Updated on 2024/03/05

写真a

 
NISHIYAMA Osamu
 
Organization
Faculty of Education Professor
Position
Professor
External link

Degree

  • 博士(学校教育学) ( 兵庫教育大学 )

  • - ( Okayama University )

Research Interests

  • 発達心理学

  • 保育内容学

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Education

Education

  • Hiroshima University   教育学研究科   幼児学

    1995 - 1997

      More details

    Country: Japan

    researchmap

  • Okayama University   教育学研究科   学校教育専攻

    1990 - 1992

      More details

  • Tokyo Gakugei University   教育学部   初等教育教員養成課程

    - 1990

      More details

    Country: Japan

    researchmap

Research History

  • 岡山大学学術研究院教育学域   教授

    2021

      More details

  • 岡山大学大学院教育学研究科 教授

    2014 - 2021

      More details

  • Okayama University   Graduate School of Education   Associate Professor

    2012 - 2014

      More details

  • Okayama University   Faculty of Education

    2008 - 2012

      More details

  • Kurashiki Sakuyo University   Faculty of Childhood Education

    2008 - 2012

      More details

  • Okayama Prefectural University   Health and Welfare Science, Department of Welfare System and Health Science

    2007 - 2008

      More details

  • Okayama Prefectural University Junior College   Department of Physical Education and Welfare

    2000 - 2007

      More details

  • University of Yamanashi   Faculty of Education and Human Sciences

    1998 - 1999

      More details

  • Fukuyama Junior College for Women   Department of Nurturing Studies

    1997 - 2000

      More details

  • Hiroshima University   School of Education

    1996 - 1997

      More details

  • 岡山県倉敷市立老松小学校教諭

    1993 - 1994

      More details

  • Okayama University   Faculty of Education

    1992 - 1993

      More details

▼display all

Professional Memberships

▼display all

Committee Memberships

  • 日本乳幼児教育学会   第11期常任理事,編集委員会補佐,企画・広報委員(Web担当)  

    2021   

      More details

  • 日本保育学会   理事,課題研究委員会委員  

    2020   

      More details

  • 日本乳幼児教育学会   第10期理事,事務局補佐,編集委員会補佐,企画・広報委員(Web担当)  

    2018 - 2021   

      More details

  • 日本応用教育心理学会   理事  

    2017   

      More details

  • 日本乳幼児教育学会   第28回大会実行委員会副実行委員長  

    2017 - 2018   

      More details

  • 日本保育学会   第70回大会実行委員会協力委員・実行委員  

    2016 - 2017   

      More details

  • 岡山市児童福祉審議会   委員  

    2015   

      More details

  • 日本乳幼児教育学会   第9期理事,企画・広報委員(Web担当),編集委員補佐(2016~)  

    2015 - 2018   

      More details

  • 日本応用教育心理学会   編集委員  

    2014   

      More details

  • 日本臨床発達心理士会   第11回全国大会準備委員  

    2014 - 2015   

      More details

  • 岡山市障害者施策推進協議会   委員  

    2013 - 2019   

      More details

  • 岡山市保健福祉政策審議会   委員  

    2012 - 2018   

      More details

  • 日本乳幼児教育学会   第8期理事,企画・広報委員(将来計画担当)  

    2012 - 2015   

      More details

  • 日本臨床発達心理士会中国・四国支部   支部役員(岡山県役員),ニューズレター担当(~2011)  

    2009 - 2021   

      More details

  • 日本臨床発達心理士会中国・四国支部   監査役,ニューズレター担当(2006~)  

    2003 - 2008   

      More details

  • 日本臨床発達心理士会中国・四国支部   設立準備委員  

    2002 - 2003   

      More details

▼display all

 

Papers

▼display all

Books

  • 教育系博士課程におけるリカレント・モデルの構築

    溝辺, 和成, 久我, 直人, 高橋, 敏之, 田村, 隆宏, 西山, 修, 松本, 剛, 水落, 芳明, 若田, 美香

    学事出版  2023.3  ( ISBN:9784761929152

     More details

    Total pages:147p   Language:Japanese

    CiNii Books

    researchmap

  • テーマでみる保育実践の中にある保育者の専門性へのアプローチ(共著)

    中坪史典

    ミネルヴァ書房  2018.6  ( ISBN:9784623076857

     More details

    Language:Japanese

    researchmap

  • 幼児学用語集(共著)

