Updated on 2024/02/02

写真a

 
KATAYAMA Mika
 
Organization
Faculty of Education Professor
Position
Professor
External link

Degree

  • (BLANK) ( 2005.3   Hiroshima University )

Research Interests

  • 自己イメージ

  • ボティイメージ

  • 病気への意識

  • 保育者

  • 保護者支援

  • 慢性疾患

  • 言葉

  • 親アイデンティティ

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Clinical psychology  / 保護者支援 子育て 親アイデンティティ

  • Humanities & Social Sciences / Childhood and nursery/pre-school education  / 乳幼児 言葉 発達 援助

Education

  • Hiroshima University   大学院教育学研究科   文化教育開発専攻 博士課程後期修了 博士(教育学)(広島大学 第3546号)

    2003.4 - 2005.3

      More details

  • Hiroshima University   大学院教育学研究科   生涯活動教育学専攻 博士課程後期

    1998.4 - 1999.3

      More details

  • Hiroshima University   大学院教育学研究科   幼児学専攻 博士課程前期

    1993.4 - 1995.3

      More details

    Country: Japan

    researchmap

Research History

  • 呉大学(現:広島文化学園大学)   講師

    1999.4 - 2003.3

      More details

  • 岡山大学学術研究院教育学域   教授

    2023.4

      More details

    Country:Japan

    researchmap

  • 岡山大学大学院   教授

    2018.3

      More details

  • Okayama University   Graduate School of Education   Associate Professor

    2009.4 - 2018.2

      More details

  • Okayama University   Graduate School of Education   Lecturer

    2008.4 - 2009.3

      More details

  • Okayama University   Faculty of Education   Lecturer

    2006.4 - 2008.3

      More details

  • 呉大学(現:広島文化学園大学)   助教授

    2003.4 - 2006.3

      More details

  • 広島赤十字・原爆記念病院小児科 非常勤カウンセラー

    2002.4 - 2007.9

      More details

  • 広島県公立学校スクールカウンセラー

    2000.4 - 2006.3

      More details

  • 県立広島病院   診療援助

    1997.5 - 2000.9

      More details

  • 比冶山女子短期大学   非常勤講師

    1997.4 - 1999.3

      More details

  • Hiroshima University   教育学部附属幼年教育研究施設

    1995.4 - 1998.3

      More details

▼display all

Professional Memberships

▼display all

Committee Memberships

  • 呉市次世代育成支援対策推進協議会   副委員長  

    2004.9 - 2006.3   

      More details

    Committee type:Municipal

    researchmap

  • 岡山市教育委員会   委員  

    2018.10   

      More details

    Committee type:Municipal

    researchmap

  • 呉市人権政策審議会   委員  

    2002.11 - 2006.3   

      More details

    Committee type:Municipal

    researchmap

  • 呉市学校健康教育推進協議会   委員  

    2001.4 - 2003.3   

      More details

    Committee type:Municipal

    researchmap

  • 平成12年度 文部省委託 スクールカウンセラー活用調査研究   研究員  

    2000.4 - 2001.3   

      More details

 

Papers

▼display all

Books

  • 幼児学用語集

    ( Role: Joint author ,  「未熟な親」「ひとり親家庭」「母子密着化」「DV(ドメスティック・バイオレンス)」執筆)

    北大路書房  2013.8 

     More details

  • 幼児教育の方法

    ( Role: Joint author ,  「第8章2節子どもの健やかな育ちを支援する」,及び「Column 8 カウンセリングマインドと保育」を執筆。)

    北大路書房  2009.3 

     More details

  • ちょっと変わった幼児学用語集(「箱庭療法」担当)

    北大路書房  1996 

     More details

Research Projects

  • 乳児保育における子どものネガティブな情動調整に関わる発達支援モデルの構築

    Grant number:22K02462  2022.04 - 2027.03

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)  基盤研究(C)

    片山 美香

      More details

    Grant amount:\3770000 ( Direct expense: \2900000 、 Indirect expense:\870000 )

    researchmap

  • The potential of "singing activities" in child-rearing facilitated by caregivers

    Grant number:21K02408  2021.04 - 2025.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    早川 倫子, 片山 美香

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\4030000 ( Direct expense: \3100000 、 Indirect expense:\930000 )

