Updated on 2024/02/15

写真a

 
Inatsuki Satoko
 
Organization
Faculty of Humanities and Social Sciences Associate Professor
Position
Associate Professor
External link

Degree

  • 修士(人間科学) ( 大阪大学 )

  • 修士(人間科学)

Research Interests

  • イメージを用いた心理療法

  • 協働的フィードバック

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Clinical psychology

Research History

  • かわかみこどもクリニック   心理士

    2022.7

      More details

  • Graduate School of Social Welfare Graduate School of Social Welfare guest associate professor

    2019.4 - 2021.9

      More details

  • Part-time researcher for university or other academic organization

    2016.4 - 2019.3

      More details

  • Lecturer

    2010.4 - 2016.3

      More details

  • Lecturer

    2009.10 - 2017.3

      More details

  • Lecturer

    2009.4

      More details

  • Lecturer

    2008.4 - 2018.9

      More details

  • 関西労災病院 勤労者メンタルヘルスセンター

    2003.12 - 2016.3

      More details

  • Lecturer

    2003.4 - 2016.3

      More details

  • 大阪府教育委員会 スクールカウンセラー

    2003.4 - 2011.3

      More details

▼display all

 

Papers

  • アクティヴ・イマジネーションと他技法の比較 ─絵の使用や物語制作をめぐって─

    稲月聡子, 工藤昌孝, 隈元みちる

    岡山大学文学部紀要   ( 75 )   29 - 41   2022.12

     More details

  • 臨床心理学的視点を生かした子育て支援-私立幼稚園における発達相談の実践より-

    稲月聡子

    岡山大学臨床心理学論集   ( 20 )   2022.12

     More details

  • 複線径路・等至性モデルによる大学生の不登校開始から再登校に至る径路分析 Reviewed

    竹中 菜苗, 稲月 聡子, 水田 一郎

    心理臨床学研究   39 ( 4 )   307 - 317   2021.10

     More details

  • 知能検査・発達検査の施行状況の実態と心理職の感じる苦労と醍醐味-関西圏の臨床心理士への質問紙調査から- Reviewed

    隈元 みちる, 竹内 直子, 石田 喜子, 稲月 聡子, 岡尾 裕美子

    教育実践学論集   22   59 - 68   2021.3

     More details

  • 心理検査のフィードバックにおける「協働的」やり取りを初学者にいかに教えるか―親との協働的なWISC-Ⅳの結果のフィードバック面接Collaborative WISC-Ⅳ Feedback with Parentsの講習会の実践から考える―

    稲月聡子, 隈元みちる

    日本心理臨床研究センター紀要   15   17 - 26   2020.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:日本福祉大学心理臨床研究センター紀要  

    researchmap

  • 自閉スペクトラム障害のある大学進学予定者への移行支援プログラムの実践 Reviewed

    諏訪絵里子, 稲月聡子, 望月直人

    高等教育と障害   2 ( 1 )   14 - 23   2020

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:高等教育と障害  

    researchmap

▼display all

Books

  • 心理アセスメントを生活につなげる協働的フィードバック : ウェクスラー式知能検査を用いた手引き

    隈元, みちる, 稲月, 聡子, 工藤, 昌孝, 林, 甫, 前田, 暁子, 山下, 美紀( Role: Contributor)

    岡山大学出版会  2023.3  ( ISBN:9784904228760

     More details

    Total pages:107p   Language:Japanese

    CiNii Books

    researchmap

  • 体験型ワークで学ぶ教育相談

    ( Role: Joint author)

    大阪大学出版会  2015.4 

     More details

    Language:Japanese Book type:Scholarly book

    researchmap

  • 新教育職の研究-新たな教育環境に生きる教師のあり方

    ( Role: Joint author)

