Updated on 2024/03/09

写真a

 
MOURI Takami
 
Organization
Institute of Global Human Resorce Development Associate Professor
Position
Associate Professor
External link

Degree

  • Ph.D. ( Waseda University )

Research Interests

  • Second language acquisition,Academic listening, Strategy training, e-portfolio, eyemark recorder,Can do Statements,International Co-learnig,SDGs

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Japanese language education  / 第二言語習得、講義理解能力、アカデミックリスニング、ノートテイキング、アイカメラ、自律学習、Can-do Statements、国際共修、SDGs

Education

  • Waseda University   日本語教育研究科   博士後期課程

    - 2011.9

      More details

  • Waseda University   大学院日本語教育研究科   修士課程

    2002.4 - 2004.3

      More details

Research History

  • Waseda University   Center for Japanese Language

    2015.4 - 2019.2

      More details

  • Kansai University   Division of International Affairs   Designated Lecturer

    2011.9 - 2015.3

      More details

  • Albion College (Albion,Michigan,U.S.A.)   Modern Languages and Cultures Department   Visiting Assistant Professor

    2008.8 - 2010.5

      More details

  • Kyushu University   International Student Center   a part‐time instructor

    2007.7

      More details

  • Ritsumeikan Asia Pacific University   a part‐time instructor for Intensive course

    2007.1

      More details

  • Saga University   Center for Promotion International Exchange   a part‐time instructor

    2006.4 - 2008.8

      More details

  • Oita University   Center for International Education and Research   a part‐time instructor

    2006.4 - 2006.8

      More details

  • Hitotsubashi University   Global & International   a part time lecturer

    2005.9

      More details

  • Waseda University   Center for Japanese Language   a part‐time instructor

    2004.9 - 2005.7

      More details

  • Hitotsubashi University   Global&International   a part‐time instructor for Intensive course.

    2004.9

      More details

  • The University of Tokyo   International Center   a part‐time instructor

    2004.4 - 2006.3

      More details

▼display all

Professional Memberships

  • Japan Association for International Student Education

      More details

  • The Society for Teachin Japanese as a Foreign Language

      More details

Committee Memberships

  • 岡山大学全学学生総合支援委員   委員  

    2021.4   

      More details

    Committee type:Other

    researchmap

  • 日本語教育学会チャレンジ支援委員会   チャレンジ支援委員  

    2019.9 - 2023.5   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  • 日本語教育学会   2017年度日本語教育学会春季大会実行委員  

    2017.5   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  • 早稲田大学日本語教育研究センター紀要編集委員会   編集委員  

    2017.4 - 2018.3   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  • 早稲田大学日本語教育研究科・日本語教育研究センター 研究調査倫理審査委員会   審査委員  

    2016.4 - 2017.3   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  • 早稲田大学日本語教育学会   学会委員(2016年4月~2017年3月学会副会長)  

    2015.4 - 2019.2   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

▼display all

 

Papers

  • ChatGPTの評価観点と人間の評価観点の比較 -計量テキスト分析の手法を用いた分析- Reviewed

    李在鎬, 加藤恵梨, 堀恵子, 村田裕美子, 毛利貴美

    第34回第二言語習得研究会(JASLA) 全国大会 発表資料   2023.12

     More details

    Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

    researchmap

  • The impact of note-taking training on learners' notes Reviewed

    Takami Mohri, Tomoki Furukawa, Yoshio Nakai, Masumi Toramaru

    10th International Conference On Computer Assisted Systems For Teaching & Learning/Japanes Proceedings   65 - 68   2023.8

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    researchmap

  • プロジェクト学習型オンライン短期日本語プログラムによる国際共修

    毛利貴美

    岡山大学全学教育・学生支援機構教育研究紀要   ( 7 )   119 - 126   2023.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    researchmap

  • Impact of Strategy Training for Lecture Comprehension on Learners' Attitudes Reviewed

    Takami MOHRI

    2022.11

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (other academic)  

    researchmap

  • The Impact of a Project-Based Online Short-Term Study Abroad Program on the University and the Community Reviewed

    Takami MOHRI

    2022.8

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

    researchmap

  • Current Status and Issues of Japanese Language Education for Foreign Technical Interns in the Agricultural Sector:Results of a preliminary study for the development of teaching material