    本研究は、養育者の子育てにおける「歌う行為」に着目し、養育者による「歌う行為」が子育てにおいてどのような機能や役割を果たすのか、特に養育者の立場からその可能性について明らかにすることを目的としている。2021年度は,子育てにおける「歌う行為」について、主として本研究に関わる資料の収集及び先行研究の分析を行った。乳幼児と養育者間の「歌う行為」そのものについては、乳幼児と養育者間の音声表現に関する研究を対象に、対乳児発話(マザリーズ)、共鳴や共感、コミュニケーション的音楽性をキーワードに、先行研究を分析しそれらの知見を整理した。また、養育行動における歌の役割に関しては、子守唄や乳幼児への歌いかけの研究などから、その特徴を整理した。
    一方で、2021年度においては、新型コロナウィルス感染症の拡大が続いたため、対面で実施予定の研究計画に大幅な変更を余儀なくされた。当初の計画においては、養育者の子育てにおける「歌う行為」について、保育園や子育て支援センター、また家庭等を訪問して、乳幼児を子育て中の養育者への直接的なインタビュー調査や質問紙調査、観察調査等によって子育てにおける歌う行為のデータ収集を行う予定であったが、それらのフィールドに赴くことが制限されたため、データ収集を行うことが難しい状況にあった。そこで、パイロットスタディとして実施した質問紙調査やインタビュー調査の調査内容や分析結果を再度見直し、今後の調査項目の再構成を行なう等の準備を進めた。

    researchmap

  • 育児と仕事を両立する保育士の母親としての葛藤調整とキャリア形成に関する研究

    Grant number:17K00754  2017.04 - 2022.03

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(C)

    片山 美香

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\2860000 ( Direct expense: \2200000 、 Indirect expense:\660000 )

    今年度は,保護者支援の力量を測定する尺度の作成を行った.具体的には,すでに収集済みであった子どもをもつ保育士731名(回答者は全て女性,平均年齢44.9歳(最小値=24,最大値=69,SD=9.2),保育経験年数の平均は17.3年(最小値=1,最大値=46,SD=9.4))による保護者支援力尺度(30項目,7段階評定)のデータをもとに理論的内容的妥当性を確認した後,構成概念妥当性を検討するため,探索的因子分析(最尤法)により因子構造を検討し,固有値の減衰状況と解釈可能性から4因子を抽出した(累積寄与率64.52%).次に,各因子を構成する項目について,Cronbachのα係数を算出したところ,4つの因子についていずれも高水準の内的一貫性が示され,本尺度の下位尺度がいずれも一定の信頼性を有していることを確認できた。さらに,同一のデータを用いた確認的因子分析を行った結果,適合度検定は有意(p<.001)であり,モデルの各適合度指標は許容できる適度な値であったことから,一定の信頼性と妥当性をもった「保護者支援力尺度」の開発に至った。
    続いて,作成した保護者支援力尺度を用いて,「保育者効力感」「保育経験年数」に加えて,保育士の私的な子育て経験を反映する要因として,「親アイデンティティ」を設定し,保護者支援力に影響を及ぼす因果モデルの検証を行った。その結果,親としての経験は保護者支援力に直結せず,子どもや保護者への理解を促して子どもの発達に寄与する自信(保育者効力感)に繋がって保護者支援力の覚知を促していることが明らかになった。
    なお,本研究では,子育て経験のある保育士のみを対象とした点に子育て経験が子どもや保護者理解に影響すると言明することは慎重であるべきだが,保育士のわが子の子育てと保育の専門性としての子育てとの両立支援の重要性を改めて確認することが出来た。

    researchmap

  • 保育士自身が親になる体験が保護者対応の質に及ぼす影響―保育所保育士の保護者対応に関するキャリア発達モデルの構築に向けて―

    2016.09 - 2017.06

    公益財団法人 前川財団  平成28年度家庭教育研究・実践 助成 

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    researchmap

  • A study on the development of psychological training program for newly hired childcare workers to connect children with their family

    Grant number:23653248  2012.04 - 2016.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research  Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

    KATAYAMA MIKA

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\2470000 ( Direct expense: \1900000 、 Indirect expense:\570000 )

    We found that newly hired childcare workers have difficulty with communication with parents, such as to get parents to understand their children’s developmental issues and to raise parents’ awareness who are indifferent to their children and childcare. We also found that they strive to build a trusting relationship with parents by proactively informing parents of their children’s condition. Furthermore, we found that when they reach a dead end, positive attitude toward problem-solving, such as to consult their superior to receive advice, is needed. We showed the importance of psychological training program for them to have a daily conversation to build a trusting relationship with parents, to inform parents of their children’s developmental issues after understanding what parents think, and to share a common view of necessary support by continuously watching the growth of children with their parents.

