Updated on 2024/02/02

写真a

 
MIYAKE Motoko
 
Organization
Faculty of Education Professor
Position
Professor
External link

Degree

  • 博士(心理学) ( 広島大学 )

Research Interests

  • 学校教育

  • インターネット依存

  • 情報モラル

  • 発達心理学

  • 教育心理学

  • ピア・サポート

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Educational psychology

 

Papers

▼display all

Books

  • 必携生徒指導と教育相談 : 生徒理解、キャリア教育、そして学校危機予防まで

    渡辺, 弥生, 西山, 久子( Role: Contributor ,  第4章3節 ピア・サポート(pp.111-115),第4章4節 ストレスマネジメント(pp.115-119))

    北樹出版  2018.4  ( ISBN:9784779305726

     More details

    Total pages:ix, 178p   Language:Japanese

    CiNii Books

    researchmap

  • Reducing cyberbullying in schools : international evidence-based best practices

    Campbell, Marilyn (Marilyn A.), Bauman, Sheri( Role: Contributor ,  chapter16 Smartphone Summit: Children’s initiative to prevent cyberbullying and related problems(pp.213-223))

    Academic Press, an imprint of Elsevier  2018  ( ISBN:9780128114230

     More details

    Total pages:xxiii, 290 p.   Language:English

    CiNii Books

    researchmap

  • 0歳〜12歳児の発達と学び : 保幼小の連携と接続に向けて

    清水, 益治, 森, 敏昭( Role: Contributor ,  第7節 道徳(pp.173-185))

    北大路書房  2013.5  ( ISBN:9784762828041

     More details

    Total pages:vii, 206p   Language:Japanese

    CiNii Books

    researchmap

  • わかって楽しい心理統計法入門〈Ver.2〉 : EXCEL, エクセル統計, ANOVA4 on the web対応

    松田, 文子, 三宅, 幹子, 橋本, 優花里( Role: Joint author)

    北大路書房  2012.9  ( ISBN:9784762827846

     More details

    Total pages:iv, 215p   Language:Japanese

    CiNii Books

    researchmap

  • 心理学研究の新世紀 第3巻 教育・発達心理学

    湯沢, 正通, 杉村, 伸一郎, 前田, 健一, 深田, 博己( Role: Contributor ,  第19章 動機づけと原因帰属(pp.402-413))

    ミネルヴァ書房  2012.3  ( ISBN:9784623061563

     More details

    Total pages:xviii, 482p   Language:Japanese

    CiNii Books

    researchmap

  • 21の実践から学ぶ臨床発達心理学の実践研究ハンドブック

    臨床発達心理士認定運営機構日本臨床発達心理士会( Role: Contributor ,  第3章 育児・保育分野における臨床発達心理士の実践(pp.54-63))

    金子書房  2010.8  ( ISBN:9784760838158

     More details

    Total pages:iv, 209p   Language:Japanese

    CiNii Books

    researchmap

  • よくわかる学校教育心理学

    森, 敏昭, 青木, 多寿子, 淵上, 克義( Role: Contributor ,  フロイトとエリクソンの人格発達理論(pp.92-93),人格発達と自尊感情(pp.118-119),ピア・サポート(pp.156-157),アタッチメント(pp.90-91))

    ミネルヴァ書房  2010.4  ( ISBN:9784623056422

     More details

    Total pages:vi, 258p   Language:Japanese

    CiNii Books

    researchmap

▼display all

MISC

  • Relationship between Attitude towards Internet Use, Tendency of Internet Addiction and Internet Usage at the Time of First Use in university Students

    11   307 - 317   2021.3

  • Relationship between Attitude towards Internet Use, Tendency of Internet Addiction and Internet Usage at the Time of First Use in university Students

    11   307 - 317   2020.3

     More details

  • 「いじめ免疫プログラム」の試行と評価方法論の模索:―世田谷区での実践と検討―

    戸田 有一, 羽鳥 晋, 三浦 公平, 藤谷 弥生, 板澤 健一, 金綱 知征, 西野 泰代, 三宅 幹子

    日本教育心理学会総会発表論文集   61 ( 0 )   114 - 114   2019

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    <p></p>

    DOI: 10.20587/pamjaep.61.0_114

    CiNii Article

    researchmap

  • Relationship between Internet Usage, Internet Addiction Tendencies and Efficacy of Instruction on Internet Usage

    Miyake Motoko

    The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association   83 ( 0 )   1B - 082-1B-082   2019