    Yutaka ODA and Akira YAMAZAKI

    2013.8  ( ISBN:9784762828119

     More details

    Language:Japanese Book type:Dictionary, encyclopedia

    researchmap

  • 新・プリマーズ/保育/心理 発達心理学(共著)

    無藤隆,中坪史典,西山修( Role: Joint editor)

    ミネルヴァ書房  2010.12  ( ISBN:9784623058990

     More details

    Language:Japanese

    researchmap

  • NINERVA保育実践学講座 「環境」論(共著)

    ミネルヴァ書房  2010.2  ( ISBN:9784623056651

     More details

    Language:Japanese

    researchmap

  • 保育者の効力感と自我同一性の形成ー領域「人間関係」についてー

    西山修( Role: Sole author)

    風間書房  2009.2  ( ISBN:9784759917338

     More details

    Language:Japanese

    researchmap

  • 子どもと保育の心理学 発達臨床と保育実践(共著)

    保育出版社  2003.4  ( ISBN:9784938795436

     More details

    Language:Japanese

    researchmap

  • 学級経営重要用語300の基礎知識(共著)

    明治図書出版  2000.6  ( ISBN:9784181105037

     More details

    Language:Japanese Book type:Dictionary, encyclopedia

    researchmap

  • 保育における人間関係(共著)

    ナカニシヤ出版  2000.3  ( ISBN:9784888485463

     More details

    Language:Japanese

    researchmap

▼display all

MISC

Presentations

  • 領域「人間関係」に関わる保育者支援プログラムの集団実施による効果

    西山修

    日本教育心理学会第53回総会 

     More details

    Event date: 2011.7.25

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:北海道札幌市  

    researchmap

  • 保育者養成校に通う学生におけるアイデンティティの発達的変化

    西山修,田爪宏二,富田昌平,横山順一

    日本教育心理学会第50回総会 

     More details

    Event date: 2008.10.11

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:東京都小金井市  

    researchmap

  • 養成校入学期における保育者志望学生のアイデンティティと職業認知の構造

    西山修,富田昌平,田爪宏二,横山順一

    日本教育心理学会第48回総会 

     More details

    Event date: 2006.9.16

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:岡山県岡山市  

    researchmap

  • 保育者志望学生の職業意識と同一性地位との関係 家族との居住形態に注目した予備的分析

    西山修,田爪宏二,富田昌平

    日本発達心理学会第15回大会 

     More details

    Event date: 2004.3.22

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • 保育にコンピュータを用いることに対する保育者志望学生の認知(?)遊び活動に対する認知と情報機器への適応との関連について

    田爪宏二,西山修

    日本心理学会第64回大会 

     More details

    Event date: 2000.11.8

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

Research Projects

  • アイデンティティの揺らぎ体験を活かす保育者力量形成プログラムの実践開発

    Grant number:19K02585  2019.04 - 2023.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    西山 修

      More details

    Grant amount:\2860000 ( Direct expense: \2200000 、 Indirect expense:\660000 )

    社会の急激な変動を背景に、今、保育者には一層高い資質・力量が求められている。他方、保育者にとって養成期、初任期、中堅期は成人形成期と重なり、アイデンティティ形成という発達上の課題に直面する時期でもある。筆者は、しっかりと子どもの発達を支え援助していくこれからの保育者には、専門的知識・技能の修得のみならず、保育者自身の自我の成長発達を志向した養成とその後の継続的支援が不可欠と考える。
    そこで本研究では、保育者固有のアイデンティティ形成とその再統合の過程をこれまでの研究から整理する。また、得られた知見、とりわけ保育者のアイデンティティの「揺らぎ」に焦点をあて、自伝的記憶としての「揺らぎ」体験を活かした支援の具体的方途を提示する。もって、保育者の成長支援と実践の質保証を図ることを目指す。具体的には次の3点を主な目的とする。1 保育者固有のアイデンティティ形成とその再統合のプロセスを改めて整理する。2 アイデンティティ形成と自伝的記憶など他の主な要因との関連を明らかにする。3 保育者のアイデンティティ形成における「揺らぎ」を活用した具体的な支援プログラムを開発する。
    本研究の目的に即して本年度は、1 保育者の自伝的記憶を収集するための質問紙調査等の準備を進めた。2 研究レビュー等を目的として国内外の文献を公的機関等において収集した。これらと並行して、過去のデータから援用可能なデータの整理分析を進めた。また国内の研究者から指導助言を受けることができた。研究成果の一部を関連学会等で発表するため準備を進めている。

    researchmap

  • A long-term longitudinal study using mixed methods on identity formation and autobiographical memories among childcare persons