    researchmap

  • Research on preschool teachers' awareness of the care of children with chronic diseases and the proposal of the support model

    Grant number:19730561  2007.04 - 2010.03

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)  Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    KATAYAMA Mika

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\2267132 ( Direct expense: \1859333 、 Indirect expense:\407799 )

    More than 80% of preschool teachers were in charge of had children with chronic diseases. Common diseases included food allergy, atopic dermatitis, and asthma. Each preschool teacher mostly understood children's symptoms and precautions. It was clarified that about 40% of teachers were anxious about physical management, such as emergency responses, or whether or not they sufficiently understood the procedures necessary for childcare.

    researchmap

  • 慢性疾患患児および家族のQOL向上のための心理社会的支援モデル作成に関する研究

    Grant number:16791418  2004.04 - 2007.03

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  若手研究(B)

    片山 美香

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\3100000 ( Direct expense: \3100000 )

    本研究では,患児および家族のQOL向上をめざす要因のひとつとして、患児の学校生活の実態把握と今後の課題について検討した。養護教諭を対象に行った,慢性の疾患を有する患児を取り巻く学校環境の現状と課題に関する調査からは,患児が「友だちの目を過度に気にする傾向」や「活動の制限があるため,何をやってもダメだと無気力になりやすいこと」,「自己主張が苦手であること」,「消極的であること」など,患児と他の児童・生徒とのかかわりのあり方への配慮や具体的な支援の必要性を認識していることが示唆された。このような患児を受け入れていくための学校側の体制として、「患児の病気に関する事実の共有」に連携の焦点があてられていることが明らかになった。学校側としての患児への心理社会的支援上の課題として,(1)自信をもたせるよう本人ができることを最大限にさせる,(2)病気であることを過度に意識させないようにする等の4点にまとめられた。患児の親については,(1)親自身の不安や葛藤を受け入れる,(2)親の学校に対する要望と学校として実際に出来ることとの妥協点をみいだすためのサポートを行うことの2点にまとめられた。他の児童・生徒については,必要に応じて緊急時の患児への対応を含めて,病気への理解を深めさせることが課題であることが示された。
    一方、日本の慢性疾患患児をめぐる学校環境と対比して,米国ワシントン州にある人口約4万人の造船工業都市であるBremerton市のBremerton学区12校を受けもっている3名のスクールナースの実践について調査した。その結果、スクールナースはあくまでの医療職として位置づけられ、患児の身体面の管理を中心に、薬物管理や患児や家族を対象に個別の病気管理のサポートを行っている現状が明らかになった。日本では、医療機関-家庭-学校の連携を叫ばれつつも、実際の連携は十分でなく、患児の生活の全体を見通しトータルな視点でかかわることができる人物が必要であることから、学校現場における身体面の管理の充実を図ることは今後の重要な課題のひとつであると考えられた。また、心理面については、患児の成長にあわせ、継続的な視点で適切な支援ができるよう、カウンセラーが医療機関-家庭-学校とつながる役割を担うことも可能性のひとつとなりうるのではないかと考えられた。

    researchmap

  • 病棟における慢性疾患患児と看護者との相互作用に関する心理学的研究-慢性疾患患児が肯定的な自己イメージを形成するための看護者の役割とは-

    Grant number:12771513  2000.04 - 2002.03

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  奨励研究(A)

    片山 美香

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\1900000 ( Direct expense: \1900000 )

