Updated on 2025/10/10

写真a

 
高橋 彩
 
Organization
Faculty of Education Lecturer
Position
Lecturer
External link

Degree

  • 博士 ( 2018.9   兵庫教育大学 )

Education

  • Hyogo University of Teacher Education   大学院連合学校教育学研究科  

    2015.4 - 2018.9

      More details

  • Okayama University   大学院教育学研究科発達支援学専攻  

    2013.4 - 2015.3

      More details

  • Okayama University   教育学部学校教育教員養成課程障害児教育コース  

    2009.4 - 2013.3

      More details

Research History

  • Okayama University   Faculty of Education   Senior Assisstant Professor

    2025.4

      More details

  • Niimi College   健康科学部健康保育学科   Lecturer

    2022.4 - 2025.3

      More details

  • Kansai University of Social Welfare

    2019.9 - 2023.3

      More details

  • Niimi College   健康科学部健康保育学科   Assistant Professor

    2019.4 - 2022.3

      More details

  • Japan Society for Promotion of Science

    2018.10 - 2019.3

      More details

  • 新見公立短期大学幼児教育学科   非常勤講師

    2018.4 - 2019.3

      More details

  • Japan Society for Promotion of Science

    2017.4 - 2018.9

      More details

  • 岡山大学教育学部附属特別支援学校   非常勤講師

    2015.1 - 2015.3

      More details

▼display all

Committee Memberships

  • 日本LD学会   編集委員  

    2024.6   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  • 新見市   障害支援区分認定審査委員  

    2024.4 - 2025.3   

      More details

    Committee type:Municipal

    researchmap

 

Papers

  • Using an Animated Cartoon Hero in Video Instruction to Improve Bathroom-Related Skills of a Student with Autism Spectrum Disorder Reviewed

    Yoshihisa Ohtake, Ayaka Takahashi, Kentaro Watanabe

    EDUCATION AND TRAINING IN AUTISM AND DEVELOPMENTAL DISABILITIES   50 ( 3 )   343 - 355   2015.9

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    Web of Science

    researchmap

Books

  • 臨床家のためのシングルケースデザイン実践ガイド

    丁子雄希, 山田剛史編著( Role: Contributor ,  第11章 教育分野への応用(2):シングルケースデザインのメタ分析.(pp161-170))

    朝倉書店  2025.9  ( ISBN:9784254123111

     More details

    Responsible for pages:161-170   Book type:Textbook, survey, introduction

    researchmap

  • 特別支援教育・インクルーシブ教育のかたち

    吉利宗久, 千賀愛編著( Role: Contributor ,  第14章 自閉症スペクトラム障害者への教育的支援.(pp143-151))

    培風館  2023.3  ( ISBN:9784563052607

     More details

  • コンパス教育相談

    住本, 克彦, 赤松, 久美子, 新井, 肇, 磯部, 美良, 荊木, まき子, 岡村, 季光, 加島, ゆう子, 片山, 則昭, 加藤, 由美, 門原, 眞佐子, 上地, 玲子, 小泉, 令三, 阪中, 順子, 坂中, 尚哉, 定金, 浩一, 清水, 里香, 高橋, 彩, 高橋, 千香子, 高橋, 典久, 立浪, 朋子, 崔, 回淑, 葉山, 貴美子, 原, 志津, 深津, 久美子( Role: Contributor)

    建帛社  2022.3  ( ISBN:9784767951348

     More details

    Total pages:x, 131p   Language:Japanese

    CiNii Books

    researchmap

  • 新しい特別支援教育のかたち―インクルーシブ教育の実現に向けて

    吉利宗久, 是永かな子, 大沼直樹編著( Role: Contributor ,  第12章 自閉症スペクトラム障害者に対する教育的支援. (pp120-130))

    培風館  2016.11  ( ISBN:9784563052492

     More details

MISC

  • 授業中の子どもの「気になる」行動に対する小学校教員の介入意識の規定因 : 共感性の自己指向・他者指向および障害児者とのかかわり経験に着目して— Reviewed