     More details

    Language:Japanese   Publisher:The Japanese Psychological Association  

    DOI: 10.4992/pacjpa.83.0_1B-082

    CiNii Article

    researchmap

  • ここまで来た!「学校予防教育」進化の全貌:―子どもたちが待ち焦がれ,教師への負担ニアゼロの教育―

    山崎 勝之, 村上 祐介, 内田 香奈子, 横嶋 敬行, 村田 吉美, 三宅 幹子, 芦谷 道子

    日本教育心理学会総会発表論文集   61 ( 0 )   48 - 48   2019

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    <p></p>

    DOI: 10.20587/pamjaep.61.0_48

    CiNii Article

    researchmap

  • Relationship between resilience and time perspective in undergraduate students

    Miyake Motoko

    The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association   81 ( 0 )   2B - 002-2B-002   2017

     More details

    Language:Japanese   Publisher:The Japanese Psychological Association  

    DOI: 10.4992/pacjpa.81.0_2B-002

    CiNii Article

    researchmap

  • Peer support program for junior high school students

    Motoko Miyake

    INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY   51   505 - 505   2016.7

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper, summary (international conference)   Publisher:ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD  

    Web of Science

    researchmap

  • The relationship between support reciprocity and self-esteem, sense of self-usefulness among junior high school students

    Miyake Motoko, Matsuura Kazuki

    The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association   79 ( 0 )   3PM - 123-3PM-123   2015

     More details

    Language:Japanese   Publisher:The Japanese Psychological Association  

    DOI: 10.4992/pacjpa.79.0_3PM-123

    CiNii Article

    researchmap

  • PD010 小学校における対立解消に焦点を当てたピア・サポート・トレーニングの効果の検討(学校心理学,ポスター発表D)

    三宅 幹子, 瀬崎 紗也加

    日本教育心理学会総会発表論文集   57 ( 0 )   356 - 356   2015

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.57.0_356

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • PC074 中学生における職場体験学習の効果の検討 : キャリア意識と自己有用感において(発達,ポスター発表C)

    松浦 和輝, 三宅 幹子

    日本教育心理学会総会発表論文集   57 ( 0 )   343 - 343   2015

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.57.0_343

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • PG-065 心理統計演習授業におけるグループワークの活用 : 授業への取り組み方と友人との学習活動の観点から(教授・学習,ポスター発表)

    三宅 幹子

    日本教育心理学会総会発表論文集   55 ( 0 )   613 - 613   2013

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.55.0_613

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • PG-057 小学生への対立解消プログラムの導入 : 自己効力感を高めるために(学校心理学,ポスター発表)

    山崎 彩加, 木村 正信, 三宅 幹子, 青木 多寿子

    日本教育心理学会総会発表論文集   54 ( 0 )   749 - 749   2012

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.54.0_749

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • PB-009 小学生を対象としたピア・サポート・プログラムの効果 : 児童の社会性,自己効力感において(発達,ポスター発表)

    三宅 幹子

    日本教育心理学会総会発表論文集   54 ( 0 )   125 - 125   2012

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.54.0_125

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • E6. 積極的生徒指導を考える(6) : ネット・トラブルの予防のために学校でできる取り組みとは(自主企画シンポジウム)

    青木 多寿子, 三宅 幹子, 熊本 エリザ, 竹内 和雄, Lerner Bernice, 戸田 有一

    日本教育心理学会総会発表論文集   54 ( 0 )   886 - 887   2012

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.54.0_886

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • A2. 文系学生に対する心理統計教育 : 心理統計のテキストのあり方(自主企画シンポジウム)

    山田 剛史, 村井 潤一郎, 杉澤 武俊, 寺尾 敦, 石井 秀宗, 小塩 真司, 中村 知靖, 三宅 幹子

    日本教育心理学会総会発表論文集   54 ( 0 )   818 - 819   2012

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.54.0_818

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • What do undergraduate students learn through their practice of peer support training for primary and junior high school students?

    MIYAKE Motoko

    The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association   75 ( 0 )   2AM129 - 2AM129   2011

     More details

    Language:Japanese   Publisher:The Japanese Psychological Association  

    DOI: 10.4992/pacjpa.75.0_2AM129

    CiNii Article

    researchmap

  • J027 日本になじむ予防教育の導入 : 学校のホンネ(自主シンポジウム)

    渡辺 弥生, 神田 裕之, 嶋田 洋徳, 山崎 勝之, 松尾 直博, 三宅 幹子, 門田 雄治, 安藤 美華代, 岡崎 由美子, 戸ケ崎 泰子, 金丸 美智代

    日本教育心理学会総会発表論文集   52 ( 0 )   146 - 147   2010

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.52.0_146

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • K080 大学生による小学生へのピア・サポート・トレーニングの効果 : 児童の社会性,自己効力感,自尊感情において(口頭セッション13 社会心理学3)

    三宅 幹子

    日本教育心理学会総会発表論文集   52 ( 0 )   302 - 302   2010

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.52.0_302

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • Relation between avoidance of independence and traditional gender roles in female adolescents

