Updated on 2024/02/02

写真a

 
KATAGIRI Masumi
 
Organization
Faculty of Humanities and Social Sciences Associate Professor
Position
Associate Professor
External link

Degree

  • 修士(文学) ( 1987.3   神戸大学 )

 

Books

  • 日本語新発見 : 世界から見た日本語 : 国立国語研究所第5回NINJALフォーラム

    国立国語研究所, 角田, 太作, 片桐, 真澄, 金, 廷珉, Bugaeva, Anna, 河内, 一博

    国立国語研究所  2013.6  ( ISBN:9784906055302

     More details

    Total pages:56p   Language:Japanese

    CiNii Books

    researchmap

MISC

▼display all

Research Projects

  • A typological study of the mermaid construction in Tagalog

    Grant number:21K00527  2021.04 - 2024.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    片桐 真澄

      More details

    Grant amount:\2990000 ( Direct expense: \2300000 、 Indirect expense:\690000 )

    本年度は、研究課題に関する先行研究や関連文献資料の整理整理を中心に研究を行った。当初行う予定であった現地調査および現地調査で収集する言語資料の整理と分析は、新型コロナウィルス感染拡大による渡航制限等のため実施できなかった。
    人魚構文に関する先行研究については、体言締め文に関する研究を含め限られているものの、Tsunoda ed.(2020)を中心として文献の整理を行い、世界の多様な言語の状況を把握した。筆者のこれまでの研究により、タガログ語の人魚構文は、定形タイプと不定形タイプの二タイプに大きく分かれることがわかっているが、そのような分岐を見せる言語は、日本語をはじめ他の言語には少ないことがわかった。このような分岐が何を動機とするものかということについて、それぞれのタイプを要求する名詞の種類を中心に考察する必要がある。また、人魚構文のほとんどはSOV型の述語末尾言語に見られ、中国語や英語のような述語中央言語にはほとんど観察されない。述語初頭言語については筆者の研究によるタガログ語のみが報告されているが、人魚構文の「動詞節+名詞述語」という(少なくとも表層的な)構造上、他の述語初頭言語にもあることが予測される。類型論的な観点から、語順と人魚構文の相関関係を明らかにするために、タガログ語以外のフィリピン諸語や他のVSO, VOS言語についても調査することが望ましいため、それらの言語についての文献資料にも今後あたる必要がある。
    今後の新型コロナウィルス感染症の状況をふまえ、今年度の研究についても、当初の現地調査中心から、上記で述べたような文献調査を中心にシフトしていく可能性もある。また、言語資料の収集と分析をコーパス資料などを中心に進めていく。

    researchmap

  • Empirical studies on the focus system in Rukai and related languages

    Grant number:21520439  2009 - 2011

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    KATAGIRI Masumi

      More details

    Grant amount:\4030000 ( Direct expense: \3100000 、 Indirect expense:\930000 )

    This study concerns the nature of focus system in Rukai, one of the Formosan languages, and other related languages such as other Formosan languages, Philippine languages, and Indonesian languages. As a result, it has turned out that the ways the so-called Philippine-type focus systems are, which allow rich voice alternations, differ among different languages. For example, if Tagalog(Philippine language) and Paiwan(Formosan language) are considered possessing prototypical Philippine-type focus system, Rukai possesses very limited system, similar to accusative-type system. This type of limited focus system is also observed in Balinese(Indonesian). This suggests that a unified account of differences among these languages can be made in terms of the notion of attrition of the Philippine-type focus system.

    researchmap

  • Typological studies on universals and variations of Formosan languages

    Grant number:18520317  2006 - 2008

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    KATAGIRI Masumi

      More details

    Grant amount:\3870000 ( Direct expense: \3300000 、 Indirect expense:\570000 )

    In this typological studies of Formosan languages, spoken by aboriginal peoples of Taiwan which belong to Austronesian family, I conducted research on the morphosyntactic variations of these languages, as well as those in related languages such as Philippine languages and Indonesian languages. In particular, I focused my studies on their voice systems and ergativity, and observed that there was an apparent contrast between languages with a rich voice system called "Philippine-type" and strong ergative tendency and those with limited voice and accusative characteristics. In spite of the apparent contrast, however, I showed that it is possible to give a unified account of the variations in terms of voice attrition.