    191 - 205   2021.12

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    researchmap

  • SDGs をテーマとした映像コンテンツによる アクティブラーニングの可能性 Reviewed

    毛利貴美

    CASTEL/J2021国際大会(日本語教育支援システム研究会)   134 - 139   2021.8

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    researchmap

  • マルチモーダルな視点による講義理解能力育成のための Web ベース教材の開発 ―ノートテイキングとフィードバックを基にした分析― Reviewed

    毛利貴美, 中井好男, 古川智樹, 寅丸真澄

    CASTEL/J2021国際大会(日本語教育支援システム研究会)   122 - 127   2021.8

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    researchmap

  • 自律学習につなげる学習リソースとしてのCan-do statementsの可能性 -学習者への意識調査の結果から-

    伊藤 奈津美, 毛利 貴美, 岩下 智彦, 沖本 与子

    『早稲田日本語教育実践研究』 第9号   ( 9 )   19 - 26   2021.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:早稲田大学日本語教育研究センター  

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

    Other Link: http://hdl.handle.net/2065/00080450

  • Development of online Japanese short-term programs on the theme of SDGs

    5   149 - 164   2020.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    researchmap

  • SDGs×日本語教育 ―持続可能な社会の実現に向けた日本語教育の役割とは― Reviewed

    毛利貴美, 古川智樹, 寅丸真澄, 中井好男

    2020年度日本語教育学会秋季大会予稿集   2020.11

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    researchmap

  • 講義理解能力を評価するための Can-do Statements の開発 Reviewed

    毛利貴美, 古川智樹, 中井好男

    第23回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム報告・発表論文集   641 - 643   2020

     More details

    Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    researchmap

  • Training Advisors in a Teacher Training Course for JSL : The Possibilities and Issues Revealed from the Perception of the Course Participants Reviewed

    ( 174 )   16 - 30   2019.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

  • MOOCsにおける日本語初級オンライン講座で学習者は日本語をどのように学ぶのか-継続生の観点から- Reviewed

    佐野香織, 木下直子, 毛利貴美, 大熊伊宗

    CASTEL/J2019国際大会(日本語教育支援システム研究会)   243 - 26   2019.8

     More details

    Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    researchmap

  • MOOCs初級オンライン講座「Steps in Japanese for Beginners」の開発 Reviewed

    木下直子, 佐野香織, 大熊伊宗, 毛利貴美

    CASTEL/J2019国際大会(日本語教育支援システム研究会)   152 - 155   2019.8

     More details

    Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    researchmap

  • edXの「言語学習コース」における動画コンテンツの役割 Reviewed

    大熊伊宗, 木下直子, 佐野香織, 毛利 貴美

    CASTEL/J2019国際大会(日本語教育支援システム研究会)   239 - 242   2019.8

     More details

    Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    researchmap

  • 学部段階の「物理」講義聴解力を伸ばすための ビデオ教材制作について Reviewed

    佐藤 尚子, 太田 亨, 毛利 貴美, 深川 美帆, 寺井 智之

    日本リメディアル教育学会 第15回全国大会・総会予稿集   2019.8

     More details

    Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    researchmap

  • Skypeを用いた教育実践における海外の日本語教育専門家の内省 Reviewed

    毛利貴美

    CASTEL/J2019国際大会(日本語教育支援システム研究会)   91 - 94   2019

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    researchmap

  • 自律的レベル判断指標としてのCan-do statementsの可能性と課題-漢字系・非漢字系学習者の違いに焦点を当てたJ-CATとCDSの相関分析 Reviewed

    沖本与子, 伊藤奈津美, 毛利貴美, 岩下智彦

    2018年ICJLE日本語教育国際研究大会(第22回AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム)Proceeding   2018.8

     More details

  • 研究計画書を書く能力の育成

    毛利貴美

    『早稲田日本語教育実践研究』 第6号   ( 6 )   105 - 106   2018.3

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    researchmap

  • 聴解能力向上を目指した日本語授業の実践:デジタルペンを用いた振り返り活動

    毛利貴美

    日本語教育方法研究会誌   150 - 151   2018.3

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

    researchmap

  • メタ言語表現の機能は講義理解の手がかりとなり得るか Reviewed

    毛利貴美, 古川智樹, 中井好男

    2017 年度日本語教育学会秋季大会予稿集   260 - 265   2017.11

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    researchmap

  • 交換留学生の講義理解に関する一考察‐M-GTAを用いた理解構築のプロセスの分析から‐

    中井好男, 古川智樹, 毛利貴美

    2017年度日本語教育学会秋季大会予稿集   2017.11

     More details

    Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    researchmap

  • Web講義談話のマルチモーダル分析 -メタ言語の機能に着目して- Reviewed

    毛利貴美, 古川智樹, 中井好男

    ヨーロッパ日本語教育22: 2017 日本語教育シンポジウム報告・発表論文集   560 - 562   2017.8

     More details

    Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    researchmap

  • Skype による遠隔セッションを取り入れた日本語教育実践 Reviewed

    毛利貴美

    CASTEL/J2017国際大会(日本語教育支援システム研究会)   248 - 253   2017.8

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    researchmap

  • The Possibilities and Challenges in the Development of Japanese Language Learning Advisors:

