Updated on 2024/10/18

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Akihiro TANABE
 
Organization
Faculty of Education Special-Appointment Assistant Professor
Position
Special-Appointment Assistant Professor
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Degree

  • 修士(教育学) ( 2015.3   岡山大学 )

  • 学士(学術) ( 2013.3   岡山大学 )

Research Interests

  • 広告効果

  • ICT機器の教育利用

  • 認知心理学

  • 教育心理学

  • 教育心理学

  • 認知心理学

  • ICT機器の教育利用

  • 広告研究

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Educational psychology  / 高精度教育ビッグデータ、個別最適化、マイクロステップ・スタディ

  • Humanities & Social Sciences / Educational technology

  • Humanities & Social Sciences / Educational technology

  • Humanities & Social Sciences / Educational psychology  / 高精度教育ビッグデータ、個別最適化、マイクロステップ・スタディ

Education

  • Okayama University   教育学研究科  

    2013.4 - 2015.3

  • Okayama University   マッチングプログラムコース  

    2009.4 - 2013.3

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    Country: Japan

  • 岡山大学大学院   教育学研究科  

    2013.4 - 2015.3

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  • Okayama University   マッチングプログラムコース  

    2009.4 - 2013.3

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Research History

  • Okayama University   教育学域   Assistant Professor

    2021.4

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    Country:Japan

    Notes:(特任)

  • 岡山大学 学術研究院 教育学域 助教(特任)

    2021.4

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  • Okayama University   教育学域   Technical Support Staff

    2019.5 - 2021.3

  • 岡山大学 教育学域 職員(技術系)

    2019.5 - 2021.3

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  • 一般企業   社員

    2015.4 - 2019.4

  • 一般企業 社員

    2015.4 - 2019.4

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Papers

  • Implicit memory and big-data change English learning methods: What should researchers do for DX in education? Invited Reviewed

    Terasawa Takafumi, Masuoka Tomoe, Yamamoto Yasuhiro, Yamagiwa Ayumi, Tanabe Akihiro, Tsuda Shingo, Yamagami Tamotsu, Tsuda Seiji, Mao Tsukasa, Shimizu Koumei

    Computer & Education   53   43 - 51   2022.12

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    Language:Japanese   Publisher:CIEC  

    In recent years, some reports have begun to show a significant relationship between the scores of English proficiency tests and the amount of time spent studying in e-learning(microstep study)developed by us. To date, no reports about e-learning exhibit a significant relationship with comprehensive English proficiency test performances. These results are due to a learning method based on the characteristics of implicit memory, which is the basis of language proficiency, and a new data collection technology(scheduling)that collects a large amount of longitudinal data with matching time conditions to achieve effective English vocabulary acquisition. This paper introduces the features of implicit memory, which is the foundation of linguistic ability, and a scheduling technology that takes these features into consideration to collect high-quality longitudinal data. Furthermore, by introducing a new test principle, we achieved the automation of formative evaluation, which supports knowledge acquisition. Finally, based on the background to the development of the ʻmicrostep study’, we consider what each researcher should do to advance DX in education.

    DOI: 10.14949/konpyutariyoukyouiku.53.43

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Books

  • 高精度教育ビッグデータで変わる記憶と教育の常識―マイクロステップ・スケジューリングによる知識習得の効率化

    寺澤隆文、田邊彰洋、山際あゆみ( Role: Contributor ,  第1部第3章)

    風間書房  2021.3  ( ISBN:978-4-7599-2380-3

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    Total pages:158  

  • 高精度教育ビッグデータで変わる記憶と教育の常識 : マイクロステップ・スケジューリングによる知識習得の効率化

    寺澤, 孝文, 田邊, 彰洋, 山際, あゆみ

    風間書房  2021.3  ( ISBN:9784759923803

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    Total pages:xviii, 135p   Language:Japanese

    CiNii Books

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MISC

  • 潜在記憶とビッグデータで変わる英語学習法 : 教育DXに向けて研究者は何をすべきか—Implicit Memory and Big-Data Change English Learning Methods : What Should Researchers Do for DX in Education?—特集 デジタル化・DXによる外国語教育の新たな可能性

