

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  • 女子大学生における化粧の心理的効用:化粧頻度による比較 Reviewed

    青木 多寿子, 小原 理子, 三沢 良

    容装心理学研究   3 ( 1 )   41 - 45   2024.3

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: 10.57331/aaps.3.1_41

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  • 教師の組織的学びを促進する校長のエンパワリング・リーダーシップ:心理的安全性の媒介効果に着目した検討 Reviewed

    三沢 良, 鎌田雅史

    学校改善研究紀要   6   60 - 74   2024.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: 10.51006/jsira.6.0_60

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  • 小学校教師の自律的な学びを支える組織的な学び:組織的な学びのイメージに基づく比較

    三沢 良, 松江桃果

    岡山大学教師教育開発センター紀要   14   17 - 31   2024.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    DOI: 10.18926/CTED/66769

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  • 勤務回数が少ないスクールカウンセラーがチーム学校の一員となるには:2事例のチームワークの分析を通して Reviewed

    原 範幸, 青木多寿子, 三沢 良

    兵庫教育大学 教育実践学論集   25   1 - 9   2024.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    DOI: 10.15117/0002000308

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  • 学校組織における学習メタファーに関する論考

    鎌田雅史, 三沢 良

    就実論叢   53   115 - 128   2024.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

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  • 組織の安全性とチームワーク:チームワークの崩壊と高信頼性チームの視点に基づく既往知見の概括

    三沢 良

    岡山大学大学院教育学研究科研究集録   185   37 - 51   2024.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    DOI: 10.18926/bgeou/66706

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  • 教師の自律的な学習姿勢と学校組織風土に関する実証的検討:「学び続ける教師」の実現に向けて

    三沢 良, 樋口宏治, 森安史彦

    岡山大学大学院教育学研究科研究集録   184   31 - 41   2023.11

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    DOI: 10.18926/bgeou/66129

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  • 活動フェイズを考慮したチームプロセスの測定:大学チームスポーツを対象にして

    三沢 良, 長谷川尚子

    岡山大学大学院教育学研究科研究集録   183   1 - 14   2023.9

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    DOI: 10.18926/bgeou/65921

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  • 大学部活動におけるチームリーダーシップの影響:“活気あるチームづくり”のためにリーダーにできること

    三沢 良, 西 陽子

    岡山大学大学院教育学研究科研究集録   182   1 - 11   2023.2

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    DOI: 10.18926/bgeou/64978

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  • チームのバーチャルな相互作用を規定する課題特性:デジタルツールの効果的活用への示唆

    三沢 良, 藤村まこと

    岡山大学大学院教育学研究科研究集録   181   1 - 14   2022.11

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    DOI: 10.18926/bgeou/64181

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  • Psychological Safety in the Teachers’ Room: Investigation of Interpersonal Risks that Hinder Teachers’ Collaboration

    180   17 - 26   2022.8

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    DOI: 10.18926/bgeou/63920

    CiNii Books

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  • Verification of learning outcomes in professional school for teacher education of Okayama University: A follow-up survey of in-service student graduates

    Akagi, K, Hattori, Y, Misawa, R, Kanagawa, M

    179   1 - 14   2022.3

     More details

    Language:Japanese  

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  • 小学校プログラミング教育の光と影:実践的な検討課題の導出

    西川義孝, 三沢 良, 高橋典久

    岡山大学教師教育開発センター紀要   11   59 - 73   2021.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: 10.18926/CTED/61565

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  • 教師のビリーフが自律的な学習姿勢に及ぼす影響:職能成長への示唆

    三沢 良, 鍋田瑞希, 森安史彦

    岡山大学教師教育開発センター紀要   11   43 - 57   2021.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: 10.18926/CTED/61564

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  • 事故事例からの学習における省察過程の検討:若年作業監理者が効果的に学ぶための認知方略への着目 Reviewed

    長谷川尚子, 三沢 良, 山口裕幸

    人材育成研究   16 ( 1 )   3 - 13   2020.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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  • Implementing a Professional Learning Community(PLC) at Special Needs Schools Focus on the Relationships among the PLC, the Curriculum Management and the Realization of passing on expertise

    10   107 - 121   2020.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    DOI: 10.18926/cted/58124

    CiNii Article

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    Other Link: https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-16H03661/

  • 教師のチームワークと学校組織風土の関連性-「チームとしての学校」を実現するための前提の吟味-

    三沢 良, 森安史彦, 樋口宏治

    岡山大学教師教育開発センター紀要   10   63 - 77   2020.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    DOI: 10.18926/CTED/58119

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  • チームワークとその向上方策の概念整理

    三沢 良

    岡山大学大学院教育学研究科研究集録   171   23 - 38   2019.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    DOI: 10.18926/bgeou/56921

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  • 高校性が抱く心理学への期待観:心理学科に在籍する大学生との比較を通して

    林 郷子, 村上史朗, 三沢 良

    奈良大学紀要   47   79 - 92   2019.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

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  • Workplace Factors that Enhance Utilization of Industrial Accident Cases as Learning Resources : Focusing on Young Workers' Awareness of Similarities among Experiences Reviewed

    30 ( 2 )   119 - 130   2017.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    CiNii Article

    CiNii Books

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  • Current States and Future Challenges for Empirical Investigation on the High-Reliability Organizations

    43 ( 43 )   161 - 174   2015.3

  • The relationship between teamwork and team communication Reviewed

    TABARU Naomi, MISAWA Ryo, YAMAGUCHI Hiroyuki

    Japanese Journal of Experimental Social Psychology   53 ( 1 )   38 - 51   2013.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:The Japanese Group Dynamics Association  

    This study aimed to determine the qualities of effective communication within work teams. Face-to-face communication between members of a team was measured through special equipment. Work teams of computer system engineers were observed and recorded over a period of ten weeks, using both quantitative and qualitative network indicators of communications. The relationships between these indicators and teamwork, job satisfaction, group identification, and group performance were examined. The results of analysis of nine teams, comprising a total of 59 members revealed that frequent and intimate communication did not guarantee good teamwork. Results also suggested that the relationship between teamwork and team communication varied with the developmental stage of the team, along with the qualities of individual tasks, and task familiarity.<br>

    DOI: 10.2130/jjesp.1110

    CiNii Article

    CiNii Books

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    Other Link: https://jlc.jst.go.jp/DN/JALC/10022943537?from=CiNii

  • Development of the assessment method for the idealized images of teams -Investigation on the teamwork in emergency response situation (1)-

    MISAWA Ryo

    ( 12005 )   巻頭1 - 3,1-27   2013.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    CiNii Article

    CiNii Books

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  • Conceptualization and Measurement of Beliefs About Failure Reviewed

    Hiroshi Ikeda, Ryo Misawa

    JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY   60 ( 4 )   367 - 379   2012.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:JAPANESE ASSOC EDUCATIONAL PSYCHOLOGY  

    The present study aimed to develop a scale to measure beliefs about failure, that is, individual differences in positive and negative value beliefs about experiences of failure, and to examine the reliability and validity of the scale. In Study 1, items were developed on the basis of an extensive literature review and responses to open-ended questions. The scale was then completed by 246 undergraduates; their responses were analyzed using exploratory factor analysis. The results revealed that the scale had the following 4 factors: negative affective valence of failure, learning orientation, need to avoid failure, and perceived probability of occurrence of failure. In Study 2, 759 undergraduates completed the scale; analysis of their responses confirmed the scale's validity and reliability, including adequate internal consistency and test-retest reliability. In Study 3, 187 undergraduates completed a questionnaire on hypothetical failure situations. The results suggested that the participants' beliefs about failure determined their causal attributions for negative events and their subsequent coping behavior.

    Web of Science

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  • 「チームワーク力」とは (特集 子どもの個を生かすチームワーク)

    三沢 良

    教育と医学   60 ( 8 )   656 - 663   2012.8

     More details

    Language:Japanese   Publisher:慶應義塾大学出版会  

    CiNii Article

    CiNii Books

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  • Causal attribution of depression and the social distance caused by the stigma Reviewed

    YOSHIOKA KUMIKO, MISAWA RYO

    健康心理学研究   25 ( 1 )   93 - 103   2012.8

     More details

    Language:Japanese   Publisher:The Japanese Association of Health Psychology  

    A hypothetical model of the process by which the causal attribution of depression is mediated by stigma of mental illness was developed, and its effect on social distance was investigated. We conducted household interviews with respondents (n= 1000, aged 20-69 years, 500 men and 500 women) in 25 nationwide locations that were extracted by area sampling. A path analysis was conducted by using a structural equation modeling. Results indicated the following. (a) There were positive effects of "causal attribution to external events" on "dangerousness" , "possibility of control" and "social distance." (b) "Causal attribution to internal characteristics" had negative effects on "dangerousness" and "possibility of control." (c) The "dangerousness" had a positive effect on "social distance." The implications of these findings to knowledge and understanding about mental illness and for raising public awareness are discussed.

    DOI: 10.11560/jahp.25.1_93

    CiNii Article

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    J-GLOBAL

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  • Learning practical lessons from the research in the field.