    慢性疾患により入院経験のある患児を対象にインタビュー調査をした結果、自血病、膀胱ガンなどの悪性度の高い病気では、本人にとって治療が非常につらいこと、さらにつらい入院期間が長期にわたることから、自分自身の病気のことをどのように理解しているかということが自己イメージの形成に大きく影響していることが示された。発症とともに病名を告知された思春期の患児は看護者からつらい治療の意味などを聞きながら前向きに病気と向き合うことができていたが、保護者の希望等により患児自身に病名が告知されず治療が続けられ、20歳になったということで病名告知を受けた患児は、病名を初めて知らされたショックと先行きの不安とで自分の将来を改めて考え直さざるを得ない危機的な状況に陥り、医療者に対してやや不信感を抱いていた。実際、看護者を対象に病棟における患児との看護上の困難事例について調査をしたところ、病名告知に関連して、患児や保護者が病気を受容できないために治療が進まないというケースを困難であると認知しており、患児や保護者に対して病気の受容を促す看護の重要性が示された。また、保護者に対して実施したインタビュー調査からは、治療に関する詳しい説明などを看護者に求めたいが、じっくりと看護者が患児や保護者に向き合ってくれる時間が少ないこと、忙しそうだから申し訳なくて声がかけられなかったなど、看護者とのコミュニケーションに関する不満足さが多く語られた。慢性疾患患児が肯定的な自己イメージを形成しつつ治療を前向きに受けるための看護者の役割としては、励ますことだけに留まらず、患児に理解できる最大限の説明を行い納得したうえで患児の年齢や理解力に合ったレベルで自身の病気を認識できるように援助すること、そしてそれをさらに円滑にするために保護者にも十分な説明を行うとともに、気軽に声をかけてもらえる看護者自身のゆとりの充実が望まれることが明らかになった。

    researchmap

▼display all

 

Class subject in charge

  • Infant PsychologyⅠ (2023academic year) 1st semester  - 木1~2

  • Infant PsychologyⅡ (2023academic year) Second semester  - 木1~2

  • Infant Psychology AⅠ (2023academic year) 1st semester  - 木1~2

  • Infant Psychology AⅡ (2023academic year) Second semester  - 木1~2

  • Infant Psychology BⅠ (2023academic year) 1st semester  - 木1~2

  • Infant Psychology BⅡ (2023academic year) Second semester  - 木1~2

  • Infant Psychology CⅠ (2023academic year) 1st semester  - 木1,木2

  • Infant Psychology CⅡ (2023academic year) Second semester  - 木1,木2

  • Psychology of Family Support A (2023academic year) 1st semester  - 水1~2

  • Development in academics (2023academic year) 1st and 2nd semester  - その他

  • Family Support A (2023academic year) 1st semester  - 火3~4

  • Family Support B (2023academic year) Second semester  - 火3~4

  • Infants' Language (2023academic year) Fourth semester  - 火3~4

  • Infants' Language A (2023academic year) Third semester  - 水3~4

  • Infants' Language B (2023academic year) Fourth semester  - 水3~4

  • Special Studies in Infant Psychology A (2023academic year) 1st semester  - 金5,金6

  • Special Studies in Infant Psychology B (2023academic year) Second semester  - 金5,金6

  • Clinical Psychology of Infants A (2023academic year) Third semester  - 木7~8

  • Clinical Psychology of Infants B (2023academic year) Fourth semester  - 木7~8

  • Research Methods on Infants A (2023academic year) 1st semester  - 火1~2

  • Research Methods on Infants B (2023academic year) Second semester  - 火1~2

  • Project Research in Educational Science (2023academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Special Studies in Developmental Psychology B (2023academic year) Summer concentration  - その他

  • Developmental Studies and Support I(Fundamental science in development A) (2023academic year) 1st semester  - 金3,金4

  • Developmental Studies and Support I(Fundamental science in development B) (2023academic year) Second semester  - 金3,金4

  • Developmental Studies and Support V(Practices in Early Childhood Education A) (2023academic year) Third semester  - 金1,金2

  • Developmental Studies and Support V(Practices in Early Childhood Education B) (2023academic year) Fourth semester  - 金1,金2

  • Infant development and parenting (2022academic year) Third semester  - 金3~4

  • Infant Psychology (1) (2022academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Infant Psychology (2) (2022academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Infant Psychology AⅠ (2022academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Infant Psychology AⅡ (2022academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Infant Psychology BⅠ (2022academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Infant Psychology BⅡ (2022academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Infant Psychology CⅠ (2022academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Infant Psychology CⅡ (2022academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Practical Work for Infants (I B) (2022academic year) Summer concentration  - その他

  • Field Practicum at Nursery (I: Pre-post guidance) (2022academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Practical Work for Infants (I B) (2022academic year) Summer concentration  - その他

