2021/04/08 更新

写真a

フジシマ ナオミ
FUJISHIMA NAOMI
FUJISHIMA NAOMI
所属
全学教育・学生支援機構 教授
職名
教授
通称等の別名
Naomi Fujishima
外部リンク

研究キーワード

  • Applied Linguistics

  • Teaching English to Speakers of Other Languages

  • 応用言語学

  • TESOL

研究分野

  • 人文・社会 / 言語学

経歴

  • - Professor, Center for Liberal Arts & Language Education,Okayama University

    2013年

      詳細を見る

  • - 岡山大学言語教育センター 教授

    2013年

      詳細を見る

所属学協会

  • 日本自立学習学会 (JASAL)

      詳細を見る

  • The JALT 36th Annual International Conference on Language Teaching

      詳細を見る

  • Japan Association for Language Teaching (JALT)

      詳細を見る

  • The JALT 35th Annual International Conference on Language Teaching

      詳細を見る

  • The JALT 36th Annual International Conference on Language Teaching

      詳細を見る

  • The Japan Association for Self-Access Learning

      詳細を見る

  • 全国語学教育学会

      詳細を見る

  • (TESOL International Association)

      詳細を見る

  • The JALT 35th Annual International Conference on Language Teaching

      詳細を見る

▼全件表示

委員歴

  • The Japan Association for Self-Access Learning   Member  

    2013年   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    The Japan Association for Self-Access Learning

    researchmap

  • 日本自立学習学会 (JASAL)   会員  

    2013年   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    日本自立学習学会 (JASAL)

    researchmap

  • The JALT 36th Annual International Conference on Language Teaching   Conference Business Manager  

    2009年 - 2010年   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    The JALT 36th Annual International Conference on Language Teaching

    researchmap

  • The JALT 36th Annual International Conference on Language Teaching   Conference Business Manager  

    2009年 - 2010年   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    The JALT 36th Annual International Conference on Language Teaching

    researchmap

  • The JALT 35th Annual International Conference on Language Teaching   Educational Materials Exhibition Coordinator  

    2008年 - 2009年   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    The JALT 35th Annual International Conference on Language Teaching

    researchmap

  • The JALT 35th Annual International Conference on Language Teaching   Educational Materials Exhibition Coordinator  

    2008年 - 2009年   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    The JALT 35th Annual International Conference on Language Teaching

    researchmap

  • (TESOL International Association)   会員  

    2007年   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    (TESOL International Association)

    researchmap

  • 全国語学教育学会   会員  

    1997年   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    全国語学教育学会

    researchmap

  • Japan Association for Language Teaching (JALT)   Member  

    1997年   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    Japan Association for Language Teaching (JALT)

    researchmap

▼全件表示

 

論文

  • Exploring a social space for language learning 査読

    Garold Murray, Naomi Fujishima

    Social Spaces for Language Learning: Stories from the L-café   1 - 12   2015年12月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:論文集(書籍)内論文   出版者・発行元:Palgrave Macmillan  

    This chapter chronicles a narrative inquiry comprised of a collection of sixteen stories about how students, teachers and administrators experience the L-café, a social space for foreign language learning located on the campus of a large national university in Japan. Adopting a narrative style, this introductory chapter begins with a description of the L-café and a brief outline of its history, after which it tells the story of the five-year ethnographic study leading up to the current inquiry. It then provides an account of how the theoretical perspective informing the interpretation of the stories expanded from a focus on community of practice to encompass constructs from human geography, mediated discourse analysis and complex dynamic systems theory. It concludes with a synopsis of the participants' contributions.