    KINOSHITA Naoko, THOMPSON Mieko, MOHRI Takami, YOON Jihyun

    The journal of Japanese Language Education Methods   23 ( 2 )   30 - 31   2017

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japanese Language Education Methods  

    The purpose of this study is to reveal the possibilities and challenges of the course, `Advising for Japanese Language Learning'. We interviewed students from the course (trainees) and experienced and novice advisors at a facility, Waseda Nihongo Support, regarding how they will deal with a particular advising case. The results showed that all the parties were conscious of the three principles for advising, but novice advisors and trainees had difficulties exploring the gap between the current learning state and future vision.

    DOI: 10.19022/jlem.23.2_30

    CiNii Article

    researchmap

  • 日本語学習アドバイザーの育成に向けた実践的アプローチの効果の検討-自律的な学習者を支える質問力を中心に-

    木下直子, トンプソン美恵子, 毛利貴美, 尹智鉉

    『早稲田日本語教育実践研究』   ( 6 )   77 - 86   2017

     More details

  • Center for Japanese Language, Waseda University Reviewed

    ( 5 )   39 - 56   2017

  • [Book reviews] MIYAZAKI Nanako: Management Processes in the Conduct of Writing Assignments by International Graduate Students in the Humanities

    MOHRI Takami

    Waseda Stadies in Japanese Language Education   ( 第20号 )   133 - 137   2016.6

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese  

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

    Other Link: http://hdl.handle.net/2065/48818

  • 講義の談話におけるメタ言語表現が理解とノートテイキングに及ぼす影響 Reviewed

    毛利貴美, 古川智樹, 中井好男

    2016 年日本語教育国際研究大会   2016

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    researchmap

  • Aiming for the Development of Understanding Lectures:Educational Practice Using Theories Based on Empirical Data.

    MOHRI Takami

    Waseda Studies in Japanese Language Education   ( 第19号 )   139 - 143   2015.12

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese  

    CiNii Article

    CiNii Books

    researchmap

    Other Link: http://hdl.handle.net/2065/46769

  • eポートフォリオを利用した作文指導に対する学習者のナラティブ分析:振り返り活動が定着しなかった学習者の背景とICT教育の課題 Reviewed

    毛利貴美, 中井好男

    2015日本語教育シンポジウム 発表論文集   407 - 409   2015.8

     More details

    Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    researchmap

  • e ポートフォリオ・システムを活用した渡日前から始まる日本語教育-学習環境面に配慮したアーティキュレーションの構築を目指して- Reviewed

    古川智樹, 毛利貴美, 村田晶子

    留学生教育学会   18号 ( 18 )   65 - 72   2013.12

     More details

  • 講義理解過程における異文化間コミュニケーションとスキーマ-視線行動に基づく内省報告から

    毛利貴美

    2011世界日本語教育大会   251 - 252   2011

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    researchmap

  • 講義理解に影響したインプットと背景知識 — 外国人留学生の内省報告から

    毛利貴美

    佐賀大学留学生センター紀要   7 ( 7 )   29 - 46   2008

     More details

  • アカデミック接触場面におけるインターアクション行動分析:アイカメラを使った視線の軌跡検証による新たな方法論の試み- Invited

    麻生(毛利)貴美, 宮崎里司

    早稲田大学日本語教育研究   10 ( 10 )   1 - 15   2007.3

     More details

  • 学習者と母語話者の講義理解における語と話題の選択

    麻生(毛利)貴美, 西條美紀

    『学際的アプローチによる大学生の講義理解能力育成のためのカリキュラム開発16〜18年度科学研究費補助金(基盤研究(C)研究代表者:西條美紀)研究成果報告書』   250 - 259   2007

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

    researchmap

  • 講義場面における留学生の問題発生要因―問題処理プロセスの観点から- Reviewed

    麻生(毛利)貴美

    留学生教育   ( 11 )   67 - 77   2006.12

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    researchmap

  • 講義場面における留学生のインターアクション問題に対する調整行動:非言語行動としての頭部動作を中心に- Reviewed

    麻生(毛利)貴美

    早稲田大学日本語教育研究   5   19 - 44   2006

     More details

    Language:Japanese  

    researchmap

▼display all

Books

  • 『講義理解過程におけるアカデミック・インターアクションに関する実証的研究--留学生の視線行動から考えるグローバル化時代の大学教育』(平成25年度科学研究費助成事業(研究成果公開促進費)の交付による)