    OHASHI Tomoki, SHIN HongSon, ADACHI Yuko, MISAWA Ryo, HAGA Shigeru

    Japanese Association of Industrial/Organizational Psychology Journal   25 ( 2 )   161 - 167   2012.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

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  • Importance of job continuity in performance of patient safety officers: Based on comparative survey by extent of experience using "Job Attitude Scale for Patient Safety Officers" Reviewed

    KAI, Y, ABE, H, TABATA, C, AKIYOSHI, M, MISAWA, R, YAMAGUCHI, H, MATSUO, H, ISHIDA, Y

    医療の質・安全学会誌   7 ( 2 )   113 - 123   2012

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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  • Study of Feelings of Busyness, Worthiness, and Forced Obligation at Work among Plant Workers : Effects of Demanding Operational Situations and Organizational Climates

    ( 11002 )   1 - 29,巻頭1-3   2011.10

     More details

  • Study on team evaluation (6) Relationships among technical skill proficiency, leadership, and teamwork behaviors

    Misawa, R, Sasou, K

    電力中央研究所報告, 研究報告. Y   ( 10006 )   1 - 17,巻頭1〜3   2011.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:電力中央研究所社会経済研究所  

    CiNii Article

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  • A consideration for using workers' heuristics to improve safety rules based on relationships between creative mental sets and rule-violating actions Reviewed

    Yuichi Otsuka, Ryo Misawa, Hiroshi Noguchi, Hiroyuki Yamaguchi

    SAFETY SCIENCE   48 ( 7 )   878 - 884   2010.8

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:ELSEVIER SCIENCE BV  

    This paper reports on the relationships between creative mental sets and rule-violating actions using questionnaires answered by 218 nursing workers. An exploratory factor analysis was conducted. The results revealed five factors of creative mental sets: curiosity, minutiae, inquiry, sensitivity, and courage. In addition, rule-violating actions were found to consist of three factors: violation of regulations, violation of local rules, and self-style. The results of multiple regression analyses showed a negative relation between curiosity and regular rule violation. Negative correlations were observed among minutiae, inquiry, and local rule violation. Furthermore, the mean score of local rule violation of a person who thinks that it is important for the work environment to offer high and excellent care is significantly higher than that of those who think that other environmental considerations are more important. The result elucidated the necessity of using workers' heuristics in the process of improving safety rules as well as improving their acceptability to workers. This point is important and applicable not only in the field of patient safety management systems, but also in other fields. (C) 2010 Elsevier Ltd. All rights reserved.

    DOI: 10.1016/j.ssci.2010.01.023

    Web of Science

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  • Research Report on Work and Consciousness of Seikatsu-sodanin in Care Facilities

    Adachi, K, Kuroki, K, Fujimura, M, Ishikawa, K, Misawa, R

    Bulletin of Kyushu University Asia Center   5   223 - 237   2010

     More details

  • Development of the Teamwork Measure for Nursing Teams Reviewed

    MISAWA Ryo, SASOU Kunihide, YAMAGUCHI Hiroyuki

    Japanese Journal of Social Psychology ( Before 1996, Research in Social Psychology )   24 ( 3 )   219 - 232   2009

     More details

    Language:Japanese   Publisher:The Japanese Society of Social Psychology  

    The purpose of this study was to develop the Teamwork Measure for Nursing Teams and to examine its reliability and validity. Based on the theoretical model of teamwork components proposed by Dickinson and McIntyre (1997), initial pools of items to measure three components (team orientation, team leadership, and team process) were generated. A questionnaire was administered to two different samples of nurses (study 1:N=568, study 2:N=650). The results of factor analyses revealed that every component of teamwork had subcomponents. Team orientation consisted of two-factors (&quot;orientation for co...

    DOI: 10.14966/jssp.KJ00005381247

    CiNii Article

    CiNii Books

    J-GLOBAL

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  • Development of a job attitude scale for patient safety officers Reviewed

    Kai, Y, Misawa, R, Yamaguchi, H, Akiyoshi, M, Tabata, C, Massaki, K, KIbe, C, Hiro, T, Maiguma, K, Abe, H, Ishida, Y

    The Japanese journal of quality and safety in healthcare   4 ( 2 )   273 - 282   2009

     More details

  • 安全で円滑な看護業務遂行のためのアクションリサーチ—病棟クラーク導入が看護師の行動的・心理的側面へ及ぼす影響の検討— Reviewed

    田原直美, 三沢良, 山口裕幸

    実験社会心理学研究   48 ( 1 )   74 - 86   2008.10

     More details

    Language:Japanese   Publisher:The Japanese Group Dynamics Association  

    This study examined the effects of inducing ward-clerks on safety and efficiency in nursing, with a focus on two aspects of nurses' behavioral and psychological variables. Two ward-clerks had tentatively been hired at ward "A" of "K" university hospital for approximately eight months. After the hiring, follow-up surveys had been administered to assess changes in work interruptions, stressors, team work, and other problems associated with nursing. The positive changes after their introduction consisted of reduction in work interruptions and other problems associated with nursing, while the negative changes included increased reports of delay in attending to the patients' needs, along with deteriorating perceptions of the team process. The results of this study suggest that it is indispensable for ward-clerks and nurses to spend some time in cooperation with each other, before reduced workload among nurses, and increased safety practices can be induced.<br>

    DOI: 10.2130/jjesp.48.74

    CiNii Article

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  • 医療事故防止のための研修プログラムの効果測定

    森永 今日子, 山内 桂子, 三沢 良

    北九州市立大学大学院紀要   ( 21 )   145 - 166   2007.12

     More details

    Language:Japanese   Publisher:北九州市立大学大学院  

    This study investigated the effect of the group norm on member&#039;s actual behavior tendency (the actual effect of the group norm). The participants were 108 employees of 2 factories (factory 1: n=37, factory 2: n=71). The group norms concerning arrival time to the work place were measured by the return potential model. Attendance behaviors were directly observed. Results were as follows. In the factors with stricter norm (factory 1), the proportions of attendance converged on an earlier time. In both factories, the proportions of attendance within the range of tolerable behavior (the actual e...

    CiNii Article

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  • A Study on an Acceptable Safety Rule for Engineers and Workers in Design or Manufacturing Stage : An Empirical Research for Relationships between Creative Mental Set and Rule-Violating Action(Machine Element and Manufacturing)

    OTSUKA Yuichi, MISAWA Ryo, NOGUCHI Hiroshi, YAMAGUCHI Hiroyuki

    Transactions of the Japan Society of Mechanical Engineers. C   73 ( 725 )   331 - 338   2007.1

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:The Japan Society of Mechanical Engineers  

    In this paper we investigated relationships between creative mental set and rule-violating action with a questionnaire for 218 hospital workers. We have executed an exploratory factor analysis. These results revealed five factors for creative mental set; curiosity, minutiae, inquiry, sensitivity and courage, and three factors for rule-violating action; regulation rule violating, local rule violating and self-style. Correlation analyses and multiple regression analysis indicated a negative relation between curiosity and regular rule violating. Also, negative relations between minutiae, inqui...

    DOI: 10.1299/kikaic.73.331

    Scopus

    CiNii Article

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  • チーム評価に関する研究 (その4)—質問紙調査による発電所運転チームのチームワーク評価手法の信頼性・妥当性の検討—

    佐相邦英, 三沢良, 三沢良, 廣瀬文子, 山口裕幸

    電力中央研究所社会経済研究所報告   ( Y05019 )   20P - 15,巻頭1〜4   2006.5

     More details

  • Psychological factors contributing to unsafe behavior in train drivers Reviewed

    Ryo Misawa, Ken Inadomi, Hiroyuki Yamaguchi

    Shinrigaku Kenkyu   77 ( 2 )   132 - 140   2006

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Japanese Psychological Association  

    This research considered whether unsafe behaviors increase the likelihood of accident on the railway, and if so, what psychological factors contribute to unsafe behaviors? Study 1 investigated how frequently train drivers had committed errors and unsafe behaviors when train accidents occurred. Content analysis on 251 cases of railway accident reports revealed that intention errors (i.e., no intention or wrong one) and unsafe behaviors occurred simultaneously in most cases of accident. Furthermore, it was suggested that unsafe behaviors contribute to the occurrence of accidents. Study 2 examined the effect of psychological factors on unsafe behaviors. 148 train drivers completed questionnaires. We assumed the causal model that organizational factors affect unsafe behaviors indirectly through personal factors. Results of path analysis revealed as follows, (a) Concerning personal factors, evaluated cost (e.g., increased workload) and ineffectiveness of safety rules increased the frequency of unsafe behavior, (b) Concerning organizational factors, organizational management and norms increased the frequency of unsafe behavior indirectly through their effects on personal factors. Based on these findings, we discussed implications for more effective accident prevention.

    DOI: 10.4992/jjpsy.77.132

    Scopus

    PubMed

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  • 医療現場におけるヒューマンエラー検出手がかりの分類~看護師に対する質問紙調査による分析~ Reviewed

    松尾太加志, 山内桂子, 森永今日子, 福留はるみ, 三沢良, 金子智美

    日本ディレクトリ学会誌   2   29 - 38   2004

     More details

  • Survey Research on Status Differences as Communication Barriers in Health Care Organizations Reviewed

    Ohtsubo Yohsuke, Shimada Yasuhiro, Morinaga Kyoko, Misawa Ryo

    THE JAPANESE JOURNAL OF EXPERIMENTAL SOCIAL PSYCHOLOGY   43 ( 1 )   85 - 91   2003

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日本グループ・ダイナミックス学会  

    This study explored whether status differences in health care organizations inhibit effective communication about potential errors. Doctors, nurses, and pharmacists were asked to imagine that they found an error committed by their peer, junior staff, senior staff, and staff of other occupations, and to indicate how hesitant they would be in communicating their suspicion of the error to the target who committed them. Members of each occupation expressed greater hesitation when the target was more senior. Hesitation due to cross-occupational status differences was also found. Namely, nurses a...