    MIYAKE Motoko

    The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association   74 ( 0 )   2PM137 - 2PM137   2010

     More details

    Language:Japanese   Publisher:The Japanese Psychological Association  

    DOI: 10.4992/pacjpa.74.0_2PM137

    CiNii Article

    researchmap

  • J061 積極的生徒指導を考える(4) : 関わり合う力を育てる : 学校で社会性を育む多様な実践の紹介(自主シンポジウム)

    青木 多寿子, 小泉 令三, 戸田 まり, 三宅 幹子, 三浦 英悟, 佐藤 郁子, 栗原 慎二

    日本教育心理学会総会発表論文集   52 ( 0 )   214 - 215   2010

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.52.0_214

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • Peer Support Training at Fukuyama University: The Ways of Incorporating

    Yoshihiro Okazaki1 Fumiko Matsuda2 Motoko Miyake2 Yuichi Kotegawa3 Keisuke Yoshikawa2

    ( 4 )   17 - 23   2010

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Fukuyama University  

    This report was a note where Fukuyama University's peer support was introduced in Dr.Cowie's seminar.Fukuyama University has implemented peer support in many elementary schools and junior high schools since2005. Hiroshima University also has implemented peer support. A video which Fukuyama University did peersupport in schools was shown in a class in Hiroshima University. The video included two contents: (1) the case ofelementary school students; (2) the case of junior high school students. The case of elementary school, a brainstorming was implemented in which pupils bounced ideas off each other. The case of junior high school, studentslearned a how to decline a request in order to not to hurt the other party's feeling. We discussed a wide variety ofpeer support programs and a desirable direction of peer support after we watched the video.

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

    Other Link: http://search.jamas.or.jp/link/ui/2012054140

  • PG009 大学生による小学生へのピア・サポート訓練の実践(3) : 思いやりのある仲間関係づくりを課題とする学級における取り組み

    高田 翔太, 三宅 幹子

    日本教育心理学会総会発表論文集   51 ( 0 )   619 - 619   2009

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.51.0_619

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • PG010 大学生による小学生へのピア・サポート訓練の実践(4) : 仲間関係づくりに課題を抱える学級における取り組み

    三宅 幹子, 高田 翔太

    日本教育心理学会総会発表論文集   51 ( 0 )   620 - 620   2009

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.51.0_620

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • PC2-46 大学生による小学生へのピア・サポート訓練実施の効果(2) : 児童の自己効力感・自尊感情・社会性の向上を目指して(教授・学習,ポスター発表C)

    高田 翔太, 吉川 啓介, 三宅 幹子

    日本教育心理学会総会発表論文集   50 ( 0 )   294 - 294   2008

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.50.0_294

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • PC2-45 大学生による小学生へのピア・サポート訓練実施の効果(1) : 児童の自己評定と担任教師による行動評定からみた社会性への効果について(教授・学習,ポスター発表C)

    吉川 啓介, 高田 翔太, 三宅 幹子

    日本教育心理学会総会発表論文集   50 ( 0 )   293 - 293   2008

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.50.0_293

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • P6-10 大学生の進路選択に対する自己効力感と対人関係能力 : 社会的スキルと被開示性の観点から(ポスター発表)

    三宅 幹子

    日本パーソナリティ心理学会発表論文集   17 ( 0 )   234 - 235   2008

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日本パーソナリティ心理学会  

    DOI: 10.24534/amjspp.17.0_234

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • PC1-16 予防的アプローチとしてのピア・サポートに対する教育現場のニーズと実態 : 小学校の生徒指導主事を対象に(発達,ポスター発表C)

    三宅 幹子, 吉川 啓介, 高田 翔太

    日本教育心理学会総会発表論文集   50 ( 0 )   212 - 212   2008

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.50.0_212

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • PG028 ネガティブな出来事に対する原因帰属のタイプと特性的自己効力感および自己認知の関係 : 男子大学生における検討

    三宅 幹子

    日本教育心理学会総会発表論文集   49 ( 0 )   654 - 654   2007

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.49.0_654

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • 特性的自己効力感および自己に対する認知とネガティブな出来事に対する対処方法:ー男子大学生においてー

    三宅 幹子

    日本心理学会大会発表論文集   71 ( 0 )   2EV017 - 2EV017   2007

     More details

    Language:Japanese   Publisher:公益社団法人 日本心理学会  

    DOI: 10.4992/pacjpa.71.0_2EV017

    CiNii Article

    researchmap

  • PF027 小学校における大学生によるピア・サポート訓練の実践 : 児童の自己効力感,自尊感情,社会性における効果

    吉川 啓介, 脇田 貴徳, 門田 雄治, 藤井 美砂緒, 三宅 幹子

    日本教育心理学会総会発表論文集   49 ( 0 )   549 - 549   2007

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.49.0_549

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • ネガティブな出来事に対する原因帰属:ー対処方法,問題解決スタイルとの関係(2)ー