    Takami MOHRI( Role: Sole author)

    ココ出版  2014.3  ( ISBN:9784904595442

     More details

    Total pages:496ページ   Language:Japanese Book type:Scholarly book

    researchmap

  • Steps in Japanese for Beginners 2

    KINOSHITA Naoko, MOHRI Takami, SANO Kaori( Role: Joint author)

    Center for Japanese Language, Waseda University  2022  ( ISBN:9784948748705

     More details

  • Steps in Japanese for Beginners 1

    KINOSHITA Naoko, MOHRI Takami, SANO Kaori( Role: Joint author)

    Waseda niversity Center for Japanese Language  2022  ( ISBN:9784948748705

     More details

  • 「Skypeによる遠隔セッションを取り入れた実践ーDeep Active Learningの視点からー」當作靖彦(監修),李在鎬(編)『ICT×日本語教育』

    毛利貴美( Role: Joint author)

    ひつじ書房  2019.3  ( ISBN:9784894769441

     More details

    Book type:Scholarly book

    researchmap

  • 「第9章 第1節 インターネットを通じた日本語教育実践」『公共日本語教育学‐社会を作る日本語教育』

    川上郁雄

    くろしお出版  2017.6  ( ISBN:9784874247334

     More details

    Total pages:264ページ   Book type:Scholarly book

    researchmap

  • 「第4章 渡日前教育の実践 - 渡日前・渡日後のアーティキュレーションを目指して‐」『留学生教育の新潮流‐関西大学留学生別科の実践と研究‐』

    カイト由利子, 川智樹( Role: Joint author)

    関西大学出版部  2015.3  ( ISBN:9784873546032

     More details

    Book type:Scholarly book

    researchmap

  • 「第8章南千里国際プラザ寮の取り組み」『留学生教育の新潮流-関西大学留学生別科の実践と研究-』

    村田晶子, 毛利貴美, 古川智樹, カイト由利子監修, 古川智樹編

    関西大学出版部  2015.3  ( ISBN:9784873546032

     More details

    Language:Japanese

    researchmap

  • 「第6章アカデミック・リテラシーの養成:第1節 アカデミック・ライティング能力の育成」『留学生教育の新潮流-関西大学留学生別科の実践と研究-』

    毛利貴美, カイト由利子監修, 古川智樹編

    関西大学出版部  2015.3  ( ISBN:9784873546032

     More details

    Language:Japanese

    researchmap

  • 「第6章アカデミック・リテラシーの養成:第3節 アカデミック・リスニング能力の育成」」『留学生教育の新潮流-関西大学留学生別科の実践と研究-』

    毛利貴美, カイト由利子監修, 古川智樹編

    関西大学出版部  2015.3  ( ISBN:9784873546032

     More details

    Language:Japanese

    researchmap

▼display all

Presentations

  • ChatGPTの評価観点と人間の評価観点の比較 -計量テキスト分析の手法を用いた分析-

    李在鎬, 加藤恵梨, 堀恵子, 村田裕美子, 毛利貴美

    第34回第二言語習得研究会(JASLA) 全国大会 於:金城学院大学  2023.12.9 

     More details

    Event date: 2023.12.9 - 2023.12.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • Insights from the Introduction and Practice of Language Portraits in Japanese Language Education Minor Courses International conference

    Sei Miwa, Takami Mohri

    The 26th Japanese Language Education Symposium in Europe (AJE)(The 17th International Conference of the European Association for Japanese Studies  2023.8.19 

     More details

    Event date: 2023.8.17 - 2023.8.20

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • The impact of note-taking training on learners' notes

    Takami mohri, omoki furukawa, yoshio nakai, masumi toramaru

    2023 International Conference On Computer Assisted Systems For Teaching & Learning/Japanes  2023.8.11 

     More details

    Event date: 2023.8.10 - 2023.8.11

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • Impact of Strategy Training for Lecture Comprehension on Learners' Attitudes

    Takami MOHRI, Tomoki FURUKAWA

    2022.11.27 

     More details

    Event date: 2022.11.26 - 2022.11.27

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • The Impact of a Project-Based Online Short-Term Study Abroad Program on the Community

    Takami MOHRI

    2022.8.20 

     More details

    Event date: 2022.8.19 - 2022.8.20

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • The possibilities of active learning with video content on the theme of SDGs

    International Conference on Computer Assisted Systems For Teaching & Learning Japanese (CASTEL/J)  2021.8.11 