    DOI: 10.2130/jjesp.43.85

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  • Investigation on the actual effect of group norm: The group norm for arrival time to the work place and an actual attendance behavior tendency

    Misawa Ryou, Yamaguchi Hiroyuki

    Psychological research of Kyushu University   4   223 - 231   2003

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Kyushu University  

    This study investigated the effect of the group norm on member&#039; s actual behavior tendency (the actual effect of the group norm). The participants were 108 employees of 2 factories (factory 1: n=37, factory 2: n=71). The group norms concerning arrival time to the work place were measured by the return potential model. Attendance behaviors were directly observed. Results were as follows. In the factory with stricter norm (factory 1), the proportions of attendance converged on an earlier time. In both factories, the proportions of attendance within the range of tolerable behavior (the actual ...

    DOI: 10.15017/907

    CiNii Article

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  • チーム・ダイナミックスの行動科学:組織の生産性・安全性・創造性を高める鍵はどこにあるのか(山口裕幸 編著)

    三沢良( Role: Contributor ,  第3章「チームにおける規範および風土」; 第12章「チームの安全行動とチーム・エラー」)

    ナカニシヤ出版  2024.3 

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  • 産業・組織心理学(放送大学教材)(山口裕幸 編著)

    三沢 良( Role: Contributor ,  7章「職場の対人関係と組織文化」; 9章「仕事の能率と安全」; 10章「職場のストレス」)

    NHK出版  2020.2 

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  • 組織行動の心理学:組織と人の相互作用を科学する(角山 剛 編)

    三沢 良( Role: Contributor ,  2章「職場集団のダイナミックス」)

    北大路書房  2019.11 

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  • 人材育成ハンドブック(人材育成学会 編)

    三沢 良( Role: Contributor ,  Ⅳ章中項目「8. 労働災害」)

    金子書房  2019.3 

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  • 産業と組織の心理学(池田 浩 編)

    三沢 良( Role: Contributor ,  10章「仕事の能率と安全」)

    サイエンス社  2017.10 

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  • エピソードでわかる社会心理学:恋愛関係・友人関係から学ぶ(谷口淳一・相馬敏彦・金政祐司・西村大志 編著)

    ( Role: Contributor)

    北樹出版  2017.3 

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  • 社会心理学概論(北村英哉・内田由紀子 編)

    坂田桐子, 三沢 良( Role: Contributor ,  11章「組織と集団過程」)

    ナカニシヤ出版  2016.10 

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  • 誠信 心理学辞典[新版](下山晴彦他 編)

    三沢 良( Role: Contributor ,  項目「安全マネジメント」)

    誠信書房  2014.9  ( ISBN:9784414305074

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    Book type:Dictionary, encyclopedia

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  • APA心理学大辞典(G.R.ファンデンボス監修 繁桝算男・四本裕子監訳)

    培風館  2013.6  ( ISBN:9784563052348

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  • 組織事故とレジリエンス-人間は事故を起こすのか、危機を救うのか (ジェームズ・リーズン著,佐相 邦英 監訳/(財)電力中央研究所ヒューマンファクター研究センター訳)

    日科技連出版社  2010  ( ISBN:9784817193537

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  • 産業・組織心理学ハンドブック(産業・組織心理学会 編)

    三沢 良( Role: Contributor ,  「チームの特性と有効性」)

    丸善株式会社  2009.7  ( ISBN:9784621081181

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  • 健康とくらしに役立つ心理学(金政祐司・大竹恵子 編)

    三沢 良( Role: Contributor ,  11章「集団のなかで生きる」)

    北樹出版  2009.4  ( ISBN:9784779301704

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  • よくわかる産業・組織心理学(山口裕幸・金井篤子 編)

    ミネルヴァ書房  2007  ( ISBN:9784623048717

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MISC

  • 組織における変化への抵抗の概念整理:多次元的態度の視点からの統合的理解の枠組み

    三沢 良, 有吉美恵, 長谷川尚子

    産業・組織心理学会第39回大会オンラインポスター発表   2024.10

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    Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

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  • 若手社員の主体性を導く上司への信頼感:プロアクティブ行動とモチベーションに着目して

    鎌田雅史, 三沢 良

    産業・組織心理学会第39回大会オンラインポスター発表   2024.10

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    Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

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  • 安全を脅かすチームワークの崩壊とその関連要因の探索:高信頼性チームの機能に着目して

    三沢 良, 長谷川尚子

    日本心理学会第88回大会一般研究発表   2024.9

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    Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

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  • チーム担任制における情報共有と心理的機能:参与観察およびテキストマイニングによる探索的検討

    松尾和代, 三沢 良, 池田 浩

    日本心理学会第88回大会一般研究発表   2024.9

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    Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

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  • 学校組織の中堅教員が行使する影響方略への寄与要因:社会的価値体験及び分散型リーダーシップの効果の分析

    鎌田雅史, 三沢 良

    日本心理学会第88回大会一般研究発表   2024.9

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

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  • 変化への抵抗とジョブ・クラフティングの関連性:企業規模を考慮した分析

    長谷川尚子, 三沢 良

    日本心理学会第88回大会一般研究発表   2024.9

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    Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

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  • 主体的・自律的な学びを萌芽させる 「授業と授業をつなぐ家庭学習」の探究:中学校国語科での実践

    田中純子, 三沢 良

    日本学校改善学会2024愛媛大会 自由研究発表   2024.3

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    Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

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  • 小学校教師の自律的な学びを支える組織的な学び:組織的な学びのイメージに基づく比較

    三沢 良, 松江桃果

    日本学校改善学会2024愛媛大会 自由研究発表   2024.3

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  • 若年就業者のキャリア自律の志向性と職場定着:支援施策は諸刃の剣か?

    三沢 良, 長谷川尚子, 小林千夏

    人材育成学会第21回大会年次大会一般研究発表   2023.12

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  • コロナ禍におけるリスクテイキング行動としての脱マスク:マスク着用を個人の判断に委ねる方針が出される前後の変化

    三沢 良

    日本心理学会第87回大会一般研究発表   2023.9

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    Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

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  • 組織文化の認知パターンと失敗と成功からの学習の関連性

    藤村まこと, 三沢 良, 日野健太

    日本グループ・ダイナミックス学会第69回大会ポスター発表   2023.9

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

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  • 教員養成課程の学生の教育相談における曖昧さへの態度の変容:討議型教材「クロスロード 教育相談編」の効果の検討

    奥村弥生, 三沢 良, 西村佐彩子

    日本心理学会第87回大会一般研究発表   2023.9

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    Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

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  • 女子学生の化粧行動に関する心理的研究:化粧の効用認知,自己意識,感情の変化の観点から

    青木多寿子, 小原理子, 三沢 良

    日本教育心理学会第65回総会オンラインポスター発表   2023.8

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  • 校長によるエンパワーメントが教師の自律性を促すための要件:学校改善の基盤としての分散型リーダーシップ

    鎌田雅史, 三沢 良

    日本教育心理学会第65回総会オンラインポスター発表   2023.8

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  • 教師の組織的学びを促進する校長のエンパワリング・リーダーシップ:心理的安全性の媒介効果に着目して

    三沢 良, 鎌田雅史

    日本教育心理学会第65回総会 オンラインポスター発表   2023.8

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  • 学校組織における多職種協働ネットワークの可視化の試み:教師の認知に着目して

    三沢 良, 馬場真一, 田中純子, 藤村まこと

    日本学校改善学会2023岐阜大会 自由研究発表   2023.1

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    Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

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  • 教職大学院における教職キャリアを通じたスクールリーダー教育に関する一考察

    高瀬 淳, 熊谷愼之輔, 大倉尚志, 槇野滋子, 佐堂典子, 金川舞貴子, 三沢 良, 服部裕一郎

    令和4年度日本教育大学協会研究集会発表概要集   52 - 53   2022.10

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  • バーチャル性認知がチーム学習プロセスに及ぼす影響:企業規模による因果モデルの検討

    藤村まこと, 三沢 良

    日本心理学会第86回大会一般研究発表   2022.9

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    Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

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  • チームのバーチャルな相互作用を規定する課題特性:デジタルツールの効果的活用に向けて

    三沢 良, 藤村まこと

    日本心理学会第86回大会一般研究発表   2022.9

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  • 職員室の心理的安全性:教師の協働を阻む対人関係リスクに関する基礎的検討

    三沢 良, 鎌田雅史

    日本教育心理学会第64回総会 オンラインポスター発表   2022.8

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  • 教員の自律性を支える組織風土に関する検討:学びあい,認めあう校内コミュニティの必要性

    鎌田雅史, 三沢 良

    日本教育心理学会第64回総会 オンラインポスター発表   2022.8

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    Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

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  • 小学校プログラミング教育の光と影

    西川義孝, 三沢 良, 髙橋典久

    指導と評価   68 ( 8 )   8 - 12   2022.7

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  • 心理的安全性のある職員室づくり

    三沢 良

    指導と評価   68 ( 5 )   28 - 30   2022.5

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  • バーチャルチーム研究のパースペクティブ:ウィズ・ポストコロナ時代のチームワーク

    三沢 良, 藤村まこと

    日本心理学会第85回大会オンラインポスター発表   2021.9

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    Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

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  • 組織における変化への抵抗

    三沢 良

    心理学ワールド   93   23 - 24   2021.4

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  • 公立学校教員の勤務実態と学校改善:「働き方改革」に関する意識調査のデータ分析

    鎌田雅史, 三沢 良

    日本学校改善学会2021大会 自由研究発表   2021.1

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    Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

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  • 学校組織における分散型リーダーシップと教員の業務改善—校長によるエンパワーメントの調整効果

    鎌田 雅史, 三沢 良

    日本教育心理学会総会発表論文集   63   327   2021

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    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.63.0_327

    CiNii Article

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  • ラーニングポイント制を活用した現職教員院生の受容と学びのプロセスの検討:修了生の事例をもとに

