Research Projects -
-
Research on Developing and Disseminating a Generative AI System for Japanese Essay Evaluation
Grant number:24K00078 2024.04 - 2027.03
Japan Society for the Promotion of Science Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
李 在鎬, 淺尾 仁彦, 三谷 彩華, 毛利 貴美, 岩崎 拓也, 長谷部 陽一郎, 石井 雄隆
Grant amount:\16770000 ( Direct expense: \12900000 、 Indirect expense:\3870000 )
-
Development of Japanese lecture videos and corpus from a multimodal perspective
Grant number:24K03981 2024.04 - 2027.03
Japan Society for the Promotion of Science 科学研究費助成事業(学術研究助成基金助成金) Grants-in-Aid for Scientific Research(C)
Takami MOHRI, Jae-Ho LEE Tomoki, FURUKAWA Yoshio, NAKAI Masumi, TORAMARU
Authorship:Principal investigator
-
外国人留学生の生成AIを活用した日本語学習の実態と課題
2023.11 - 2024.03
令和 5 年度岡山大学ダイバーシティ推進本部「女性研究者研究費支援事業」 文部科学省科学技術人材育成費補助事業「ダイバーシティ研究環境実現イニシアティブ(女性リーダー育成型)」」
毛利貴美
Authorship:Principal investigator
-
日本語教育副専攻科目における複言語主義・複文化主義の導入と実践
2023.08 - 2023.09
令和5年度岡山大学ダイバーシティ推進本部「女性研究者派遣事業」 2019年度文部科学省科学技術人材育成費補助事業「ダイバーシティ研究 環境実現イニシアティブ(先端型)」
毛利貴美
Authorship:Principal investigator
-
Development of web-based teaching materials for developing lecture comprehension skills from a multimodal perspective.
Grant number:18k00719 2018.04 - 2022.03
Japan Society for the Promotion of Science Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
mohri takami
Authorship:Principal investigator Grant type:Competitive
Grant amount:\4030000
In this study, the results of the basic research on lecture comprehension from an interdisciplinary perspective (H27-29 Basic Research C) were consolidated to develop web-based teaching materials for fostering lecture comprehension skills, and their effectiveness was verified. In addition to listening comprehension, strategies for lecture comprehension were extracted from a wide multimodal perspective, including note-taking and socio-cultural competence. Based on that, 40 can-do statements were created to indicate what can be done to improve lecture comprehension. Then, web-based teaching materials (21 in total) were produced. As a result of a pre- and post-training validation of international students (approximately 54 in total), a significant difference was confirmed in the number of notes written after the training, and self-evaluation also improved significantly in 42.5% of the items.
-
ノートの筆記過程の分析に基づく日本語学習者の講義理解過程の実証的研究
2017.04 - 2020.03
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C)(研究代表者:田中啓行)
Authorship:Coinvestigator(s) Grant type:Competitive
-
理工系留学生のための専門講義理解を促進する総合的映像教材の開発
2016.04 - 2019.03
日本学術振興会 科学研究費助成事業 挑戦的萌芽研究(研究代表者:太田亨)
Authorship:Coinvestigator(s) Grant type:Competitive
-
学際的な視点による講義理解の基礎的研究
2015.04 - 2018.03
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C)
毛利貴美 古川智樹 中井好男
-
eポートフォリオを利用したアカデミック・ライティング指導の効果検証
2015
早稲田大学 2015年度特定課題研究助成費
毛利貴美
Authorship:Principal investigator
-
講義理解過程におけるアカデミック・インターアクションに関する実証的研究
2013
文部科学省 研究成果公開促進費
毛利貴美
Authorship:Principal investigator
-
留学生のICTを用いた言語実践の実態調査:学際的な視点から
2012.04 - 2015.03
日本学術振興協会 科学研究費 挑戦的萌芽研究(研究代表者:村田晶子)
Grant type:Competitive