    三宅 幹子

    日本心理学会大会発表論文集   70 ( 0 )   2PM123 - 2PM123   2006

     More details

    Language:Japanese   Publisher:公益社団法人 日本心理学会  

    DOI: 10.4992/pacjpa.70.0_2PM123

    CiNii Article

    researchmap

  • 大学生による学校現場でのピア・サポート訓練の取り組み:描画検査に表れた効果

    松田 文子, 三宅 幹子

    日本心理学会大会発表論文集   70 ( 0 )   1EV149 - 1EV149   2006

     More details

    Language:Japanese   Publisher:公益社団法人 日本心理学会  

    DOI: 10.4992/pacjpa.70.0_1EV149

    CiNii Article

    researchmap

  • A-1 ネガティブな出来事に対する原因帰属パターン : 対処方法および自己効力感との関係

    三宅 幹子

    日本性格心理学会発表論文集   11 ( 0 )   24 - 25   2002

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日本パーソナリティ心理学会  

    DOI: 10.24534/jjpjsppp.11.0_24

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • 問題解決スタイルとネガティブな事態に対する原因帰属および対処との関係

    三宅 幹子

    日本教育心理学会総会発表論文集   44 ( 0 )   317 - 317   2002

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.44.0_317

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • PB01 幼児における長さ・数・混み具合概念(1) : 同一性認識課題と関係概念課題の基礎的データー

    松田 文子, 森田 愛子, 谷村 亮, 小嶋 佳子, 三宅 幹子

    日本教育心理学会総会発表論文集   43 ( 0 )   104 - 104   2001

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.43.0_104

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • PB02 幼児における長さ・数・混み具合概念(2) : 同一性認識課題と関係概念課題の関係

    小嶋 佳子, 谷村 亮, 森田 愛子, 三宅 幹子, 松田 文子

    日本教育心理学会総会発表論文集   43 ( 0 )   105 - 105   2001

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.43.0_105

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • PB03 小学5, 6年生における時間, 距離, 速さの関係の理解(1)

    森田 愛子, 谷村 亮, 小嶋 佳子, 三宅 幹子, 永瀬 美帆, 松田 文子

    日本教育心理学会総会発表論文集   43 ( 0 )   106 - 106   2001

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.43.0_106

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • PF76 学生による授業評価と授業に対する意欲・態度, 自己評価, 成績との関係 : 教職必修科目において

    三宅 幹子, 谷村 亮, 森田 愛子, 小嶋 佳子, 松田 文子

    日本教育心理学会総会発表論文集   43 ( 0 )   589 - 589   2001

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.43.0_589

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • PB35 ネガティブな事態に対する原因帰属と感情反応,認知的評価 : 大学生において

    三宅 幹子

    日本教育心理学会総会発表論文集   42 ( 0 )   140 - 140   2000

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.42.0_140

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • PC61 特性的自己効力感とネガティブな事態への対処方法との関連の検討

    三宅 幹子

    日本教育心理学会総会発表論文集   41 ( 0 )   370 - 370   1999

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.41.0_370

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • 課題遂行前の自己効力感と課題の遂行成績のフィードバックが課題固有の自己効力感の変容に与える影響について

    三宅 幹子

    日本教育心理学会総会発表論文集   39 ( 0 )   490 - 490   1997

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 日本教育心理学会  

    DOI: 10.20587/pamjaep.39.0_490

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

▼display all

Research Projects

  • いじめやネット上の諸問題に対処する多様な実践の総合的比較評価手法の開発

    Grant number:18K03036  2018.04 - 2021.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    戸田 有一, 竹内 和雄, 三宅 幹子, 金綱 知征, 西野 泰代

      More details

    Grant amount:\3900000 ( Direct expense: \3000000 、 Indirect expense:\900000 )