    金川舞貴子, 高瀬 淳, 高岡敦史, 小林万里子, 三沢 良, 熊谷愼之輔, 梶原 敏, 槇野滋子

    令和2年度日本教育大学協会研究集会発表資料集   68 - 71   2020.10

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  • 学校組織における分散型リーダーシップの効用(3):教員の自律性を支える分散型リーダーシップおよび校長によるエンパワーメント

    鎌田 雅史, 三沢 良

    日本教育心理学会第62回総会発表論文集   228   2020.9

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    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.62.0_228

    CiNii Article

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  • 教師の自律的な学習姿勢を規定するビリーフの影響

    三沢 良, 鍋田瑞希, 森安史彦

    日本教育心理学会第62回総会発表論文集   2020.9

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    Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

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  • 人の振り見て我が振り直せ:他者の成功/失敗経験からの学習に関する検討

    長谷川尚子, 三沢 良

    日本心理学会第84回大会 一般研究発表   2020.9

     More details

    Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

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  • 教師の学習姿勢の醸成に寄与する組織心理学的要因―学校組織風土と組織コミットメントに着目して―

    三沢 良, 森安史彦, 樋口宏治

    日本学校改善学会2020福岡大会 自由研究発表   2020.1

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    Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

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  • 学校組織における分散型リーダーシップの効用(1):教員の多忙感に及ぼす緩衝効果の検討

    鎌田雅史, 三沢 良

    日本グループ・ダイナミックス学会第66回大会発表論文集   134 - 135   2019.10

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  • 学校組織の分散型リーダーシップ測定尺度の開発

    鎌田 雅史, 三沢 良

    日本教育心理学会第61回総会発表論文集   510   2019.9

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    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.61.0_510

    CiNii Article

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  • 学校の組織風土と教師のチームワークの関連性

    三沢 良, 森安史彦, 樋口宏治

    日本教育心理学会第61回総会発表論文集   511   2019.9

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  • 学校組織における分散型リーダーシップの効用(2):労働時間とストレス反応の関係における緩衝効果

    三沢 良, 鎌田雅史

    日本グループ・ダイナミックス学会第66回大会発表論文集   136 - 137   2019.9

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  • 校長によるエンパワーメントリーダーシップが教員による組織市民行動に及ぼす効果—制御焦点理論に基づく認知的プロセスの検討

    鎌田 雅史, 三沢 良

    日本教育心理学会第60回総会発表論文集   239   2018.9

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    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.60.0_239

    CiNii Article

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  • 高校生が抱く心理学への期待観:心理学科に在籍する大学生との比較を通して

    林 郷子, 村上史朗, 三沢 良

    日本心理学会第82回大会発表論文集   929   2018.9

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  • 「学校における実習」をコアにした教職大学院カリキュラムの開発研究

    今井康好, 岩堂秀明, 金川舞貴子, 熊谷愼之輔, 小林万里子, 髙瀬 淳, 寺澤孝文, 仲矢明孝, 宮本香代子, 宮本浩治, 三沢 良, 村松 敦, 森安史彦

    平成29年度日本教育大学協会研究集会発表概要集   68 - 69   2017.10

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  • 学部教育との一貫性を確保する教職大学院カリキュラムの開発研究

    今井康好, 岩堂秀明, 金川舞貴子, 熊谷愼之輔, 小林万里子, 髙瀬 淳, 寺澤孝文, 仲矢明孝, 宮本香代子, 宮本浩治, 三沢 良, 村松 敦, 森安史彦

    平成29年度日本教育大学協会研究集会発表概要集   70 - 71   2017.10

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  • 請負作業現場の安全監理における行動次元:安全監理者は日々,どのような工夫を行っているか

    長谷川尚子, 三沢 良

    日本心理学会第81回大会発表論文集   1022   2017.9

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  • 産業現場における事故事例からの学習を阻む課題:安全活動の停滞を招くボトルネック

    三沢 良, 長谷川尚子

    日本心理学会第81回大会発表論文集   1023   2017.9

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  • Hindrances in the process of learning from incidents to improve safety: A focused investigation of safety motivatio

    Ryo Misawa, Naoko Hasegawa

    The Proceedings of 15th European Congress of Psychology (CD-ROM)   2017.7

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  • 海上運航実習チームのチームワーク評価に関する研究

    三沢 良, 藤川なつこ, 渕 真輝

    産業・組織心理学会第32回大会発表論文集   217 - 220   2016.9

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  • Effects of workplace on enhancement of work beginners' awareness of similarities among failure experiences

    Naoko Hasegawa, Ryo Misawa, Hiroyuki Yamaguchi

    INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY   51   793 - 793   2016.7

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    Language:English   Publishing type:Research paper, summary (international conference)   Publisher:ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD  

    Web of Science

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  • 大学生のブラック企業イメージとアルバイト経験の関連性

    三沢 良

    日本グループ・ダイナミックス学会第第62回大会発表論文集   128 - 129   2015.10

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  • Building the basic framework of strategies for enhancing teamwork

    Ryo MISAWA

    The Proceedings of 28th International Congress of Applied Psychology (CD-ROM)   2014.7

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  • チーム理想像の評価に関する研究:緊急時に必要なチームワーク要件の探求

    三沢 良

    日本社会心理学会第54回大会発表論文集   47   2013.11

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  • 高信頼性組織における組織行動とマインドフルネスの再吟味:高信頼性組織の要件に関する実証的研究(3)

    長谷川尚子, 三沢 良, 早瀨賢一

    産業・組織心理学会第29回大会発表論文集   1179   2013.9

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  • 高信頼性組織に関する実証的知見の現状と課題 :高信頼性組織の要件に関する実証的研究(2)

    三沢 良, 長谷川尚子

    日本心理学会第77回大会発表論文集   1173   2013.9

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  • 震災対応事例に基づく高信頼性組織の要件の具体化:高信頼性組織に関する実証的研究(1)

    長谷川尚子, 三沢 良, 早瀨賢一

    日本心理学会第77回大会発表論文集   1179   2013.9

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  • 経験の意識化が安全意識・行動の改善に及ぼす影響

    長谷川尚子, 三沢 良, 早瀬賢一, 廣瀬文子

    産業・組織心理学会第28回大会発表論文集   260 - 263   2012.9

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    Language:Japanese  

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  • プラント従業員の「やりがい」と「やらされ感」に関する検討

    三沢 良, 佐相邦英

    日本グループ・ダイナミックス学会第59回大会発表論文集   216 - 217   2012.9

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  • 安全管理の効果性を左右する組織風土の役割

    長谷川尚子, 三沢 良

    日本グループ・ダイナミックス学会第59回大会発表論文集   234 - 235   2012.9

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  • 経験から得られた洞察による安全意識・行動の改善効果

    長谷川尚子, 三沢 良, 早瀬賢一, 廣瀬文子

    産業・組織心理学会第27回大会発表論文集   175 - 178   2011.9

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    Language:Japanese  

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  • 安全パフォーマンスの行動次元に関する検討

    1225   2011.8

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    Language:Japanese  

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  • 安全意識・行動の変容 契機に関する検討:経験の内容による変容効果の差異

    長谷川尚子, 三沢 良, 早瀬賢一, 廣瀬文子

    産業・組織心理学会第26回大会発表論文集   21 - 24   2010.9

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    Language:Japanese  

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  • 看護師チームにおけるユーモアのフィードバック促進効果—マルチレベル媒介分析による対人的安心感の媒介効果の検討—

    1283   2010.9

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    Language:Japanese  

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  • 愛着スタイルによる情動エピソードの開示抑制理由の違い

    奥村弥生, 三沢 良

    日本心理学会第74回大会発表論文集   945   2010.9

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  • チーム・コミュニケーションとチームワークとの関連に関する検討:チームレベルの分析

    田原直美, 三沢 良, 荒 宏視, 矢野和男, 山口裕幸

    日本グループ・ダイナミックス学会第57回大会発表論文集   175 - 179   2010.8

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  • Safety climate and safety backup behavior among Japanese healthcare workers: Testing a mediation model

    Ryo Misawa

    The Proceedings of 27th International Congress of Applied Psychology (CD-ROM)   2010.7

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  • 介護職のやりがい促進要因の分析

    三沢 良, 安立清史, 黒木邦弘, 石川勝彦, 小川全夫

    福祉社会学会第8回大会発表論文集   32 - 33   2010.5

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  • 大学生の成功観測定尺度の作成

    池田 浩, 三沢 良

    日本心理学会第73回大会発表論文集   230   2009.8

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  • 愛着スタイル尺度における自己評定と他者評定の不一致が適応へ及ぼす影響

    中尾達馬, 三沢 良

    日本心理学会第73回大会発表論文集   1179   2009.8

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  • 大学生の成功観に関する検討:KJ法による内容分析

    三沢 良, 池田 浩

    日本心理学会第73回大会発表論文集   231   2009.8

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  • ヒューマンエラー関連研修の効果測定の試み

    207   2008.11

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    Language:Japanese  

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  • 「専任リスクマネジャーの職務態度測定尺度」を用いた調査報告(2)—専任リスクマネジャーの自己評価と上司による他者評価の比較検討—

    195   2008.11

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    Language:Japanese  

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  • 「専任リスクマネジャーの職務態度測定尺度」を用いた調査報告(3)—専任リスクマネジャーの経験年数別比較検討—

    196   2008.11

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    Language:Japanese  

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  • 「専任リスクマネジャーの職務態度測定尺度」を用いた調査報告(1)—専任リスクマネジャーとリスクマネジャーの比較検討—

    195   2008.11

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    Language:Japanese  

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  • 失敗に関する価値観と失敗への対処行動の関連

    池田 浩, 三沢 良

    日本社会心理学会第49回大会発表論文集   262 - 263   2008.11

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  • 愛着スタイル尺度における自己評定と他者評定の一致度の検討