    学術図書出版社  2009.4 

     More details

    Language:Japanese Book type:Scholarly book

    researchmap

MISC

  • 森井論文へのコメント-読者が追体験できる事例報告をめざして-

    稲月聡子

    日本福祉大学心理臨床研究センター紀要   17   75 - 81   2022.12

     More details

Presentations

  • 暴力の連鎖を防ぐ「環境及び他者の関わり」に関する研究-施設入所児童の暴力に対する職員の在り方・対応-

    廣澤愛子, 稲月聡子

    日本子ども虐待防止学会第28回学術集会ふくおか大会  2022.12.10 

     More details

    Event date: 2022.12.10 - 2022.12.11

    researchmap

  • かつて暴力に晒されてきた児童にとって暴力はどのような意味を持つのか:児童福祉施設で働く職員へのインタビュー調査から

    廣澤愛子, 稲月聡子

    日本心理学会第87回大会(ハイブリッド(対面・Web併用)開催)  2022.9 

     More details

    Event date: 2022.9.15 - 2022.9.17

    researchmap

  • 小学校教員への 協働的なWISC-Ⅳの結果のフィードバックにおける探索的研究 -スクールカウンセラーの立場から-

    土井裕貴, 稲月聡子

    日本心理臨床学会(Web大会)  2022.9.2 

     More details

    Event date: 2022.9.2 - 2022.9.25

    researchmap

  • 手引き試案を用いた初学者によるアセスメント・フィードバックの検討 WISC-IV の結果について親と協働するために

    隈元みちる, 稲月聡子, 工藤昌孝

    日本カウンセリング学会(ハイブリッド開催)  2021.8 

     More details

    Event date: 2021.8.6 - 2021.9.6

    researchmap

  • スクールカウンセラーによる小学校教員への WISC-Ⅳの研修効果の質的検討

    土井裕貴, 稲月聡子

    日本心理臨床学会第42回大会  2023.9.2 

     More details

  • What support helps children who have experienced violence to let go of their violent behavior? -Based on Interview Surveys of Child Welfare Facility Staff

    Aiko Hirosawa, Satoko Inatsuki

    APA Psychological Conference  2023.8 

     More details

  • マテリアルとしての日常の語り―小さなやりとりに見出され る神話的空間、神話的時間―

    稲月 聡子, 坂井 朋子, 鈴木 志乃

    日本ユング心理学会第10回大会  2022.6 

     More details

  • 夢を物語る大学院生との面接過程ー夢をあいだにおいたTh-Cl関係の深化ー

    日本箱庭療法学会第33回大会  2019.11 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 発達障害のある高校3年生を対象にした大学生活準備プログラムについて

    望月直人, 諏訪絵里子, 稲月聡子

    令和元年度障害学生支援専門テーマ別セミナー【高大連携】  2019.8.9  独立行政法人日本学生支援機構、学校法人関西学院関西学院大学

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    researchmap

  • 臨床心理士の知能検査・発達検査の施行状況に関する調査(1)択一・多重回答の結果から

    隈元みちる, 稲月聡子, 竹内直子, 石田喜子, 岡尾裕美子

    日本心理臨床学会第38回大会  2019.6 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • 臨床心理士の知能検査・発達検査の施行状況に関する調査(2)自由回答から得られた施行のポイントおよび苦労と醍醐味

    岡尾裕美子, 隈元みちる, 石田喜子, 稲月聡子, 竹内直子

    2019.6 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • 学生相談における箱庭を用いた卒業支援―「アウトプット」としての箱庭を経て、地に降りるまで-

    日本箱庭療法学会第32回大会  2018.10.21  新潟青陵大学

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 風景構成法にみられる大学卒業期の心理的課題-学生相談における2事例より-

    日本心理臨床学会第37回大会  2018.8.31  大阪大学

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • アクティブ・イマジネーションにおけるアクティブとは―60代女性のイマジネーションを素材として

    日本心理臨床学会第36回大会  2017.11.19  東洋大学

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 解離傾向の「うすさ」の奥にある濃密さを見つけるまで-五感をともなったイメージの出現と主体の在り方の変容

    日本箱庭療法学会第31回大会  2017.10.7  上智大学

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 風景構成法にみられる一貫性と変化―「私」がウサギとして描かれるまで―

    日本箱庭療法学会第30回大会  2016.10.16  帝塚山学院大学

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 夢をきくこと、面接を抱えること―Cl.の行動化をTh.はどう支えるか

    日本箱庭療法学会第29回大会  2015.10.11  東北福祉大学

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • てんかんの既往歴ともつ20代男性との面接過程-風景構成法に表わされた世界-