    平成30年度は、「いじめ免疫プログラム」および「スマホサミット」の学校や学級での個性的な実践について実践支援を行うなかで、評価のあり方を根本的に検討した。
    1.「いじめ免疫プログラム」については、世田谷区教育委員会との協働で、試行実践を3つの小学校で行い、特に、低学年での実践に関しては新たな評価方法を模索した。その際、実践評価のための「いじめ免疫尺度」に関しては、世田谷区の夏季研修の機会に項目の検討を行い、さらに共同研究者との検討を経て原案を作成した。本尺度を用いての調査実施に関して、大阪教育大学の研究倫理審査委員会において承認された。平成30年度の試行実践と実践評価に関しては、2019年9月に日本大学文理学部(世田谷区)で行われる日本教育心理学会の自主シンポジウムでの発表を申請した。残った課題としては、「いじめ免疫プログラム」の3つのセッション(「見つける」「止める」「フォローする」)のうち、フォローすることで仕返しを予防するためのセッションに関しては、検討を重ねたものの、試行実践につなげることができなかった。
    2.「スマホサミット」に関しては、「OKAYAMAスマートフォンサミット2018」にて、小中高校生自身がスマホにどう関わるか議論し、対策するのを大学生が補助した。終了後の波及効果(grassroots activity)について、参加各校における拡がりを期待した。共同研究者2名が岡山スマホサミットを支援し、3名の研究者が中学校3校で参加生徒の学びに関して教員からの聴き取り調査を行った。その結果を、今後の調査に反映させる。
    以上のように、世田谷区や岡山県での実践展開に貢献したという点で十分な意義はあったが、実践の完成、その評価手法や項目の確立には至っておらず、引き続き、改善が求められる。
    論文等の執筆に関しては、予定通りに進めることができた。

    researchmap

  • 子どものインターネットの自律的使用態度・スキルの育成に関する研究

    Grant number:17K04863  2017.04 - 2020.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    三宅 幹子, 竹内 和雄, 寺澤 孝文

      More details

    Grant amount:\3510000 ( Direct expense: \2700000 、 Indirect expense:\810000 )

    本研究では,子どもの自律的なインターネット使用のスキル・態度の育成に向けて,小・中学生のインターネット使用実態とそれに影響する要因を明らかにし,子どもの自律的なインターネット使用態度・スキルを育てるためのツール開発・環境づくりを進めることを目的としていた。
    2018年度の研究実施計画としては,2017年度に引き続き,インターネット使用実態の調査を行い,調査結果の分析から自律的なインターネット使用のスキル・態度に影響を与える要因を探ることをめざしていた。2017年度に実施できなかった小学生対象の調査を行うとともに,大学生を対象として,これまでのインターネット使用歴を振り返って使用態度や使用環境を評定してもらい,その分析からも自律的なインターネット使用のスキル・態度の形成に寄与する要因について検討を行った。
    なお,教育ビッグデータの収集システムを用いたデータ収集は,2018年度中に実施することができなかったため,2019年度中での実施を検討する。
    研究結果の発表は,2017年度の調査結果のうち,スクールモラールとインターネット使用の関連についての部分を日本発達心理学会においてポスター発表した。2018年度中に,2017年度,2018年度の調査結果を学会発表および論文として発表する予定である。
    また,上記に加え,2018年度までの研究成果の一環として,中学生を対象にインターネットやスマートフォン使用の問題に対する,子どもの主体的なアプローチの力を高めるための取組である,「OKAYMAスマホサミット」の効果に関する調査データを収集してきたが,これをまとめて論文の形で発表した。

    researchmap

  • Experimental research about formation and contortion of psychological time

    Grant number:18330143  2006 - 2008

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    MATSUDA Fumiko

      More details

    Grant amount:\13970000 ( Direct expense: \11900000 、 Indirect expense:\2070000 )

    これまでバラバラに研究が行われていた心理的時間の諸領域,すなわち,時間についての知識,自分にとって気持ちの良い行動のテンポ,これから行う予定の事の時間の記憶,過去・現在・未来についての受け止め,時間の上手な管理等について,健常な大人のみならず,思春期の子ども,中年者,高齢者,脳損傷の人,抑うつ傾向の人等を対象に豊富なデータを得た。またそれぞれの領域の研究のすべてにおいて,時間の長さについての感覚(時間評価)を調べ,心理的時間の諸領域を横糸に,時間評価を縦糸に,心理的時間の諸相を立体的に明らかにすることを試みた。

    researchmap

  • ネガティブな出来事に対する原因帰属と対処行動が精神的健康に及ぼす効果

    Grant number:17730416  2005 - 2007

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)  Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    三宅 幹子

      More details

    Grant amount:\2500000 ( Direct expense: \2500000 )