    DOI: 10.1057/9781137530103.0003

    Scopus

    researchmap

  • Understanding a social space for language learning 査読

    Garold Murray, Naomi Fujishima

    Social Spaces for Language Learning: Stories from the L-café   124 - 146   2015年12月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:論文集(書籍)内論文   出版者・発行元:Palgrave Macmillan  

    This chapter presents a thematic content analysis of sixteen narratives by administrators, teachers and students in which they write about their experiences in a social space for language learning at a Japanese university. Drawing on complex dynamic systems theory as well as theories of space and place, the authors explore the affordances for language learning and personal development available in this environment, the theoretical implications for out-of-class learning and insights pertaining to the development and management of such facilities. The authors conclude by presenting a conceptual model for social learning spaces and suggesting directions for future research.

    DOI: 10.1057/9781137530103.0023

    Scopus

    researchmap

書籍等出版物

  • Social Spaces for Language Learning: Stories from the L-cafe

    Palgrave Macmillan  2016年  ( ISBN:9781137530097

     詳細を見る

  • Fun with TOEIC Test Listening: Traveling Around 24 North American Areas

    英宝社  2011年 

     詳細を見る

  • Fun with TOEIC Test Listening: Traveling Around 24 North American Areas "jointly worked"

    Eihosha  2011年 

     詳細を見る

  • TOEIC Listening Practice: Visiting 24 North American Areas

    Eihosha (英宝社)  2006年 

     詳細を見る

MISC

  • Social learning spaces and the invisible fence

    Garold Murray, Naomi Fujishima, Mariko Uzuka

    Space, Place and Autonomy in Language Learning   233 - 246   2017年

     詳細を見る

  • Social learning spaces and the invisible fence

    Garold Murray, Naomi Fujishima, Mariko Uzuka

    Space, Place and Autonomy in Language Learning   233 - 246   2017年

     詳細を見る

  • 言語習得のためのソーシャル・ラーニング・スペース:グローバル教育のグローカル化

    マーリー・ギャロルド, 宇塚万里子, フジシマ・ナオミ

    ことばと文字 ( 6 )   2016年

     詳細を見る

  • Social Language Learning Spaces: Globalization Glocalized

    Garold Murray, Mariko Uzuka, Naomi Fujishima

      ( 6 )   2016年

     詳細を見る

  • Social spaces for language learning: Stories from the L-café

    Garold Murray, Naomi Fujishima

    Social Spaces for Language Learning: Stories from the L-café   1 - 154   2015年12月

     詳細を見る

    記述言語:英語   出版者・発行元:Palgrave Macmillan  

    Social spaces for language learning, places where learners can come together in order to learn with and from each other, have an important role to play in foreign language acquisition and L2 identity development. In this book, sixteen students, teachers and administrators tell how they experience the L-café, a social language learning space located on the campus of a Japanese university. As part of a narrative inquiry, their unabridged stories are framed by background information on the study and an in-depth analysis informed by theories of space and place, and complex dynamic systems. Addressing practical as well as theoretical concerns, this book provides advice for language professionals developing and managing social language learning spaces, pedagogical insights for teachers exploring their role in out-of-class learning, and direction for researchers examining the various facets of language learning beyond the classroom.

    DOI: 10.1057/9781137530103

    Scopus

    researchmap

  • Training student workers in a social learning space

    Naomi Fujishima

    SiSAL Journal6 ( 4 ) 461 - 469   2015年

     詳細を見る

  • Training student workers in a social learning space

    Naomi Fujishima

    SiSAL Journal: Studies in self-access learning6 ( 4 ) 461 - 469   2015年

     詳細を見る

  • The semiotics of place: Autonomy and space

    Garold Murray, Naomi Fujishima, Mariko Uzuka

    Social Dimensions of Autonomy in Language Learning   81 - 99   2014年5月

     詳細を見る

    記述言語:英語   出版者・発行元:Palgrave Macmillan  

    DOI: 10.1057/9781137290243

    Scopus

    researchmap

  • The Semiotics of Place: Autonomy and Space

    Garold Murray, Naomi Fujishima, Mariko Uzuka

    Social Dimensions of Autonomy in Language Learning   81 - 99   2014年

     詳細を見る

  • Social Language Learning Spaces: Affordances in a Community of Learners

    Garold Murray, Naomi Fujishima

    Chinese Journal of Applied Linguistics36 ( 1 ) 140 - 156   2013年

     詳細を見る

  • Collaborative Lessons Beyond Merely a "Language Exchange"