    寺澤 孝文, 益岡 都萌, 山本 康裕, 山際 あゆみ, 田邊 彰洋, 津田 真吾, 山上 保, 津田 征治, 真尾 司, 清水 公明

    コンピュータ&エデュケーション / CIEC会誌創刊準備号編集委員会 編   53   43 - 51   2022

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    Language:Japanese   Publisher:CIEC会誌設立準備委員会  

    CiNii Books

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Presentations

  • エールメッセ広告における接触頻度とクリック数の関係

    仲村渠 ひなた, 植田 遥人, 田邊 彰洋, 山本 康裕, 津田 征治, 津田 真吾, 山際 あゆみ, 寺澤 孝文

    日本心理学会第88回大会  2024.9 

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    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

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  • 学習成果のフィードバックによる意欲向上とその変化ー小学生に対するマイクロステップ・スタディを用いた実践ー

    山本 康裕, 益岡 都萌, 田中 義人, 山際 あゆみ, 田邊 彰洋, 津田 慎吾, 山上 保, 寺澤 孝文

    日本教育心理学会第66回総会  2024.9 

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    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

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Awards

  • 岡山大学大学院 教育学研究科 学業優秀表彰

    2015.3   岡山大学大学院 教育学研究科 学業優秀表彰  

    田邊彰洋

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    Country:Japan

  • マッッチングプログラムコース 優秀学生賞

    2013.3   岡山大学 マッチングプログラムコース  

Other research activities

  • 戦略的イノベーション創造プログラム(SIP)第2期 ビッグデータ・AIを活用したサイバー空間基盤技術/学習支援技術 高精度教育ビッグデータをベースとした教育支援の公教育への導入推進

    2019.05
    -
    2021.03

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    技術職員として、以下の業務に専従。
    ・高度な学習効果を生むための学習データ・情報プラットフォームおよび学習支援システムの構築と運用
    ・教育現場や多様な学習の場等と認知科学,心理学等の研究開発を融合させた実践に基づく新たな学習モデルの構築と社会への展開
    ・高精度教育ビッグデータの運用を管理するしくみの確立

  • 岡山大学大学院 教育学研究科 学校教育学専攻 修士論文

    2015.03

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    実力可視化ドリルの成績フィードバックが学習者に与える影響
     〜マイクロステップ教育支援環境により収集した縦断的データに基づいて〜

  • 岡山心理学会 発表

    2013.12

     More details

    岡山心理学会 発表
     四字熟語出現頻度基準表の作成 — OCR 技術を用いたデータ収集の方法 —

  • 岡山大学マッチングプログラムコース 卒業論文

    2013.03

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     マイクロステップ教育支援環境を利用した縦断的調査研究デザインの確立
     ー導入としての広告効果測定研究ー

 

Class subject in charge

  • ICTとデータ活用の理論と方法A (2024academic year) 第3学期  - 木3~4

  • ICTとデータ活用の理論と方法A (2024academic year) 第4学期  - 木3~4

  • Theory and methods of ICT and data utilization A (2024academic year) Third semester  - 木3~4

  • Theory and methods of ICT and data utilization A (2024academic year) Fourth semester  - 木3~4

  • 0 (2023academic year) Third semester  - 木3~4

  • 0 (2023academic year) Fourth semester  - 木3~4

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Academic Activities

  • 岡山心理学会第67回大会実行委員

    Role(s):Planning, management, etc.

    岡山心理学会  2019.5.1 - 2019.12

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    Type:Competition, symposium, etc. 

  • 岡山大学 実践データサイエンスフォーラム SIP 成果報告会

    Role(s):Planning, management, etc.

    岡山大学/岡山大学教育学研究科 実践データサイエンスセンター  2021.3.3

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

  • 中国四国心理学会第77回大会大会実行委員

    Role(s):Planning, management, etc.

    中国四国心理学会  ( オンライン会場 ) 2021.4.1 - 2021.12.4

     More details

    Type:Competition, symposium, etc.