    中尾達馬, 三沢 良

    九州心理学会第69回大会発表論文集   41   2008.11

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  • 学校関係者の精神保健に関する知識と理解に関する研究:一般人,医療関係者との比較検討

    吉岡久美子, 三沢 良

    日本健康心理学会第21回大会発表論文集   88   2008.9

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  • 医療従事者版失敗価値尺度の研究:失敗に関する価値観の類型についての検討

    三沢 良, 竹内嘉浩

    日本心理学会第72回大会発表論文集   1364   2008.9

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  • Psychological factors contributing to unsafe behavior in medical staff

    Ryo Misawa

    The Proceedings of 29th International Congress of Psychology (CD-ROM)   2008.7

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  • 看護師の不安全行動とその誘発要因に関する検討

    三沢 良, 竹内嘉浩

    日本グループ・ダイナミックス学会第55回大会発表論文集   192 - 193   2008.6

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  • 医療従事者が抱く失敗に関する価値観についての検討

    三沢 良, 竹内嘉浩

    九州心理学会第68回大会発表論文集   42   2007.11

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  • 「専任リスクマネージャーの職務態度測定尺度」の開発(1):心理的特性の評価

    甲斐由紀子, 秋吉美代子, 三沢 良, 山口裕幸, 田畑千穂子, 先崎圭子, 岐部千鶴, 弘 妙子, 毎熊恵子, 國吉ひろみ, 久田友治

    医療の質・安全学会第2回学術集会抄録集   126   2007.11

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  • 「専任リスクマネージャーの職務態度測定尺度」の開発(2):専任リスクマネージャー・事務職員・医事系課長の比較

    甲斐由紀子, 秋吉美代子, 三沢 良, 山口裕幸, 田畑千穂子, 先崎圭子, 岐部千鶴, 弘 妙子, 毎熊恵子, 國吉ひろみ, 久田友治

    医療の質・安全学会第2回学術集会抄録集   126   2007.11

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  • 医療従事者版失敗価値尺度の開発:信頼性と妥当性の検討

    三沢 良, 竹内嘉浩, 朝倉加代子, 佐々木 潤, 鮎澤純子, 山口裕幸

    医療の質・安全学会第2回学術集会抄録集   127   2007.11

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  • 医療従事者版失敗価値尺度の精緻化:失敗に関する価値観と安全パフォーマンスの関連

    三沢 良, 竹内嘉浩, 徳永英吉, 鮎澤純子, 山口裕幸

    医療の質・安全学会第2回学術集会抄録集   127   2007.11

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  • 失敗価値尺度の信頼性および妥当性の検討:失敗価値尺度の作成(2)

    池田 浩, 三沢 良

    日本心理学会第71回大会発表論文集   165   2007.9

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  • 失敗価値尺度の因子構造の普遍性に関する検討:失敗価値尺度の作成(3)

    三沢 良, 池田 浩

    日本心理学会第71回大会発表論文集   166   2007.9

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  • 精神保健の知識と理解に関する研究(1):一般地域住民のうつ病及び統合失調症事例に関する認識の現状

    吉岡久美子, 三沢 良

    日本健康心理学会第20回大会発表論文集   64   2007.8

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  • 精神保健の知識と理解に関する研究(2):統合失調症事例の認識のあり方とスティグマおよび社会的距離の関連

    三沢 良, 吉岡久美子

    日本健康心理学会第20回大会発表論文集   65   2007.8

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  • Empirical Training Framework of Learning "Integrating Techniques" to Solve Problems involved in Mechanical Design-Transdisciplinary Approaches in Center of Excellence Program in Kyushu University

    OTSUKA YUICHI, NOGUCHI HIROSHI, OTA KAZUHIDE, MIYATA HAJIME, MISAWA RYO

    横幹連合コンファレンス(CD−ROM)   2nd   ROMBUNNO.29B07   2007

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    Language:Japanese  

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  • 失敗に関する価値観についての検討

    三沢 良, 池田 浩, 西元久雄, 阿部真理

    日本心理学会第70回大会発表論文集   99   2006.11

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  • 失敗価値尺度の作成

    三沢 良, 池田 浩, 阿部真理, 西元久雄, 縄田健悟

    九州心理学会第67回大会発表論文集   53   2006.11

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  • ヒューマンエラー研修と研修効果測定の試み

    竹内嘉浩, 三沢 良, 鮎澤純子

    医療の質・安全学会第1回学術集会抄録集   157   2006.11

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  • Teamwork stress among hospital nurses: Inhibiting effects of work stressors on team functioning

    Misawa, R, Tabaru, N, Yamaguchi, H

    The Proceedings of 7th Conference of the European Academy of Occupational Health Psychology   387 - 388   2006.11

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  • A psychological investigation of the reasons for high rate of job separation of nurses working in big general hospital in Japan

    Yamaguchi, H, Misawa, R, Tabaru, N

    359 - 360   2006.11

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  • 看護師の離職行動規定要因に関する心理学的検討

    山口裕幸, 三沢 良, 田原直美

    日本社会心理学会第47回大会発表論文集   58 - 59   2006.9

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  • 看護師チームにおけるチームワークストレス:ワークストレッサーによるチームワークの機能不全

    三沢 良, 田原直美, 山口裕幸

    日本社会心理学会第47回大会発表論文集   52 - 53   2006.9

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  • 看護師チームのチームワークに関する検討(1):看護職版チームワーク測定尺度の因子構造の普遍性

    三沢 良, 田原直美, 山口裕幸

    日本グループ・ダイナミックス学会第53回大会発表論文集   116 - 117   2006.5

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  • 看護師チームのチームワークに関する検討(2):職場環境要因とチームワークの相互関係の検証

    田原直美, 三沢 良, 山口裕幸

    日本グループ・ダイナミックス学会第53回大会発表論文集   118 - 119   2006.5

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  • 看護師チームのチームワークを阻害するワークストレッサーの影響

    三沢 良, 田原直美, 山口裕幸

    九州心理学会第66回大会発表論文集   65   2005.11

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  • 看護業務の円滑な遂行と患者安全の両立のためのアクションリサーチ(2):観察調査と面接調査による現場の業務改善プロセスの把握

    三沢 良, 田原直美, 山口裕幸

    日本社会心理学会第46回大会発表論文集   134 - 135   2005.9

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  • 看護業務の円滑な遂行と患者安全の両立のためのアクションリサーチ(1):クラーク導入が看護師の心理的側面に及ぼす効果の検討

    田原直美, 三沢 良, 山口裕幸

    日本社会心理学会第46回大会発表論文集   132 - 133   2005.9

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  • チーム・コンピテンシーの研究(2):チームワークと職務満足感・集団アイデンティティーとの関係性

    山口裕幸, 佐相邦英, 三沢 良, 池田 浩, 山浦一保, 上則直子, 吉原克枝, 藤村まこと

    日本社会心理学会第46回大会発表論文集   38 - 39   2005.9

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  • 鉄道運転士の安全遵守行動を規定する要因の検討(3):職務遂行における技能習熟と役割の定義への着目

    三沢 良, 稲富 健, 山口裕幸

    日本社会心理学会第45回大会発表論文集   274 - 275   2004.7

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  • 鉄道運転士の安全遵守行動を規定する要因の検討(1):個人レベルの要因と組織レベルの要因の影響過程

    三沢 良, 稲富 健, 山口裕幸

    日本グループ・ダイナミックス学会第51回大会発表論文集   66 - 67   2004.5

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  • 鉄道運転士の安全遵守行動を規定する要因の検討(2):安全コミュニケーションの影響について

    稲富 健, 三沢 良, 山口裕幸

    日本グループ・ダイナミックス学会第51回大会発表論文集   68 - 69   2004.5

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  • 鉄道機関における安全に関する組織規範:参与観察調査による不安全行動の実態把握

    三沢 良, 稲富 健, 山口裕幸

    九州心理学会第64回大会発表論文集   3   2003.11

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  • 鉄道運転業務における運転士と管理者の相互理解に関する諸問題:「現場の運転士の声」から安全意識高揚の方向性を探る

    稲富 健, 三沢 良, 山口裕幸

    九州心理学会第64回大会発表論文集   4   2003.11

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  • 病院におけるエラーの指摘を抑制する要因 (II)—医師,薬剤師を対象として—

    三沢 良, 森永今日子, 山内桂子

    日本心理学会第67回大会発表論文集   1255   2003.9

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    Language:Japanese  

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  • 病院におけるエラーの指摘を抑制する要因 (I)—看護師を対象として—

    森永今日子, 三沢 良, 山内桂子

    日本心理学会第67回大会発表論文集   1254   2003.9

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    Language:Japanese   Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

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  • 列車運転事故発生時における運転士の危険行為と心理状態に関する検討

    三沢 良, 山口裕幸

    日本社会心理学会第44回大会発表論文集   378 - 379   2003.9

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  • 事故を捉える視点とエラー指摘への抵抗感

    森永今日子, 藤村まこと, 三沢 良, 山内桂子, 松尾太加志

    日本社会心理学会第44回大会発表論文集   300 - 301   2003.9

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  • “個人的な諸事情”は出勤行動を左右するか? :集団規範の影響を確認するための反証として

    三沢 良, 山口裕幸

    日本グループ・ダイナミックス学会第50回大会発表論文集   244 - 245   2003.3

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  • 「集団規範の実効性」に関する実証的研究:質問紙調査と観察調査からの検討

    三沢 良, 山口裕幸

    日本社会心理学会第43回大会発表論文集   222 - 223   2002.11

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Works

  • 専門社会調査士(認定番号 第001484号)