    1)達成領域のネガティブな出来事に対する原因帰属と精神的健康との関連の検討
    達成領域のネガティブ場面に対する原因帰属と精神的健康との関連について分析を行い,男女別の傾向をまとめて研究論文・学会発表の形で発表した。男性では,ネガティブな出来事の「担当教官」への帰属,および「努力」に帰属しない傾向が,ホープレスネスの高さと関連していることが示され,統制可能性の認知と精神的健康との関連が示唆された。女性については,ネガティブな出来事に対する原因帰属とホープレスネスの高さとの間に明確な関連は見いだされなかったが,「能力」帰属とホープレスネスの関連についてはさらなる検討の余地が考えられる。
    2)対人領域のネガティブな出来事に対する原因帰属の検討
    対人領域でのネガティブ場面に対する原因帰属の性差の分析の結果,男性に比べ女性の方が使用する場面間での評定値の変動が大きく場面固有の手がかりに敏感であると考えられる。さらに女性の方が悲しさや不安を感じる程度が高い傾向にあり,偶然ではなく自分に原因があり,かつ自分次第でどうにかできるとは感じていない傾向にあることが示された。
    3)対人領域のネガティブな出来事に対する原因帰属と精神的健康との関連の検討
    対人領域のネガティブ場面に対する原因帰属と精神的健康との関連について分析を行った結果,理由が存在すると考えていること,統制可能性を感じていることが,特性的自己効力感の高さやホープレスネスの低さと関連しており,精神的健康との関連が示唆された。
    上記の結果より,ネガティブな出来事に対する原因帰属において領域別,性別の検討を行う重要性が示され,精神的健康との関連においてもそれぞれ異なった問題の傾向と支援の必要性を示唆する結果が得られたといえる。

    researchmap

  • 大学生における,小学校児童へのピア・サポート・トレーニングの実施を通しての自己理解と対人援助能力の発達

    公益財団法人 マツダ財団  マツダ財団 青少年健全育成関係 研究助成 

      More details

  • 子どものインターネット使用に対する予防的・開発的な指導力の育成に向けて

    Grant number:21K02493  2021.04 - 2024.03

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(C)

    三宅 幹子

      More details

    Grant amount:\1430000 ( Direct expense: \1100000 、 Indirect expense:\330000 )

    researchmap

  • 小・中学校におけるピア・サポートの実践研究

      More details

    Grant type:Competitive

    researchmap

▼display all

 

Class subject in charge

  • Learning for Sustainability Ⅰ (2023academic year) 1st semester  - 火7~8

  • Learning for Sustainability Ⅱ (2023academic year) Second semester  - 火7~8

  • Seminar in Personality Psychology Ⅰ (2023academic year) Third semester  - その他

  • Seminar in Personality Psychology Ⅱ (2023academic year) Fourth semester  - その他

  • Personality Psychology(Psychology of Emotion and Personality ) (2023academic year) Third semester  - 火5~6

  • Seminar in Teaching Profession Practice (Elementary school) (2023academic year) 1st-4th semester  - 水7~8

  • Experiments in Educational Psychology I (Experiments in Psychology 1) (2023academic year) Third semester  - 月1~4

  • Experiments in Educational Psychology Ⅱ (Experiments in Psychology 2) (2023academic year) Fourth semester  - 月1~4

  • Seminar in Educational Psychology (2023academic year) Fourth semester  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyCⅠ(Research Methods of Psychology1) (2023academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyCⅡ(Research Methods of Psychology2) (2023academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Research Methods in Eduational Science(Survey Method, Experimental Method) (2023academic year) Fourth semester  - 木3,木4

  • Project Research in Educational Science (2023academic year) 1st-4th semester  - その他

  • School Guidance and Career Guidance A (2023academic year) 1st semester  - 月3~4

  • Theory and Methods of the Student Guidance (2023academic year) Second semester  - 月3~4

  • School Guidance and Personnel Services AII (2023academic year) Second semester  - 月3~4

  • School Guidance and Personnel Services B (2023academic year) 1st semester  - 月3~4

  • School Guidance and Personnel Services C (2023academic year) 1st semester  - 月3,月4

  • Adolescent Psychology (2023academic year) Fourth semester  - 火3~4

  • Adolescent Psychology I (2023academic year) Third semester  - 火3~4

  • Adolescent Psychology II (2023academic year) Fourth semester  - 火3~4

  • Introduction to Adolescent Psychology A (2023academic year) Third semester  - 火3~4

  • Introduction to Adolescent Psychology A (2023academic year) Third semester  - 火3~4

  • Introduction to Adolescent Psychology B (2023academic year) Third semester  - 火3~4

  • Introduction to Adolescent Psychology C (2023academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Special Studies in Adolescent Psychology : Seminar ⅡA (2023academic year) Late  - その他

  • Special Studies in Adolescent Psychology IIA (2023academic year) Third semester  - 金3,金4

  • Special Studies in Adolescent Psychology : Seminar ⅡB (2023academic year) Late  - その他

  • Special Studies in Adolescent Psychology IIB (2023academic year) Fourth semester  - 金3,金4

  • Special Studies in Adolescent Psychology A (2023academic year) Third semester  - 金3,金4

  • Special Studies in Adolescent Psychology B (2023academic year) Fourth semester  - 金3,金4

  • Adolescent Psychology A (2023academic year) Fourth semester  - 火3~4

  • Adolescent Psychology B (2023academic year) Fourth semester  - 火3~4

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2023academic year) 1st semester  - 金5,金6

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2023academic year) Second semester  - その他