     More details

    Event date: 2021.8.10 - 2021.8.11

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • Developing web-based materials for improving academic listening skills using multimodal approaches: An analysis of reflection on the impact of note-taking strategies on listening comprehension

    takami mohri, yoshio nakai, tomoki furukawa, masumi toramaru

    International Conference on Computer Assisted Systems For Teaching & Learning Japanese (CASTEL/J)  2021.8.10 

     More details

    Event date: 2021.8.10 - 2021.8.11

    researchmap

  • SDGs x Japanese Language Education: What is the Role of Japanese Language Education in Realizing a Sustainable Society?

    takami mohri, tomoki furukawa, masumi toramaru, yoshio nakai

    2020.11.28 

     More details

    Event date: 2020.11.27 - 2020.11.28

    Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    researchmap

  • Development of Can-do statements designed for the self-assessment of student comprehension of academic lectures in Japanese

    The 23rd Japanese Language Education Symposium in Europe  2019.8.30 

     More details

    Event date: 2019.8.29 - 2019.8.31

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • Reflections of Japanese Language Specialists on Practical Japanese Language Education using Skype

    Takami MOHRI

    International Conference on Computer Assisted Systems For Teaching & Learning Japanese (CASTEL/J)  2019.8.11 

     More details

    Event date: 2019.8.10 - 2019.8.11

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • The development of the MOOCs online beginning Japanese course ‘Steps in Japanese for Beginners’

    International Conference on Computer Assisted Systems For Teaching & Learning Japanese (CASTEL/J)  2019.8.11 

     More details

    Event date: 2019.8.10 - 2019.8.11

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • An Analysis of Video Content in edX’s Language Learning Course

    International Conference on Computer Assisted Systems For Teaching & Learning Japanese (CASTEL/J)  2019.8.10 

     More details

    Event date: 2019.8.10 - 2019.8.11

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • Educators' Perspectives on the Use of Generative AI by Learners of Japanese -From the Results of Interviews with Japanese University Teachers Invited

    Takami MOHRI

    2024.3.2 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • Research from an applied linguistics perspective on generative AI Invited

    Takami MOHRI

    Cyber-Physical Engineering Informatics Research Division  2024.2.27 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    researchmap

  • Thinking about Japanese language education in the IoT era

    CAJLE (Canadian Association for Japanese Language Education )  2021.8.19 

     More details

  • オンライン授業におけるアクティブ・ラーニング Invited

    毛利貴美

    言語教育のオンライン化を考えるセミナー;日本語教育の実践と研究はどうかわるか  2020.8.16 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    researchmap

  • オンラインによる授業運営の留意点 Invited

    毛利貴美

    岡山大学 全学教育・学生支援機構 基幹教育センター日本語教育部門 特別公開講座  2020.4.6 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    researchmap

  • How Do Learners Learn Japanese in the MOOCs Online Japanese Course for Beginners?: On Continuity of Learning

    International Conference on Computer Assisted Systems For Teaching & Learning Japanese (CASTEL/J)  2019.8.10 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • Development of video teaching materials to improve listening comprehension of lectures on physics at undergraduate level

    2019.8 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • オンライン上でのリアルな体験がもたらす‟人と人をつなぐICT教育“ Invited

    毛利貴美

    2018年第4回日本語教育のための連続ワークショップ・講演会(於:早稲田大学)  2018.11.11 

     More details

    Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

    researchmap

  • 自律的レベル判断指標としてのCan-do statementsの可能性と課題-漢字系・非漢字系学習者の違いに焦点を当てたJ-CATとCDSの相関分析―

    沖本与子, 伊藤奈津美, 毛利貴美, 岩下智彦

    2018年ICJLE日本語教育国際研究大会(第22回AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム)  2018.8.4 

     More details

  • 教育の質を向上させるための内省ツールの開発:自らの教育実践と研究活動のふり返りを通して

    トンプソン美恵子, 伊藤奈津美, 毛利貴美, 舘岡洋子

    早稲田大学日本語教育学会2018年春季大会  2018.3 

     More details

  • 聴解能力向上を目指した日本語授業の実践:デジタルペンを用いた振り返り活動

    毛利貴美

    第50回日本語教育研究方法研究会 (JAPANESE LANGUAGE EDUCATION METHODS)  2018 

     More details

  • 交換留学生の講義理解に関する一考察‐M-GTAを用いた理解構築のプロセスの分析から‐

    中井好男, 古川智樹, 毛利貴美

    2017年度日本語教育学会秋季大会  2017.11 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • メタ言語表現の機能は講義理解の手がかりとなり得るか‐ノートテイキングと理解テストの結果から‐

    毛利貴美, 古川智樹, 中井好男

    2017年度日本語教育学会秋季大会  2017.11 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • Multimodal Analysis of Web Lecture Discourses: On the Function of Meta-Languag International conference