  • Psychology of Family Support A (2022academic year) 1st semester  - 水1~2

  • Development in academics (2022academic year) 1st and 2nd semester  - その他

  • Approaches to Education (2022academic year) 1st semester  - 火1~2

  • Family Support (1) (2022academic year) 1st semester  - 火3,火4

  • Family Support (2) (2022academic year) Second semester  - 火3,火4

  • Family Support A (2022academic year) 1st semester  - 火3,火4

  • Family Support B (2022academic year) Second semester  - 火3,火4

  • Infants' Language (1) (2022academic year) Third semester  - 水3,水4

  • Infants' Language (2) (2022academic year) Fourth semester  - 水3,水4

  • Infants' Language A (2022academic year) Third semester  - 水3,水4

  • Infants' Language B (2022academic year) Fourth semester  - 水3,水4

  • Special Studies in Infant Psychology : Seminar A (2022academic year) 1st semester  - 金5,金6

  • Special Studies in Infant Psychology : Seminar B (2022academic year) Second semester  - 金5,金6

  • Methods of Teaching Infants B (2022academic year) Second semester  - 水3,水4

  • Clinical Psychology of Infants A (2022academic year) Third semester  - 木7,木8

  • Clinical Psychology of Infants B (2022academic year) Fourth semester  - 木7,木8

  • Research Methods on Infants (1) (2022academic year) 1st semester  - 火1~2

  • Research Methods on Infants (2) (2022academic year) Second semester  - 火1~2

  • Research Methods on Infants A (2022academic year) 1st semester  - 火1~2

  • Research Methods on Infants B (2022academic year) Second semester  - 火1~2

  • Clinical Psychology of Infants (1) (2022academic year) Third semester  - 木7,木8

  • Clinical Psychology of Infants (2) (2022academic year) Fourth semester  - 木7,木8

  • Project Research in Educational Science (2022academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Developmental Studies and Support V(Practices in Early Childhood Education A) (2022academic year) Third semester  - 金1,金2

  • Developmental Studies and Support V(Practices in Early Childhood Education B) (2022academic year) Fourth semester  - 金1,金2

  • Infant Psychology (1) (2021academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Infant Psychology (2) (2021academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Infant Psychology AⅠ (2021academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Infant Psychology AⅡ (2021academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Infant Psychology BⅠ (2021academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Infant Psychology BⅡ (2021academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Infant Psychology CⅠ (2021academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Infant Psychology CⅡ (2021academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Practical Work for Infants (I B) (2021academic year) Summer concentration  - その他

  • Field Practicum at Nursery (I: Pre-post guidance) (2021academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Psychology of Family Support A (2021academic year) 1st semester  - 水1~2

  • Development in academics (2021academic year) Third semester  - その他

  • Approaches to Education (2021academic year) Other  - [第1学期]火1~2, [第2学期]不開講, [第3学期]火1~2, [第4学期]火1~2

  • Approaches to Education (2021academic year) 3rd and 4th semester  - その他

  • Approaches to Education (2021academic year) Other  - [第1学期]火1~2, [第2学期]不開講, [第3学期]火1~2, [第4学期]火1~2

  • Family Support (1) (2021academic year) 1st semester  - 火3,火4

  • Family Support (2) (2021academic year) Second semester  - 火3,火4

  • Family Support A (2021academic year) 1st semester  - 火3,火4

  • Family Support B (2021academic year) Second semester  - 火3,火4

  • Infants' Language (1) (2021academic year) Third semester  - 水3,水4

  • Infants' Language (2) (2021academic year) Fourth semester  - 水3,水4

  • Infants' Language A (2021academic year) Third semester  - 水3,水4

  • Infants' Language B (2021academic year) Fourth semester  - 水3,水4

  • Special Studies in Infant Psychology A (2021academic year) 1st semester  - 金5,金6

  • Special Studies in Infant Psychology B (2021academic year) Second semester  - 金5,金6

  • Methods of Teaching Infants B (2021academic year) Second semester  - 水3,水4

  • Clinical Psychology of Infants A (2021academic year) Third semester  - 木7,木8

  • Clinical Psychology of Infants B (2021academic year) Fourth semester  - 木7,木8

  • Research Methods on Infants (1) (2021academic year) 1st semester  - 火1~2

  • Research Methods on Infants (2) (2021academic year) Second semester  - 火1~2

  • Clinical Psychology of Infants (1) (2021academic year) Third semester  - 木7,木8

  • Clinical Psychology of Infants (2) (2021academic year) Fourth semester  - 木7,木8

  • Project Research in Educational Science (2021academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Special Studies in Developmental Psychology B (2021academic year) Summer concentration  - その他

  • Developmental Studies and Support I(Fundamental science in development A) (2021academic year) 1st semester  - 金3,金4