    Grant number:15K04296  2015.04 - 2020.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    NISHIYAMA Osamu

      More details

    Grant amount:\3120000 ( Direct expense: \2400000 、 Indirect expense:\720000 )

    This study stands on long-term longitudinal research of 12 years from the training stage to the initial and middle terms. The study traced the changes in childcare person identities and clarified the relationship between long-term changes in childcare person identities and autobiographical memories. As a result, it turned out that there were four patterns of changes in the identities of childcare persons: "descending group," "ascending group," "low sustaining group," and "high sustaining group." These change patterns appeared to match the descriptions of the corresponding autobiographical memories. The study sorted out each group using the extracted keywords and the likes. This study provided clues to support childcare person.

    researchmap

  • A Long-term Longitudinal Study on Childcare Workers' Identity Formation: For the Quality Ensuring of Practice

    Grant number:23531095  2011.04 - 2015.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    NISHIYAMA Osamu

      More details

    Grant amount:\3380000 ( Direct expense: \2600000 、 Indirect expense:\780000 )

    One of the significant tasks of childcare workers is to assist children in their social development. In addition to acquiring expert knowledge/skills, the facilitation of training and support for promoting the self-development of childcare workers is indispensable. Such measures will then guarantee the quality of their childcare practice. Thus, this study first examines the formation process of the identities specific to childcare workers through a long-term longitudinal survey spanning the training stage, the first posting stage, and the veteran stage. Next, the relationship between identity formation and other factors, including the sense of efficacy related to the childcare content “human relationships”, is examined. Based on the findings, this study aims to propose the ideal way of assistance oriented towards the formation of childcare workers' identities.

    researchmap

  • 保育者のアイデンティティ形成と保育内容「人間関係」の指導力量に関する縦断的研究

    Grant number:17730471  2005 - 2007

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  若手研究(B)

    西山 修

      More details

    Grant amount:\3400000 ( Direct expense: \3400000 )

    子どもたちの人とかかわる力の育ちが危ぶまれている。子どもの社会的発達を支え援助していくこれからの保育者には,専門的知識・技能の修得のみならず,保育者自身の人間性や自我の成長・発達を志向した養成が不可欠である。他方,保育者養成あるいは初任期にあたる青年期後期は,アイデンティティ(自我同一性)獲得という発達上の課題に直面する時期でもある。このような点を踏まえ本研究では次の3点を主な目的とした。1養成期から初任期にかけての縦断的調査により保育者のアイデンティティ形成プロセス及び諸要因との関係を明らかにする。2保育内容「人間関係」に係る指導力量とアイデンティティ形成との関連を検討する。3 さらにこれらを踏まえて,アイデンティティ形成を志向した具体的な養成,研修プログラムのあり方を提案する。
    本研究の目的に即して最終年度にあたる本年度は,既に収集済みのデータに関しては分析を推進し,順次,研究成果を公表した。また,継続して縦断的データを収集するとともに,公的機関等において文献収集を行った。具体的には,保育者志望学生のアイデンティティ形成過程について追跡調査を実施した。養成校卒業期のデータについては重点的に分析を進め,結果を公表した。また,入学期から卒業期にかけて,アイデンティティの形成過程を明らかにした。さらに,初任から熟練保育者に至るまで,アイデンティティと「人間関係」保育者効力感との強い関係があり,両者が保育実践に影響していることが実証されたことを踏まえ,具体的な保育者支援の在り方について検討を進めた。これらと並行して,国内の研究者から指導助言を受けながら,実践的な支援プログラムの作成など,事後の展開に向けて構想を練った。研究成果は,関連学会誌へ投稿し公表を進めている。

    researchmap

  • 保育者の職業意識の発達とアイデンティティに関する研究

    Grant number:14710205  2002 - 2004

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  若手研究(B)

    西山 修

      More details

    Grant amount:\3500000 ( Direct expense: \3500000 )