    Takami MOHRI, Tomoki FURUKAWA, Yoshio NAKAI

    EAJS2017 15th International Conference of the European Association for Japanese Studies  2017.9.1 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

    Venue:Lisbon  

    researchmap

  • Distance Learning of Practical Japanese Language Education using Skype International conference

    Takami MOHRI

    The 7th International Conference on Computer Assisted Systems For Teaching & Learning Japanese (CASTEL/J)  2017.8.6 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:Waseda University  

    researchmap

  • Web講義談話のマルチモーダル分析 -メタ言語の機能に着目して-

    毛利貴美, 古川智樹, 中井好男

    he 20th Japanese Language Education Symposium in Europe (AJE) Section 10 of the 15th European Association for Japanese Studies (EAJS) International Conference  2017.8 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • 自律学習につなげる学習リソースとしてのCan-do statementsの可能性―学習者への意識調査の結果から―

    伊藤奈津美, 毛利貴美, 岩下智彦, 沖本与子, 高橋雅子

    日本語教育学会2017年度春季大会  2017.5.21  日本語教育学会

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:早稲田大学  

    researchmap

  • 学部段階の「数学」講義聴解力を伸ばすための総合的ビデオ教材試作

    毛利貴美, 太田亨, 佐藤尚子, 深川美帆, 菊池和徳

    2017年度日本語教育学会春季大会  2017.5.21  日本語教育学会

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:早稲田大学  

    researchmap

  • 日本語学習アドバイザー育成をめざしたコースの可能性と課題:履修者と現職アドバイザーの比較を通して

    木下直子, トンプソン美恵子, 毛利貴美, 尹智鉉

    第 48 回 日本語教育方法研究会  2017.3.18  日本語教育方法研究会

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:宮城教育大学(宮城県仙台市)  

    researchmap

  • 日本語中級学習者を中心としたレベル選択に関する意識―Can-do statement調査実施後のアンケート調査から―

    高橋雅子, 伊藤奈津美, 毛利貴美, 岩下智彦, 沖本与子

    日本語教育学会2016年度第9回関西地区研究集会  2017.3.11  日本語教育学会

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:大阪  

    researchmap

  • GEC副専攻科目“日本語学習アドバイジング”のシラバス改善:受講生と現職アドバイザーへのインタビューから見えてきたもの

    毛利貴美, 木下直子, トンプソン美恵子, 尹智鉉

    早稲田大学日本語教育学会2017年春季大会  2017.3 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • Can-do statementを用いた CJL 学習者の自己評価―総合日本語4-6レベルを対象とした調査報告―

    岩下智彦, 沖本与子, 高橋雅子, 伊藤奈津美, 毛利貴美

    早稲田日本語教育学会春季大会  2016.9.18  早稲田日本語教育学会

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:早稲田大学  

    researchmap

  • GEC 科目「日本語学習アドバイジング」の紹介―わせだ日本語サポートスタッフの育成を目指して―

    木下直子, トンプソン美恵子, 毛利貴美, 尹智鉉

    早稲田大学日本語教育学会 2016 年 秋季大会  2016.9.18  早稲田大学日本語教育学会

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:早稲田大学  

    researchmap

  • 講義の談話におけるメタ言語表現が理解とノートテイキングに及ぼす影響 International conference

    毛利貴美, 古川智樹, 中井好男

    2016年日本語教育国際研究大会  2016.9.10  2017 Bali ICJLE 2016

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:インドネシア・バリ  

    researchmap

  • オンライン講義を視聴する際の理解の特徴と困難点―電子ペンを用いた Stimulated Recall Interview の結果から―

    毛利貴美, 古川智樹, 中井好男

    2015年度第 10 回日本語教育学会研究集会  2016.3.12  日本語教育学会

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:大阪・桃山学院大学  

    researchmap

  • e ポートフォリオを利用した作文指導に対する学習者のナラティブ分析:振り返り活動が定着しなかった学習者の背景と ICT 教育の課題

    毛利貴美, 中井好男

    第19回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム(於ボルドー)  2015.8 

     More details

    Venue:フランス・ボルドー  

    researchmap

  • e ポートフォリオによる作文指導を通じた教師の実践知の変容と学習者への影響

    中井好男, 毛利貴美

    2014 年度 日本語教育学会秋季大会(於:富山大学)  2014.10.12 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • Usage of Can-do-statement in CEFR/JF Standard for Japanese-Language Education on Japanese Placement Test:Implementation of Articulation in Japanese-Language Education.