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2023academic year) Third semester  - その他

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2023academic year) Fourth semester  - その他

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2023academic year) 1st semester  - その他

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2023academic year) Second semester  - その他

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2023academic year) Third semester  - その他

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2023academic year) Fourth semester  - その他

  • Approaches to Education (2022academic year) 1st semester  - 火1~2

  • Introductory Seminar in Educational Psychology Ⅰ (2022academic year) Second semester  - 火1,火2

  • Introductory Seminar in Educational Psychology Ⅱ (2022academic year) Third semester  - 金5,金6

  • Seminar in Educational Psychology (2022academic year) Fourth semester  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyCⅠ(Research Methods of Psychology1) (2022academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyCⅡ(Research Methods of Psychology2) (2022academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Special Studies in Adolescent Psychology : Seminar ⅠA (2022academic year) Late  - 金2

  • Special Studies in Adolescent Psychology : Seminar ⅠB (2022academic year) Late  - 木3

  • Personality Psychology (1) (2021academic year) Third semester  - 金7,金8

  • Personality Psychology (2) (2021academic year) Fourth semester  - 金7,金8

  • Seminar in Personality Psychology (1) (2021academic year) Third semester  - その他

  • Seminar in Personality Psychology (2) (2021academic year) Fourth semester  - その他

  • Seminar in Personality Psychology Ⅰ (2021academic year) Third semester  - その他

  • Seminar in Personality Psychology Ⅱ (2021academic year) Fourth semester  - その他

  • Personality Psychology(Psychology of Emotion and Personality ) (2021academic year) Third semester  - 金7,金8

  • Personality Psychology (1)(Psychology of Emotion and Personality) (2021academic year) Third semester  - 金7,金8

  • Approaches to Education (2021academic year) 1st semester  - 火1~2

  • Introductory Seminar in Educational Psychology (1) (2021academic year) Second semester  - 火1,火2

  • Introductory Seminar in Educational Psychology (2) (2021academic year) Third semester  - 金5,金6

  • Introductory Seminar in Educational Psychology Ⅰ (2021academic year) Second semester  - 火1,火2

  • Introductory Seminar in Educational Psychology Ⅱ (2021academic year) Third semester  - 金5,金6

  • Experiments in Educational Psychology (1) (2021academic year) Third semester  - 月1~4

  • Experiments in Educational Psychology (2) (2021academic year) Fourth semester  - 月1~4

  • Experiments in Educational Psychology I (Experiments in Psychology 1) (2021academic year) Third semester  - 月1~4

  • Experiments in Educational Psychology I (Experiments in Psychology 1) (2021academic year) Third semester  - 月1~4

  • Experiments in Educational Psychology Ⅱ (Experiments in Psychology 2) (2021academic year) Fourth semester  - 月1~4

  • Experiments in Educational Psychology Ⅱ (Experiments in Psychology 2) (2021academic year) Fourth semester  - 月1~4

  • Seminar in Educational Psychology (2021academic year) Fourth semester  - その他

  • Individual Study in Educational Psychology C (1) (2021academic year) special  - その他

  • Individual Study in Educational Psychology C (2) (2021academic year) special  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyCⅠ(Research Methods of Psychology1) (2021academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyCⅡ(Research Methods of Psychology2) (2021academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyCⅠ(Research Methods of Psychology1) (2021academic year) special  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyCⅡ(Research Methods of Psychology2) (2021academic year) special  - その他

  • Introduction of Project Based Learning (2021academic year) 1st semester  - 火1,火2

  • Project Research in Educational Science (2021academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Adolescent Psychology I (2021academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Adolescent Psychology II (2021academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Introduction to Adolescent Psychology A (2021academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Introduction to Adolescent Psychology B (2021academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Introduction to Adolescent Psychology C (2021academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Special Studies in Adolescent Psychology : Seminar A (2021academic year) Prophase  - 金3,金4

  • Special Studies in Adolescent Psychology : Seminar B (2021academic year) Prophase  - 金3,金4

  • Adolescent Psychology A (2021academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Adolescent Psychology B (2021academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Adolescent Psychology C (2021academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Project Based Learning I (2021academic year) Second semester  - 火1,火2

  • Project Based Learning II (2021academic year) Third semester  - 火1,火2

  • Project Based Learning III (2021academic year) Fourth semester  - 火1,火2

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2021academic year) 1st semester  - 金5,金6

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2021academic year) Second semester  - その他

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2021academic year) Third semester  - その他

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2021academic year) Fourth semester  - その他

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2021academic year) 1st semester  - その他

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2021academic year) Second semester  - その他

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2021academic year) Third semester  - その他

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2021academic year) Fourth semester  - その他