    2009

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Awards

  • 日本心理学会優秀論文賞

    2007  

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    Country:Japan

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Research Projects

  • Cross-disciplinary Study for Reframing the Paradigm of Parenting Support: Extending Support to Social Recognition

    Grant number:24K21491  2024.06 - 2027.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

    鎌田 雅史, 伊藤 優, 六車 美加, 三沢 良

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    Grant amount:\6240000 ( Direct expense: \4800000 、 Indirect expense:\1440000 )

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  • Collaboration in Schools: Social Power derived from Social Identity

    Grant number:20K03351  2020.04 - 2024.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    鎌田 雅史, 三沢 良

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    Grant amount:\4290000 ( Direct expense: \3300000 、 Indirect expense:\990000 )

    2021年度は,ソーシャルシステム論(Hoy, 2013)を基に学校組織構造を検討し,構造的システム,文化的システム,個人的システム,政争的システムの調和と,教員の自律性の役割について検討を行った。教員の自律性は個人的システムに位置づけられる。自律性が他のシステムと調和するならば,構造的システムに柔軟性を与え,文化的システムを再生産し,またそれによって下支えされると考えられる。反対に不調和ならば,政争的システムを非建設的な方向へ活性化し得ることが懸念される。(鎌田雅史 (2022) 学校組織における教員の自律性の役割 就実教育実践研究, 15, 147-160)。
    さらに,教師の自律性と校内コミュニティの関係性に関する調査を実施した。正統的周辺参加理論の枠組みから,校内コミュニティへの参加は教師の価値観や態度を再生産する可能性が示唆される。規範の内面化は,教師アイデンティティや学校組織コミットメントの醸成とも関連することが示唆されるまたHonneth(2012)より,校内コミュニティから配慮され・承認され・必要とされていると認識した教師はより自発的であると予測した。900名の現役教員を対象としたインターネット調査により,校内コュニティにおける教授・学習に向けた文化的規範が,教員の校内コミュニティへの参加を仲介して,学校業務に対する自発的態度および行動を説明する効果が示された。
    伝統的協働論において,公式的組織における重要な要素として,1)共通目的,2)コミュニケーション,3)共同意思が指摘されている(Barnad,1938)。教員の自発的行動が学校のテクニカルコアである教授・学習に方向性づけられ束ねられるのであれば,それは協働的な調和の重要な要因となり得る。

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  • Crisis Response and Resilience for Future Organizations: From the Perspective of High Reliability Organization Theory

    Grant number:20H01543  2020.04 - 2023.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    中西 晶, 星 和樹, 黒澤 壮史, 寺本 直城, 近藤 光, 矢寺 顕行, 吉野 直人, 藤川 なつこ, 高木 俊雄, 四本 雅人, 三沢 良, 中原 翔

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    Grant amount:\17420000 ( Direct expense: \13400000 、 Indirect expense:\4020000 )

    本研究の目的は,大規模自然災害,サイバー攻撃,内部不正等のさまざまな危機に対応できるレジリエンスを備えた組織はどのようなものかを高信頼性組織論の視点から探っていくことである。「安全」の側面と「セキュリティ」の側面の双方から研究を進めるとともに,本研究の起点である高信頼性組織論そのものの可能性と限界についての理論的検討も行う方針である。
    2020年度は,新型コロナウイルス感染症パンデミックの影響によって,研究活動が大きく制限された。特に、東京オリンピック・パラリンピック開催後には,関係者の聞き取り調査を実施し,論文等にまとめる予定であったが,2021年度に延期されたため,研究計画の再構成を余儀なくされた。国内外の学会・研究会も中止されるものや縮小されるものも多く,情報収集や議論,成果報告の機会も限定された。一方で,新型コロナウイルス感染症のパンデミックという事象そのものが,「組織に求められる危機への対応とレジリエンス」という研究テーマに合致するものであったので,関連する情報やデータの収集・分析を行った。その対象は,大学生や就労者などである。2020年度は,その意識や行動について実態調査を行った結果をまとめ,ディスカッションペーパーや横幹連合コンファレンス等で報告することができた。今後は,これらのデータと組織的対応の関係を見ていく必要があると考えられた。また,既存文献の再整理により,高信頼性組織研究で重要なK.Weickの議論について深く考察するとともに,本研究のテーマでもあるレジリエンス概念についての批判的検討を行った。また,事故事例からの学習についてその省察過程を研究した成果を査読付論文としてまとめている。さらに,2020年度の実績となるが,サイバーセキュリティインシデント対応チームについて,これまでの研究成果をまとめた啓蒙書を出版し,実務界に貢献することができた。

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  • Investigation on the effective collaboration network in interdisciplinary teams: Focusing on school organizations and healthcare organizations

    Grant number:19K03192  2019.04 - 2023.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    三沢 良, 藤村 まこと

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    Grant amount:\4420000 ( Direct expense: \3400000 、 Indirect expense:\1020000 )

    本研究では,多職種チームでの効果的な協働の基盤となるメンバー間の関係(ネットワーク構造)とその特徴を明らかにすることを目的とする。具体的な研究項目は以下の3点である。1.多職種チームにおいて各職種の認識する協働の必要性と実態をネットワーク構造として解明する。あわせて,職種間でどのような認識の差異があるのかを明らかにする。2.多職種チームの協働関係にみられる特徴(ネットワークの構造的特徴)が,チームの効果性とどのような関係にあるのかを明らかにする。3.多職種チームにおける効果的な協働を実現する条件について,得られた知見を基に理論的に整理する。
    令和2年度は後述する理由により,多職種協働関係に関する定量的調査の実施が難航し,調査枠組みの修正・見直しを行った。コロナ禍の影響やGIGAスクールなど大きな変化の渦中において,学校組織における効果的な協働を左右する重要なチーム要因として「心理的安全性」に着目し,文献研究を行うとともに,公立の小・中・高校の教師を対象とするWeb調査を実施した。この調査の結果から,協働の基盤となる心理的安全性を脅かす対人関係リスク(率直な意見表明や議論が対人関係を悪化させることへの不安)の効果,また校長のエンパワリングリーダーシップや教師の相互学習活動(学習共同体:PLC)との正の関連性など,学校組織における協働関係を理解する上で興味深い知見が得られた。知見の一部は教育関係雑誌へ寄稿したほか,令和3年度中に学会発表や論文投稿を予定している。あわせて,前年度までの知見を踏まえつつ,学校組織の多職種協働関係を精査するための調査を準備中である。

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  • 職場チームの課題特性と風土がチームの失敗学習に及ぼす影響

    Grant number:19K01881  2019.04 - 2023.03

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(C)

    藤村 まこと, 三沢 良

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    Grant amount:\4420000 ( Direct expense: \3400000 、 Indirect expense:\1020000 )

    当該年度では,チームを取り巻くテクノロジー環境やバーチャル性についての文献研究やアンケート調査を行った。新型コロナウィルスにより加速したビジネス環境のデジタル化の中で,テクノロジーの活用の程度や,バーチャル性の高さが職場での個人やチームに及ぼす影響を検討することは重要である。そのため,職場のテクノロジー環境と課題特性について概念と尺度の整理を行った。そして,アンケートで得られたデータを用いて,それらの要因がチームレベルの信頼や失敗学習に及ぼす影響を検討したところ,企業規模にって影響過程が異なることが示された。また,チームの信頼と学習を測定する尺度について,信頼性と妥当性の検討も進めている。当該年度では信頼を“他者の意図や行動に対する肯定的な期待に基づいて,その行動に対して無防備になることを厭わないこと(Mayer, Davis, & Schoorman, 1995)”と定義し,チーム内での相互のモニタリングとともに,チームレベルのリフレクションに与える影響を検討した。現在,分析を続けているが,概してチーム内の信頼やモニタんリングは,チームの振り返りや個人による失敗学習を促進する効果を示した。加えて,今回の調査ではチーム内の信頼や学習行動を測定する尺度の項目内容,そして因子間の関係性など,改良の余地があることも示された。今回の調査を予備調査として位置付け,得られた結果をもとに尺度とモデルの見直しを行い今後も継続調査を実施する予定である。

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  • The teamwork elements required for emergency responses and their improvement strategies

    Grant number:16K21529  2016.04 - 2020.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    Misawa Ryo

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    Grant amount:\3900000 ( Direct expense: \3000000 、 Indirect expense:\900000 )

    In the event of an accident or disaster, the teamwork of the personnel is essential for effective emergency response. Recently, the enhancement of the crisis management system has been emphasized in Japanese organizations, and effective strategies for education and training are being explored to improve teamwork.
    Firstly, in this research, the elements of teamwork necessary for emergency response and the strategies for enhancing them are organized into a theoretical framework. Secondly, through questionnaire surveys, team learning during normal times which represents the state of emergency preparedness, and team adaptation behavior when encountering unexpected events were measured. Thirdly, the key points of education and training to improve teamwork necessary for emergency response were discussed through the interviews and observation of the training in emergency response organizations.

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  • High Reliability Organizing in Japan: In Search of Safety and Security

    Grant number:16H03661  2016.04 - 2020.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Nakanishi Aki

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    Grant amount:\13650000 ( Direct expense: \10500000 、 Indirect expense:\3150000 )

    What is necessary for companies to pursue safety and security and become a reliable organization? We argue it from the viewpoint of High Reliability Organization (HRO). We translated the book “Managing the Unexpected 3rd ed.”, which is written by Weick and Sutcliffe, representative researchers in the field. The academic impacts of this research are (1) to present the concept of "High Reliability Organizing" which is related to safety and security, (2) to discuss new perspectives in organization theory, such as social constructionism, institutional theory, practice theory, and discourse theory. The social impacts are (1) to show the applicability of the concept of HRO to a wide range of organizations such as educational institutions and self-supporting organizations, not to mention Japanese companies, which strongly require safety and security, (2) to clarify the importance of an organizational perspective in cyber security.