    保育者養成あるいは初任期にあたる青年期後期は,アイデンティティ(自我同一性)獲得という発達上の大きな課題に直面する時期でもある。流動的かつ不安定な社会の中にあって子どもの養護・教育にあたるこれからの保育者には,専門的知識・技能の修得のみならず,「保育者自身の自我の成長・発達」,「人間的成長」を志向した養成・研修が不可欠と考える。このような観点から,(1)志望学生及び現職者の職業意識とアイデンティティとの関連の検討:養成期から初任期にかけての「保育職業意識の発達」と「アイデンティティ形成」との関係を明らかにする。(2)保育者のアイデンティティやその他の心理的要因を捉える具体的な方法の提案:評価・測定法を提案し,アイデンティティに関連する諸要因の関係を明らかにすることを本研究の目的とした。さらにこれらを踏まえて,志望学生及び現職者のアイデンティティ形成・変容過程を検討し,包括的なモデルや養成のあり方を提案することを目指すものである。
    本研究の目的に即して本年度は,調査を依頼している養成校を中心に継続してデータを収集するとともに分析を進め,その一部を学会誌に投稿した。具体的には,保育者志望学生らを中心に質問紙調査を実施し,保育職業意識,保育者効力感,アイデンティティ地位,アイデンティティ形成状態の程度,自我態度等の基礎的データを収集し,分析を進めた。また,現職保育者に対して郵送による質問紙調査を実施し,保育者のアイデンティティと職業意識保育者効力感等との深い関連を確認することができた。さらに,アイデンティティとその他の心理的側面を捉えるための具体的な尺度構成について作業を進めた。これらと並行して内外の関連文献の収集・整理を研究補助員の協力のもと進めるとともに,専門性の高い研究者,保育者から指導助言を受けることもできた。また,保育者の自我成長と保育内容の指導力量との関係など,今後の発展的研究に向けて,具体的な方向性や課題を明確にすることができた。

    researchmap

  • 幼児理解力の向上を目指す教師教育プログラムの開発

    Grant number:12710161  2000 - 2001

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  奨励研究(A)

    西山 修

      More details

    Grant amount:\1900000 ( Direct expense: \1900000 )

    子どもの社会的発達への適切な援助には,個々の子どもをどのように捉えるかという保育者の幼児理解力が前提となる。しかしながら今日なお,幼児理解力の深化を図る有効な手だては示されておらず,保育者個人の実践における長期的な試行錯誤(経験の蓄積)に委ねられている。そこで本研究では,現職教師および教師志望学生が自らの幼児理解力の省察や深化を図ることができるよう,具体的な評価法を提出することを主な目的とした。また,FDの視点から,日々の養成校における授業実践の質的改善を如何に図っていくか,方策を提案することも目指した。
    本研究の目的に即して本年度は,幼児理解力の向上を目指す教師教育プログラムについて,初年度収集のデータの整理・分析を進め,それらの知見の一部を冊子にまとめた。具体的には,幼児理解力の深化・向上を志向する実用的な評価法の検討を進めるとともに,養成校における現行の教育課程について,幼児理解力育成の観点から考察した。また今後の発展的研究に向けて補足的に,主に教育実習中の教師志望学生や現職教師らの幼児理解行動を観察,評価し,データを収集した。これらと並行して本年度も内外の関連文献の収集・整理を研究補助員とともに進めた。また併せて,国内の研究者,保育者から指導助言を受け,研究成果の実用性を高めることを目指した。

    researchmap

▼display all

 

Class subject in charge

  • Special Studies in Child Care (Human Relations A): Seminar (2023academic year) Third semester  - 金5,金6

  • Special Studies in Child Care (Human Relations B): Seminar (2023academic year) Fourth semester  - 金5,金6

  • Studies in Nursing Profession Ⅰ (2023academic year) 1st semester  - 火7~8

  • Studies in Nursing Profession Ⅱ (2023academic year) Second semester  - 火7~8

  • Studies in Nursing Profession A (2023academic year) 1st semester  - 火7~8

  • Studies in Nursing Profession B (2023academic year) Second semester  - 火7~8

  • Understanding and Support for Infant (2023academic year) Fourth semester  - 水1~2

  • Development in academics (2023academic year) 1st and 2nd semester  - その他

  • Social Relations of Infants (2023academic year) Fourth semester  - 金7~8

  • The Environment on Infant (2023academic year) Third semester  - 金7~8

  • Social Relations of Infants A (2023academic year) Third semester  - 火7~8

  • Social Relations of Infants B (2023academic year) Fourth semester  - 火7~8

  • The Environment on Infant A (2023academic year) 1st semester  - 月7~8

  • The Environment on Infant B (2023academic year) Second semester  - 月7~8

  • Methods of Teaching Infants A (2023academic year) 1st semester  - 水3~4

  • Methods of Teaching Infants B (2023academic year) Second semester  - 水3~4

  • Seminar in Teaching Profession Practice (Preschool) (2023academic year) 1st-4th semester  - 水7~8