    Akemi Morioka, Claire Uchida, Naomi Fujishima

    Bulletin of Higher Education ( 9 ) 209 - 222   2013年

     詳細を見る

  • Introducing E-learning to Lower Level Learners of English: A Preliminary Study

    Naomi Fujishima, Masaru Ogino, Junko Otoshi

    Bulletin of Higher Education ( 8 ) 191 - 198   2012年

     詳細を見る

  • Cover to Cover 1: Reading Comprehension and Fluency

    Naomi Fujishima

    The Language Teacher-The Japan Association for Language Teaching32 ( 10 ) 21 - 22   2008年

     詳細を見る

  • Looking in at the process writing process

    Naomi Fujishima, Yoshiko Kondo, Scott Gardner

    JALT2007 Conference Proceedings   967 - 976   2008年

     詳細を見る

  • Student Feelings About Taking the TOEIC-IP Test at Okayama University

    Naomi Fujishima, Shirley Leane

    Bulletin of Higher Education, International Center, Center for Faculty Development, Foreign Language Education Center, Okayama University4   75 - 84   2008年

     詳細を見る

  • The Implementation of the TOEIC-IP as an English Placement Test at Okayama University

    Masaru Ogino, Naomi Fujishima, Scott Gardner

    Bulletin of Higher Education, International Center, Center for Faculty Development, Foreign Language Education Center3   79 - 86   2007年

     詳細を見る

▼全件表示

講演・口頭発表等

  • Advising Learners in a Global Human Resource Development Program

    大学英語教育学会 第54回(2015年度)国際大会  2015年 

     詳細を見る

  • SPAcE: The Special Program for Academic English

    大学英語教育学会 第53回(2014年度)国際大会  2014年 

     詳細を見る

  • Looking in at the process writing process

    The 33rd JALT International Conference on Language Teaching  2007年 

     詳細を見る

 

担当授業科目

  • Presentation skills (2020年度) 前期  - 木2

  • 上級英語 (2020年度) 第1学期  - 月7,月8

  • 上級英語 (2020年度) 第1学期  - 火3,火4

  • 上級英語 (2020年度) 第1学期  - 金7,金8

  • 上級英語 (2020年度) 第2学期  - 月7,月8

  • 上級英語 (2020年度) 第4学期  - 木1,木2

  • 上級英語 (2020年度) 第3学期  - 金7,金8

  • 上級英語 (2020年度) 第3学期  - 月5,月6

  • 上級英語-1 (2020年度) 第1学期  - 火7,火8

  • 上級英語-2 (2020年度) 第2学期  - 火7,火8

  • 科学英語 (2020年度) 後期  - 火3,火4

  • 英語(スピーキング)-1 (2020年度) 第1学期  - 月1

  • 英語(スピーキング)-1 (2020年度) 第1学期  - 月6

  • 英語(スピーキング)-1 (2020年度) 第1学期  - 月2

  • 英語(スピーキング)-2 (2020年度) 第2学期  - 月1

  • 英語(スピーキング)-2 (2020年度) 第2学期  - 月6

  • 英語(スピーキング)-2 (2020年度) 第2学期  - 月2

  • 英語(リスニング)-1 (2020年度) 第3学期  - 木3

  • 英語(リスニング)-1 (2020年度) 第3学期  - 木4

  • 英語(リスニング)-2 (2020年度) 第4学期  - 木3

  • 英語(リスニング)-2 (2020年度) 第4学期  - 木4

  • 英語(S&L)-1 (2020年度) 第1学期  - 火5,火6

  • 英語(S&L)-1 (2020年度) 第3学期  - 金3,金4

  • 英語(S&L)-2 (2020年度) 第2学期  - 火5,火6

  • 英語(S&L)-2 (2020年度) 第4学期  - 金3,金4

▼全件表示