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  • 組織成員の安全パフォーマンス,チーム・ダイナミクスの検討

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    Grant type:Competitive

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Class subject in charge

  • Career Development Psychology(Industrial and Organizational Psychology) (2024academic year) Fourth semester  - 木3~4

  • Learning for Sustainability Ⅰ (2024academic year) 1st semester  - 火7~8

  • Learning for Sustainability Ⅱ (2024academic year) Second semester  - 火7~8

  • School leader and organizational development A (2024academic year) Second semester  - 金3,金4

  • Psychological Data Science Research Method Ⅱ (Psychological Experiment) (2024academic year) 3rd and 4th semester  - 月1~4

  • Seminer in Psychological Data Science Basic (2024academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Seminar in Teaching Profession Practice (Elementary school) (2024academic year) 1st-4th semester  - 水7~8

  • Educational Psychology Basic Seminar (2024academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Experiments in Educational Psychology I (Experiments in Psychology 1) (2024academic year) Third semester  - 月1~4

  • Experiments in Educational Psychology Ⅱ (Experiments in Psychology 2) (2024academic year) Fourth semester  - 月1~4

  • Seminar in Educational Psychology (2024academic year) Fourth semester  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyFⅠ(Research Methods of Psychology1) (2024academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyFⅡ(Research Methods of Psychology2) (2024academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyⅢ (2024academic year) 3rd and 4th semester  - 月1~4

  • Project Research in Educational Science (2024academic year) 1st-4th semester  - その他

  • School Guidance and Career Guidance A (2024academic year) 1st semester  - 木7~8

  • Theory and Methods of the Student Guidance (2024academic year) Second semester  - 木7~8

  • School Guidance and Personnel Services A (2024academic year) 1st and 2nd semester  - 木7~8

  • Group Dynamics (2024academic year) 1st semester  - 金3~4

  • Group Dynamics (2024academic year) Third semester  - 木3~4

  • Career Development Psychology(Industrial and Organizational Psychology) (2023academic year) Fourth semester  - 木3~4

  • Learning for Sustainability Ⅰ (2023academic year) 1st semester  - 火7~8

  • Learning for Sustainability Ⅱ (2023academic year) Second semester  - 火7~8

  • School leader and organizational development A (2023academic year) Second semester  - 木3,木4

  • Psychology of Team Management (2023academic year) Third semester  - 火3~4

  • Role of School Education and Professional Development of Teachers A (2023academic year) 1st semester  - 木5,木6

  • Role of School Education and Professional Development of Teachers B (2023academic year) Second semester  - 木5,木6

  • Development of Teaching-materials and Instructional Design A (2023academic year) Third semester  - 水1,水2,水3,水4

  • Teacher education and coahing A (2023academic year) Third semester  - 木1,木2

  • Teacher education and coahing B (2023academic year) Fourth semester  - 木1,木2

  • Practical Studies in Educational Research (Inquiring Issues/Management) (2023academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Practical Studies in Educational Research(Verifying Proposals/Management) (2023academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Practical Studies in Educational Research I(Analysing Schools) (2023academic year) 1st and 2nd semester  - 金7,金8

  • Practical Studies in Educational Research I (Searching Issues) (2023academic year) 1st and 2nd semester  - 月3,月4

  • Practical Studies in Educational Research II(Proposing Solutions) (2023academic year) 3rd and 4th semester  - 金7,金8

  • Practical Studies in Educational Research II (Solving Issues) (2023academic year) 3rd and 4th semester  - 月3,月4

  • Methodologies of Educational Practical Research IA (2023academic year) 1st semester  - 木1,木2

  • Methodologies of Educational Practical Research IA (2023academic year) Second semester  - 木1,木2

  • Methodologies of Educational Practical Research IIA(Management) (2023academic year) Third semester  - 木7,木8

  • Methodologies of Educational Practical Research IIB(Management) (2023academic year) Fourth semester  - 木7,木8

  • Experiments in Educational Psychology I (Experiments in Psychology 1) (2023academic year) Third semester  - 月1~4

  • Experiments in Educational Psychology Ⅱ (Experiments in Psychology 2) (2023academic year) Fourth semester  - 月1~4

  • Seminar in Educational Psychology (2023academic year) Fourth semester  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyFⅠ(Research Methods of Psychology1) (2023academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyFⅡ(Research Methods of Psychology2) (2023academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Management and Consultation of Lesson Study A (2023academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Management and Consultation of Lesson Study B (2023academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • School Guidance and Personnel Services C (2023academic year) 1st semester  - 月3,月4

  • Teaching Practice of Analysing Problems at School for Middle School Leaders (2023academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Teaching Practice for Inquiry (2023academic year) 3rd and 4th semester  - その他

  • Teaching Practice for Verification (2023academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Teaching Practice for Problem Finding (2023academic year) 1st and 2nd semester  - その他

  • Teaching Practice for Problem Solving (2023academic year) Summer concentration  - その他

  • Vocational Guidance (2) (2023academic year) Fourth semester  - 木3~4

  • Group Dynamics (2023academic year) 1st semester  - 金3~4

  • Seminar in Group Dynamics Ⅱ (2023academic year) 1st semester  - その他

  • Seminar in Group Dynamics Ⅱ (2023academic year) Second semester  - その他

  • Introduction to Adolescent Psychology C (2023academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Career Development Psychology(Industrial and Organizational Psychology) (2022academic year) Fourth semester  - 木3~4

  • School leader and organizational development A (2022academic year) Second semester  - 木3,木4

  • Approaches to Education (2022academic year) 1st semester  - 火1~2

  • Role of School Education and Professional Development of Teachers A (2022academic year) 1st semester  - 木5,木6

  • Role of School Education and Professional Development of Teachers B (2022academic year) Second semester  - 木5,木6

  • Development of Teaching-materials and Instructional Design A (2022academic year) Third semester  - 水1,水2,水3,水4

  • Teacher education and coahing A (2022academic year) Third semester  - 木1,木2

  • Teacher education and coahing B (2022academic year) Fourth semester  - 木1,木2

  • Practical Studies in Educational Research (Inquiring Issues/Management) (2022academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Practical Studies in Educational Research(Verifying Proposals/Management) (2022academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Practical Studies in Educational Research I(Analysing Schools) (2022academic year) 1st and 2nd semester  - 金7,金8

  • Practical Studies in Educational Research I (Searching Issues) (2022academic year) 1st and 2nd semester  - 月3,月4

  • Practical Studies in Educational Research II(Proposing Solutions) (2022academic year) 3rd and 4th semester  - 金7,金8

  • Practical Studies in Educational Research II (Solving Issues) (2022academic year) 3rd and 4th semester  - 月3,月4

  • Methodologies of Educational Practical Research IA (2022academic year) 1st semester  - 木1,木2

  • Methodologies of Educational Practical Research IA (2022academic year) Second semester  - 木1,木2

  • Methodologies of Educational Practical Research IIA(Management) (2022academic year) Third semester  - 木7,木8

  • Methodologies of Educational Practical Research IIB(Management) (2022academic year) Fourth semester  - 木7,木8

  • Introductory Seminar in Educational Psychology Ⅰ (2022academic year) Second semester  - 火1,火2

  • Introductory Seminar in Educational Psychology Ⅱ (2022academic year) Third semester  - 金5,金6

  • Experiments in Educational Psychology I (Experiments in Psychology 1) (2022academic year) Third semester  - 月1~4

  • Experiments in Educational Psychology Ⅱ (Experiments in Psychology 2) (2022academic year) Fourth semester  - 月1~4

  • Seminar in Educational Psychology (2022academic year) Fourth semester  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyFⅠ(Research Methods of Psychology1) (2022academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyFⅡ(Research Methods of Psychology2) (2022academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Seminar in Educational Evaluation and Measurement Ⅰ (2022academic year) Summer concentration  - その他

  • Seminar in Educational Evaluation and Measurement Ⅱ (2022academic year) Summer concentration  - その他

  • Educational Evaluation and Measurement A (2022academic year) Summer concentration  - その他

  • Educational Evaluation and Measurement B (2022academic year) Summer concentration  - その他

  • Educational Evaluation and Measurement C (2022academic year) Summer concentration  - その他

  • Special Studies in Educational Evaluation IA (2022academic year) Summer concentration  - その他

  • Special Studies in Educational Evaluation IB (2022academic year) Summer concentration  - その他

  • Management and Consultation of Lesson Study A (2022academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Management and Consultation of Lesson Study B (2022academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • School Guidance and Personnel Services C (2022academic year) 1st semester  - 月3,月4

  • Teaching Practice of Analysing Problems at School for Middle School Leaders (2022academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Teaching Practice for Inquiry (2022academic year) 3rd and 4th semester  - その他

  • Teaching Practice for Verification (2022academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Teaching Practice for Problem Finding (2022academic year) 1st and 2nd semester  - その他

  • Teaching Practice for Problem Solving (2022academic year) Summer concentration  - その他

  • Vocational Guidance (2) (2022academic year) Fourth semester  - 木3~4

  • Group Dynamics (2022academic year) 1st semester  - 金3,金4

  • Seminar in Group Dynamics Ⅱ (2022academic year) 1st semester  - その他

  • Seminar in Group Dynamics Ⅱ (2022academic year) Second semester  - その他

  • Career Development Psychology(Industrial and Organizational Psychology) (2021academic year) Fourth semester  - 木3~4

  • School leader and organizational development A (2021academic year) Second semester  - 木3,木4

  • Approaches to Education (2021academic year) 1st semester  - 火1~2

  • Role of School Education and Professional Development of Teachers A (2021academic year) 1st semester  - 木5,木6