    researchmap

  • Typological Studies on Morphosyntax of Formosan Languages

    Grant number:14510622  2002 - 2005

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    KATAGIRI Masumi

      More details

    Grant amount:\3629000 ( Direct expense: \3629000 )

    This study examines and describes the morphosyntax of Taiwan aboriginal languages, so-called Formosan languages. In particular, the study centers around that of Rukai, which shows significant differences from other Formosan languages in terms of its voice system and ergativity. Below are the detailed description and results of the study.
    (1)Survey of Formosan languages
    Collected reference and descriptive work on Formosan languages, including those of the Japanese occupation period, and surveyed their characteristics from both linguistic and sociolinguistic points of view. It turned out that Rukai, a comparatively minor language lacking its substantial description, shows significant typological differences from other Formosan languages in terms of voice system and ergativity
    (2)Analysis and discussion of the data collected through fieldwork:
    Analyzed and discussed the data collected through fieldwork by means of elicitation on morphosyntax of Rukai among other Formosan languages.
    (3)Typology of Formosan languages through comparison with other Philippine-type languages
    By comparing the morphosyntax of Rukai with other Formosan languages and other so-called Philippine-type languages, it turned out that Rukai, unlike other languages, lacks Philippine-type alternations and exhibits accusative-type voice system.
    (4)Theoretical approach
    Attempted at theoretical approach toward a unified account of Formosan languages and other so-called Philippine-type languages in terms of voice and ergativity, which awaits for further study from wider perspectives incorporating the study of other Austronesian languages.

    researchmap

  • 消滅に直面した言語の調査方法

    Grant number:12039105  2000 - 2002

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 特定領域研究  特定領域研究

    西光 義弘, 栗林 裕, CHANDRALAL Dileep, 柴谷 方良, 桐生 和幸, 片桐 真澄

      More details

    Grant amount:\6000000 ( Direct expense: \6000000 )

    西光は挨拶言葉による対人関係の役割を探り、危機言語の調査のための基盤を構築した。また自動詞・他動詞構文の研究において語用論的枠組みを必要性を説いた。
    柴谷は前年度に引き続いて、ヴォイス現象を中心に危機言語記述の理論的枠組みの構築を進めた。対照言語学的研究における類型論的方法論の位置づけや、使役現象の記述的枠組みの精緻化に大いなる進展が見られた。
    栗林はイランのトルコ系少数言語であるカシュカイ語について現地調査を行い基礎語彙と関係節を中心とする統語法の調査を行った。またアゼルバイジャン科学アカデミーの研究者と学術交流をおこない、次年度の調査のための準備を行った。さらにカシュカイ語の言語と文化についての基礎資料の収集をフランス国立図書館等で行った。
    Chandralalは前年度に引き続き、スリランカのGovernment ArchivesにおいてIndo (Sri Lanka)-Portuguese Creoleに関する資料収集と調査を行った。
    片桐はフィリピン型諸言語のうち、特にオーストロネシア祖語の文法的特徴を保っていると言われる台湾原住民諸語の形態・統語に関する調査・記述・分析と並行して、台湾原住民諸語のおかれた社会的状況や、台湾における近年の多言語主義政策の現状と問題点に関する調査・研究を行った。近年の多言語主義政策の下・台湾原住民やその諸言語を取り巻く社会的・政治的環境は、1990年代以降の民族アイデンティティー回復運動の高まりと共にかつてないほど好転しており、過去10年間の原住民の人口の増加率も台湾全体の人口増加率に比べて顕著である。しかしながら、そのことが諸言語の母語話者数の増加に結びついておらず、むしろ減少している現状やその要因について、「台湾原住民諸語を巡る諸問題と言語共生への方策」(印刷中)にまとめた。
    桐生はネワール語の調査の総括として、文法と語彙集をまとめた。またタイ語の否定と完了との相互関係を考察した。

    researchmap

  • フィリピン型諸言語のヴォイスと能格性に関する言語類型論的研究

    Grant number:12710283  2000 - 2001

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 奨励研究(A)  奨励研究(A)