  • Project Research in Educational Science (2023academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Developmental Studies and Support IV(Special Studies in Child Care contents A) (2023academic year) 1st semester  - 木7,木8

  • Developmental Studies and Support IV(Special Studies in Child Care contents B) (2023academic year) Second semester  - 木7,木8

  • Developmental Studies and Support V(Practices in Early Childhood Education A) (2023academic year) Third semester  - 金1,金2

  • Developmental Studies and Support V(Practices in Early Childhood Education B) (2023academic year) Fourth semester  - 金1,金2

  • Infant development and parenting (2022academic year) Third semester  - 金3~4

  • Psychology of Childcare (2022academic year) Fourth semester  - 水1,水2

  • Special Studies in Child Care (Human Relations A) (2022academic year) Third semester  - 金5,金6

  • Special Studies in Child Care (Human Relations B) (2022academic year) Fourth semester  - 金5,金6

  • Studies in Nursing Profession (1) (2022academic year) 1st semester  - 火7,火8

  • Studies in Nursing Profession (2) (2022academic year) Second semester  - 火7,火8

  • Studies in Nursing Profession A (2022academic year) 1st semester  - 火7,火8

  • Studies in Nursing Profession B (2022academic year) Second semester  - 火7,火8

  • Understanding and Support for Infant (2022academic year) Fourth semester  - 水1~2

  • Development in academics (2022academic year) 1st and 2nd semester  - その他

  • Approaches to Education (2022academic year) 1st semester  - 火1~2

  • Social Relations of Infants (1) (2022academic year) Third semester  - 火7,火8

  • Social Relations of Infants (2) (2022academic year) Fourth semester  - 火7,火8

  • Social Relations of Infants A (2022academic year) Third semester  - 火7,火8

  • Social Relations of Infants B (2022academic year) Fourth semester  - 火7,火8

  • The Environment on Infant (1) (2022academic year) 1st semester  - 月7,月8

  • The Environment on Infant (2) (2022academic year) Second semester  - 月7,月8

  • The Environment on Infant A (2022academic year) 1st semester  - 月7,月8

  • The Environment on Infant B (2022academic year) Second semester  - 月7,月8

  • Methods of Teaching Infants (1) (2022academic year) 1st semester  - 水3,水4

  • Methods of Teaching Infants (2) (2022academic year) Second semester  - 水3,水4

  • Methods of Teaching Infants A (2022academic year) 1st semester  - 水3,水4

  • Methods of Teaching Infants B (2022academic year) Second semester  - 水3,水4

  • Seminar in Teaching Profession Practice (Preschool) (2022academic year) 1st-4th semester  - 水7,水8

  • Seminar in Teaching Profession Practice (Preschool) (2022academic year) 1st-4th semester  - 水7~8

  • Project Research in Educational Science (2022academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Developmental Studies and Support IV(Special Studies in Child Care contents A) (2022academic year) 1st semester  - 木7,木8

  • Developmental Studies and Support IV(Special Studies in Child Care contents B) (2022academic year) Second semester  - 木7,木8

  • Developmental Studies and Support V(Practices in Early Childhood Education A) (2022academic year) Third semester  - 金1,金2

  • Developmental Studies and Support V(Practices in Early Childhood Education B) (2022academic year) Fourth semester  - 金1,金2

  • Psychology of Childcare (2021academic year) Fourth semester  - 水1,水2

  • Special Studies in Child Care (Human Relations A): Seminar (2021academic year) Third semester  - 金5,金6

  • Special Studies in Child Care (Human Relations B): Seminar (2021academic year) Fourth semester  - 金5,金6

  • Studies in Nursing Profession (1) (2021academic year) 1st semester  - 火7,火8

  • Studies in Nursing Profession (2) (2021academic year) Second semester  - 火7,火8

  • Studies in Nursing Profession A (2021academic year) 1st semester  - 火7,火8

  • Studies in Nursing Profession B (2021academic year) Second semester  - 火7,火8

  • Understanding and Support for Infant (2021academic year) Fourth semester  - 水1~2

  • Development in academics (2021academic year) Third semester  - その他

  • Approaches to Education (2021academic year) Other  - [第1学期]火1~2, [第2学期]不開講, [第3学期]火1~2, [第4学期]火1~2