    日本箱庭療法学会第27回大会  2013.10.27  大阪府立大学

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

▼display all

Research Projects

  • Development of a program for preventing the emergence of abused children having potential violence

    Grant number:21K01943  2021.04 - 2025.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    廣澤 愛子, 稲月 聡子

      More details

    Grant amount:\4160000 ( Direct expense: \3200000 、 Indirect expense:\960000 )

    本研究では,幼少期の被虐待体験を有する人が,後年,自らも虐待を行ってしまうことがある「虐待の世代間連鎖」に改めて着目し,虐待の被害者から加害者へと「暴力の再現化」が生じる前に,被害者の段階において,暴力の再現化を未然に防ぐ予防治療プログラムを開発することを目的としている。そのうち今年度は,以下の2点を実施した。
    (1)被虐待経験を有する子どもの潜在的暴力性の実態把握
    被虐待体験を有する子どもの潜在的暴力性の実態を明らかにするために,福祉現場(社会的養護施設及び児童相談所)の専門職29名に面接調査を実施し,①被虐待児が有する潜在的な暴力性が顕在化する場面や過程,②被虐待児が有する「認知の歪み」の特徴,③暴力性に対して施設内等でどのような取り組みが行われているのか,の3点を聴取した。得られたインタビューデータからは,現段階において,殆どの子どもに他者及び自己に対する暴力が見られること,出来事に対する被害的な認知が生じやすいこと,そして,施設職員は暴力に対して,予防的対応を日ごろから実施しているものの,効果を感じることが少なく,無力感を抱えがちであること,などが明らかとなった。現在,得られたデータの分析を継続しており,次年度に学会発表・論文発表を行う予定である。
    (2)潜在的暴力性への心理療法的アプローチの特徴を捉える
    潜在的暴力性を有する被虐待児への心理療法に関する研究論文を広く収集し,心理療法場面における暴力性の発現→変容→消失過程について臨床的知見を集積した。これについては論文としてまとめ,研究知見を公表したが,今後は,海外の文献も広く収集し,より広範な先行研究に基づいた臨床的知見の明確化を行い,次年度以降の予防治療プログラムの開発に活かす。

    researchmap

  • WISC-IVを用いた治療的介入:フィードバックモデルと卒後教育プログラムの開発

    Grant number:20K03441  2020.04 - 2024.03

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(C)

    隈元 みちる, 稲月 聡子, 工藤 昌孝

      More details

    Grant amount:\3380000 ( Direct expense: \2600000 、 Indirect expense:\780000 )

    本研究は,親との協働的なWISC-IVフィードバック(CFP)の卒後継続教育プログラムを作成することを目的とする。本年度は,昨年度専門職向けに行った講習会を受けて,引き続き各専門職が研究協力者に対するWISC-IV検査の実施及びCFPを用いたフィードバックを実践した。実践後には専門職に個別インタビューを、また研究協力者へのアンケートを行った。その後、これらの個別インタビューの結果、及びフィードバック場面のビデオ記録の分析を進めた。これらを元に、CFPパターンモデル作成のための集団インタビューを十分な感染症予防対策をとった上で実施した。今後、この集団インタビューを分析する予定である。

    researchmap

  • Using WISC-IV as a therapeutic intervention: refining collaboration model with parents and developing a manual

    Grant number:17K04415  2017.04 - 2021.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    KUMAMOTO Michiru

      More details

    Grant amount:\2860000 ( Direct expense: \2200000 、 Indirect expense:\660000 )

    We conducted a questionnaire survey that examined how psychologists conduct intelligence and mental development tests at their work place. Based on the result, a model of “collaborative WISC-IV feedback with parents” are presented, in that model we repositioned WISC-IV feedback as therapeutic intervention from one part of an assessment in the early stages of psychological intervention. Furthermore, we have compiled this model as a manual so that psychologist candidates can learn it. The manual in conjunction with an interactive training session and role-play help candidates learn collaborative WISC-IV feedback.

    researchmap

 