    片桐 真澄

      More details

    Grant amount:\2100000 ( Direct expense: \2100000 )

    本年度の研究においては、前年度の研究によって得られた知見及び仮説を検証し発展すべく、さらに広範囲のフィリピン型諸言語、特に台湾原住民諸語のヴォイスと能格性に関する現地調査とその分析を行った。その結果、以下のような知見が得られた。
    前年度の研究において、フィリピン諸語を中心とした調査と分析に基づき、フィリピン型のヴォイス体系を「流動型-分裂型-能格型/対格型」という連続体によって統一的に捉えるようなモデルを仮説として提案した。本年度の研究においては、この仮説を検証し発展させることに主眼を置き、前年度から継続的に、よりオーストロネシア祖語に近い文法体系を保持しているとされる台湾原住民諸語の現地調査と資料収集による言語データ収集とその分析を行った。その結果、台湾原住民諸語の中でもそのヴォイス体系と能格性には大きな多様性が認められ、方言によってはフィリピン型のヴォイス交替を示さないと見られるものもあったが、概ね上記のモデルによる統一的な説明が可能であることが検証され、さらに、上記モデルの通時的な応用の可能性が示唆された。そして、これらの成果を"Typological positions of Philippine-type languages and their voice systems"(「フィリピン型諸言語とそのヴォイス体系の類型的位置」)と題した論文にまとめ、第9回国際オーストロネシア言語学会(オーストラリア国立大学.2002年1月)にて発表した。
    上記のモデルは、フィリピン型諸言語のヴォィス体系と能格性に関する共時的な差異を統一的に捉えることを目的としたものであり、オーストロネシア祖語からの通時的な言語変化を説明することを意図したものではないが、能格性・対格性の発達基盤を説明する上で重要な示唆を与えている可能性がある。その関連性を確かめるためには通時的な観点からの検証が必要であり、このことを今後の課題とする。

    researchmap

▼display all

 

Class subject in charge

  • Introductory Seminar in Humanities (2023academic year) Third semester  - 水1~2

  • Introduction to Linguistics (2023academic year) 1st and 2nd semester  - 月5~6

  • Seminar in Linguistics 2 (2023academic year) 3rd and 4th semester  - 月5~6

  • Morphosyntactic Typology (2023academic year) special  - その他

  • Seminar on Mophosynatactic Typology 1 (2023academic year) special  - その他

  • Seminar on Morphosyntactic Typology 2 (2023academic year) special  - その他

  • Special Seminar 2(Division of Japanese and Asian Culture) (2023academic year) Prophase  - その他

  • Seminar on Linguistic Typology 2 (2023academic year) Late  - 火3

  • Linguistic Typology 2 (2023academic year) Prophase  - 火3

  • Research Seminar in Linguistics (2023academic year) Second semester  - 火7~8

  • Research Seminar in Linguistics (2023academic year) 3rd and 4th semester  - 月7~8

  • Research Seminar in Linguistics (2023academic year) 3rd and 4th semester  - 火7~8

  • Research Seminar in Linguistics (2023academic year) 1st and 2nd semester  - 月7~8

  • Introductory Seminar in Humanities (2022academic year) Third semester  - 水1~2

  • Lecture on Linguistics 2 (2022academic year) 1st and 2nd semester  - 月5~6

  • Basic Seminar 2(Division of Japanese and Asian Culture) (2022academic year) Prophase  - その他

  • Seminar in Linguistics 2 (2022academic year) 3rd and 4th semester  - 月5~6

  • Morphosyntactic Typology (2022academic year) Late  - その他

  • Seminar on Mophosynatactic Typology 1 (2022academic year) Prophase  - その他

  • Seminar on Morphosyntactic Typology 2 (2022academic year) Prophase  - その他

  • Special Seminar 1(Division of Japanese and Asian Culture) (2022academic year) Prophase  - その他

  • Special Seminar 1(Division of Japanese and Asian Culture) (2022academic year) Late  - その他

  • Special Seminar 2(Division of Japanese and Asian Culture) (2022academic year) Prophase  - その他