    澤山 郁夫, 高橋 彩, 丹治 敬之

    LD研究   33 ( 1 )   70 - 80   2024.2

     More details

    Language:Japanese   Publisher:宇都宮 : 日本LD学会  

    CiNii Books

    researchmap

    Other Link: https://ndlsearch.ndl.go.jp/books/R000000004-I033370356

  • 障害児者とのかかわり経験と授業中の「気になる」行動に対する許容度の関連 : 教育・福祉職を志望する大学生を対象とした検討

    高橋 彩, 澤山 郁夫, 丹治 敬之

    新見公立大学紀要   42   109 - 114   2021

     More details

    Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • Relationships between Hiragana Reading Skills and Phonological Awareness in Japanese Kindergarten Children Reviewed

    Tanji Takayuki, Inoue Tomohiro, Motegi Masatomo, Takahashi Ayaka

    Japanese Journal of Learning Disabilities   29 ( 4 )   245 - 257   2020

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Academy of Learning Disabilities  

    We examined the relationships between Hiragana reading accuracy and phonological awareness in Japanese kindergarten children. Two hundred fifty-four children participated in the study. We divided the participants into three kindergarten classes (K1; 3-4 age class, K2; 4-5 age class, K3; 5-6 age class). The participants were assessed on seven tasks; picture-naming, three Hiragana reading skills (letter-sound knowledge, word decoding, word identification), three phonological awareness skills (segmentation, isolation, blending). Results of structural equation modeling showed that the phonological awareness latent-variable was strongly correlated with the Hiragana reading latent-variable in all classes of the kindergarten children. The two latent-variables were associated with age and gender in K1 children, while they were associated with vocabulary across all classes except phonological awareness in K1. Moreover, phonological awareness and Hiragana reading were moderately to strongly correlated with each other in all classes even after controlling for age, gender, and vocabulary. The findings confirmed the close relationships between Hiragana reading accuracy and phonological awareness in all classes of Japanese kindergarten children.

    DOI: 10.32198/jald.29.4_245

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

    Other Link: https://search.jamas.or.jp/link/ui/2021179993

  • Factors Influencing the Effectiveness of Video Modeling Intervention for Children with Autism Spectrum Disorder : A Literature Review Based on Findings from Imitation Studies Reviewed

    高橋 彩

    発達障害研究 : 日本発達障害学会機関誌   40 ( 2 )   182 - 191   2018.5

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日本発達障害学会  

    CiNii Article

    researchmap

  • Motivating a Student With Autism Spectrum Disorder to Participate in Morning Exercises : Effects of Video-Based Interventions Incorporating Special Interests Reviewed

    高橋 彩, 大竹 喜久

    行動分析学研究 = Japanese journal of behavior analysis   31 ( 2 )   132 - 143   2017

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日本行動分析学会  

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • クラウドでの共同編集機能を用いた相互批評の記入による教育的効果-スプレッドシートへの記述分析より-

    梶本 佳照, 高橋 彩

    新見公立大学紀要   45   81 - 88   2024.12

     More details

    Language:Japanese   Publisher:新見公立大学  

    GIGAスクール構想は、文部科学省が2019年12月に小・中学校、2021年3月に高等学校に通知した施策で、1人 1台の端末と高速通信ネットワークを整備し、多様な子供たちの資質・能力を育成するために個別最適な学びと協働的な学びの実現を目指している。大学等の高等教育においてもこの理念は共通で、教育でのクラウドの使用が欠かせない。本研究では、大学の授業でGoogleスプレッドシートを共有し、学習者が相互に感想を記入する形式の授業を実施し、その効果をテキストマイニングで分析した。その結果、学習者は他の作品や感想をリアルタイムで共有することに楽しさや嬉しさを感じ、新たな視点や発見を得ていることが示唆された。スプレッドシートの共有により、作業効率が上がったと感じる学習者が多くいたが、操作に慣れるまで戸惑う学習者もいた。深い学びにつながる共同編集機能の授業への取り入れ方について、さらなる検証が必要である。

    DOI: 10.51074/0002000086

    researchmap

  • 居住地校交流における交流及び共同学習に関する実践の状況 : 教育情報誌等における実践報告から

    41   173 - 178   2020.12

     More details

    Language:Japanese   Publisher:[出版社不明]  