    The 18th Japanese Language Sympiosium in Europe28-30,August,2014. (The Association of Japanese Language Teachers in Europe e.V.)  2014.8.30 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • eポートフォリオを利用した作文指導の実践−「気づきシート」の活用による自律学習能力の習得を目指して−

    日本語教育学会第10回研究集会(於:園田学院女子大学)  2014.3.8 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 留学生教育におけるクリッカーを用いたアクティブ・ラーニングの試みと課題

    平成25年度 教育改革ICT戦略大会(於:市谷アルカディア)  2013.9 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • eポートフォリオ・システムを用いた渡日前から始まる日本語教育の実践

    毛利貴美・村田晶子・古川智樹

    イタリア日本語教育協会第4回国際学会(於:イタリア,ナポリ東洋大学)  2013.3.22 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 関西大学国際学生寮における共生を通じた学びと課題

    村田晶子, 毛利貴美

    関西大学留学生別科開設記念シンポジウム(於:関西大学)  2013.3 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • eポートフォリオを活用した留学生別科の日本語教育

    古川智樹, 毛利貴美

    eポートフォリオと日本語教育第一回研究会(於:東京外国語大学)  2013.2.28 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    researchmap

  • 渡日前日本語学習課題による留学生のレディネス形成の試み-eラーニングを利用したインターアクティブな学習環境の構築-

    毛利貴美・古川智樹・村田晶子

    2012世界日本語教育大会(於:名古屋大学)  2012.8 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • 講義理解過程における異文化間コミュニケーションとスキーマ-視線行動に基づく内省報告から

    毛利貴美

    2011世界日本語教育大会(於:中国 天津外国語大学)  2011.8 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 講義理解過程におけるアカデミック,インターアクション問題と言語管理-アイカメラを用いた内省的方法論による調査研究

    毛利貴美

    早稲田大学日本語教育学会 2011年春季大会(於:早稲田大学)  2011.3.18 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 接触場面におけるインターアクション問題とその調整行動:アイカメラを使った視線の軌跡分析研究の可能性

    毛利貴美

    2006年日本語教育国際研究大会(於:アメリカ コロンビア大学)  2006.8 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • 留学生の講義理解ストラテジー

    アカデミック・ジャパニーズ・グループ研究会 第8回研究集会(於:武蔵野大学)  2006.2 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 大学の講義場面における留学生の内的思考過程 ‐ 講義理解の影響因子とストラテジー使用についての実態調査

    毛利貴美

    早稲田大学日本語教育学会第3回研究発表会(於:早稲田大学)  2004.3 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 大学の講義場面における外国人留学生の聴解過程および問題処理ストラテジー:再生刺激法と学習日記を用いた縦断的調査による研究

    毛利貴美

    第12回日本語教育学会研究集会(於:龍谷大学)  2004.3 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

▼display all

Awards

  • WASEDA e-Teaching Award 2016

    2017.5   Waseda University  

     More details

    Country:Japan

    researchmap

  • WASEDA e-Teaching Award 2015

    2016.4   Waseda University  

     More details

    Country:Japan

    researchmap

Research Projects

  • 外国人留学生の生成AIを活用した日本語学習の実態と課題

    2023.11 - 2024.03

    令和 5 年度岡山大学ダイバーシティ推進本部「女性研究者研究費支援事業」  文部科学省科学技術人材育成費補助事業「ダイバーシティ研究環境実現イニシアティブ(女性リーダー育成型)」」 

    毛利貴美

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    researchmap

  • 日本語教育副専攻科目における複言語主義・複文化主義の導入と実践

    2023.08 - 2023.09

    令和5年度岡山大学ダイバーシティ推進本部「女性研究者派遣事業」  2019年度文部科学省科学技術人材育成費補助事業「ダイバーシティ研究 環境実現イニシアティブ(先端型)」 

    毛利貴美

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    researchmap

  • Development of web-based teaching materials for developing lecture comprehension skills from a multimodal perspective.

    Grant number:18k00719  2018.04 - 2022.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    mohri takami

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    Grant amount:\4030000

    In this study, the results of the basic research on lecture comprehension from an interdisciplinary perspective (H27-29 Basic Research C) were consolidated to develop web-based teaching materials for fostering lecture comprehension skills, and their effectiveness was verified. In addition to listening comprehension, strategies for lecture comprehension were extracted from a wide multimodal perspective, including note-taking and socio-cultural competence. Based on that, 40 can-do statements were created to indicate what can be done to improve lecture comprehension. Then, web-based teaching materials (21 in total) were produced. As a result of a pre- and post-training validation of international students (approximately 54 in total), a significant difference was confirmed in the number of notes written after the training, and self-evaluation also improved significantly in 42.5% of the items.