  • Approaches to Education (2021academic year) 3rd and 4th semester  - その他

  • Approaches to Education (2021academic year) Other  - [第1学期]火1~2, [第2学期]不開講, [第3学期]火1~2, [第4学期]火1~2

  • Social Relations of Infants (1) (2021academic year) Third semester  - 火7,火8

  • Social Relations of Infants (2) (2021academic year) Fourth semester  - 火7,火8

  • Social Relations of Infants A (2021academic year) Third semester  - 火7,火8

  • Social Relations of Infants B (2021academic year) Fourth semester  - 火7,火8

  • The Environment on Infant (1) (2021academic year) 1st semester  - 月7,月8

  • The Environment on Infant (2) (2021academic year) Second semester  - 月7,月8

  • The Environment on Infant A (2021academic year) 1st semester  - 月7,月8

  • The Environment on Infant B (2021academic year) Second semester  - 月7,月8

  • Methods of Teaching Infants (1) (2021academic year) 1st semester  - 水3,水4

  • Methods of Teaching Infants (2) (2021academic year) Second semester  - 水3,水4

  • Methods of Teaching Infants A (2021academic year) 1st semester  - 水3,水4

  • Methods of Teaching Infants B (2021academic year) Second semester  - 水3,水4

  • Seminar in Teaching Profession Practice (Preschool) (2021academic year) 1st-4th semester  - 水7,水8

  • Project Research in Educational Science (2021academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Developmental Studies and Support IV(Special Studies in Child Care contents A) (2021academic year) 1st semester  - 木7,木8

  • Developmental Studies and Support IV(Special Studies in Child Care contents B) (2021academic year) Second semester  - 木7,木8

  • Developmental Studies and Support V(Practices in Early Childhood Education A) (2021academic year) Third semester  - 金1,金2

  • Developmental Studies and Support V(Practices in Early Childhood Education B) (2021academic year) Fourth semester  - 金1,金2

  • Psychology of Childcare (2020academic year) Fourth semester  - 水1,水2

  • Special Studies in Child Care (Human Relations A) (2020academic year) Third semester  - 金5,金6

  • Special Studies in Child Care (Human Relations B) (2020academic year) Fourth semester  - 金5,金6

  • Studies in Nursing Profession (1) (2020academic year) 1st semester  - 火7,火8

  • Studies in Nursing Profession (2) (2020academic year) Second semester  - 火7,火8

  • Studies in Nursing Profession A (2020academic year) 1st semester  - 火7,火8

  • Studies in Nursing Profession B (2020academic year) Second semester  - 火7,火8

  • Development in academics (2020academic year) Third semester  - その他

  • Approaches to Education (2020academic year) 1st semester  - 火1,火2

  • Social Relations of Infants (1) (2020academic year) Third semester  - 火7,火8

  • Social Relations of Infants (2) (2020academic year) Fourth semester  - 火7,火8

  • Social Relations of Infants A (2020academic year) Third semester  - 火7,火8

  • Social Relations of Infants B (2020academic year) Fourth semester  - 火7,火8

  • The Environment on Infant (1) (2020academic year) 1st semester  - 月7,月8

  • The Environment on Infant (2) (2020academic year) Second semester  - 月7,月8

  • The Environment on Infant A (2020academic year) 1st semester  - 月7,月8

  • The Environment on Infant B (2020academic year) Second semester  - 月7,月8

  • Methods of Teaching Infants (1) (2020academic year) 1st semester  - 水3,水4

  • Methods of Teaching Infants (2) (2020academic year) Second semester  - 水3,水4

  • Methods of Teaching Infants A (2020academic year) 1st semester  - 水3,水4

  • Methods of Teaching Infants B (2020academic year) Second semester  - 水3,水4

  • Seminar in Teaching Profession Practice (Preschool) (2020academic year) 1st-4th semester  - 水7,水8

  • Project Research in Educational Science (2020academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Developmental Studies and Support IV(Special Studies in Child Care contents A) (2020academic year) 1st semester  - 木7,木8

  • Developmental Studies and Support IV(Special Studies in Child Care contents B) (2020academic year) Second semester  - 木7,木8

  • Developmental Studies and Support V(Practices in Early Childhood Education A) (2020academic year) Third semester  - 金1,金2

  • Developmental Studies and Support V(Practices in Early Childhood Education B) (2020academic year) Fourth semester  - 金1,金2

▼display all