  • Developmental Studies and Support I(Fundamental science in development B) (2021academic year) Second semester  - 金3,金4

  • Developmental Studies and Support V(Practices in Early Childhood Education A) (2021academic year) Third semester  - 金1,金2

  • Developmental Studies and Support V(Practices in Early Childhood Education B) (2021academic year) Fourth semester  - 金1,金2

  • Infant Psychology (1) (2020academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Infant Psychology (2) (2020academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Infant Psychology AⅠ (2020academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Infant Psychology AⅡ (2020academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Infant Psychology BⅠ (2020academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Infant Psychology BⅡ (2020academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Infant Psychology CⅠ (2020academic year) Third semester  - 火3,火4

  • Infant Psychology CⅡ (2020academic year) Fourth semester  - 火3,火4

  • Practical Work for Infants (I B) (2020academic year) Summer concentration  - その他

  • Development in academics (2020academic year) Third semester  - その他

  • Approaches to Education (2020academic year) 1st semester  - 火1,火2

  • Family Support (1) (2020academic year) 1st semester  - 火3,火4

  • Family Support (2) (2020academic year) Second semester  - 火3,火4

  • Family Support A (2020academic year) 1st semester  - 火3,火4

  • Family Support B (2020academic year) Second semester  - 火3,火4

  • Infants' Language (1) (2020academic year) Third semester  - 水3,水4

  • Infants' Language (2) (2020academic year) Fourth semester  - 水3,水4

  • Infants' Language A (2020academic year) Third semester  - 水3,水4

  • Infants' Language B (2020academic year) Fourth semester  - 水3,水4

  • Special Studies in Infant Psychology : Seminar A (2020academic year) 1st semester  - 金5,金6

  • Special Studies in Infant Psychology : Seminar B (2020academic year) Second semester  - 金5,金6

  • Methods of Teaching Infants (1) (2020academic year) 1st semester  - 水3,水4

  • Methods of Teaching Infants (2) (2020academic year) Second semester  - 水3,水4

  • Methods of Teaching Infants A (2020academic year) 1st semester  - 水3,水4

  • Methods of Teaching Infants B (2020academic year) Second semester  - 水3,水4

  • Clinical Psychology of Infants A (2020academic year) Third semester  - 木7,木8

  • Clinical Psychology of Infants B (2020academic year) Fourth semester  - 木7,木8

  • Research Methods on Infants (1) (2020academic year) 1st semester  - 火5,火6

  • Research Methods on Infants (2) (2020academic year) Second semester  - 火5,火6

  • Clinical Psychology of Infants (1) (2020academic year) Third semester  - 木7,木8

  • Clinical Psychology of Infants (2) (2020academic year) Fourth semester  - 木7,木8

  • Project Research in Educational Science (2020academic year) 1st-4th semester  - その他

  • Developmental Studies and Support I(Fundamental science in development A) (2020academic year) 1st semester  - 金3,金4

  • Developmental Studies and Support I(Fundamental science in development B) (2020academic year) Second semester  - 金3,金4

  • Developmental Studies and Support V(Practices in Early Childhood Education A) (2020academic year) Third semester  - 金1,金2

  • Developmental Studies and Support V(Practices in Early Childhood Education B) (2020academic year) Fourth semester  - 金1,金2

▼display all

 

Social Activities

  • 子供は咲く花 未来を切り拓く力を育む幼児教育の創造 第4分科会(子育ての支援) 子供の育ちを共に喜ぶ子育ての支援

    Role(s):Advisor

    第68回 全国国公立幼稚園・こども園教育研究協議会 ,第23回 中国地区国公立幼稚園・こども園連盟教育研究大会  2021.7.30

     More details

    Type:Citizen’s meeting/Assembly

    researchmap

  • 保護者と共に子どもの未来を拓くために

    Role(s):Lecturer

    総社市教育研修所幼児教育班研修会  2019.9.13

     More details

    Type:Lecture

    researchmap

  • これからの時代を生き抜く 子どもに育みたい力とは

    Role(s):Lecturer

    岡山大学サイエンスカフェ  2018.4.16

     More details

    Type:Science cafe

    researchmap

Academic Activities

  • 日本保育学会 評議員

    2020.4

     More details

  • 日本臨床発達心理士会中国・四国支部 役員

    Role(s):Planning, management, etc.

    2018.4

     More details

  • 岡山県臨床心理士会 第8期役員

    2009.4 - 2011.3

     More details