    researchmap

  • ノートの筆記過程の分析に基づく日本語学習者の講義理解過程の実証的研究

    2017.04 - 2020.03

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(C)(研究代表者:田中啓行)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:Competitive

    researchmap

  • 理工系留学生のための専門講義理解を促進する総合的映像教材の開発

    2016.04 - 2019.03

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  挑戦的萌芽研究(研究代表者:太田亨)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:Competitive

    researchmap

  • 学際的な視点による講義理解の基礎的研究

    2015.04 - 2018.03

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(C)

    毛利貴美 古川智樹 中井好男

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    Grant amount:\3770000

    researchmap

  • eポートフォリオを利用したアカデミック・ライティング指導の効果検証

    2015

    早稲田大学  2015年度特定課題研究助成費 

    毛利貴美

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    researchmap

  • 講義理解過程におけるアカデミック・インターアクションに関する実証的研究

    2013

    文部科学省  研究成果公開促進費 

    毛利貴美

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    researchmap

  • 留学生のICTを用いた言語実践の実態調査:学際的な視点から

    2012.04 - 2015.03

    日本学術振興協会  科学研究費  挑戦的萌芽研究(研究代表者:村田晶子)

      More details

    Grant type:Competitive

    researchmap

▼display all

Other research activities

  • 岡山大学グローバル人材育成院国際コーディネーター

    2021.04

     More details

    グローバル人材育成院国際コーディネーター(文系担当)として、2021年11月より社会文化科学研究科の兼担教員として活動を開始

    researchmap

 

Class subject in charge

  • Study of Japan C with SDGs (2023academic year) Third semester  - 水5~6

  • Japanese Language Education in a Global Society (2023academic year) Fourth semester  - 金5~6

  • Intercultural Exchange Seminar (2023academic year) 3rd and 4th semester  - その他

  • EPOK Research Project: Spring Ⅰ (2023academic year) 1st semester  - 水7~8

  • EPOK Research Project: Spring Ⅱ (2023academic year) Second semester  - 水7~8

  • EPOK Research Project: Fall Ⅰ (2023academic year) Third semester  - 水7~8

  • EPOK Research Project: Fall Ⅱ (2023academic year) Fourth semester  - 水7~8

  • Study of Japan C with SDGs (2022academic year) Third semester  - 水5~8

  • Japanese Language Education in a Global Society (2022academic year) Fourth semester  - 金5~6

  • Intercultural Exchange Seminar (2022academic year) 3rd and 4th semester  - その他

  • EPOK Research Project: Spring Ⅰ (2022academic year) 1st semester  - その他7~8

  • EPOK Research Project: Spring Ⅱ (2022academic year) Second semester  - その他7~8

  • EPOK Research Project: Fall Ⅰ (2022academic year) Third semester  - その他7~8

  • EPOK Research Project: Fall Ⅱ (2022academic year) Fourth semester  - その他7~8

  • Study of Japan C with SDGs (2021academic year) Third semester  - 水5~8

  • Japanese Language Education in a Global Society (2021academic year) Fourth semester  - 金5~6

  • EPOK Research Project: Spring Ⅰ (2021academic year) 1st semester  - その他7~8

  • EPOK Research Project: Spring Ⅱ (2021academic year) Second semester  - その他7~8

  • EPOK Research Project: Fall Ⅰ (2021academic year) Third semester  - その他7~8

  • EPOK Research Project: Fall Ⅱ (2021academic year) Fourth semester  - その他7~8

  • Japanese Language Education in a Global Society (2020academic year) Third semester  - 金5,金6

▼display all

 

Media Coverage

  • 課外研修で深い学びの場:米CLS学生受け入れ岡山大5年目 Newspaper, magazine

    山陽新聞  2023.8.7

     More details

    Author:Other 

    researchmap

  • 米学生が矢掛のまちづくり学ぶ ビデオ会議で矢掛高生に質問 Newspaper, magazine

    山陽新聞  https://www.sanyonews.jp/article/1151606  2021.7

     More details

  • CSTI(内閣府/総合科学技術・イノベーション会議) 『みらいぶっくリサーチ』 Internet

    内閣府/総合科学技術・イノベーション会議  https://www.miraibook-research.net/theme/l2089/  2020

     More details

    Author:Myself 

    researchmap

Academic Activities

  • 日本語e-learning 教材『Steps in Japanese for Beginners 1-3』制作

    Role(s):Planning, management, etc., Supervision (editorial)

    早稲田大学大学総合研究センター(https://www.edx.org/course/steps-in-japanese-for-beginners1-part1-2)  2019.4

     More details