  • Special Seminar 2(Division of Japanese and Asian Culture) (2022academic year) Late  - その他

  • Seminar on Linguistic Typology 1 (2022academic year) Late  - 火3

  • Linguistic Typology 1 (2022academic year) Prophase  - 火3

  • Research Seminar in Linguistics (2022academic year) Second semester  - 火7~8

  • Research Seminar in Linguistics (2022academic year) 3rd and 4th semester  - 月7~8

  • Research Seminar in Linguistics (2022academic year) 3rd and 4th semester  - 火7~8

  • Research Seminar in Linguistics (2022academic year) 1st and 2nd semester  - 月7~8

  • Basic Studies in Humanities (2021academic year) 1st and 2nd semester  - [第1学期]水2, [第2学期]水1

  • Basic Studies in Humanities A (2021academic year) 1st and 2nd semester  - [第1学期]水2, [第2学期]水1

  • Introductory Seminar in Humanities (2021academic year) Third semester  - 水2

  • Introduction to Linguistics (2021academic year) 1st and 2nd semester  - 月5~6

  • Seminar in Linguistics 2 (2021academic year) 3rd and 4th semester  - 月5~6

  • Morphosyntactic Typology (2021academic year) special  - その他

  • Seminar on Mophosynatactic Typology 1 (2021academic year) special  - その他

  • Seminar on Morphosyntactic Typology 2 (2021academic year) special  - その他

  • Seminar on Linguistic Typology 2 (2021academic year) Late  - 火3

  • Linguistic Typology 2 (2021academic year) Prophase  - 火3

  • Research Seminar in Linguistics (2021academic year) 1st semester  - 火7~8

  • Research Seminar in Linguistics (2021academic year) 3rd and 4th semester  - 火3~4

  • Research Seminar in Linguistics (2021academic year) 3rd and 4th semester  - 火7~8

  • Research Seminar in Linguistics (2021academic year) 1st and 2nd semester  - 火3~4

  • Topics in Humanities (2020academic year) Second semester  - 火7

  • Introductory Seminar in Humanities (2020academic year) Fourth semester  - 水1

  • Lecture on Linguistics 2a (2020academic year) 1st semester  - 月3,月4

  • Lecture on Linguistics 2b (2020academic year) Second semester  - 月3,月4

  • Basic Seminar 1(Division of Japanese and Asian Culture) (2020academic year) Late  - その他

  • Basic Seminar 2(Division of Japanese and Asian Culture) (2020academic year) Late  - その他

  • Seminar in Linguistics 2a (2020academic year) Third semester  - 月3,月4

  • Seminar in Linguistics 2b (2020academic year) Fourth semester  - 月3,月4

  • Morphosyntactic Typology (2020academic year) special  - その他

  • Seminar on Mophosynatactic Typology 1 (2020academic year) special  - その他

  • Seminar on Morphosyntactic Typology 2 (2020academic year) Prophase  - その他

  • Seminar on Linguistics 2 (2020academic year) 3rd and 4th semester  - 月3,月4

  • Topics on Linguistics 2 (2020academic year) 1st and 2nd semester  - 月3,月4

  • Research in Linguistics (2020academic year) 1st and 2nd semester  - 月5,月6

  • Research in Linguistics (2020academic year) 1st and 2nd semester  - 火3,火4

  • Seminar on Linguistic Typology 1 (2020academic year) Late  - 火3

  • Linguistic Typology 1 (2020academic year) Prophase  - 火3

  • Research Seminar in Linguistics (2020academic year) 1st semester  - 月5,月6

  • Research Seminar in Linguistics (2020academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Research Seminar in Linguistics (2020academic year) Fourth semester  - 月5,月6

  • Research Seminar in Linguistics (2020academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Research Seminar in Linguistics (2020academic year) Third semester  - 月5,月6

  • Research Seminar in Linguistics (2020academic year) Second semester  - 火3,火4

  • Research Seminar in Linguistics (2020academic year) Second semester  - 月5,月6

  • Research Seminar in Linguistics (2020academic year) 1st semester  - 火3,火4

▼display all