  • Introduction to Personality Psychology (2020academic year) 1st semester  - 火7,火8

  • Personality Psychology (1) (2020academic year) 1st semester  - 金7,金8

  • Personality Psychology (2) (2020academic year) Second semester  - 金7,金8

  • Seminar in Personality Psychology (1) (2020academic year) special  - その他

  • Seminar in Personality Psychology (2) (2020academic year) special  - その他

  • Seminar in Personality Psychology Ⅰ (2020academic year) special  - その他

  • Seminar in Personality Psychology Ⅱ (2020academic year) special  - その他

  • Personality Psychology(Psychology of Emotion and Personality ) (2020academic year) 1st semester  - 金7,金8

  • Personality Psychology (1)(Psychology of Emotion and Personality) (2020academic year) 1st semester  - 金7,金8

  • Seminar in Teaching Profession Practice (Elementary school) (2020academic year) 1st-4th semester  - 水7,水8

  • Seminar in Teaching Profession Practice (Elementary school) (2020academic year) 1st-4th semester  - 水7,水8

  • Introductory Seminar in Educational Psychology (1) (2020academic year) Second semester  - 火1,火2

  • Introductory Seminar in Educational Psychology (2) (2020academic year) Third semester  - 金5,金6

  • Introductory Seminar in Educational Psychology Ⅰ (2020academic year) Second semester  - 火1,火2

  • Introductory Seminar in Educational Psychology Ⅱ (2020academic year) Third semester  - 金5,金6

  • Experiments in Educational Psychology (1) (2020academic year) Third semester  - 月1,月2,月3,月4

  • Experiments in Educational Psychology (2) (2020academic year) Fourth semester  - 月1,月2,月3,月4

  • Experiments in Educational Psychology I (Experiments in Psychology 1) (2020academic year) Third semester  - 月1,月2,月3,月4

  • Experiments in Educational Psychology I (Experiments in Psychology 1) (2020academic year) Third semester  - 月1,月2,月3,月4

  • Experiments in Educational Psychology Ⅱ (Experiments in Psychology 2) (2020academic year) Fourth semester  - 月1,月2,月3,月4

  • Experiments in Educational Psychology Ⅱ (Experiments in Psychology 2) (2020academic year) Fourth semester  - 月1,月2,月3,月4

  • Seminar in Educational Psychology (2020academic year) Fourth semester  - その他

  • Individual Study in Educational Psychology C (1) (2020academic year) special  - その他

  • Individual Study in Educational Psychology C (2) (2020academic year) special  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyCⅠ(Research Methods of Psychology1) (2020academic year) special  - その他

  • Research Methods in Education and PsychologyCⅡ(Research Methods of Psychology2) (2020academic year) special  - その他

  • Special Studies in Idea and Problems of Academic Training B (2020academic year) 1st semester  - 金1,金2

  • Introduction of Project Based Learning (2020academic year) 1st semester  - 火1,火2

  • Research Methods in Eduational Science(Survey Method, Experimental Method) (2020academic year) Second semester  - 木3,木4

  • Project Research in Educational Science (2020academic year) 1st-4th semester  - その他

  • School Guidance and Career Guidance A (2020academic year) 1st semester  - 月3,月4

  • Theory and Methods of the Student Guidance (2020academic year) Second semester  - 月3,月4

  • School Guidance and Personnel Services AI (2020academic year) 1st semester  - 月3,月4

  • Special Studies in Developmental Psychology B (2020academic year) Prophase  - その他

  • Special Studies in Developmental Psychology B (2020academic year) Second semester  - その他

  • Adolescent Psychology I (2020academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Adolescent Psychology II (2020academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Introduction to Adolescent Psychology A (2020academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Introduction to Adolescent Psychology B (2020academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Introduction to Adolescent Psychology C (2020academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Special Studies in Adolescent Psychology : Seminar A (2020academic year) Third semester  - 金5,金6

  • Special Studies in Adolescent Psychology : Seminar B (2020academic year) Fourth semester  - 金5,金6

  • Adolescent Psychology A (2020academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Adolescent Psychology B (2020academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Adolescent Psychology C (2020academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Project Based Learning I (2020academic year) Second semester  - 火1,火2

  • Project Based Learning II (2020academic year) Third semester  - 火1,火2

  • Project Based Learning III (2020academic year) Fourth semester  - 火1,火2

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2020academic year) 1st semester  - 金5,金6

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2020academic year) Second semester  - その他

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2020academic year) Third semester  - その他

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2020academic year) Fourth semester  - その他

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2020academic year) 1st semester  - その他

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2020academic year) Second semester  - その他

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2020academic year) Third semester  - その他

  • Special Studies in Educational Science(Special Studies in Project Based Learning (2020academic year) Fourth semester  - その他

▼display all