    本稿では、交流及び共同学習(特に居住地校交流)の実践事例を教育情報誌等から収集することによって、居住地校交流の状況を概観するとともに、今後の課題を明らかにすることを目的とした。 収集した文献からは、多くは「体育」「音楽」などの実技的教科や部活動や行事で行われている傾向が見られた。また、いくつかのケースでは「副籍」「支援籍」というような制度を置き、実施を行っているケースもあった。ほとんどの事例において交流の様子は逸話的に報告されているものの、より長期的な観察や、より丁寧な参加者同士のかかわりの定量的な分析を蓄積していくことの必要性が示唆された。また、教科において交流及び共同学習を行っているものでも「教科としての学び」という観点からの報告が少ない傾向があり、今後は交流する双方にとっての学びの目標を明確にした実践報告を一層蓄積していくことの必要性が示唆された。

    DOI: 10.51074/00001257

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

    Other Link: http://id.ndl.go.jp/bib/031417611

  • Parents Involvement in Their Child with Pervasive Developmental Disabilities

    村上 理絵, 高橋 彩, 綱島 ちえ, 綱島 庸介, 村上 沙織, 酒井 和香

    広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要   ( 17 )   21 - 28   2019.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター  

    The purpose of this study was to create a model of recognition change to show how parents understands the behavior of children with pervasive developmental disabilities. Interviews were conducted with a parents of child with pervasive developmental disabilities, having them recount the state of their child from birth to the present day and their feelings about their child's growth. After analyzing the content of the interview using the Modified grounded theory approach, 10 categories were generated from 23 concepts, which were ultimately compiled into 5 category groups. The results showed that the parents' recognitions changed in accordance with the child's growth. However, interpreting their child's behavior (i.e., Why do the children take such a behavior?), discovering issues, and realizing the growth of and changes in their child were continuously experienced. Although the parent has anxiety and psychological fatigue for the child care continuously, such feelings were seen to decrease as their connections with social resources changed the parents' recognitions. Consequently, they recounted future prospects regarding their family.

    CiNii Article

    researchmap

  • 登園時の歩行に課題のある幼児に対する安全な歩行の獲得を目指した指導の実践 (創刊四十周年記念号)

    高橋 彩, 村上 理絵

    新見公立大学紀要 = The bulletin of Niimi College   40   179 - 183   2019

     More details

    Language:Japanese   Publisher:新見公立大学 ; 2010-  

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • Using Video Teaching Materials to Promote the Verbalization of Emotions and the Acquisition of Other People's Perspectives in a Young Child with Behavioral Difficulties

    ( 68 )   67 - 72   2019

     More details

    Language:Japanese  

    The occurrences of pervasive developmental disabilities and a four-year-old boy's fighting behavior over toys with his sibling were reduced by showing him video teaching materials intended to promote the verbalization of emotions and the acquisition of other people's perspectives. The video teaching materials depicted a scene of the subject playing with his sibling. In the video, the subject says, "wait," when his sibling tries to take away a toy he is playing with. We also inserted other lines into the narration, such as," when not using the toy, lending it to your sibling will make him or her happy." During the intervention period after watching the video, the frequency of occurrences of fights over toys stabilized compared to that of the baseline period. However, the frequency of occurrences did not decrease, nor could we confirm the retention of the intervention effects. We did observe scenes in which the subject repeated lines from the video's narration; however, due to instances such as one in which the sibling took away the toy even though the subject said, "wait," we inferred that the subject was unable to accumulate enough successful experiences to retain the intervention effects.

    DOI: 10.15027/48461

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

    Other Link: http://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/00048461

  • 学習症(LD)・注意欠如多動症(ADHD)のある児童生徒に対する教育的手立てに関する文献レビュー

    高橋 彩

    新見公立大学紀要 = The bulletin of Niimi College   38 ( 2 )   61 - 70   2018

     More details

    Language:Japanese   Publisher:新見公立大学 ; 2010-  

    本研究では,文献レビューを行うことによって,LD・ADHDのある児童生徒の教育的手立てに関する実践の動向を把握することを目的とした。特別支援教育に関する実践論文を扱う学術雑誌を中心に論文を収集し、整理した。収集された文献は、改善・獲得しようとする行動・スキルによって「学校適応・生活スキル」「生活の質(QOL)」「コミュニケーションスキル」「学業スキル」と分類でき、児童生徒の実態に応じて様々な指導が組み合わされて実践されていることが明らかとなった。また,指導形態としては特別なニーズをもつ児童生徒に対する個別指導や小集団指導に加えて、集団的随伴性等を活用して学級全体へ教育的介入を行うなど、クラスワイドな実践報告等も行われていることが明らかとなった。