  • Role of School Education and Professional Development of Teachers B (2021academic year) Second semester  - 木5,木6

  • Educational Psychology AI (2021academic year) special  - その他

  • Educational Psychology AII (2021academic year) special  - その他

  • Development of Teaching-materials and Instructional Design A (2021academic year) Third semester  - 水1,水2,水3,水4

  • Teacher education and coahing A (2021academic year) Third semester  - 木1,木2

  • Teacher education and coahing B (2021academic year) Fourth semester  - 木1,木2

  • Practical Studies in Educational Research (Inquiring Issues/Management) (2021academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Practical Studies in Educational Research(Verifying Proposals/Management) (2021academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Practical Studies in Educational Research I(Analysing Schools) (2021academic year) 1st and 2nd semester  - 金7,金8

  • Practical Studies in Educational Research I (Searching Issues) (2021academic year) 1st and 2nd semester  - 月3,月4

  • Practical Studies in Educational Research II(Proposing Solutions) (2021academic year) 3rd and 4th semester  - 金7,金8

  • Practical Studies in Educational Research II (Solving Issues) (2021academic year) 3rd and 4th semester  - 月3,月4

  • Methodologies of Educational Practical Research IA (2021academic year) 1st semester  - 木1,木2

  • Methodologies of Educational Practical Research IA (2021academic year) Second semester  - 木1,木2

  • Methodologies of Educational Practical Research IIA(Management) (2021academic year) Third semester  - 木7,木8

  • Methodologies of Educational Practical Research IIB(Management) (2021academic year) Fourth semester  - 木7,木8

  • Introductory Seminar in Educational Psychology (1) (2021academic year) Second semester  - 火1,火2

  • Introductory Seminar in Educational Psychology (2) (2021academic year) Third semester  - 金5,金6

  • Introductory Seminar in Educational Psychology Ⅰ (2021academic year) Second semester  - 火1,火2

  • Introductory Seminar in Educational Psychology Ⅱ (2021academic year) Third semester  - 金5,金6

  • Experiments in Educational Psychology (1) (2021academic year) Third semester  - 月1~4

  • Experiments in Educational Psychology (2) (2021academic year) Fourth semester  - 月1~4

  • Experiments in Educational Psychology I (Experiments in Psychology 1) (2021academic year) Third semester  - 月1~4

  • Experiments in Educational Psychology I (Experiments in Psychology 1) (2021academic year) Third semester  - 月1~4

  • Experiments in Educational Psychology Ⅱ (Experiments in Psychology 2) (2021academic year) Fourth semester  - 月1~4

  • Experiments in Educational Psychology Ⅱ (Experiments in Psychology 2) (2021academic year) Fourth semester  - 月1~4

  • Introduction to Educational Psychology A (2021academic year) 1st semester  - 水1,水2

  • Seminar in Educational Psychology (2021academic year) Fourth semester  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyFⅠ(Research Methods of Psychology1) (2021academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyFⅡ(Research Methods of Psychology2) (2021academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyFⅠ(Research Methods of Psychology1) (2021academic year) special  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyFⅡ(Research Methods of Psychology2) (2021academic year) special  - その他

  • Statistics for Education and Psychology (2021academic year) Third semester  - 月7~8

  • Statistics for Education and Psychology I (Psychological Statistics 1) (2021academic year) 1st semester  - 月7~8

  • Statistics for Education and PsychologyⅡ(Psychological Statistics 2) (2021academic year) Second semester  - 月7~8

  • Seminar in Educational Evaluation and Measurement Ⅰ (2021academic year) special  - その他

  • Seminar in Educational Evaluation and Measurement Ⅱ (2021academic year) special  - その他

  • Educational Evaluation and Measurement A (2021academic year) Summer concentration  - その他

  • Special Studies in Educational Evaluation IIA (2021academic year) Summer concentration  - その他

  • Special Studies in Educational Evaluation IIB (2021academic year) Summer concentration  - その他

  • Management and Consultation of Lesson Study A (2021academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Management and Consultation of Lesson Study B (2021academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • School Guidance and Career Guidance A (2021academic year) 1st semester  - 月3,月4

  • Theory and Methods of the Student Guidance (2021academic year) Second semester  - 月3,月4

  • Teaching Practice of Analysing Problems at School for Middle School Leaders (2021academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Teaching Practice for Inquiry (2021academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Teaching Practice for Verification (2021academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Teaching Practice for Problem Finding (2021academic year) 1st and 2nd semester  - その他

  • Teaching Practice for Problem Solving (2021academic year) Summer concentration  - その他

  • Vocational Guidance (2021academic year) Fourth semester  - 木1~4

  • Vocational Guidance (2) (2021academic year) Fourth semester  - 木3~4

  • Group Dynamics (2021academic year) 1st semester  - 金3,金4

  • Behavior in Groups (1) (2021academic year) 1st semester  - 金3,金4

  • Behavior in Groups (2) (2021academic year) Second semester  - 金3,金4

  • Seminar in Behavior in Groups (1) (2021academic year) 1st semester  - その他

  • Seminar in Behavior in Groups (2) (2021academic year) Second semester  - その他

  • Seminar in Group Dynamics Ⅱ (2021academic year) 1st semester  - その他

  • Seminar in Group Dynamics Ⅱ (2021academic year) Second semester  - その他

  • School leader and organizational development A (2020academic year) Second semester  - 木3,木4

  • Role of School Education and Professional Development of Teachers A (2020academic year) 1st semester  - 木5,木6

  • Role of School Education and Professional Development of Teachers B (2020academic year) Second semester  - 木5,木6

  • Development of Teaching-materials and Instructional Design A (2020academic year) Third semester  - 水1,水2,水3,水4

  • Teacher education and coahing A (2020academic year) Third semester  - 木1,木2

  • Teacher education and coahing B (2020academic year) Fourth semester  - 木1,木2

  • Practical Studies in Educational Research (Inquiring Issues/Management) (2020academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Practical Studies in Educational Research(Verifying Proposals/Management) (2020academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Practical Studies in Educational Research I(Analysing Schools) (2020academic year) 1st and 2nd semester  - 金7,金8

  • Practical Studies in Educational Research I (Searching Issues) (2020academic year) 1st and 2nd semester  - 月3,月4

  • Practical Studies in Educational Research II(Proposing Solutions) (2020academic year) 3rd and 4th semester  - 金7,金8

  • Practical Studies in Educational Research II (Solving Issues) (2020academic year) 3rd and 4th semester  - 月3,月4

  • Methodologies of Educational Practical Research IA (2020academic year) 1st semester  - 木1,木2

  • Methodologies of Educational Practical Research IA  (2020academic year) Second semester  - 木1,木2

  • Methodologies of Educational Practical Research IIA(Management) (2020academic year) Third semester  - 木7,木8

  • Methodologies of Educational Practical Research IIB(Management) (2020academic year) Fourth semester  - 木7,木8

  • Introductory Seminar in Educational Psychology (1) (2020academic year) Second semester  - 火1,火2

  • Introductory Seminar in Educational Psychology (2) (2020academic year) Third semester  - 金5,金6

  • Introductory Seminar in Educational Psychology Ⅰ (2020academic year) Second semester  - 火1,火2

  • Introductory Seminar in Educational Psychology Ⅱ (2020academic year) Third semester  - 金5,金6

  • Experiments in Educational Psychology (1) (2020academic year) Third semester  - 月1,月2,月3,月4

  • Experiments in Educational Psychology (2) (2020academic year) Fourth semester  - 月1,月2,月3,月4

  • Experiments in Educational Psychology I (Experiments in Psychology 1) (2020academic year) Third semester  - 月1,月2,月3,月4

  • Experiments in Educational Psychology I (Experiments in Psychology 1) (2020academic year) Third semester  - 月1,月2,月3,月4

  • Experiments in Educational Psychology Ⅱ (Experiments in Psychology 2) (2020academic year) Fourth semester  - 月1,月2,月3,月4

  • Experiments in Educational Psychology Ⅱ (Experiments in Psychology 2) (2020academic year) Fourth semester  - 月1,月2,月3,月4

  • Seminar in Educational Psychology (2020academic year) Fourth semester  - その他

  • Individual Study in Educational Psychology F (1) (2020academic year) special  - その他

  • Individual Study in Educational Psychology F (2) (2020academic year) special  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyFⅠ(Research Methods of Psychology1) (2020academic year) special  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyFⅡ(Research Methods of Psychology2) (2020academic year) special  - その他

  • Management and Consultation of Lesson Study A (2020academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Management and Consultation of Lesson Study B (2020academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Teaching Practice of Analysing Problems at School for Middle School Leaders (2020academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Teaching Practice for Inquiry (2020academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Teaching Practice for Verification (2020academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Teaching Practice for Problem Finding (2020academic year) 1st and 2nd semester  - その他

  • Teaching Practice for Problem Solving (2020academic year) 3rd and 4th semester  - その他

  • Group Dynamics (2020academic year) 1st semester  - 金3,金4

  • Behavior in Groups (2020academic year) 1st and 2nd semester  - 金3,金4

  • Behavior in Groups (1) (2020academic year) 1st semester  - 金3,金4

  • Behavior in Groups (2) (2020academic year) Second semester  - 金3,金4

  • Seminar in Behavior in Groups (1) (2020academic year) 1st semester  - その他

  • Seminar in Behavior in Groups (2) (2020academic year) Second semester  - その他

  • Seminar in Group Dynamics Ⅱ (2020academic year) 1st semester  - その他

  • Seminar in Group Dynamics Ⅱ (2020academic year) Second semester  - その他

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