Class subject in charge

  • Introductory Seminar in Humanities (2023academic year) Fourth semester  - 水1~2

  • Introduction to Clinical Psychology (2023academic year) 1st and 2nd semester  - 木1~2

  • Lecture on Forensic and Criminal Psychology (2023academic year) Summer concentration  - その他

  • Basic Seminar 1(Division of Human Socio-Culture) (2023academic year) Prophase  - その他

  • Basic Seminar 2(Division of Human Socio-Culture) (2023academic year) Late  - その他

  • Seminar in Psychological Statistics (2023academic year) 1st and 2nd semester  - 月7~8

  • Seminar in Practical Training in Psychology (2023academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Seminar in Psychology b (2023academic year) Fourth semester  - 木3~4

  • Seminar in Psychological Assessment a (2023academic year) Third semester  - 木1~2

  • Special Studies in Research Methods in Psychology (2023academic year) Prophase  - 月6

  • Practicum in Psychology1 (2023academic year) Year-round  - 水5

  • Practicum in Psychology2 (2023academic year) Year-round  - その他

  • Practicum in Psychology3 (2023academic year) Year-round  - その他

  • Tales and Clinical Psychology (2023academic year) Second semester  - 木3~4

  • Tales and Clinical Psychology (2023academic year) Third semester  - 木3~4

  • Modern Clinical Psychology A (2023academic year) special  - その他

  • Seminar on Modern Clinical Psychology A1 (2023academic year) special  - その他

  • Seminar on Modern Clinical Psychology A2 (2023academic year) Prophase  - その他

  • Basic Training in Clinical Psychology (2023academic year) Year-round  - 月3~4

  • Practicum in Clinical Psychology 2 (2023academic year) Year-round  - その他

  • Seminar on psychological assessment 1 (2023academic year) Prophase  - 火2

  • Seminar on play therapy and sandplay therapy (2023academic year) Prophase  - 木3

  • Research Seminar in Clinical Psychology (2023academic year) 1st and 2nd semester  - 火5~6

  • Research Seminar in Clinical Psychology (2023academic year) 3rd and 4th semester  - 火5~6

  • Research Seminar in Clinical Psychology (2023academic year) 3rd and 4th semester  - 火3~4

  • Upper Division General Education (Humanities) (2023academic year) Third semester  - 月3~4

  • Topics in Humanities (2022academic year) Third semester  - 金5~6

  • Introductory Seminar in Humanities (2022academic year) Fourth semester  - 水1~2

  • Introduction to Clinical Psychology (2022academic year) 1st and 2nd semester  - 木1~2

  • Lecture on Forensic and Criminal Psychology (2022academic year) Summer concentration  - その他

  • Seminar in Psychological Statistics (2022academic year) 1st and 2nd semester  - 月7~8

  • Seminar in Practical Training in Psychology (2022academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Seminar in Psychology b (2022academic year) Fourth semester  - 木3~4

  • Seminar in Psychological Assessment a (2022academic year) Third semester  - 木1~2

  • Special Studies in Research Methods in Psychology (2022academic year) Prophase  - 月6

  • Practicum in Psychology1 (2022academic year) Year-round  - 水5

  • Practicum in Psychology2 (2022academic year) Year-round  - その他

  • Practicum in Psychology3 (2022academic year) Year-round  - その他

  • Modern Clinical Psychology A (2022academic year) Prophase  - その他

  • Seminar on Modern Clinical Psychology A1 (2022academic year) Late  - その他

  • Seminar on Modern Clinical Psychology A2 (2022academic year) special  - その他

  • Basic Training in Clinical Psychology (2022academic year) Year-round  - 月3,月4

  • Practicum in Clinical Psychology 2 (2022academic year) Year-round  - その他

  • Seminar on psychological assessment 1 (2022academic year) Prophase  - 火2

  • Seminar on play therapy and sandplay therapy (2022academic year) Prophase  - 木3

  • Research Seminar in Clinical Psychology (2022academic year) 1st and 2nd semester  - 火5~6

  • Research Seminar in Clinical Psychology (2022academic year) 3rd and 4th semester  - 火5~6

  • Research Seminar in Clinical Psychology (2022academic year) 3rd and 4th semester  - 火3~4

▼display all