    CiNii Article

    researchmap

  • Analyzing the Relationship Between the Function of a Hero as a Social Reinforcer and the Effectiveness of a Video Intervention Using the Hero as a Model

    高橋 彩, 大竹 喜久

    研究集録   ( 167 )   11 - 20   2018

     More details

    Language:Japanese   Publisher:岡山大学大学院教育学研究科  

    本研究では,知的障害特別支援学校中学部に在籍する2名の生徒を対象として,ヒーロー(特別な興味の対象)の社会的好子としての効力とビデオヒーローモデリング(VHM)の効果との関連性について検討した。まず,担任教師への面接および質問紙調査によってそれぞれの生徒のヒーローを特定した。次に,任意の課題場面においてヒーローによる称賛を非随伴的に提示し,課題遂行率の変化を測定することでヒーローの社会的好子としての機能を確かめた。その後,日常生活場面から選定された標的行動に対してVHMを実施した。その結果,どちらの生徒についてもヒーローの社会的好子としての効力が確かめられたにもかかわらず,1名の生徒にはVHMによる行動改善が観察された一方で,もう1名の生徒の行動改善は限定的であった。ヒーローからの称賛が好子として機能するとしても,そのことが必ずしもVHMによる介入効果を予想するものではないことが示唆された。

    CiNii Article

    researchmap

  • 知的障害特別支援学校に在籍する児童の「自立活動」の目標設定のプロセス

    高橋 彩

    新見公立大学紀要 = The bulletin of Niimi College   38   143 - 147   2017

     More details

    Language:Japanese   Publisher:新見公立大学 ; 2010-  

    「自立活動」は障害のある児童生徒の教育において重要な位置を占めており、学校の教育活動全体を通じて適切に行うことが求められている。そのためには、適切な指導目標を設定することが求められるが、実態把握から目標設定までの手続きをどのように行っていけばよいのかで悩む教員もいるのが現状である。本稿では、岡山県総合教育センターが作成した自立活動に関する資料を元に、1名の児童の実態把握から目標設定を実際に行うことを試みた。付箋紙を用いた児童の実態の情報整理の結果、他者とのコミュニケーションを中心課題とする児童の実態が浮かび上がり、それを元に、1年後に目指す姿として、信頼できる他者との関係を基盤としたコミュニケーショ能力の育成を目指す「長期目標」、そしてその長期目標を達成するための「短期目標」を考案した。

    CiNii Article

    researchmap

  • Effects of Video-Self Modeling with Hero-Instruction : A Case Analysis of Hand-Drying Behavior of an Elementary-Aged Student with Autism Spectrum Disorder

    高橋 彩, 大竹 喜久

    研究集録   ( 163 )   31 - 37   2016

     More details

    Language:Japanese   Publisher:岡山大学大学院教育学研究科  

    本研究では,知的障害特別支援学校小学部に在籍する1名の自閉症スペクトラム障害児を対象として,対象児にとってのヒーローが標的行動を解説するビデオセルフモデリング(VSM)を用いた介入の効果を検討した。標的行動は「トイレで手を洗った後に自発的にポケットからハンカチを出し,手を拭く行動」であり,対象児はトイレに行く直前にビデオを視聴した。その結果,ビデオ単体での効果は現れず,ハンカチの所在を可視化する透明なウエストポーチや視覚的リマインダーを併用することによって行動が若干改善された。ヒーローを活用したVSMの効果に関与する要因として,言語能力,ヒーローと自身の同一行動に対する内在的な強化力の有無を取り上げ,考察を試みた。

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • Parents' Rights in Special Education : An Analysis of the "Horen v. Toledo School District ".

    吉利 宗久, 高橋 彩, 影山 瑞歩

    岡山大学教師教育開発センター紀要   5   157 - 163   2015.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:岡山大学教師教育開発センター  

    アメリカ合衆国においては,障害者教育改善法(IDEA)に基づいて,障害のある子どもの教育的な決定に関する親の参加が保障されている。一方で,その具体的な運用にあたっては,親と学校との対立が生み出されており,訴訟に発展するケースもみられている。本稿は,IDEA によって保護されている親の権利をめぐって,親の過失を認定したオハイオ州北部地区連邦地方裁判所による判決(Horen v. Toledo School District., 113 LPR 48072 (N.D.Ohio 2013))を中心にとりあげ,とくに個別教育計画の立案ミーティングにおける親の参加の観点から,対立の構造と論点を整理した。連邦地方裁判所は親と学校区とのやりとりの分析から,「これ以上露骨な参加の拒否は容易に想像できない」と述べ,学校区からの働きかけに対して「やめてくれ」と拒絶した親の責任を全面的に認定した。最後に,本裁判の結果をふまえ,今後における親と学校との協力体制の重要性を指摘した。

    DOI: 10.18926/CTED/53246

    CiNii Article

    researchmap

  • Psychological and Behavioral Characteristics of Chromosomal Anomalies and Congenital Contiguous Gene Syndrome

    Sanada Satoshi, Takahashi Ayaka, Diez Higa Midory, Kageyama Mizuho

    研究集録   ( 159 )   31 - 41   2015

     More details

    Language:English   Publisher:岡山大学大学院教育学研究科  

    Congenital anomalies exert significant impact on individuals and their families, with particularly negative effects on their quality of life. However, studies focusing on the psychological and behavioral characteristics of children with congenital anomalies are still limited, though this information is indispensable for the educational support of such children. In this paper, we reviewed articles dealing with psychological, behavioral and socioemotionalcharacteristics of children with congenital anomalies including Turner syndrome, Klinefelter (XXY) syndrome, XYY syndrome, Apert syndrome, Prader-Willi syndrome, Rubinstein-Taybi syndrome, Williams syndrome, Marfan syndrome, fetal alcohol syndrome, and congenital rubella syndrome. Educational support for these children is also discussed.

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • Utilizing Video Self-Modeling and Video Hero Modeling to Increase Task Engagement of an Elementary-Aged Student with Autism Spectrum Disorder

    大竹 喜久, 高橋 彩, 竹内 愛, 渡部 健太郎, 濱田 敏子

    研究集録   ( 155 )   13 - 22   2014

     More details

    Language:Japanese   Publisher:岡山大学大学院教育学研究科  

    本研究では,集中して着替えに取り組むことが難しい一人の知的障害のある自閉症スペクトラム障害児に対して,3種類のビデオモデリング技法を順次適用し,どの技法がもっとも着替え従事率の上昇をもたらすかを検討した。用いられた技法は,①本人が着替えに取り組むビデオを着替えに先立ち視聴させる技法,②本人が着替えの競争でヒーローに勝つビデオを着替えに先立ち視聴させる技法,③ヒーローが着替えに取り組むビデオを着替えの最中に視聴させる技法の3つであった。ABACADA デザインを用いてこれら3つの介入効果を比較した結果,③の技法のみに効果が確認された。

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

▼display all

 

Social Activities

  • だれもが安心して学べる教室をめざして:合理的配慮の基本とヒント

    Role(s):Lecturer

    にいみ子育てカレッジ「子育て支援者に対する専門研修」  2025.9.10

     More details

    Audience: Teachers, General

    Type:Lecture

    researchmap

  • 行動のふしぎを読み解く:自分と他者をわかろうとするためのヒント

    Role(s):Lecturer

    教育連携協議会教育連携事業「高校生のための大学講座」  2025.8.7

     More details

    Audience: High school students

    Type:Visiting lecture

    researchmap

  • こぼれ落ちる子をつくらない 授業づくりの視点

    Role(s):Lecturer

    岡山大学附属特別支援学校  2025.7.25

     More details

    Type:Lecture

    researchmap

  • 特別支援教育に関する研修講座シリーズ1(担当:③行動の原理. ④行動の機能. ⑤望ましい行動を増やす方法)

    Role(s):Lecturer

    新見公立大学  2022.11.4 - 2022.12.2

     More details

    Type:Seminar, workshop

    researchmap

  • 特別なニーズのある子ども達への支援に関する最近の話題

    Role(s):Lecturer

    にいみ子育てカレッジ「子育て支援者に対する専門研修」  2021.1.20

     More details

  • 障害のある子どもの行動を考える

    Role(s):Lecturer

    にいみ子育てカレッジ「子育て支援者に対する専門研修」  2019.11.20

     More details

  • 気になる子どもの理解・気になる子どもとの関わり方

    Role(s):Lecturer

    にいみファミリーサポートセンター保育サポーター養成講座  2019 - 2024

     More details

▼display all